Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


zanta

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvor utbredt det er med (fossil og el) personbiler/varebiler over 1800 kg. men en slik ny forskrift vil vel lage endel problemer både for næringslivet og for bilholdet i familier?

Grei byttehandel i motsetning til alternativet! Hurra for de som sparer livet, deres familier og næringslivet som får levende kompetanse fremfor død.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (Akkurat nå):

MEF_jukselapp_for_vei_maskinfører_2017.jpg

Nei, du får ikke kjøre stor gravemaskin på veien men kun liten bil.
Med B- kommer du til å være begrenset till 1800kg for å flytte den på vei, og må ta BE eller T for å kjøre større maskiner på veii.

Ja det er jo absurd om en som 16 åring kan ta T men for å føre bil som er langt lettere enn traktoren må en vente til en er 21. Om en bare skal fokusere på vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idiotisk. Det betyr i praksis at når guttungen kjører opp så kan ikke han kjøre en sikker bil, jeg må kjøpe en billig og mindre sikker bil som han kan kjøre rundt i.

Min minste bil vil trolig være Tesla Model 3 når den tid kommer, og den vil være "for stor".

En bil jeg forøvrig kan låse maksfarten på, har oversikt over all kjøring i, i motsetning til billigbilen jeg må kjøpe. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Men det er absurd at en skal få føre stor gravemaskin men bare liten bil. Det er poenget 

Poenget er at B foreslås delt i B og B+. Andre førerrettigheter skal ikke endres iht forslaget.

Det er stor forskjell på å kjøre en bil på 3 tonn i 110 og å tusle rundt på et jorde med en gravemaskin på 5 tonn.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Opsat500 said:

En helt vanlig Volkswagen Transporter varebil veier 2100 kg. 

Og en VW Transporter er designed for å bolte noen hundre kilo med maskinutstyr bak, nøyaktig som f.eks Ford sine største Transit. Og begge disse trenger ikke allverden til forsterkning for å kvalifisere for C1.
Mens en Caddy er nedenfor vektbegrensningene. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (28 minutter siden):

Kan det bli aktuelt å prøve ut veto-retten i EØS-avtalen?

det har vi i alle fall gjort før, innen kjøretøy/trafikk direktiver.

Eks. så implementerte Norge ikke EU-kontroll på bil hvert år (som direktivet krevde), men annenhvert år.

Likeledes innførte vi heller ikke EU-kontroll på mopeder.

Så det er fullt mulig og udramatisk  å ta forbehold om denne regel-endringen, hvis regjeringa ønsker det. Signalene derfra nå, tyder vel på at de ikke har helt sansen for dette forslaget. Men gjenstår å se.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Det er ikke hva jeg tenker eller snakker om. Kjernen til argumentet mitt ser du illustrert i den grafen.

Det er jo liten endring i grafen da. Inkluderer man at en del av merkene selger mer elbiler med kanskje 100kg ekstra vekt, samt at det er kommet mye ekstra sikkerhetsutstyr de siste 20+ årene så er det lite endring.

 

Hvis grafen er basert på personbiler klasse B så vil den heller ikke fange opp endringene slik som i USA hvor folk kjøper store lastebilregistrerte SUVer og pickuper fordi de blir billige pga lavere utslippsavgifter, og lave drivstoffavgifter gjør de billige å kjøre.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (4 minutter siden):

Og en VW Transporter er designed for å bolte noen hundre kilo med maskinutstyr bak, nøyaktig som f.eks Ford sine største Transit. Og begge disse trenger ikke allverden til forsterkning for å kvalifisere for C1.
Mens en Caddy er nedenfor vektbegrensningene. 

Det er riktig, men det er en grunn til at Transporter eksisterer. Det er fordi Caddy er for liten til veldig mye.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Tja...

 

 

Ja...

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/overraskende-mange-eldre-forarsaker-dodsulykker-pa-veiene-1.16557192

https://www.politiet.no/globalassets/tall-og-fakta/trafikk/analyse-av-dodsulykkene-i-2022.pdf

"Figur 3 viser at menn har en betydelig høyere risiko for å bli involvert i en dødsulykke enn kvinner. Menn utgjorde 56 % av trafikkmengde generelt7 , men sto for hele 88 % av ulykkene hvor de hadde skylden. Kvinner, på den andre siden, utgjorde 44 % av trafikkmengde, men hadde kun skyld i 12 % av ulykkene.

Personer på 75+ utgjorde den største andelen av dødsfallene i trafikken i 2022, med 20 %. De ble etterfulgt av personer i aldersgruppen 55-64 år, med en andel på 19 %"

 

- Dermed å sette begresning bare på ungdommene syns jeg blir veldig feil. Men det er vel fordi at statistikken i EU slår ut annerledes enn i Norge kanskje, og at unge er overrepresentert i EU - landene. Det er ikke alltid det passer med hvordan situasjonen er her i Norge. 

 

Lenke til kommentar

Ikke ett forslag jeg er veldig kritisk til egentlig, selv om det etter mitt skjønn hadde vært mer formålstjenlig å heller innføre en øvre effekt grense eller hastighetsbegrensinger for de under 21, samt krav om sikkerhetsfunksjoner som verner andre trafikanter, men forstår jo at spesielt sistnevnte er vanskelig da en automatisk vil utelukke mange bruktbiler som ofte er hva 18 åringer har råd til.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Salvesen. said:

Men det er absurd at en skal få føre stor gravemaskin men bare liten bil. Det er poenget 

Gravemaskiner er vel aldri involver i alvorlige ulykker på offentlig vei?

Poenget er jo å gjøre noe med overrepresentasjon av ungemennesker i alvorlige ulykker.

16 minutes ago, leticia said:

Dødsulykker i trafikken her i Norge er det mann 50+ som er i flertall. Kanskje vi skulle satt begrensninger i den gruppa?

50+ er ikke et problem.

Ungen uerfarne sjåfører er overrepresentert i alvorlige ulykker, spesielt om man tar inn faktoren med antall kjørte km pr år. 


Det er også ofte mange unge mennesker i samme bil, noe man vet har en uheldig effekt når det kommer til fart og fokus.

Det er flott at noe gjøres. 
 

Mine tanker om tiltak som kunne vart de første X månene som sjåfør;

1. Ikke lov å kjøre om natten.

2. Ikke lov med berusede passasjerer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...