Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flisleggingsjobb gone wrong?


Anbefalte innlegg

Hei,

Så vil bare sjekke litt med folk da vi er litt usikre. Vi hyret inn en lokalhelt for å flise om gangen hjemme hos oss. Han hadde greie referanser. Vi valgte naturstein og håndtverkeren sa at alt var good to go. De gamle flisene ble hugget opp og jeg tenkte i utgangspunktet at det skulle legges noe avrettingsmasse men da ble det visstnok sagt at underlaget var såpass flatt at det var ikke noe problem å legge rett oppå det gamle flislimet. I prosessen flyttet vi ut av huset siden gangen er koblingspunktet for alt i huset.

Nå har vi flyttet inn igjen og etter planen skal det fuges imorgen. Men det jeg derimot ser er at det er tildels store høydeforskjeller på flisene. De flukter ikke noensteds. Håndtverkeren sa at dette ikke var noe problem fordi man utjevner litt når man fuger. Men på visse plasser har jeg målt opptil 5mm forskjell, og ved min bedømning ser det svært dårlig ut. Vi har derfor nå hatt en dialog med håndtverkeren og han er fortvilt. Han påstår at alt var strøkent når han dro derfra. Slik jeg ser det er uaktuelt å fuge opp dette da vi nå tenker på skadebegrensning, at man kanskje kan redde flisene som er lagt ved å ta de opp igjen og starte pånytt.

Er det vi som er vanskelige kunder og forventer for mye? Har håndtverkeren gjort en dårlig jobb eller er det kanskje slik at ting var strøkent når han dro men det har skjært seg helt når limet har tørket? Nå har jeg lagt ved bilder av noen av de feilene jeg ser på som grovest, men det generelle inntrykket er at det er nivåforskjell over det hele. Fugene er også relativt uvjevne med forskjellig avstand her og der. En flis var også sprukket. En flis sitter også løst.

Kan dette reddes? Blir det bra når det blir fuget på plass? Eller er dette bare en komplett bom og vi må starte pånytt?  Eller har vi for høy standard? Vi hadde et firma som fliset opp badet vårt og der er alt perfekt, flisene flukter og fugene er perfekte kryss, så det er liksom det vi har forventet.

Vi skal møte håndtverkeren imorgen for et møte da han ikke har vært her etter flisene ble lagt så jeg er spent på hva han sier.

Hva tenker folk her inne?

 

387556373_24008846265426274_1644782517108068240_n.jpg

387332360_339049208665353_126900458428518623_n.jpg

387323782_900433801724015_5403423073385087038_n.jpg

387326520_1074676283521914_7767902474392231519_n.jpg

387335628_884916086355780_190550024194624689_n.jpg

387331099_725011486198702_2302850876514241616_n.jpg

387561736_1547096306092646_8515087922612970131_n.jpg

387561625_348111991042773_8193144005350919286_n.jpg

387333647_650334060419849_1184419766905914108_n.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kamerat som er alt-mulig-mann, faglært tømmermann, knappe 30år og jobber i et totalt annerledes yrke den dag i dag - og han legger MYE bedre fliser enn det der. Det er rett og slett dårlig arbeid og planlegging. For best resultat, så fjerner man selvsagt limrester for å få ett best mulig resultat og det er kun amatører som sier "vi jobber rundt dette, det går fint, resultatet kommer til å bli bra uansett". Slett arbeid, rett og slett. Tviler på at flisene kan reddes og dette er noe som skal erstattes og fikses av håndverker, uten tvil.

 

Edit: Siden det ligger igjen litt utstyr også, så tror jeg ikke denne "håndverkeren" har brukt vater heller. Naturstein er kanskje ikke helt perfekt heller, og da er det enda viktigere med grundig forarbeid, planlegging og bruk av vater.

Endret av TwoFace
Lenke til kommentar

For å ta handtverkaren sin side.
Kva var avtalt pris? Kan handtverkaren pårope seg at den avtalte tenesten var av lavare kvaliteten enn vanleg fagmessig utført arbeid? Etter håndtverkertjenesteloven skal tenesta være fagmessig og ellers ivareta forbrukarens interesser.
Her ser det ut som at du har med 3 kronestykker og fire bitar tyggis, så om det er dette du betalte så vil eg påstå at du har fått nøyaktig den kvaliteten du har betalt for.
Har du betalt meir så har du ikkje fått ein teneste som står i stil med betalinga.

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt som at kvalitet og pris kan samsvare. Det settes visse minimumskrav til kvalitet - uansett pris. Noe som indirekte fører til en slags minimumspris. Det arbeidet der holder absolutt ikke krav til fagmessig minstemål.

Jeg vil tippe det er et tilfelle av gjensidige ulovligheter, aka sort betaling og ufagmessig arbeid, som gjør at TS er litt desperat og tyr til forum i stedet for å ordne det opp på skikkelig vis via rette klageinstanser. Jeg ser på det som en potensiell lærepenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naturstein er litt herk, de er ulike de fleste veier, og ved å legge dem som om alle er like kan du havne veldig galt ut. Som det ser ut som det har gjort her. Hvis det er varme i gulvet på kan det reise seg også. Flinke flisleggere ender ikke opp med sånne resultater, men en litt uheldig handyman? Tja. 

 

Det er ikke noe å redde med fuging. De må tas opp. Om de overlever vet du når du har prøvd.

Lenke til kommentar

Det er mange som ikke bruker det, bare legger på erfaring og synet. Trenger ikke bli dårlig av den grunn. Kan være andre årsaker til at dette ble dårlig. Men interessant det han sier med at det var bra når han forlot stedet, kan det ha beveget seg etter leggingen. Når man legger flis er man jo ganske avhengig av at underlaget er dødt og ikke beveger seg. Hvis det er bevegelse i underlaget hjelper det ikke hvor nøye man er, det blir dårlig etterhvert uansett. Kanskje det er noe med blandingen av flislimet, noe blandet tørt, annen del blandet vått, eller dårlig rørt ut. Vanskelig å si, sikkert en kombinasjon av div faktorer. 

Lenke til kommentar

Aiaiai, dette er som de andre sier bare å starte på nytt med. 
Og før du tenker "jaja, det går sikkert greit, og jeg sparer muligens litt tid/penger på å bare bli ferdig med saken osv" er min anbefaling å gjøre det du makter for å skyve den følelsen unna. 

Jeg la selv gulv hjemme, og en av gangene droppet jeg avretningsmasse fordi "det går sikkert greit". 
Det ble virkelig ikke bra på noen som helst måte, og den frustrasjonen jeg fikk føle på hver eneste gang jeg tråkket på gulvet eller vasket det var ganske langt over "middels sterk". min terskel for å spare penger på å droppe avretningsmasse er nå høy som en skyskraper med mindre det er snakk om å legge direkte på eksisterende gulv eller sponplater som allerede er veldig stabilt.. 

Vil tro at den frustrasjonen/irritasjonen kommer til å bli ytterligere forsterket om du i tillegg har betalt noen andre for å gjøre jobben. 

Det er selvsagt helt opp til deg om du vil forsøke å la samme håndtverker utbedre feilene sine (for det er meget synlig at her er det feil) eller om du starter med en ny en, men uansett hvilken løsning du går for ville jeg absolutt fjernet flisene igjen og lagt avretningsmasse slik at det blir bra. 

Helt avslutningsvis: ettersom det er en profesjonell aktør inne i bildet her mener jeg å huske at de har rett til å forsøke og fikse feil før heving av kjøpet, så snakk uansett med han før du eventuelt får noen andre til å rive opp flisene slik at du ikke plutselig må betale 2 x håndtverkere for samme jobb. (Dersom han ønsker å utbedre selv, så er det bare å ikke godta noe som helst annet enn at flisene må opp og avretningsmasse må legges uansett) 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...