Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (10 timer siden):

Selv fiender i krig som er forsvarsløse skal ikke henrettes. Det er av samme grunn at medisinsk personell under merking ikke skal vær legitime mål i en konflikt - fordi vi har en standard. At Hamas er noe søppel rettferdiggjør ikke å hive verdiene og standardene på bålet. Ellers er kritikken i artiklene i hovedsak at Israleske soldater kledde seg ut som sivile i aksjonen, noe som også er et brudd på standardene i krigføring.

Det er meget beleilig å kalle seg pasient mens man planlegger terrorangrep, synes du ikke? 
Hvor er fordømmingen fra andre land enn Norge og fra Palestinerne selv? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, bshagen said:

I alle dager 😳

Men det er det det er; hver gang noen sier noe så er det "ja men hva med xyz", og så står vi å peker i alle retninger på noe som er verre - litt som når det er snakk om klima, energi, økonomi eller politiske handlinger. Det progresserer ikke samtalen og alt det bidrar til er denne famøse kulturkrigen hvor folk velger side og så sitter vi på hver vår side å kjefter på hverandre. Dette blir folk arrestert på alle andre steder enn i denne tråden, og synes vi skal kunne ha samme standard også her.

  

28 minutes ago, Maneto said:

Jaja, sånn er det vel om du er tom

for argumenter. 

Bortsett fra at du ikke har et argument, du sa:

Quote

Hvor er fordømmingen fra andre land enn Norge og fra Palestinerne selv? 

Dette er en whatabout(ism). 


Men tiltakt til tråden, nyheter; Aksjonsgruppe Palestina utenfor NRK – krever at Israel utestenges fra Eurovision - VG

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Å drepe motstanderes soldater i en krig kan vel kategoriseres som terror like akkurat lite som når Ukraina bombet dette huset på Krim med russiske soldater, befal og til og med en sangerinne.

Nettopp, derfor avretting av soldater fra IDF er helt legitimt. Og nå som Israel også setter sin egen presedens på hvordan det skal gjøres, regner jeg med at enhver apologet av Israel og deres okkupasjons og annekteringspolitikk ikke kommer til å grine over at Palestinere kledd i sivilt avretter Israelere i IDF på samme måte hvis de ikke ønsker å fremstå som totalt hyklere (men vi vet at det er noe nevnte apologeter utmerker seg i).

DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Men du var kanskje imot det også?

Neida. IDF, Islamsk hellig krig, Hamas, den Russiske hæren.

Alle som aktivt deltar i disse terrororganisasjonene kan brenne i helvete for min del.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (34 minutter siden):

Og hva er relevansen her? Krig, død og lidelse på Israleks og Palestinsk side fortjener mer seriøsitet enn at imbesiler forsøker å lage / dele dårlige memes, videoer og tilsvarende. Men hva vet vel jeg, sykt lættis med over 26000 drepte mennesker, best å lage humor, 10/10. 

Relevansen er alle skandalene fra UNRWA, som nå får ekstra oppmerksomhet i media. De siste dagene har mange land også trukket støtte. Norge, antageligvis på grunn av utenriksminister Espen Barth Eide, nekter å trekke eller redusere støtten til UNRWA. Dette har blitt diskutert mye i tråden her i det siste, og er veldig relevant.

Ingenting i videoen gjorde narr av 26000 drepte mennesker. Jeg håper de aller fleste skjønte at klippene var gode satirer for å kritisere UNRWA. Hvis du er uenig i kritikken, så er jo videoen en god mulighet for å ta det opp.

Hva syns du om bruk av satire når det kommer til denne konflikten? Er det greit eller ugreit?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (26 minutter siden):

Men det er det det er; hver gang noen sier noe så er det "ja men hva med xyz", og så står vi å peker i alle retninger på noe som er verre - litt som når det er snakk om klima, energi, økonomi eller politiske handlinger. Det progresserer ikke samtalen og alt det bidrar til er denne famøse kulturkrigen hvor folk velger side og så sitter vi på hver vår side å kjefter på hverandre. Dette blir folk arrestert på alle andre steder enn i denne tråden, og synes vi skal kunne ha samme standard også her.

  

Bortsett fra at du ikke har et argument, du sa:

Dette er en whatabout(ism). 


Men tiltakt til tråden, nyheter; Aksjonsgruppe Palestina utenfor NRK – krever at Israel utestenges fra Eurovision - VG

Jeg tror du skal sette deg ned og prøve å forstå hva whataboutism er. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (18 minutter siden):

Han nevnte den norske toppdiplomaten Leni Stenseth som en del av problemet i talen sin til U.S Congress. (Høring om UNRWA). Hun var vel nestleder i UNRWA før?

(Ca 4 minutter inn)

 

Han nevnte henne ja, og at hun prøver å undergrave UN Watch og deres arbeid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, bshagen said:

Det er sikkert sant, men du bidro ikke positivt du heller akkurat nå. Du kaller folk sine argumenter for «dumme» her inne, det er ikke første gang. Du er i ferd med å bli rimelig nedlatende. 
 

Kun er observasjon dog. Så får du kalle meg dum eller hva nå enn du vil, det går fint :) 

Neida, du er ikke dum, vi er uenige men du har argumenter og skriver (hvertfall det jeg har lest) saklig. Det er nettopp dette; om man har noe saklig kan jeg og andre pent holde kjeft om at noen er dumme, men når folk håner og forsøker å være morsomme (det er bare se gjennom tråden, folk poster mye snålt fra Twitter) så er det både lite relevant og det viser et menneskesyn hvor mennesker i midtøsten ikke fortjener de samme standardene og behandlingene som "våre egne" (mine ord). Dette provoserer og da blir jeg, beklageligvis, for krass i ordbruken. 

Så ja, jeg (kan) komme til å kalle det fordummende / dumt å poste visse innhold, selv om mennesker jeg er uenig i IKKE er dumme  :)

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 timer siden):

Oppløftende meningsmålinger fra Israel.

Støtten til Netanyahu og de høyreekstreme samarbeidspartnerne hans faller ytterligere, mens støtten til Eisenkot øker, og han er nå langt mer ønsket som statsminister enn Netanyahu er.

Eisenkot, som i motsetning til Netanyahu er utstyrt med empati og faktisk ønsker Israels beste, ikke bare mest mulig blod, hat og rasisme slik Hamas også gjør, har vært svært kritisk til hvordan krigen føres, mener at å utslette Hamas er urealistisk, og han har bedt om at det gjennomføres nyvalg snarest.

Han mistet selv både sin egen sønn og nevø i krigen før jul, har tidligere vært stabssjef i IDF, og kritisert Netanyahus nære bånd med Putin. 

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/tv-poll-shows-further-drop-in-support-for-netanyahu-with-gantz-far-out-in-front/

Blir spennende å se, men mye tyder på at Netanyahu er ferdig.
Kan virke som det blir Gantz vs Eisenkot.

Foreløpig fordel Gantz "head-to-head":
"Pairing prime ministerial candidates head-to-head, the survey also asks who is better cut out to be premier. In a Gantz versus Netanyahu matchup, 41 percent back the former, while 23% back the latter. In a poll released by the network earlier this month, those figures were 42% and 29% respectively.

When faced off against National Unity MK Gadi Eisenkot, an observer in the war cabinet, 24% say Netanyahu is better suited to be prime minister and 36% say Eisenkot"


Men ganske jevnt:

Sitat

With Minister Gadi Eisenkot leading the National Unity party instead of Gantz, respondents would give the party an extra two seats, bringing it to 39, while Yesh Atid and Religious Zionism would each lose one seat.

The poll found that the public preferred both Gantz (48%) and Eisenkot (45%) over Netanyahu (32%) as prime minister. But if the choice were between Lapid and Netanyahu, 41% of respondents favored the premier and only 36% expressed support for the Yesh Atid leader.

Kilde: https://www.timesofisrael.com/poll-gives-national-unity-commanding-lead-over-likud-with-a-center-bloc-of-69-mks/

 

Artikkel om Gantz:
https://www.nytimes.com/2024/01/24/opinion/gantz-netanyahu-israel-election.html

Sitat

But then the Netanyahu government rolled out its controversial “legal reform,” which was intended to weaken the independence and power of the Supreme Court. The move unleashed a wave of protests from the center-left, and Mr. Gantz and his party started to take off in the polls.

On other domestic fronts, he did not take sides in the rancorous debate on Israel’s lack of separation between synagogue and state. He lives a secular life but has gone out of his way to court religious audiences. And perhaps most importantly, he has maintained cordial relations with both the West Bank settlers and senior officials in the Palestinian Authority, something few other politicians have done.

As Israeli society tore itself apart over the future of its fragile and limited democracy, many saw Mr. Gantz as a unifier. His newly named National Unity party doubled its tally in the polls and reached a level footing with Likud. And yet, in the nine turbulent months of the coalition’s attempt to eviscerate Israel’s judiciary, he opposed the plans but agreed to work with Mr. Netanyahu on a compromise that would safeguard democracy.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aviene skrev (20 timer siden):

Samme sak fra to forskjellige synspunkt.

p9fl413ixjfc1.png

Det er galt av Israel å drepe sivile for å få tatt militære, det er galt av Israel å gå målrettet etter militære mål slik at ingen sivile blir drept eller skadd.

Damned if you do, damned if you don't.

Det som er galt er å kle ut militante som sivilt helsepersonell for å drepe ubevæpnede på sykehus.
Det er en krigsforbrytelse.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Det som er galt er å kle ut militante som sivilt helsepersonell for å drepe ubevæpnede på sykehus.
Det er en krigsforbrytelse.

Nå er ikke jeg ekspert på det juridiske her, men Yamam er en innenriksenhet/politienhet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Yamam

Så lenge vestbredden er okkupert og under Israels kontroll, og det ikke brukes regulære militære styrker, så tviler jeg på at dette går under "krigsforbrytelse". Politienheter utfører tilsvarende i mange andre land. Men mulig man kan si det er brudd på andre menneskerettigheter.

Men dette kommer an på kontekst, om de utgjorde en umiddelbar trussel, eller hvis de bevisst misbruker sykehuset for å unngå å bli tatt etc. (Det er vel det siste som er begrunnelsen fra de Israelske myndigheter)


Det ble funnet et våpen på en av personene, men dette er nok ikke i seg selv nok til å si om likvideringene var "berettigede" eller ikke.

Uansett er ikke dette personer jeg sørger veldig over, og man burde nok heller fokusere på andre saker enn denne:

"One of the cell members is named as Muhammad Jalamneh, 27, who was allegedly in contact with Hamas headquarters abroad, armed other operatives for a shooting attack, and was previously injured while advancing a car bomb attack.

Some Hebrew media reports say Jalamneh was also a spokesperson for Hamas’s military wing in the Jenin camp.

The IDF names the other two as brothers Muhammad and Basel Ghazawi. Muhammad is said to have been involved in attacks including shooting at Israeli troops, while Basel is said to be a member of the Palestinian Islamic Jihad terror group.

Many wanted Palestinians have long been staying in the hospital to plan and carry out terror attacks, hoping the medical center will provide protection from Israeli counterterror operations, the military says, in “another example of the cynical use by terror groups of civilian spaces and hospitals as cover and as human shields.”"

Kilde: https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/israeli-troops-kill-3-terrorists-hiding-in-west-bank-hospital-while-planning-attacks/


 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

 

Har du noen gang jobbet på et sykehus? Uavhengig av om de er terrorister eller ikke så er det naturlig at en person som nylig ble lam oppholder seg på en rehabiliteringsavdeling. Det er også vanlig at pårørende kommer på besøk. Det skjer uavhengig av om man er snill og grei, kriminell eller terrorist. Er man lam så er man jo lam. Det er ikke sånn at lamme terrorister har magiske evner til å regenerere seg selv😂

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 time siden):

Nettopp, derfor avretting av soldater fra IDF er helt legitimt. Og nå som Israel også setter sin egen presedens på hvordan det skal gjøres, regner jeg med at enhver apologet av Israel og deres okkupasjons og annekteringspolitikk ikke kommer til å grine over at Palestinere kledd i sivilt avretter Israelere i IDF på samme måte hvis de ikke ønsker å fremstå som totalt hyklere (men vi vet at det er noe nevnte apologeter utmerker seg i).

Hamas har kriget i sivilt helt siden 7.oktober (og mange ganger før det også) så det er ikke akkurat noen ny problemstilling du lanserer her. Dette har Israel måtte forholde seg til i årevis og det er nok et helvete på bakkekrigen i Gaza for soldatene å aldri vite hvem som er fiende og hvem som er sivil før det muligens er for sent.

Så nei, jeg kommer ikke til å felle en tåre for disse 3 jihadistene. Akkurat slik jeg ikke feller noen tårer for russere som ble felt av noen utspekulerte metoder i Ukraina heller. Ingen medfølelse fra min side for disse avskum. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...