Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (2 timer siden):

Vestbredden er ikke annektert, og ingen andre enn deg har hevdet det.

Deler av vestbredden er defacto annektert av Israelske bosettere jo, nå må du ikke fare med løgn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (1 time siden):

I følge israelsk etteretning var ingen av de innlagt, og brukte sykehuset som gjemmested.
I følge en lege på sykehuset, var en av de tre innlagt, mens de to andre ikke var det.

Hvis det formodligen stemmer at de ikke var innlagt stiller saken seg i et litt annet lys. Men jeg har absolutt null tilto til Israelsk "etteretning" her og ifølge sykehuspersonalet motsier det påstanden din. Spesielt siden den samme legen sier at de andre personene som var sammen med pasienten var en slektning og den andre en venn. Altså besøkende. Påstanden om at dette stemmer med de vanlige anklagene om at terroristene bruker sykehus som gjemmested holder ikke vann og er nok et forsøk på utallige andre forsøk i denne tråden der man vrir på sannheten for å få det til å passe med narrativet.

0laf skrev (1 time siden):

Så joa, beroende på hvem som har rett, så er det anvendbart for alle tre, og minimum for to av de.

Vissvass.

0laf skrev (1 time siden):

Enkelte hevder det er under militær okkupasjon, men nei, det er ikke annektert. En annektering er en formell deklarasjon fra en stat, om at de har herredømme over et territorium.

Rent formelt. Men når 700 tusen jødiske settlere bor på Palestinsk territorium - vestbredden i områder der Palestinere ikke har lov til å ferdes er det om ikke en offentlig annektering en dog en praktisk og gjeldende annektering av landområder. IDF er et viktig instrument all den tid det er en okkupasjonsmakt på vestbredden og fungerer som en sikkerhetsstyrke for å trygge disse defacto annekterte landområdene. Som har blitt internasjonalt fordømt og annerkjennes internasjonalt som ulovlig.

Nok et uredlig forsøk på å vri på sannheten for å få det til å passe med ditt eget narrativ og skamløs apologi til det som i realiteten er folkerettsforbrytere.

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

IDF er da bare vanlige folk. Vanlige folk har verneplikt i Israel og de fleste av dem har ikke noe ønske om å drepe sivile. I motsetning til Hamas-krigere og jihadister. Så jeg synes det er trist når IDF-soldater dør, på samme måte som det er trist når ukrainske soldater dør. Dette er kriger begge disse ble tvunget ut i. Man kan sikkert påstå det er trist med russere som dør også, men de burde vite nå at denne krigen er fullstendig meningsløs og nekte å ta del i den.

Wehrmacht soldater var også "bare vanlige folk" som avtjente verneplikten sin i Tyskland. Russland har også verneplikt i RAF. Og på lik linje med disse to feller jeg ikke en tåre for IDF soldater som tjenestegjør i et maktapparat som bedriver overgrep viden fordømt og annerkjent som forbrytelser internasjonalt og som stryker med i virket sitt. Null sympati. Jeg har sympati for ofre, ikke overgripere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

UNRWA har gjennom et stort antall medlemmer hjulpet Hamas og støttet terror på flere måter. Organisasjonen kan neppe overleve denne krisa bare ved å rydde litt her og der. Hvis målet er å få upolitisk nødhjelp inn til kun sivile ikke-militante på Gaza så er nok eneste løsning å starte en annen organisasjon med et helt annet grunnsyn og kontroll på medlemsmassen.

Det jeg er bekymret for er om en får inn nok nødhjelp når UNRWA får mindre støtte.

Fra NRK.no sitat: 

UNRWA har mistet 4,6 milliarder kroner i støtte.

Det opplyser Juliette Touma, kommunikasjonsdirektør i UNRWA, til NRK.

– Det er nesten halvparten av vårt operasjonelle budsjett, sier Touma.

Fra NRK.no sitat:

WHO: Gazas befolkning er i ferd med å sulte i hjel. Befolkningen i Gaza sulter i hjel på grunn av begrensninger i humanitær hjelp, sa Verdens helseorganisasjons krisedirektør Michael Ryan onsdag.

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Houthiene klarte nesten å treffe et amerikansk krigsskip i kveld, med en av sine raketter.

https://edition.cnn.com/2024/01/31/politics/us-warship-close-call-houthi-missile/index.html

A cruise missile launched by the Houthis into the Red Sea on Tuesday night came within a mile of a US destroyer before it was shot down, four US officials told CNN, the closest a Houthi attack has come to a US warship.

In the past, these missiles have been intercepted by US destroyers in the area at a range of eight miles or more, the officials said. But the USS Gravely had to use its Close-In Weapon System (CIWS) for the first time since the US began intercepting the Houthi missiles late last year, which ultimately succeeded in downing the missile, officials said.

The CIWS, an automated machine gun designed for close-range intercepts, is one of the final defensive lines the ship has to shoot down an incoming missile when other layers of defense have failed to intercept it.

The episode underscores the threat the Houthis continue to pose to US naval assets and commercial shipping in the Red Sea, despite multiple US and British strikes on Houthi infrastructure inside Yemen. The close call also comes just days after three US service members were killed in a drone attack by Iran-backed militants at a US outpost in Jordan.......
_______________

Amerikanske myndigheter har i dag offisielt lagt ansvaret for droneangrepet som drepte amerikanere på en "paraplyorganisasjon" av terroristorganisasjoner, som operer med iransk støtte, og de har navngitt Kata’ib Hezbollah, altså Hezbollahs avdeling i Irak.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (17 minutter siden):

Wehrmacht soldater var også "bare vanlige folk" som avtjente verneplikten sin i Tyskland. Russland har også verneplikt i RAF. Og på lik linje med disse to feller jeg ikke en tåre for IDF soldater som tjenestegjør i et maktapparat som bedriver overgrep viden fordømt og annerkjent som forbrytelser internasjonalt og som stryker med i virket sitt. Null sympati. Jeg har sympati for ofre, ikke overgripere.

Du trenger selvsagt ikke bry deg om noen IDF-soldater. Men den sammenligningen din er bare tåpelig. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (5 minutter siden):

Uttaler han som feilaktig vrir sannheten til at de stakkars palestinske terroristene som er bekreftede medlemmer av terrororganisasjoner

Dette får stå som dokumentasjon på din uredelighet. Bare noen sider tilbake har jeg med temmelig klare ordelag sagt at jihadistene kan brenne i helvete for min del. Det er ikke det som er poenget. Det er fremgangsmåten som brukes, presedensen som settes og at man da ikke kan komme og grine om "terrorister" når væpnede Palestinere bruker samme metode for å avrette IDF personale.

0laf skrev (8 minutter siden):

bare var uskyldige pasienter på sykehuset

Det har jeg aldri sagt. Nok en løgn fra deg.

0laf skrev (9 minutter siden):

og som tror mer på sykehuspersonal på et sykehus i Jenin, et område som er nærmest totalt kontrollert av Islamsk Jihad, enn israelsk etteretning

Israelsk "etteretning" har omtrent like stor troverdighet som jihadistene. Og leser man hva som har blitt regurgitert fra Israelsk "etteretning" som i ettertid har vist seg å være fullstendig oppspinn jfr dokumenterte tilfeller bragt opp tidligere i tråden, er det en god grunn til å være svært skeptisk til hva som serveres fra den kanten.

At du derimot tar det som et evangelie, får stå som et vidnesbyrd på ditt unøytrale standpunkt - og manglende troverdighet som følger.

0laf skrev (12 minutter siden):

og som feilaktig vrir sannheten til at Vestbredden er annektert, noe som absolutt ikke er riktig.

Jeg har aldri påstått at (hele) vestbredden er annektert. Men som jeg sa (og gjentar) det bor 700.000 illegale bosettere fra Israel på vestbredden som blir beskyttet med hele statsapparatet til Israel i ryggen. Det spiller ingen rolle om det da ikke er en "formell" annektering. Det er i all praktisk betydning en annektering av andres landområder.

At du prøver å komme med at dette er å "vri på sannheten", sier langt mer om deg, enn om meg.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

Du trenger selvsagt ikke bry deg om noen IDF-soldater. Men den sammenligningen din er bare tåpelig.

Sammenligningen var ment for å poengtere at IDF soldater - i likheten med Wehrmacht soldater (som også var vernepliktige) var overgripere. Ikke ofre. Hvis du tror sammenligningen går utover det til den grad at jeg sidestiller en fra IDF og en fra Wehrmacht direkte utover det (noe jeg ikke har gjort, hvis du faktisk evner å lese det jeg skriver) får det stå for din egen regning og hva du velger å tillegge meg utover det jeg faktisk skriver.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Det ordet man som regel bruker om Vestbredden er vanligvis okkupert. Alle land, inkludert USA, utenom Israel og Ungarn under Orban regner Vestbredden som okkupert.

I praksis er store deler nå annektert, og det er også ordet Netanyahu har brukt; «annexation by consent».

https://m.maariv.co.il/elections2019/news/Article-693308

https://foreignpolicy.com/2023/06/08/israel-palestine-west-bank-annexation-netanyahu-smotrich-far-right/

Sitat

That is, until a few years ago—when Prime Minister Benjamin Netanyahu started openly pushing a policy of unilateral annexation. A recent bureaucratic maneuver within his new far-right government all but made annexation official by beginning the process of transferring many powers overseeing the West Bank from military to civilian leaders—in contravention of international law.

Sitat

Under international law, an occupying state is considered a temporary administrator—rather than a sovereign—of the territory it occupies. This means it is obligated to preserve the territory’s pre-seizure state as much as possible. But in the West Bank, Israel has done the opposite—acting as sovereign by harnessing the territory’s land and resources in the service of a colossal colonization project, mostly in the form of Israeli settlements.

 

Flere av de høyreekstreme ministrene i Netanyahus regjering ønsker at Israel skal annektere hele den okkuperte Vestbredden, blant andre Eliyahu:

Sitat

Heritage Minister Amichai Eliyahu of the far-right Otzma Yehudit party on Wednesday urged the government to annex the West Bank, calling the Green Line that separates the State of Israel from the territory “fictitious.”

“I don’t really think there is a Green Line. It’s a fictitious line. This is our homeland. This is where the Jewish People arose. The attitude of the State of Israel that there are two states here is a mistake. We should impose sovereignty on Judea and Samaria,” he told Army Radio, using the biblical name for the West Bank.

Også Netanyahu ønsker som vi vet en full annektering:

Sitat

In 2019, Prime Minister Benjamin Netanyahu promoted a plan to expand Israeli sovereignty — a de jure annexation — to all the settlements in the West Bank and the Jordan Valley. As part of the 2020 normalization deal with the United Arab Emirates, Netanyahu agreed to hold off until at least 2024 but has insisted the move is still “on the table.”

https://www.timesofisrael.com/far-right-minister-says-green-line-fictitious-urges-annexation-of-west-bank/amp/

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

  

0laf skrev (1 minutt siden):

Okey  

Ja, ifølge sykehuspersonalet var den ene innlagt og de to andre (slektning og bekjent) besøkende. Det strider direkte imot ditt narrativ om at de brukte sykehuset nærmest som en kommandosentral for å planlegge terrorisme. Et narrativ du bruker for å rettferdigjøre denne handlingen.

0laf skrev (4 minutter siden):

Ja, vi vet at du støtter terror, og ønsker at palestinerne skal gå inn på israelske sykehus for å drepe mennesker

Det har jeg i klare ordlag sagt at jeg ikke ønsker. Men det har blitt standard kotyme for deg å lyve om omstendighetene i denne konflikten at det selvfølgelig også nå blir helt naturlig for deg å bringe denne praksisen over hvordan du omtaler andre forumdeltagere. Det går bra. Forventningene er så lave til hva du serverer i denne tråden at jeg ikke tar det så tungt.

0laf skrev (6 minutter siden):

Det kommer dog aldri til å skje, og det ville være et terrorangrep, for selv om du åpenbart mener det er IDF som er terroristene, så er virkeligheten en annen.

Så hvis Palestinere angriper militære personale på samme måte som Israel gjør (som i tilfellet vi omtaler) så er det terrorisme. Men hvis IDF gjør det, er det selvsagt prisverdig.

Hykleriet/dobbeltmoralen lenge leve.

0laf skrev (8 minutter siden):

Okey (igjen) !!   

Ja og jeg har forklart deg hva den praktiske annektering betyr, selv om det ikke er "formelt" en annektering. Les forøvrig hva @Snikpellik skriver.

Du tar som vanlig feil.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (34 minutter siden):

Det er ikke "mitt" narrativ, men det som uttales fra israelsk etteretning.

Når du bevisst velger å formidle forklaringen fra en side og overser/utelukker alle andre så gjør du det så absolutt til ditt eget narrativ.

0laf skrev (34 minutter siden):

De går neppe inn på et sykehus på denne måten, for å drepe tre stakkarslige gutter som bare var der tilfeldig, men du får tro hva du vil.

Helt utrolig. Det har aldri vært poenget. Er du bare såpass uredelig at du bevisst dikter opp ting du mener andre mener/sier, eller er et rett og slett at du ikke gidder å lese det andre poster her inne i tråden? I siste tilfelle behøver du da ikke å svare meg, jeg forventer i det minste at du leser det jeg skriver hvis vi skal ha en diskusjon.

0laf skrev (34 minutter siden):

Personlig mener jeg israelsk etteretning er betydelig mer troverdig enn terrorister og deres støttespillere, men det er kanskje bare meg?

Det er nok ikke bare deg, det finnes mange som deg her inne tydeligvis som velger å overse de mange tilfellene der det som har kommet fra "etteretningen" bare har vært rent oppspinn. Det burde være god nok grunn til å ikke ta alt som kommer fra Israelsk side som evangelie. Men det er klart, tror man hardt nok på en ting, så er jo ikke fakta så viktig heller.

0laf skrev (34 minutter siden):

Jeg hevder dog ikke at israelerne er ufeilbare, eller ikke lyver

Så hvorfor bruker du da informasjonen fra Israelsk etteretning som en objektiv sannhet i denne diskusjonen?

0laf skrev (34 minutter siden):

kun at dette fremstår som en målrettet operasjon for å ta ut tre terrorister

Igjen, det spiller ingen rolle om det er terrorister det er ikke poenget når skal du skjønne det? Det setter allikevel en svært uheldig presedens ikke minst for din egen troverdighet mtp den helt tydelige dobbeltmoralen når dette er en fremgangsmåte som aldri er stueren og ihvertfall ikke oppfattet som stuerent fra slike som deg, hvis det hadde vært Palestinere som hadde gjort det samme.

0laf skrev (34 minutter siden):

Det er godt å høre, du kan mene hva du vil for min del, men jeg har lest nøye gjennom hva du har skrevet, og tror ikke jeg har misforstått hvor du står.

Ok, så du har lest nøye hva jeg har skrevet men allikevel velger å servere direkte løgner om hva jeg sier og hvor jeg står.

Forøvrig ikke første gang du kommer med anklager mot forumdeltagere her inne at de støtter terrorisme. Du må gjerne fortsette med det, det beviser om ikke annet hvor lite du har å fare med. Vi venter bare på at du skal komme med anklage om antisemittisme nå, så nærmer vi oss fullføringen av bingo kortet.

0laf skrev (34 minutter siden):

Du trenger ikke holde pusten for dette. Terroristene vil aldri gjennomføre målrettede angrep på IDF, deres mål er å drepe så mange jøder mulig, uavhengig av hvorvidt de er stridende.

Ja, det er derfor de er terrorister. Det er derfor jeg også kaller de for terrorister. Og det er derfor jeg bevisst har skrevet at det da burde være greit at Palestinere bruker den samme fremgangsmåter mot IDF personale hvis dette er standarden vi setter. Men det vet du, ikkesant? Du som leser det jeg skriver så nøye?

0laf skrev (34 minutter siden):

Jeg siterte deg ovenfor. Du skrev rett ut at Israel bedre ulovlig annektering av Vestbredden.

Det var ingen forbehold, eller lengre forklaringer om hvorvidt det gjaldt bare mindre områder, var "i praksis", eller lignende.

Jeg regnet med at det forstås implisitt gitt sakens faktiske side og det som er dokumentert av folkerettsforbrytelser av Israel på vestbredden jfr de ulovlige bosettelsene.

Man må enten være på spektrumet, eller ha store problemer/motvillighet til å forstå hva motparten sier hvis du mener noe annet. I tillegg utdypet jeg i ren teskje modus hva jeg mente rent konkret ved å henvise til nevnte folkerettsforbrytelser på vestbredden, men det overser du glatt og droner over denne ene setningen jeg skrev innledningsvis som en slags "gotcha" moment.

Gud bedre.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Annektering er begrepet som brukes når en stat erklærer suverenitet eller i praksis utøver suverenitet over et annet territorium. Dette er som kjent forbudt etter internasjonal lov. Et annet eksempel er Russlands annektering av Ukrainas Krim-halvøya i 2014, eller de delvis annekterte oblastene etter den fulle invasjonen i 2022.

Det samme gjelder flere områder på Vestbredden, der Israel ikke bare har militær kontroll i form av okkupasjon, men også har sivil kontroll - i praksis det man kaller annektering. Netanyahu kaller som sagt denne prosessen for «annexation by consent», og Israel har en uttalt plan om å annektere større deler av Vestbredden.

Den israelske regjeringen kaller det annektering, eksperter gjør det samme, israleske medier likeså. Jeg synes derfor ikke bruken av begrepet er så veldig kontroversielt akkurat.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...