Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Svein M skrev (34 minutter siden):

Veldig farlig å stå i et vindu og filme soldater når det er krig. Sjansen for å bli skutt er da høy.

Dette er politi, ikke soldater. Videoen er angivelig filmet i går under et politiraid i Shuafat-flyktningeleiren som ligger i Øst-Jerusalem, og ikke relatert til krigen.

Israelske politistyrker var der i går for å ødelegge familiehjemmet til en palestinsk tenåring som skal ha stått bak et knivdrap forrige vinter ifølge israelsk media. 

Police say hundreds of cops, troops sent into Shuafat camp for home demolition

Flere videoer i denne artikkelen:

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/troops-enter-shuafat-to-raze-home-of-teen-stabber-reports/

Sitat

Palestinian news sites report that large numbers of Israeli forces are in the Shuafat refugee camp north of Jerusalem where they are carrying out demolition work on the family home of a teen boy charged in the fatal stabbing of a border guard earlier this year.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):



Det er vel ingen som gjør mer for å skåne sivile i verden enn IDF. Hva mer er det seriøst disse partiene forventer?

Disse partiene støtter økonomisk og politisk opp om Hamas, enten de vil eller ikke.

Hvorfor er partiene på Stortinget aldri enige om at Hamas har brutt folkeretten?

Hvorfor denne rasismen av lave forventninger til palestinerne?

Dette kommer til å ende med at Israel gir blanke faen i alt. Hva er vitsen med å tape egne soldater på å skåne sivile om man kun får fordømmelse som takk fra resten av verden?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

'I’m calling from Israeli intelligence. We have the order to bomb. You have two hours'

The call to Mahmoud Shaheen came at dawn.

 

It was Thursday 19 October at about 06:30, and Israel had been bombing Gaza for 12 days straight.

 

He'd been in his third-floor, three-bedroom flat in al-Zahra, a middle-class area in the north of the Gaza Strip. Until now, it had been largely untouched by air strikes.

 

He'd heard a rising clamour outside. People were screaming. "You need to escape," somebody in the street shouted, "because they will bomb the towers".

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67327079

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Statsminister Netanyahus talsperson Ofir Gendelman har postet en video av det han hevder er palestinere som "lurer internasjonale medier", "forfalsker skader", og skriver "Pallywood gets busted again":

image.thumb.png.474b6d1fbec14f9ae53b64b95d6b4bca.png

https://twitter.com/ofirgendelman/status/1722561334858961025

Dette er totalt feil og noe han selv bare har funnet på.

Videoen Gendelman poster kommer fra behind the scenes på opptakene av en libanesisk film kalt "The Reality".

Bilder fra filmsettet er enkelt å finne på Instagram-kontoene til filmens regissør og skuespillere, f.eks. her:
https://www.instagram.com/p/Cy_Y4Qeqq9L/?hl=en

F-fcgN1W0AABZ6Y?format=jpg&name=4096x4096

image.thumb.png.41dbbe357090d00395db53e2eb62f813.png

Faktasjekk fra BBCs journalist her

Begynner å bli så lei. Dette er ærlig talt nede på Russland-nivå igjen. Netanyahu må sparke denne mannen umiddelbart.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
17 hours ago, Camlon said:

Ditt argument antyder at Storbritannia ga jødene Palestina. Jeg påpekte at den største delen av Palestina faktisk ble gitt til Jordan, og resten ble overlatt til seg selv da Storbritannia trakk seg ut, noe som førte til krig mellom jøder og arabere.

Da forsøkte du å endre premissene ved å hevde at Storbritannia var årsaken til Israels eksistens. Dette er også misvisende; ønsket om en jødisk stat var drevet av jødene selv. Balfour-deklarasjonen var et resultat av jødisk påvirkning og var ikke grunnen til at jøder migrerte eller flyktet til Palestina.

Hvis jeg tar meg inn i ditt hjem og fordriver alle familiemedlemmene som ikke er etnisk norske, kan jeg da si at jeg ønsker de norske familiemedlemmene velkommen? Selvsagt ikke. De er ikke invitert noe sted; de får rett og slett fortsette å bo i sitt eget hjem.

Jeg forstår hvorfor Palestina ikke vil ha ikke-palestinske jøder. Med 9,4 millioner mennesker i Israel, ville en palestinsk demokratisk stat ledes av en jødisk majoritet. Palestinere ønsker ikke dette, da det ikke stemmer overens med deres syn på demokrati. Men å fjerne ikke-palestinske jøder for å få dette til, er fortsatt etnisk rensing.

Jødene ankom ikke som zionister eller kolonister; de kom som flyktninger. De fleste av dem er nå enten avdøde eller gamle, og deres barn er født i Israel. De har ikke kommet til Israel, de har alltid vært der.

Å påstå at det er mindre galt å fordrive dem fordi de anses som sionister, er en form for antisemittisme.

Jeg synes dette blir veldig mye om veldig lite, jeg hevder at Britisk kontroll av området, og deres plan om et jødisk hjem i Palestina var helt avgjøriende for dannelsen av det Israel vi kjenner.
Jeg forsøker ikke å sette noen særlig premiss, jeg har uttalt meg omtrentlig når det er åpenbart at du vet hvordan dagens Israel ble grunnlagt, hadde jeg visst at du skulle bruke masse tid på å ettergå denne omtrentligheten hadde jeg uttallt meg mer presist i utgangspunktet.
Jeg hevder som sagt ikke at samtlige jøder som reiste til Israel etter holocaust (eller før) var zionister, men interesseorganisasjonene som la press på England for å danne Balfour-erklæringen er selverklærte zionister, paraplyorganisasjonen deres har zionist i navnet.
Mener jeg dermed det er greiere å fordrive zionister enn andre grupper? Nei.
Dette har bare vært en svært langtekkelig tråd om hvorfor jeg tror PLO ikke ønsket ikke-Palestinske jøder velkommen til deres scenario som skissert i charteren i 1964.
Jeg hevder ikke at det er mer greit å forvise zionister, jeg hevder bare å forstå hvorfor PLO gjør forskjell på tilreisende jøder som har kommet for å danne en jødisk stat i Israel, og Palestinske jøder, jeg har ikke uttalt meg om det er etisk eller skikkelig å tenke det, men jeg forstår hvor det kommer fra.
Noe du også vedgår å forstå i seneste tekst, bare at du kaller PLO Palestina.
Kanskje ville de tenkt annerledes om disse ikke-Palestinske jødene om de ikke ble fordrevet, hvem vet..
Som Professor Steven Salata skriver:

I am happy, eager even, to affirm the right of Jewish people to live in peace and security, wherever that may be, a right all humans deserve in no particular order of worthiness.  
But I won’t ratify Israel’s bloody founding or its devotion to racial supremacy.  
Ultimately, when Zionists demand that you affirm Israel’s right to exist, what they really seek is affirmation of Palestinian nonexistence.

Forøvrig tredje gang du anklager meg for antisemittisme på konstruert grunnlag.

3 hours ago, Markiii said:

Britene kontrollerte området. Mener du de hadde rett til å gi bort området, eller ikke?

Og hvis de ikke hadde rett til å gi bort området, hvem var det da som satt på retten til å trekke eventuelle nye grenser og definere nye stater i området? Lokalbefolkningen? Altså nøyaktig slik jødene gjorde ved at de tok ansvar for egen sikkerhet og situasjon, og grunnla en egen stat?

Denne staten ble med en gang forsøkt utslettet av araberne, men jødene vant krigen. De vant krigene. Skal araberne virkelig kunne diktere jødenes fremtid og sikkerhet? Skal araberne belønnes for å ha startet kriger for å prøve å utslette jødene, og så ha tapt disse krigene?

Når det kommer til kolonimakter så er vel deres rett til å diktere andre områder en del av premisset.
Kolinimaktene hadde vel denne såkalte retten på sin side når de delte opp Afrika med linjal, rette streker helt uten hensyn til folket som befant seg på områdene de hadde gitt seg råderett over.
USA slik vi kjenner det ga seg vel også retten til å oppstå selv om landene de oppstod allerede var befolket (og folket måtte fordrives).
Denne retten er vel ingen god målestokk for hvorvidt noe er riktig eller en god idé.

Hvis man grunnlegger en stat hvor det allerede bor folk er det nærliggende å tro at befolkningen som allerede bor der blir forflyttet, eller hva som verre ér, eller i det minste er fratatt råderett over egne områder.
FN annerkjente denne problemstillingen i 1947:

With regard to the principle of self-determination, although international recognition was extended to this principle at the end of the First World War and it was adhered to with regard to the other Arab territories, at the time of the creation of the ‘A’ Mandates, it was not applied to Palestine, obviously because of the intention to make possible the creation of the Jewish National Home there. Actually, it may well be said that the Jewish National Home and the sui generis Mandate for Palestine run counter to that principle.

Hvis man bare grunnlegger en egen stat oppå andres land, vil det ganske forutsigbart bli misnøye.
At Israel vant denne krigen er ikke særlig oppsiktsvekkende, og jeg annerkjenner at de med sterkest millitærmakt er de som i effekt kan diktere vilkårene, det overlapper som sagt likevel ikke med hva jeg synes er lurt eller riktig.
Jeg annerkjenner at might makes right i en krigs-kontekst, men jeg tror jo ikke dermed det er veien til fred, eller tilfredstillende for folkene som er marginalisert som følge av Israels etablering.
Hvorvidt det er riktig å fremstille det som om araberlandene søkte å utslette Israel med denne krigen er litt omdiskutert, landene var selv utmattet av kolonialisme, og preget av interne stridigheter, og mindre interessert i en krig med Israel.
Jordan var muligens mest interessert i vestbredden for deretter å konsentrere seg om Syria, Glubb Pasha lederen for den arabiske legionen beskrev selv krigen som en phoney war, Egypt kontret for å minimere Hashemit-makt i regionen, og områdene hvis det ble kjempet om begrenset seg hovedsakelig til områdene som var skissert ut til å bli Palestinsk-arabisk land etter fordelingsplanen av 1947.

[...] As far as the military balance is concerned, it was always assumed that the Arabs enjoyed overwhelming numerical superiority.
The war was accordingly depicted as one between the few against the many, as a desperate, tenacious, and heroic struggle for survival against horrifyingly heavy odds.
The desperate plight and the heroism of the Jewish fighters are not in question.
Nor is the fact that they had inferior military hardware at their disposal, at least until the first truce, when illicit arms supplies from Czechoslovakia decisively tipped the scales in their favour.
But in mid-May 1948 the total number of Arab troops, both regular and irregular, operating in the Palestine theatre was under 25,000, whereas the Israel Defence Force (IDF) fielded over 35,000 troops.
By mid-July the IDF mobilized 65,000 men under arms, and be December its numbers had reached a peak of 96,441.
The Arab states also reinforced their armies, but they could not match this rate of increase.
Thus, at each stage of the war, the IDF outnumbered all the Arab forces arrayed against it, and, after the first round of fighting, it outgunned them too.
The final outcome of the war was therefore not a miracle but a faithful reflection of the underlying military balance in the Palestine theatre. In this war, as in most wars, the stronger side prevailed.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.pbs.org/newshour/politics/house-votes-to-censure-rep-rashida-tlaib-over-her-israel-hamas-rhetoric

Rashida Tlaib i Representantenes hus i USA er en av flere islamister som er valgt inn for Demokratene. Hun fikk en formell kritikk av forsamlingen etter at også flere Demokrater ble med på kritikken. Hun spredte og nektet endre eller dementere historien om at Israel hadde bombet et sykehus og drept 600 da en av rakettene til Hamas falt ned på en parkeringsplass, men verst var at hun gjentok Hamas sitt slagord for folkemord "From the river to the sea". Hun hadde også talt til mobben rett før de stormet kongressen 18. oktober.

Noen Demokrater prøvde bortforklare hennes bruk av slagordet til Hamas, men som i denne tråden var det ingen som klarte komme opp med en alternativ betydning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 hours ago, 0laf said:


På tide å legge ned FN snart, eller bytte navn til "den Arabiske Liga".

Smart å legge ned FN av eneste grunn at folk på internett ikke ser verden i andre farger enn sort / hvitt. Å kalle FN den Arabiske liga befester deg godt i nevnte gruppe - Ignorert og rapportert.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar
8 minutes ago, bshagen said:

Greit at du er uenig, og det er jeg også - men å rapportere dette er syltynt. At du gidder 

Jeg rapporterer han ut i fra at slike som han har fått 2 andre tråder samt denne et par ganger stengt fordi de snakker om noe annet enn temaet. Temaet er nyheter om krigen, ikke at denne typen personen skal spre sin uvitenhet og lage kulturkrig. Å snakke om rollen til FN eller alt annet mulig rart uten nyanser hjelper ingen, og vi ender da opp i tidligere spor. Den ene (rapporteringen) peker tilbake på flere innlegg og personer den siste tiden som har null og ingenting med saken å gjøre - akkurat som mitt innlegget nå for øvrig, men da har du hvertfall begrunnelsen.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

fra vg.no:

USA: Israel vil innføre fire timers krigspauser i Gaza

Israel vil innføre fire timers pauser i kampene i nordlige deler av Gaza, sier Det hvite hus i en uttalelse.

Disse pausene skal angivelig skje hver dag, for å gi mennesker muligheten til å evakuere fra sykehus i Gaza.

Pausene vil skje fra og med i dag, torsdag, ifølge uttalelsen til Det hvite hus.

Amerikanerne skriver videre at de mener tiltaket er et steg i riktig retning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke uventet. Mere "war crimes". Hamas våpenproduksjon lokaliseret ved barnehagen. 

The IDF additionally announced on Thursday that it had found a rocket and drone production site in the middle of a residential building in the Sheikh Radwan neighborhood in northern Gaza. The building where the weapons productions site was located was also near schools. The IDF published footage showing the weapons storage site next to rooms where children sleep.


image.thumb.png.35de498c683074ef41c366add07e77a6.png
 

https://www.jpost.com/arab-israeli-conflict/article-772389

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, robertaas said:

Det er nå butikker i Oslo med oppslag om at de som støtter Israel ikke er velkommen der.

Som en reaksjon til dette sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery fra Arbeiderpartiet "Vi trenger nå å øke innsatsen for å få slutt på hat og fordommer mot muslimer". Ja, du leste riktig.

Al Salam hijab store. Tipper de allerede har en liste med personer som ikke er velkomne, f.eks. homofile og koranbrennere.

Vi må verne om ytringsfriheten. Også det vi ikke liker å høre.

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 7
Lenke til kommentar
robertaas skrev (10 minutter siden):

Det er nå butikker i Oslo med oppslag om at de som støtter Israel ikke er velkommen der.

Som en reaksjon til dette sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery fra Arbeiderpartiet "Vi trenger nå å øke innsatsen for å få slutt på hat og fordommer mot muslimer". Ja, du leste riktig.


Tok meg 5 sekunder å google og se at sitatet fra ministeren ikke var en reaksjon til plakaten. Du ljuger så du tror det sjøl.

Endret av Aiven
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...