Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutes ago, ParadiseCity said:

Det har vært konflikt og krig der lenge før 7. Oktober. Forestillingen om at alt dette startet da er jo historieløst.

Selvfølgelig er det en trussel mot Europeisk stabilitet når Israelske ministre sier de skal sende 3 millioner dypt traumatiserte mennesker til Europa. Man må være utrolig naiv hvis man faktisk tror de kommer til å ende opp i Sør-Sudan eller hvor faen de prater om. Blir de flyttet ut av Gaza vil de komme til Europa. 

Du har en tendens til å få rare tolkninger ut av det du leser.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig.

De som ikke har snudd i synet på om Israel begår forbrytelser mot menneskeheten er enten blindet av hat, psykologisk ute av stand til å innrømme feil eller ofre for en konspiratorisk logikk.

Just saying.

Dette hadde blitt oppfattet som mer oppriktig om dere ikke hadde gått i dekning for å slippe å måtte argumentere.

Hint: ikke snakk om meg om dere ikke tørr snakke til meg. Just sayin

• Liker 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Du har mistet det privilegiet 

Du skjønner at dere straffer meg ikke ved å la være å snakke til meg?

Dere gjør både meg og tråden en tjeneste ved å legge munnbind på dere når dere ikke greier å beherske dere i å ty til evig krangling og gish gallop når argumentasjonen får motorstopp.

Fint at dere greier å beherske dere mao, men da kan dere la være å snakke om meg også, det blir veldig Harry. Just sayin'.

• Liker 6
Skrevet
50 minutes ago, AtterEnBruker said:

Man må være et ganske smålig menneske for å konstant whataboutist-vri enhver samtale om hvordan IDF systematisk slakter sivile etter sivile, inkl barn, til "jammen, hva med Hamas, hva med Hamas, hva med Hamas???". Det er ikke bare smålig, det er rett og slett utrolig feigt, manipulativt og ynkelig.

Disse barna har ingenting med 7 oktober å gjøre. Denne logikken hadde vært det samme om norsk politi hadde begynt å plaffe ned alt og alle på en vikingfestival eller en norsk gaming-konvensjon fordi det muligens hadde skjult seg en potensiell Breivik-sympatisør der.

Eller fortjener skoler og sykehus i USA å bli bombet sønder og sammen fordi MAGA kanskje sjuler seg i bygningene? Samme logikken.

Det er et begrep for dette; fabrikkering av samtykke, eller på engelsk; "Manufacturing Consent". Denne konstante "jammen hva med hamas" i alle samtaler om IDFs folkemord, bidrar til nettopp dette; å fabrikkere samtykke mot folkemordet fordi "denne ubegrensede tilstedeværende fienden er overalt, og må bekjempes med alle midler nødvendig. Midler som jeg egentlig ikke ønsker å benytte. Midler som personlig gjør meg uvel og kvalm. Fordi jeg er nødt til å gjøre det, må jeg ikke?".

Jeg tenker det er litt enklere.
I den postmodernistiske stilen så separerer 1948, 1967, Osloavtalen 7. oktober og følgene. Derav blir også argumentene og hva man ønsker vil skje bli separatert igjen fra hva fremtiden er.
I det postmoderne blir da ønske om fred for Gaza å overskygge, eller å diskutere de menneskelige lidelsene... noe som overskygge debatten.

Vis du ikke gjør det, så blir også argumentasjonen helt annerledes. Uten postmodernismen må man binde sammen narrative, og la årsak og sammenheng være linjer, og tvinge sak og person til å være det samme.
Da stiller man spørsmål med om en Osloavtale 2.0 faktisk vil gi MER lidelse frem i tid, ved å unngå nedbygginen som kreves for langvarig fred.

I den protestantiske postmodernismen velger man hummer og kanari, og tar stykke for stykke, hvor poenget er at man kan ta litt av begge deler, og kanskje unngå probleme. Uten postmodernismen har men en virkelighetsforståelse hvor hummer vil eksludere kanari, og motsatt.
Med postmodernismen setter man ikke likhetstrekk og linjer fra Osloavtalen til en Osloavtale 2. Uten postmodernismen så er man skeptisk til dette, da Osloavtalen 1 ledet til 7 oktober.

• Liker 1
Skrevet

Storbritannia nærmer seg muligens en anerkjennelse av Palestina som selvstendig stat. Britenes linje, på tvers av høyre- og venstre-regjeringer, har lenge vært at en palestinsk stat skal anerkjennes.

After France, UK’s Starmer under increasing pressure to recognize Palestinian state
https://www.timesofisrael.com/after-france-uks-starmer-under-increasing-pressure-to-recognize-palestinian-state/

British premier says statehood is Palestinians’ ‘inalienable right,’ but hasn’t so far declared recognition, even as members of his cabinet, as well as Macron, urge him to do so.

• Liker 5
Skrevet

Kanskje dei kan gå tilbake til grensene før 1967? Altså at Gaza blir en del av Egypt og Vestbredden en del av Jordan. En uavhengig Palestinsk stat har eg ingen tru på.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Dagsnytt 18 i dag prater om Gaza og Israel i godt over et kvarter. Hamas blir ikke nevnt en eneste gang. Programlederen nevner vagt 7. oktober en gang, hvor det raskt blir avfeid av en av debattantene.

Norsk støtte til UNRAWA blir selvsagt nevnt. Noe som er problematisk i den virkelige verden, men kun solskinn i synet til debattene. 

Dette er kvalmt å bevitne. Hamas er ikke en oppdiktet motstander man kan unnlate å nevne. 7. oktober kan ikke feies under et teppe og trusselen er ikke borte.

Det er for mye å nevne. Se programmet selv hvis det er interessant. De første 17 minuttene.

Programledere og reportere gjør en stadig dårligere jobb i dag  i å gi motstand og kritiske spørsmål til debattanter, deltagere og intervjuobjekter enten det er Dagsnytt 18, Debatten, Urix eller Dagsrevyen. At det er ferieavvikling er heller ingen unnskyldning for dårlig nivå.

Endret av BadCat
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Rhabagatz skrev (8 timer siden):

Hvis du leser pressemeldingen den norske regjeringen kom med etter å ha anerkjent Palestina, får du svar på spørsmålene dine (anter at Frankrike har samme posisjon):

Regjeringen har besluttet at Norge vil anerkjenne staten Palestina
Palestinerne har en grunnleggende, selvstendig rett til en egen stat.

[...] Både israelere og palestinere har rett til å leve i fred i hver sin stat. Det kan ikke bli fred i Midtøsten uten en tostatsløsning. Det kan ikke bli en tostatsløsning uten en palestinsk stat. 

[...] Den territorielle avgrensingen mellom staten Palestina og staten Israel bør basere seg på grensene fra før 4. juni 1967 med Jerusalem som delt hovedstad, med åpning for avtaler om landbytte.

[...] Anerkjennelse av Palestina er en støtte til moderate krefter, som er på vikende front i en langvarig og grusom konflikt.

[...] FNs generalforsamling stemte nylig med overveldende flertall, 143 land, for en resolusjon som støtter palestinsk medlemskap i FN.

[...] En anerkjennelse fra noen europeiske land er ikke i seg selv tilstrekkelig for at en palestinsk stat blir bærekraftig. Ved å anerkjenne en palestinsk stat, støtter vi opp om den arabiske fredsplanen, som sentrale aktører i regionen har utarbeidet etter 7. oktober. [...]Hovedelementene i denne er en irreversibel prosess fram mot en palestinsk stat, normalisering mellom Israel og sentrale arabiske land, styrking av den palestinske myndigheten, troverdige sikkerhetsgarantier for Israel og demobilisering av Hamas og andre væpnede grupper. 

Vi kan ikke anta at Frankrike har tatt samme posisjon som Norge, ettersom det er en million forskjellige posisjoner man kan ta i dette spørsmålet, men hvis de har gjort det ser så ser jeg noen åpenbare problemer: 

- Delt hovedstad vil aldri bli akseptert av Israel.
- Mange palestinere og deres støttespillere (inkludert flere i denne tråden) mener at grensene må deles opp etter 47-planen, eller det som ble lovet av britene før krigen.
- Ingen konkretisering av hvordan man skal avvæpne Hamas og andre væpnede grupper. 

Jeg håper det faktiske forslaget fra Frankrike er mer realistisk enn det norske. 

• Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (40 minutter siden):

Vi kan ikke anta at Frankrike har tatt samme posisjon som Norge, ettersom det er en million forskjellige posisjoner man kan ta i dette spørsmålet, men hvis de har gjort det ser så ser jeg noen åpenbare problemer: 

- Mange palestinere og deres støttespillere (inkludert flere i denne tråden) mener at grensene må deles opp etter 47-planen, eller det som ble lovet av britene før krigen.
- Ingen konkretisering av hvordan man skal avvæpne Hamas og andre væpnede grupper. 

Jeg håper det faktiske forslaget fra Frankrike er mer realistisk enn det norske. 

Det franske forslaget, i motsetning til Norge, tar til orde for en demilitarisert palestinsk stat

• Liker 2
Skrevet (endret)
7 hours ago, VifteKopp said:

Det er ikke noe forslag Frankrike kommer med.

Det er en anerkjennelse av en palestinsk stat, på samme måte som ca. 150 andre land. Denne staten har internasjonalt anerkjente grenser (67-grensene).

Det eneste hinderet for realiseringen av den palestinske staten er Israels okkupasjon av denne palestinske statens territorium. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet (endret)
7 hours ago, Tussi said:

Det franske forslaget, i motsetning til Norge, tar til orde for en demilitarisert palestinsk stat

Som sagt, det er ikke noe forslag. Det er en anerkjennelse, og for Norges del en forklaring av tankene rundt og bakgrunnen for det. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet (endret)
BadCat skrev (11 timer siden):

7. oktober kan ikke feies under et teppe og trusselen er ikke borte.

Ingen har feid 7. oktober under teppet.

At de ikke snakker mye akkurat om angrepet i en debatt som omhandler noe helt annet snart to år etterpå er vel ikke akkurat så veldig rart.

Sitat

trusselen er ikke borte

Ifølge både USA, israelsk etterretning og IDF er trusselen for et større terrorangrep fra aktører på Gazastripen borte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
Skrevet (endret)
12 hours ago, BadCat said:

Dagsnytt 18 i dag prater om Gaza og Israel i godt over et kvarter. Hamas blir ikke nevnt en eneste gang. Programlederen nevner vagt 7. oktober en gang, hvor det raskt blir avfeid av en av debattantene.

Hvor mange tror du det er som ikke har fått med seg bakgrunnen (og ikke bare 7. okt.)? Og hvor relevante tror du disse er? Ser disse på Dagsnytt 18?

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Skrevet
BadCat skrev (21 timer siden):

NRK har nesten bare innslag og intervjuer som setter Israel i et dårlig lys. I tillegg fronter de en ensporet dokumentar. Det er ingen motvekt og det norske folk blir ikke opplyst.

Israels grusomheter er selvsagt et kjempeproblem selv om NRK sin ensporethet også er et problem. Apropos problem så må selvsagt ikke Hamas glemmes. De er/var et kjempeproblem. Og Iran. Siden alle sider har alvorlige svin på skogen så er det vanskelig å dele ut sympati noen steder. ALLE fortjener kritikk, inkludert NRK. Eller egentlig: NRK fortjener kritikk. Resten fortjener en faktabasert og skikkelig rettergang i ICJ og det tror jeg de får når de engang kommer dit. Jeg er tilhenger av rettsstat, rettsikkerhet og riktig straff for forbrytelser. Selv om det gjelder alle parter. Det er ikke sånn at én ugjerning oppveier en annen og på den måten rettferdiggjør å snike seg unna straff. Rett skal være rett og alle parter bør dømmes for sine respektive ugjerninger.

NRK er så vidt jeg vet ikke forbryter på den måten og dermed heller ikke mulig å straffe, - men kritikk fortjener de.

Skrevet (endret)

USA avviser Israels påstand om at Hamas systematisk har stjålet nødhjelpen som kom inn til Gazastripen. Israel har brukt dette som argument for å stanse internasjonale leveranser av nødhjelp som mat, medisiner, morsmelkerstatning og vann til sivile.

USAIDs analyse viser også at minst 44 av 156 rapporterte tilfeller av tap eller tyveri var "direkte eller indirekte" forårsaket av israelske militæroperasjoner. Det gjelder blant annet luftangrep, evakueringsordrer og påtvungne ruter som økte risikoen for overfall.

No evidence Hamas stole Gaza humanitarian aid, USAID report shows
https://www.france24.com/en/middle-east/20250725-no-evidence-hamas-diverted-gaza-humanitarian-aid-usaid-report-shows

An internal US government analysis found no evidence of systematic theft by the Palestinian militant group Hamas of US-funded humanitarian supplies, challenging the main rationale that Israel and the US give for backing a new armed private aid operation.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Det israelske parlamentet har stemt for å annektere hele den okkuperte Vestbredden. 

Knesset votes 71-13 for non-binding motion calling to annex West Bank
http://timesofisrael.com/knesset-votes-71-13-for-non-binding-motion-calling-to-annex-west-bank/

The resolution, which passed 71-13, declared that the West Bank is “an inseparable part of the Land of Israel, the historical, cultural and spiritual homeland of the Jewish people” and that “Israel has the natural, historical and legal right to all of the territories of the Land of Israel.”

It called on the government to “apply Israeli sovereignty, law, judgment and administration to all the areas of Jewish settlement of all kinds in Judea, Samaria and the Jordan Valley,” the government’s term for the West Bank. The motion was advanced by Religious Zionism MK Simcha Rothman, Likud MK Dan Illouz and opposition Yisrael Beytenu MK Oded Forer.

• Innsiktsfullt 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...