Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (6 timer siden):

Jeg har ramset opp mange negative ting med vindmøller.

Strømkablene til utlandet er grunnen til at vi har behov for mer strøm. De brukes til eksport, mer enn import. Vindmøllene kan heller bygges i Tyskland.

Strøm er ferskvare, altså noe vi ikke kan spare på og bruke senere. Når vi har overskudd av strøm så eksporterer vi. Når vi har for lite strøm så importerer vi. Vi har hatt strømkabler til utlandet siden 1960 tallet, og hadde vi ikke hatt dette så hadde vi vært uten strøm deler av vinteren. Strømbehovet vil bare øke fremover. Har du et forslag til alternative måter å få strøm på enn vindmøllene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kahuna said:

Ødelegger vi norsk natur?

Ja vi gjør faktisk det. Poenget her er jo at vi faktisk kan bygge ut kraftproduksjon med mye mindre naturinngrep(kjernekraft eksempelvis). Samtidig så synes jeg det er å gå baklengs inn i fremtiden å bygge ut store mengder med uregulerbar kraftproduksjon. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (12 minutter siden):

Ja vi gjør faktisk det. Poenget her er jo at vi faktisk kan bygge ut kraftproduksjon med mye mindre naturinngrep(kjernekraft eksempelvis). Samtidig så synes jeg det er å gå baklengs inn i fremtiden å bygge ut store mengder med uregulerbar kraftproduksjon. 

Jeg tror du forveksler 'utsikt' med 'miljø'.

At vindkraft er uregulerbar betyr bare at du trenger en form for reserve i bakkant. Og det har vi faktisk allerede i form av vannkraft. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kahuna said:

Jeg tror du forveksler 'utsikt' med 'miljø'.

Deg om det. Jeg er ikke villig til å ofre fugler og villmark for mer vindmøller i Norge. 

Folk må gjerne ønske å bygge ut store mengder kraftproduksjon som er væravhenging og tro at det skal hjelpe oss, jeg er av en annen oppfatning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Strøm er ferskvare, altså noe vi ikke kan spare på og bruke senere. Når vi har overskudd av strøm så eksporterer vi. Når vi har for lite strøm så importerer vi. Vi har hatt strømkabler til utlandet siden 1960 tallet, og hadde vi ikke hatt dette så hadde vi vært uten strøm deler av vinteren. Strømbehovet vil bare øke fremover. Har du et forslag til alternative måter å få strøm på enn vindmøllene?

Nei, nei, nei
Norge har enorme mengder magasinert vannkraft.
Kraft er definitivt noe vi kan spare på å bruke senere i Norge, vi har til og med det de kaller flerårsmagasiner.
Det er ikke overskudd/underskudd av strøm som styrer import/eksport.
Prissettingen i de enkelte prisområdene bestemmer hvilken vei strømmen flyter.
At vi hadde vært uten strøm på vinteren uten strømkabler til utlandet er også riv ruskende galt.

Til slutt er strømoverskuddet i Norge pr nå økende. Vi bruker mindre strøm enn før, stikk i strid med prognosene til Statnett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Nei, nei, nei
Norge har enorme mengder magasinert vannkraft.
Kraft er definitivt noe vi kan spare på å bruke senere i Norge, vi har til og med det de kaller flerårsmagasiner.
Det er ikke overskudd/underskudd av strøm som styrer import/eksport.
Prissettingen i de enkelte prisområdene bestemmer hvilken vei strømmen flyter.
At vi hadde vært uten trøm på vinteren uten strømkabler til utlandet er også riv ruskende galt.

Til slutt er strømoverskuddet i Norge pr nå økende. Vi bruker mindre strøm enn før, stikk i strid med prognosene til Statnett.

 

Strøm er ferskvare

I Norge lagrer vi vann i magasinene. Strøm kan vi derimot ikke lagre, så når strømmen først er produsert, er den en ferskvare som må brukes med en gang. Vinteren er den årstiden vi bruker mest strøm, derfor gjelder det å ha velfylte magasiner før den setter inn.

https://norgesenergi.no/bedrift/om-strommarkedet/slik-fungerer-strommarkedet/

Vi er ikke selvforsynt med strøm hele året 

I løpet av et år produserer Norge vanligvis mer kraft enn vi bruker. Fordi kraftproduksjonen vår svinger med været og årstidene, har vi likevel flere perioder der vi trenger å importere strøm fra andre land. Med utenlandskablene kan vi kjøpe strøm i perioder vi trenger det, og selge når vi har strøm å selge. Dermed er vi sikret å dekke energibehovet vårt over lengre tid. 

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/slik-fungerer-kraftsystemet/utenlandskabler-bidrar-til-forsyningssikkerhet/

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

...likevel flere perioder der vi trenger å importere strøm fra andre land. 

De nye kablene har mye mer kapasitet enn de gamle kablene, og de eksporterte så mye kraft at magasinene risikere å gå under minimumsnivå.

Vi hadde vært mindre avhengige av import om vi ikke først hadde eksportert altfor mye.

Mesteparten av året hadde vi altså vært uavhengige av Tyskland, og kunne satt strømprisene selv.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 9.10.2023 den 1:57 PM):

Hva er vitsen å bygge ut disse vindmøllene når stort sett ingen vil ha de? Hver gang det er utlyst en vindmøllerprosjekt, så møtes jo det med protester, demonstrasjoner og sivil ulydigheter. Og vi må ikke glemme Fosen saken. Burde ikke ta staten tatt hintet nå? 

Det er ikke mange som ønsker å betale skatt heller. Mener du at da bør staten gi etter og slutte å kreve skatt fra folk og næringsliv? 

Jeg tror de fleste forstår at svaret på det er nei. Det er nødvendig for å kunne ha et velfungerende samfunn det er godt å leve i og som gir muligheter for å utvikle et næringsliv at vi har en sentralmyndighet som setter opp felles kjøreregler og som håndhever/passer på at de blir fulgt. Alternativet er kaos og anarki - det er ingen tjent med. 

 

Absolutt alt som skjer i den fysiske verden involverer utveksling av energi. En annen måte å si dette på er at uten tilgang til energi vil det ikke skje noe som helst i verden - alt vil være bokstavelig talt dødt og urørlig. Et samfunns energiinfrastruktur er derfor en av de viktigste, om ikke den aller viktigste infrastrukturen. Tilgang til energi handler om så grunnleggende ting som å kunne ha mat på bordet, få tak over  hodet, ha en jobb å gå til, kunne drive sykehus, og stort sett alt annet vi trenger eller ønsker oss av materielle goder og tjenester. 

Staten har ansvar for å sikre at samfunnet får en tilstrekkelig energiforsyning som kan dekke dagens og kommende energibehov. Frem til nå har vi klart oss med å bygge ut vannkraften. Men nå er den ikke lengre tilstrekkelig. Det er nødvendig å bygge ut mer kraftproduksjon og øke kapasiteten i strømnettet.  Se f.eks.:
https://publikasjoner.nve.no/rapport/2018/rapport2018_43.pdf 
https://www.nrk.no/trondelag/sliter-med-a-bygge-nok-stromnett_-450-bedrifter-star-i-ko-1.16573562

Mange hevder at vi kan klare oss med å oppgradere vannkraftverkene og energieffektivisering. Dette vil hjelpe et stykke på vei og er i mine øyne en selvsagt del av løsningen, men alle analyser jeg har sett forteller at det vil trengs mange flere TWh med kraft (også om man inkluderer struping av utenlandskablene - noe som er en meget dårlig løsning, men det er et annet tema). Vi kommer ikke utenom å måtte bygge ut økt  kraftproduksjonskapasitet og nettkapasitet i tiden som kommer skal vi unngå en kraftkrise ifølge fagmyndigheter som NVE og andre som har analysert vår kraftsituasjon og fremtidig behov. 

Alle tilgjengelige teknologier for å lage elektrisk kraft er belemret med uheldige konsekvenser av forskjellige slag. Det fins ikke noe sånt som gratis eller nesten gratis energi uten noen negative miljø- eller helsekonsekvenser. Staten ved fagmyndighetene bør derfor gjøre en analyse av hvilken teknologi man bør satse på som inkluderer miljø, helse, økonomi, regional og lokal forsyningsikkerhet, etc. 

Hvis den analysen finner at landbasert vindkraft er den beste løsningen vil jeg si det så sterkt som at da har staten en plikt til å sørge for at det blir igangsatt en utbygging av vindkraftparker som kan dekke vårt fremtidige kraftbehov. At mange ikke liker å få slike parker i sitt nærmiljø er forståelig, men ikke noe som kan gis avgjørende vekt.

Vi kan ganske enkelt ikke risikere å sultefore næringslivet, ikke-planlagte utkoblinger, strømrasjoneringer og andre samfunnskadelige konsekvenser av en kraftkrise fordi en del mennesker synes det er stygt å se vindturbiner på fjelltoppene rundt omkring.  Så mitt svar er at staten bør gjøre det som er riktig ut fra en helhetsanalyse av samfunnsbehovet inkludert en konsekvensvurdering og gi blaffen i hva folkemeningen måtte mene om dette.

For å sette det på spissen: Det å sikre en kraftforsynig er så viktig at dersom vi ender opp med at vindkraftmotstandere klarer blokkere en nødvendig kraftutbygging som sender landet ut i en kraftkrise, så mener jeg at da bør de være de første til å ta konsekvensene av det valget ved å bli de første som kobles fra nettet. 

Endret av Tronhjem
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Deg om det. Jeg er ikke villig til å ofre fugler og villmark for mer vindmøller i Norge. 

Da vil jeg igjen peke på Lanner Vindkraftverk. Den er planlagt tett inntil E18. Området er på ingen måte villmark og motorveien er i seg selv en belastning på fuglelivet. Det er heller ikke påvist noen spesiell konflikt mellom vindkraft og fugleliv der den er foreslått.

oldboy skrev (1 time siden):

Folk må gjerne ønske å bygge ut store mengder kraftproduksjon som er væravhenging og tro at det skal hjelpe oss, jeg er av en annen oppfatning. 

Da er din oppfatning feil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kahuna said:

Da er din oppfatning feil

Desverre så er Statnett og andre nasjonale nettselskaper uenig med deg. Vi kan ikke bygge ut så mye uregulerbar kraftproduksjon som vi bare vil. Dette vil skape for mye belastning på nettet. Husk at strøm ikke bare handler om å skape nok TWh per år for et gitt lands behov. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes Norge bør satse på og inngå et samarbeid med de som utvikler ny atomkraft. Små anlegg som produseres på fabrikk og plasseres der det er behov(i stedet for der det tilfeldigvis blåser mye) slik at man slipper unna med moderat utbygging av kraftnettet og som leverer strøm når det er vindstille og 10 minus.  Så kan vi for en gangs skyld være med i front av fremtidens teknologi i stedet for å bare åpne lommeboka og kjøpe vindmøller fra Danmark og Tyskland.

Men denne langsiktigheten er ikke mulig under rådende forhold. Vi har satt oss helt urealistiske klimamål. På de 33 årene som har gått siden 1990 har vi klart å redusere klimautslippene med stusselige 5%, mye av det med hjelp av Covid, og vi skal redusere med ytterligere 50% i løpet av de drøye 6 årene det er igjen til 2030. Alle vet at det ikke går, men det er absolutt ingen nedside i å satse alt på å prøve eller hva? Da er det ikke tid til å tenke på og prioritere langsiktig og man sitter igjen med kortsiktige panikktiltak som helt dustete elektrifisering av sokkelen, havvind med store spørsmål knyttet til økonomi og å gjøre irreversible endringer i urørt natur med 150 meter høye vindmøller.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

I Norge lagrer vi vann i magasinene. Strøm kan vi derimot ikke lagre, så når strømmen først er produsert, er den en ferskvare som må brukes med en gang. Vinteren er den årstiden vi bruker mest strøm, derfor gjelder det å ha velfylte magasiner før den setter inn.

Magasinene gir oss evnen til å velge hvor mye strøm vi skal produsere.
Stikk i strid med vind og sol, der produksjonen følger været, og ikke forbruket.
Så jo, i praksis lagrer vi strøm i Norge. 

Gitt at de nye kablene til Tyskland og England i all hovedsak er eksport, så har de åpenbart en negativ effekt på forsyningssikkerheten.
Disse øker verdien på vannmagasinene markant, og kraftselskapene kan dermed produsere mye mer enn før når de tror de får en god pris for strømmen. Dette legger selvfølgelig press på fyllingsgraden i magasinene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...