Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (På 15.10.2023 den 12:01 AM):

Takk. 

Ikke helt ferdig ennå ser jeg. Og typisk nok må jeg selv regne ut hva kraften vil koste.. :( 

Jeg kommer til 60-ish øre per kWh. Med alle mulige forbehold om at jeg ikke er vant til å regne på slikt. Jeg merker meg at heller ikke Olkiluoto-3 har noen kraftpris på wikipedia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

Det skal du få mene. Poenget er vel at all kraftproduksjon har en negativ effekt på miljøet rundt. Jeg håper vi gjør smarte valg i dag som har positive virkninger på et senere tidspunkt. 

Vindkraft har modnet voldsomt siste 20-30 årene. Ingenting tyder på at prosessen er ferdig og at det ikke vil komme ytterligere forbedringer, som for eksempel vindmølleblader som er resirkulerbare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Det er jeg veldig uenig i. Det er enormt mye og en stor belastning på miljøet.

Globalt sett så er det en fis i motvind. Det blir bare en belastning på miljøet om vi velger den retningen, noe mange nok gjør av økonomiske hensyn, det er klart et kjernekraftverk kan ikke velge den samme løsningen, det er lover og regler som dikterer at man ikke bare kan dumpe radioaktivt avfall i den nærmeste barnehagen, dessverre henger lovverket som alltid litt etter bandittene som gjerne pimper ut bestemødrene sine for et minimum av profitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forslaget som nå er lagt frem er skattesatsen justert ned til 35 prosent. Nå vegrer fornybarselskaper seg for å satse på vindkraft i Norge.

Etter skattepakken ble foreslått for litt over et år siden har det norske fornybarselskapet Cloudberry Clean Energy investert milliarder – bare ikke i Norge.

«Etter skattepakken ble foreslått september i fjor, har vi tatt investeringsbeslutninger på 3,3 milliarder kroner i Sverige og Danmark. I samme periode har vi solgt kraftverk i Norge for 700 millioner,» sa Ingrid Bjørdal, direktør for bærekraft i Cloudberry Clean Energy til Finansavisen.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (22 timer siden):

Det skal du få mene. Poenget er vel at all kraftproduksjon har en negativ effekt på miljøet rundt. Jeg håper vi gjør smarte valg i dag som har positive virkninger på et senere tidspunkt. 

Denne "fornybare energien" er langt mer skadelig for både miljø og klima enn dyr som går fritt rundt på beite ihvertfall.

skaftetryne32 skrev (19 timer siden):

bandittene som gjerne pimper ut bestemødrene sine for et minimum av profitt. 

Hvem er det du sikter til nå? Fornybarmafiaen?

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Denne "fornybare energien" er langt mer skadelig for både miljø og klima (...)

Hvem er det du sikter til nå? Fornybarmafiaen?

 

Altså, hvis dette er nivået motstanderne av fornybar energi ligger på, så tenker jeg at det er gode argumenter for å fullstendig ignorere dem. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Morromann said:

Har du noen bedre argumenter enn personangrep å komme med? Hvorfor er det såpass vanskelig for enkelte å debattere uten å ty til personangrep?

Hvordan skal man seriøst snakke til mennesker som tror det er en "Fornybarmafia" og at fornybar energi gir mer skade på klimaet enn utfasing av fosile energikilder? Det trengs to for en god samtale.

Men greit, la gå, skal forsøke: Fortell meg hvorfor det er mindre skadelig for klima å fortsette forbrenningen av hydrokarboner kontra å bygge ut sol / vind / vann / atom og annen type kraft?  

Edit 08:15: Jeg ser nå at jeg kanskje har misforstått deg litt. Du mener at man setter opp beiting av dyr med utbyggingen av grønne energikilder? Eller? Beklager i så fall uklarheten min. Men, selv om det kom litt i feil rekkefølge her nå, fornybar energiproduksjon er mer enn kun en sak om beitende dyr. Hvis vi ikke redusere vårt forbruk av hydrokarboner blir det særs dårlig forutsetninger for beitende dyr grunn et ødelagt økosystem, samt overordnede klimautfordringer. 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal man seriøst snakke til mennesker som tror det er en "Fornybarmafiaen" og at fornybar energi gir mer skade til klimaet enn utfasing av fosile energikilder? Det trengs to for en god samtale. 

Vel, når man har en industri som det står ganske mektige korporasjoner bak som drar inn milliarder fra hovedsaklig skattebetalere; selskaper som ikke er kjent for idelistisk verning av naturen; snarere tvert imot men som driver grønnvaksing gjennom "grønne prosjekter" som det også er miljøbelastende å skape; og som har en ganske så pengesterk lobby som løper deres ærende og som øver sterk innflytelse på politikere; ja og som atpåtil består av tidligere politikere, endog ministere, vel....i mine øyne har dette sterke likhetstrekk med en mafia ja! Politikere bør ha forbud mot å jobbe som lobbyister, også etter endt politkerkarriere.

Forøvrig har Norge hatt GRØNN ENERGI i 130 år. Det heter vannkraft og har vært bærebjelken i velferdssamfunnet vårt. Og vi har hatt lover frem til moderne tid for å beskytte den mot å bli utnyttet av utenlandske spekulanter som vil dra inn milliardfortjeneste på det; skjønt det desverre har blitt utvannet. "Fornybar energi" handle om penger, enkelt og greit. Det er en svindelindustri og jeg unnskylder ikke meg selv for å si det som det er.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...