Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (2 minutter siden):

Troll en annen plass er du grei

Du må ha tilgang til alt vannet kraftverket skal bruke.

Du må ha lagring av materiale før og etter bruk.

Samt du må ha tilgang til materialet.

 

Som nevnt tidligere blir vanntilførselen avhengig av været, samme som frakt og oppbevaring.

 

Å se for seg at du kun trenger selve bygget reaktoren skal stå i blir helt feil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oldboy skrev (10 minutter siden):

Har du sett et kart av Norge i det siste?

Har du? Siden du påstår vindkraft vil ødelegge så mye av naturen så kan man vel lure på hvor mange av de 40+ prosentene med berg vi trenger å bevare?

 

Det er jo også fint at du her legger frem argumenter for vindkraft.

Endret av Iki
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Iki said:

Har du? Siden du påstår vindkraft vil ødelegge så mye av naturen så kan man vel lure på hvor mange av de 40+ prosentene med berg vi trenger å bevare?

 

Det er jo også fint at du her legger frem argumenter for vindkraft.

Tror du vi vil få problemer med å skaffe nok kjølevann til et kjernekraftverk i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Havvind er fortsatt dyrt ja. Det er dønn avhengig av subsidier. Håpet er vel at ved å subsidiere utbygging nå så vil prisen gå ned over tid og behovet for subsidier falle bort. Jeg har ikke sett noen tidsplan på når havvind vil klare seg uten subsidier.

Hadde vært veldig bra om de kunne fått til et akseptabelt kostnadsnivå. Dessverre ser det foreløpig ut til å gå gale veien. 

https://www.europower.no/havvind/equinor-i-havvindtrobbel-far-ikke-aksept-for-hoyere-kostnader/2-1-1534575

Sitat

Delstaten New York avviser krav fra Equinor, Ørsted og BP om å justere opp kostnadene for kommende havvindutbygging med 55 prosent

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, The Very End said:

Hvis turbinene må fjernes forlanger jeg at absolutt alle former for subsidier og skattefordeler til reindriftssamer forsvinner. Hvis de er avhengig av fellesskapet (noe de er) må de også gjøre noe avkall (som alle andre). Man får ikke i pose og sekk.

Vet ikke hva det er, men det bare høres feil ut for meg når man krever hevn for en eventuell konsekvens av våres egne lover. Det føles ikke verdig en rettstat i mine øyne. Jeg tenker man kan ikke bare følge loven når det passer majoriteten. 

Forlang heller en endring av lovene for konsesjoner, siden det er der du har et problem.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, shockorshot said:

Vet ikke hva det er, men det bare høres feil ut for meg når man krever hevn for en eventuell konsekvens av våres egne lover. Det føles ikke verdig en rettstat i mine øyne. Jeg tenker man kan ikke bare følge loven når det passer majoriteten. 

Forlang heller en endring av lovene for konsesjoner, siden det er der du har et problem.

Enig at det er litt flåsete, men om man forsøker å se litt mer seriøst på det enn mitt første svar her; hvordan skal man vekte dette? Samene har historisk blitt behandlet dårlig, men vet ikke om det er riktig at de nå skal få beslaglegge store deler av Norge fra å kunne bygge ut noe som helst. Det er også en avveining om den enkelte versus storsamfunnet. Jeg har ikke noen gode svar her, men heller nok litt i en retning av at som minimum må det foreligge noe håndfast som sier at reinen nå unngår områdene som da betyr at vindkraft går på bekostning av kulturutøvelse. Pr. nå synes det hele å være basert på at man tror dette er tilfellet, med resultatet av steile fronter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (7 timer siden):

Ikke vil vi ha vindmøller og ikke vil vi ha høye strømpriser, samtidig som at vi bruker bare mer og mer strøm.

Å bygge atomkraftverk er heller ikke gjort over natten; byggingen av Olkiluoto enhet 3 borti Finland ble startet i 2005, og kommersiell produksjon fra den ble igangsatt i år.

 

Strømforbruket går vel stort sett nedover hos private forbrukere. Husk at all vannkraft og kraft ledningsnett er betalt av norske strøm kjøpere over siste 100år. Vi eier dammene og kraftturbinene. Disse produserer strøm for noen øre pr kwh

Norske husholdninger bruker bare 30-40% av strømmen som blir generert

Digital gruve drift som er en vekstbransje bruker ca det samme som Norge produserer globalt

Om industrien vil ha mere kraft må de skaffe den selv. Å ta fra det norske folks kraftsystem for å grave kryptovaluta eller grønnvaske batterier er ikke greit- I andre land må industrien skaffe strøm selv. Fyre opp noen solceller og vindmøller på taket og noen kraftgeneratorer når det ikke er nok

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...