Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

Sitat

Hadde hver vindturbin fått et individuelt preg, så kanskje. Folk synes jo stort sett at det er koselig med vindmøller i Nederland.

Hva mener du med individuellt preg?
De moderne vindmøllene er gigantiske og skjemmende, og vindmølleparkene består av mange sånne.
Hvordan vil du gi dem individuellt preg? De må masseproduseres for å få økonomien til å gå opp, de kan ikke være ulike. Skulle de males av kunstnere? Infrastruktur med graffiti er bare enda styggere enn infrastruktur uten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med individuellt preg?
De moderne vindmøllene er gigantiske og skjemmende, og vindmølleparkene består av mange sånne.
Hvordan vil du gi dem individuellt preg? De må masseproduseres for å få økonomien til å gå opp, de kan ikke være ulike. Skulle de males av kunstnere? Infrastruktur med graffiti er bare enda styggere enn infrastruktur uten.

Det er ingenting som er masseprodusert i den størrelsesordnen. Grunnen til at de ser like ut er fordi de har et design som funker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hva mener du med individuellt preg?
De moderne vindmøllene er gigantiske og skjemmende, og vindmølleparkene består av mange sånne.
Hvordan vil du gi dem individuellt preg? De må masseproduseres for å få økonomien til å gå opp, de kan ikke være ulike. Skulle de males av kunstnere? Infrastruktur med graffiti er bare enda styggere enn infrastruktur uten.

Det er antageligvis ikke så lett å finne kunst som appellerer til din smak, nei. Det må vel være noe "gammelt", kanskje på alder med Eiffeltårnet og det i Pisa? Vigelandsanlegget blir vel for moderne. Kanskje vi må helt tilbake til hulemaleriene i Lascaux eller lignende? Projeksjoner på rotorbladene av moskusflokker som dundrer over Fosen, kanskje? Kanskje noen av de erotiske motivene til Odd Nerdrum?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Jo, de er masseprodusert. De ser like ut for meg. Om de er håndbygget eller på samlebånd er revnende likegyldig for hvordan de ser ut.

At de ser/er like betyr ikke at de er masseproduserte. Det som hindrer dem i å se ut som giraffer er ikke produksjonslinjen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan du maler dem vil de se ut som vindmøller med graffiti. Fordi "det er et design som funker". De kan ikke se radikalt annerledes ut, som en småstein, et tre eller en busk. Da gjør den ikke vind om til strøm.

Din definisjon av masseproduksjon er irrelevant når man plasserer flere titalls eller hundre tilsynelatende like vindmøller i vindmølleparkene. Den ene har kanskje generator fra BOSCH, den andre har kanskje styringssystem fra ABB. Ikke relevant for om det er produsert masse av dem.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Uansett hvordan du maler dem vil de se ut som vindmøller med graffiti. Fordi "det er et design som funker". De kan ikke se radikalt annerledes ut, som en småstein, et tre eller en busk. Da gjør den ikke vind om til strøm.

Litt som hvordan et teletårn ser ut som et teletårn og vindmøller så ut som vindmøller den gang i Nederland også.

Men jeg skjønner fortsatt ikke argumentet ditt. Skal asfalt også være estetisk for å kunne bygges i urørt natur? Skulle gjerne likt å sett deg protestere mot utbedring av veinettet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på forumet siden 2005, du burde vite at jeg gjentatte ganger har argumentert for utbedring av veinettet. Veier er samfunnsnyttig infrastruktur, og kritisk for transport av varer og mennesker dit de skal. De nåværende veiene er i stor grad underdimensjonert, som gjør transport tidkrevende og koster menneskeliv pga. veier som er bygget etter gammel standard.

Jeg ville ikke protestert mot et par antikke, nederlandske vindmøller til å male korn. Det er noe helt annet enn de store, moderne vindmølleparkene. Men selv disse er ikke samfunnsnyttige. De legger beslag på naturen, krever subsidier og lager dyr strøm. En bedre måte å løse kraftkrisen er å kutte i eksporten til utlandet.

Kunne vi på magisk vis dekket strømbehovet med en antikk hollandsk vindmølle, hadde jeg selvsagt vært for den ene mølla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å snu litt på flisa?

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke har nok kunnskap om elektrisk kraftoverføring og fastsetting av strømpriser slik at hver enkelt velger er i stand til å kunne ta et gjennomtenkt (*) standpunkt på egen hånd ?

 

(*) dvs. ikke sterkt påvirket av populistiske partier, ekkokamre eller andre ikke-nøytrale aktørers påvirkningskampanjer

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er akkurat det de har gjort, og så har de kjørt sitt eget løp i strid med folkets interesser.

Det viser seg at regjeringen har enda mindre peiling på disse tingene, og har gjort situasjonen mye verre for folk og natur.

De skulle hørt på folket, ikke lobbyistene, klimapartier, ekkokamre eller andre ikke-nøytrale aktørers påvirkningskampanjer om grønt skifte og europeisk fellesmarked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden):

Jeg har vært på forumet siden 2005, du burde vite at jeg gjentatte ganger har argumentert for utbedring av veinettet. Veier er samfunnsnyttig infrastruktur, og kritisk for transport av varer og mennesker dit de skal. De nåværende veiene er i stor grad underdimensjonert, som gjør transport tidkrevende og koster menneskeliv pga. veier som er bygget etter gammel standard.

Så du påstår at vindmøller er unyttige?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen hemmelighet at vindmølleparkene i Norge er unyttige?
Du vet godt at de bare er lønnssomme med kraftige subsidier, krafteksport og høye priser.
Og de virker bare når det blåser og strømprisen er lav.

Uten dem kunne vi hatt stabil og billig strøm.

Det må være en hemmelighet, for dette var nytt for meg.

Kan du vise utregningen din også?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hjemmelekse. Du spiller dum, later som om dette var nytt for deg, enda debatten har gått siden strømkrisen begynte. Later som om det er greit fordi de ikke er masseproduserte, litt maling ville gjort dem mindre skjemmende osv.
Hvis jeg er imot moderne vindmølleparker for produksjon av subsidiert krafteksport må jeg også være imot veibygging og postkort-vindmøllene i Holland...
Så blir det en gjentakelse av alle de samme argumentene på begge sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke hjemmelekse. Du spiller dum, later som om dette var nytt for deg, enda debatten har gått siden strømkrisen begynte. Later som om det er greit fordi de ikke er masseproduserte, litt maling ville gjort dem mindre skjemmende osv.
Hvis jeg er imot moderne vindmølleparker for produksjon av subsidiert krafteksport må jeg også være imot veibygging og postkort-vindmøllene i Holland...
Så blir det en gjentakelse av alle de samme argumentene på begge sider.

Personangrep er bare kirsebæret på toppen. Gå ut og trekk frisk luft.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...