Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Kahuna said:

På hvilken måte? Jeg er fullstendig klar over at det å bygge ut nettet er en seig materie men det endrer ikke på at det er løsningen.

Siden du ikke gadd å lese noe av det jeg postet så skal jeg lime inn en liten snutt til deg.

Quote

Uregulerbart og væravhengig

Det sentrale er at vind- og solkraft skiller seg fra andre typer strømproduksjon ved at de er uten reguleringsevne og 100 prosent væravhengige. Det betyr for det første at de ikke kan fungere i seg selv, de trenger et parallelt regulerbart system ved siden av. For det andre, siden de produserer svært varierende mengder strøm, helt uavhengig av behovet, setter det elsystemet overfor store utfordringer med å opprettholde stabil frekvens på 50 Hz og levere korrekt spenning. Strøm er jo ferskvare, og hvert millisekund trengs perfekt balanse mellom forbruk og produksjon for å unngå systemkollaps. Derfor må den regulerbare kraftproduksjonen til enhver tid stå parat til å tilpasse seg de voldsomme svingningene i vind- og solproduksjonen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oldboy skrev (1 minutt siden):

Siden du ikke gadd å lese noe av det jeg postet så skal jeg lime inn en liten snutt til deg.

Skrevet av en religionshistoriker? :D

Det står ingenting der jeg har nytte av å lese. Først og fremst overdriver han vanskelighetsgraden ved å lage nok strøm 'på millisekundet'. Dette har vi klart i flere mannsaldre allerede, uten utstyr som reagerer på et millisekund. 

Sjekk den øverste 'tabellen' i denne linken. Nettfrekvensen avslører om systemet er godt regulert. 
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftbalanse

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Skrevet av en religionshistoriker? :D

Det står ingenting der jeg har nytte av å lese. Først og fremst overdriver han vanskelighetsgraden ved å lage nok strøm 'på millisekundet'. Dette har vi klart i flere mannsaldre allerede, uten utstyr som reagerer på et millisekund. 

Sjekk den øverste 'tabellen' i denne linken. Nettfrekvensen avslører om systemet er godt regulert. 
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#nordisk-kraftbalanse

Det er alltid lett å gå til personangrep når man ikke har mer gode argumenter å komme med. I fremtiden bør du sette deg inn i saker du velger å diskutere. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (3 minutter siden):

Det er alltid lett å gå til personangrep når man ikke har mer gode argumenter å komme med. I fremtiden bør du sette deg inn i saker du velger å diskutere. 

Ja jeg flirer over at du viser til en religionshistoriker men jeg viser *også* til at han overdriver nødvendigheten av å millisekundregulere kraftsystemet vårt. Siden du velger å ikke kommentere det siste må jeg bare anta at du enten ikke kan nok om temaet, eller at du innser at jeg har et viktig poeng.

Hver er det som går til personangrep nå om ikke det er deg?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Ja jeg flirer over at du viser til en religionshistoriker men jeg viser *også* til at han overdriver nødvendigheten av å millisekundregulere kraftsystemet vårt. Siden du velger å ikke kommentere det siste må jeg bare anta at du enten ikke kan nok om temaet, eller at du innser at jeg har et viktig poeng.

Hver er det som går til personangrep nå om ikke det er deg?

Den useriøse kommentaren du avviser refererer til rapporter fra både NVE og Statnett som sier at kraftnettet i Norge og Norden vil få problemer med å opprettholde effekten i systemet i tillegg til at vi vil få problemer med stabiliteten når vi ikke har nok roterende masse pga for store utbygginger av sol/vindkraft. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (56 minutter siden):

Den useriøse kommentaren du avviser refererer til rapporter fra både NVE og Statnett som sier at kraftnettet i Norge og Norden vil få problemer med å opprettholde effekten i systemet i tillegg til at vi vil få problemer med stabiliteten når vi ikke har nok roterende masse pga for store utbygginger av sol/vindkraft. 

Statnett regner med at vi trenger flere ganger så mye vindkraft som det vi har nå.

De ønsker seg en økning på 50 TWh.

(Dagens vindkraft leverer ca 15)

Dette håper de på å klare innen 2030.

Ellers hadde vi allerede løsningen på problemstillingen din for en stund siden:

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/EQwvlK/vind-og-solkraft-er-i-ferd-med-aa-bli-mer-stabilt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oldboy skrev (1 time siden):

roterende masse

Vindkraft* roterer da? Om som nevnt over, solkraft kan rotere virtuelt.

oldboy skrev (1 time siden):

rapporter fra både NVE og Statnett

La meg gjette, rapporter som sier hva som skjer hvis vi ikke foretar oss noe? Hva skjer om vi gjør noe? Kan vi lese det i en annen rapport?

 

*jada, jeg er klar over at ikke turbiner roterer på 'riktig' måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

... er så 1960.

I dag finnes det virtuell svingmasse og den finnes svjv i hver eneste nyere vindturbin (eller iaf i vindparker) og utviklingen går bare fremover

Så vi skal med viten å vilje skape et problem for så å komme opp med løsninger for det problemet? 

Angående 1960 så er det morsomt at du er så positiv til vindmøller. Er det noe som er gammeldags i denne tråden så er det tankegangen om at vi skal statse på kraftproduksjon som er avhengig av vær.

Lenke til kommentar
oldboy skrev (21 minutter siden):

Så vi skal med viten å vilje skape et problem for så å komme opp med løsninger for det problemet? 

Altså... nå er det slik med vannkraft, atomkraft, eller hva som helst du måtte foreslå. 

Om du bare asfalterte opp en demning uten noen kontroll på vannet, etc, så ville det være en katastrofe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle påstår at kjernekraft er så trygt, men som Chernobyl, Three Mile Island, Fukushima, Forsmark, Zaporizhzhia, Windscale, Idaho Falls, Kyshtym, Goiana, Thule, Lucens, Tokaimura, Samut Prakan, San Juan de Rios, Church Rock, Jaslovské Bohunice, Frenchtown, Greifswald, Athens, Plymouth, Hamm-Uentrop, Surry, Lycoming, Lusby, Vandellos, Leningrad, Oak Harbor, Paks, Fukui, Marcoule, Mohammedia og en del andre episoder som garantert ble hemmeligstemplet har vist, så er det ikke så enkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...