Gå til innhold

Burde regjeringen innse at flertallet av befolkningen ikke vil ha vindkraft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (Akkurat nå):

Er det utseende som er problemet med møllene?

Da kan man kanskje få en barnehage eller noe til å male på utsiden av dem.

For mange av de som bor på steder der de bygges, så er utseende/mengden inngripen i natur osv viktige, ja. 

Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Duriello said:

Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? 

Jeg bor ikke i Holmenkollåsen, så det er greit for meg. Noen vindturbiner hadde kanskje gjort seg sammen med Tryvannstårnet som har stått der siden 1962?

Det hadde ikke gjort meg noe om de hadde satt opp vindturbiner på alle åsryggene som omkranser stedet der jeg bor, men motstandere av hypotetiske vindparker har allerede vært ute med skremselspropagandaen sin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (18 minutter siden):

 

Ok, du bryr deg ikke, greit nok, sikkert mange som tenker det samne. Men, det er mange som bryr seg. 

Vi kan ta ett eksempel til. 

La oss si du eier ett hus, og du tenker på å selge. Du snakker med megler og får en prisantydning ved salg på 4 mill. Wow tenker du, det høres veldig bra ut. Du sier du skal tenke på saken. Megler påpeker at det hovedsaklig er utsikten fra huset som øker prisantydning. 

Det går en måned. I mellomtid har det dukket opp en 2-3 vindparker midt i veien for din tidligere fantastiske utsikt. Du kontakter megler igjen, og får en ny prisantydning på ca 2 mill. Sjokkert spør du hvorfor prisen har sunket så mye på så kort tid? Jo, for nå er den ellers så fantastiske utsikten du hadde "skadet" av vindparkene. 

 

Veldig forenklet av hendelsesløp her, men du skjønner tegninga? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Noen vindturbiner hadde kanskje gjort seg sammen med Tryvannstårnet som har stått der siden 1962?

Du sammenlikner et ikonisk landemerke med masseproduserte vindmøller som roterer, bråker, koster en formue i subsidier fra våre penger, dreper truet rovfugl og gjør strømmenn dyrere.

Jeg ville heller sammenliknet Tryvannstårnet med Eiffeltårnet eller det skjeve tårn i Pisa.

Man trenger ikke å være konsekvent imot alle høye strukturer fordi en man er imot vindmøllene.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg ville heller sammenliknet Tryvannstårnet med Eiffeltårnet eller det skjeve tårn i Pisa.

Det må du gjerne gjøre. Motstanden mot Eiffeltårnet var forøvrig massiv. Det var meningen at det skulle være en midlertidig struktur (ifm verdensutstillingen i Paris i attenhundreogblomkål), men det ble "reddet" av at noen trengte en høyt plassert antenne for å eksperimentere med radiobølger (eller noe sånt).

Hvis noe har stått på en plass lenge nok, så blir det slutt "vanlig" og no big deal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, men Eiffeltårnet er nå en ikonisk struktur som trekker turister fra hele verden. Den første tingen folk assosierer med Frankrike og Europa. Avbildet på postkort, masseprodusert i miniatyr som suvenirer. Gjenskapt i Las Vegas og andre steder.

Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? 

Hadde ikke hatt noe imot å ha en vindmølle i hagen selv. Er mye som tar seg langt dårligere ut i naturen.

Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det.

Vindmøllene i Nederland og Hellas er vel turistattraksjoner? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det.

Hadde hver vindturbin fått et individuelt preg, så kanskje. Folk synes jo stort sett at det er koselig med vindmøller i Nederland.

Generelt sett, hva folk kommer til å mene om hundre år er det ganske umulig for oss å vite. (Se bare på hva vi nå mener om det folk for hundre år siden gjorde.) Mye vil avhenge av hva slags klima planeten har og hvordan det påvirker folk, også på Fosen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...