Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Snikpellik said:

Det er ønsketenking at to millioner sivile vil kunne forlate Gaza og bosette seg i teltleire i Israel utenfor stripa. Hamas vil aldri la det skje, de vil tvinge sivile til å bli værende.

Men jeg har heller ikke sagt noe annet. Jeg sa at de vil bosette dem utenfor Gazy by, ikke at de vil bli bosatt utenfor stripa. 

Det bor ca 600K mennesker i Gaza by, og en del av dem har trolig flyktet før Israel omringer byen, så det er færre å evalukuere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Det er naivt å tro at hatet har nådd takhøyden. Kanskje i Palestina, men man kan ikke hoppe bukk over at hundrevis av millioner av andre mennesker også vil begynne med hat som kan og vil resultere i krig og terroraksjoner, også her i vesten . 
 

ellers er jeg tildeles enig med deg, Israel må på sikt slippe tøylene og Palestina må vise at de også ønsker en sameksistens. Med andre ord, begge sider er nødt til å gi og ta, eller så må de innfinne seg med å leve i den situasjonen som er nå, som jeg tviler på at mange engentøig ønsker . Å utslette en av partene, eller fjerne de løser ingen problemer det heller 

Hatet er det hamas som avler frem. Man må ha en grunnleggende forståelse av slike hatorganisasjoner om en debatt skal føres. Likeverdighet er ikke noe som skal holdes over alle andre prinsipper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Men jeg har heller ikke sagt noe annet. Jeg sa at de vil bosette dem utenfor Gazy by, ikke at de vil bli bosatt utenfor stripa. 

Det bor ca 600K mennesker i Gaza by, og en del av dem har trolig flyktet før Israel omringer byen, så det er færre å evalukuere.


Tja, det bor allerede over 3 millioner "palestinere" i Jordan, mange av de i flykningeleirene som har eksistert i årtier.
De aller fleste i Gaza, ville faktisk hatt det betydelig bedre i Jordan.

https://www.anera.org/where-we-work/jordan/

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Men jeg har heller ikke sagt noe annet. Jeg sa at de vil bosette dem uten Gazy by, ikke at de vil bli bosatt utenfor stripa. 

Det bor ca 600K mennesker i Gaza by, og en del av dem har trolig flyktet før Israel omringer byen, så det er færre å evalukuere.

Aha, skjønner. Men det er ikke bare i Gaza by at Hamas opererer, de er i Rafah, Khan Yunis og på hele stripa som nesten er et sammenhengende byområde. Skal Israel invadere hjelper det ikke å bare gå inn i Gaza by.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
superrhino skrev (Akkurat nå):

Hatet er det hamas som avler frem. Man må ha en grunnleggende forståelse av slike hatorganisasjoner om en debatt skal føres. Likeverdighet er ikke noe som skal holdes over alle andre prinsipper.

Hamas burde aldri fått styre i Palestina, og et kriterie for at Israel skal lette på sitt trykk må selvsagt være at Palestina har en styreform som ønsker en sameeksistens. Derfor, så må begge sider gi og ta, altså hvis palestinerne velger en annen ledelse og en annen vei, så må også Israel gi goodwill tilbake, og feks sørge for at Gaza ikke er et inhumant sted å bo. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, AtterEnBruker said:

Ønsketenking: Hva hvis Xi Jinping følger med på dette og tenker: "Ops, kanskje jeg ikke burde invadere Taiwan, da invasjonen kan dyrke frem en motstandsbevegelse oppvokst på hat og voldforherligelse, og jeg burde kanskje ikke slippe det løs på Kina og verden generellt?"

For ikke å snakke om behandlingen av Uigurene. Xi kan ubevisst dyrke frem en kinesisk variant av Hamas/Isis som kan få utrolig kjipe konsekvenser for Kina. Kanskje dette burde få han til å tenke "oi da, kanskje jeg burde slutte med dette."

Men sannsynligvis ikke. Mest sannsynligvis er han for tørst på makt og føler seg for uovervinnelig til at disse scenarioene er engang tenkelige.

Forskjellen er vel at verdenssamfunnet ikke er flinke til å følge med på Kina og hva slags grusomheter de gjør, så de har sluppet billig unna feks med Uigurene, og har kunne gjort ting Israel og andre land ikke ville sluppet unna med. Selv Sør-Afrika under Apartheid ble holdt til en høyere standard enn Kina. 

Så det er dessverre ikke utenkelig at kineserne vil slippe unna med folkemord mot Taiwan eller andre typer opprør. Noen andre land slik som Saudi-Arabia slipper også unna med ting som hadde gjort andre land til pariaer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er naivt å tro at hatet har nådd takhøyden. Kanskje i Palestina, men man kan ikke hoppe bukk over at hundrevis av millioner av andre mennesker også vil begynne med hat som kan og vil resultere i krig og terroraksjoner, også her i vesten . 
 

ellers er jeg tildeles enig med deg, Israel må på sikt slippe tøylene og Palestina må vise at de også ønsker en sameksistens. Med andre ord, begge sider er nødt til å gi og ta, eller så må de innfinne seg med å leve i den situasjonen som er nå, som jeg tviler på at mange engentøig ønsker . Å utslette en av partene, eller fjerne de løser ingen problemer det heller 

"hundrevis av millioner av andre mennesker"

 HVILKEN? 

Feighet leder bare til at det blir verre. Hamas skal utryddes, dette er 100 % nazistisk og må dermed utryddes - all toleranse for dette vil være forræderi mot menneskeheten, som nazistregimet hadde vært. Hvis muslimer skulle slutte seg til Hitlers ånd mot kristne og jøder verden rundt, skal disse behandles på samme måte som tyskerne hadde blitt behandlet. 

Gazastripen er fortapt; palestinerne der er helt uten av stand til å ta vare på seg selv og må underlegges mandatstyre i ubestemt tid. PLO-styret i Vestbredden er så katastrofalt, at det burde forkastes samtidig som Israel må stoppe all settlering og fjerne flere dusin bosetninger. Jordan burde gå inn og overta administrative roller inntil palestinerne kan få orden i sine rekkene på nytt. 

Hamas hadde 20,000 menn, deres gjennombrudd var suksessrikt og meget overraskende hvor de hadde gjort et meget imponerende arbeid i planlegging, forberedelser og gjennomføring slik at vegen til Vestbredden i realiteten var blitt åpent, og om disse hadde rykket gjennom, etablert holdepunkter og deretter skapt korridorer ville dette ha vært en militær suksess som ville ha fått Israel til å retirere på nærmest alt, denne militære suksessen man hadde i starten, kunne ha fulgt til omfattende politiske gevinster. De kunne ha vunnet meget store seirer. 

MEN NEI DA; DE VALGT Å FORNEDRE SEG SELV! 

Og dermed må Hamas utryddes som det monsteret som det egentlig er. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hamas burde aldri fått styre i Palestina, og et kriterie for at Israel skal lette på sitt trykk må selvsagt være at Palestina har en styreform som ønsker en sameeksistens. Derfor, så må begge sider gi og ta, altså hvis palestinerne velger en annen ledelse og en annen vei, så må også Israel gi goodwill tilbake, og feks sørge for at Gaza ikke er et inhumant sted å bo. 

Enig der, men når og hvis dette skjer, tar dette fler år, ikke enkelt få gjort noe, når palestinerne selv ikke snakker ut med pressen. Sånn at vi vet hva dem tenker, og lurer på mannfolka av vanlige folk, hvorfor vil ikke dem hjelpe med ta HAMAS?

Virker som om alle støtter Hamas, siden ingen gjør noe tilbake mot dem, Eneste Uskyldige er kvinner og Barn.
Hamas hadde max ca 20.000 folk, nå mistet dem over 1500 folk, man bør tenke smart.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Aha, skjønner. Men det er ikke bare i Gaza by at Hamas opererer, de er i Rafah, Khan Yunis og på hele stripa som nesten er et sammenhengende byområde. Skal Israel invadere hjelper det ikke å bare gå inn i Gaza by.

Riktig, men jeg tror Hamas er for svake til at de klarer å forsvare resten av Gaza. 

Det er en typisk angrepstaktikk. Hamaskrigerene vil kjempe hardest for å beskytte Gaza by, så hvis resten av landet blir angrepet hardt så vil de søke tilflukt i Gaza by. Da er det for få soldater til å forsvare resten av landet.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Baranladion said:

Og her har du grunnen til at det aldri blir noen løsning, begge sider mener de selv er uskyldige og at alt ansvar for endring ligger utelukkende på motparten. 
 

barnehagementalitet

 

Det er faktisk barnehagementalitet som du sier, spesielt hos palestinerne. De bygger ikke seg selv og de skaper ingen verdi.
Muslimske naboland vil heller ikke ha dem. De er midtøstens sigøynere.
hvem er det som vil lide i lengden? Jo, palestinerne. Så hvorfor så bastant med å gjøre det ekstra elendig for seg selv?
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig tror jeg dette bare er starten på en brutal tid vi har i møte. Fred blir det aldri på jorda. Vi har allerede 2 kriger i gang nå, og flere steder er allerede anspente. Hvem vet hva Iran/Kina og andre land gjør og planlegger. Spesielt i Midtøsten. USA kan ikke redde hele verden, ei heller Israel hvis nok land prøver å erobre landet igjen som allerede har blitt gjort flere ganger av gamle storriker som nevnt tidligere i tråden. De ligger i et sårbart område med mange fiender rundt seg og er ganske så fersk som egen stat. De tilhørte Osmanerne i flere hundre år og den fordelingen britene de gjorde på 1900-tallet, etter det Osmanske rikets oppløsning kan man sikkert stille spørsmåltegn til . Tror det kommer til å bli flere land som kommer til å prøve å erobre Israel før eller siden. Norge og resten av Vesten kan fordømme det ene landet etter det andre så mye de vil, tror du de virkelig bryr seg?

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DDDD skrev (13 minutter siden):

Det er faktisk barnehagementalitet som du sier, spesielt hos palestinerne. De bygger ikke seg selv og de skaper ingen verdi.
Muslimske naboland vil heller ikke ha dem. De er midtøstens sigøynere.
hvem er det som vil lide i lengden? Jo, palestinerne. Så hvorfor så bastant med å gjøre det ekstra elendig for seg selv?
 

Derfor jeg lurer på hvorfor dem snille palestinerne ikke stopper/stoppet HAMAS  før dem vokset seg stor.
Da hadde det ikke blitt krig nå også.
Dem har ødelagt for selg selv og tenker kun på Ødelegge for Israel og ikke tenke på hva som skjer innad dem selv.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (31 minutter siden):

"hundrevis av millioner av andre mennesker"

 HVILKEN? 

Det finnes hundrevis av millioner mennesker, som mener at Israel har gjort stor urett ovenfor palestinere, i lang tid. Så kan vi godt diskutere høna eller egget her, om hvem som "startet" dette, eller hvem som har rett, men det endrer ingen verdens ting. Dersom Israel jevner Gaza med jorden dreper 50.000 mennesker så vil det helt opplagt skape reaksjoner blant de som "holder med" Palestina. Det betyr, terrorangrep og hevnaksjoner de steder der man har ekstremister som da er på Palestinas side. 

JK22 skrev (31 minutter siden):

Og dermed må Hamas utryddes som det monsteret som det egentlig er

Du kan ikke utrydde Hamas ved å bombe Gaza i fillebiter. Dette fordi; Hvis du skal drepe 20.000 terrorister (alle som er med i Hamas), ved bombing, så vil du måtte drepe, tja, la oss si 100.000 mennesker. Hva tror du skjer når de 20.000 opprinnelige Hamas soldatene er døde?  Du har nå pårørende til 80.000 mennesker, som ikke lenger har noe hjem, og med et hat som gjør de til nye Hamas terrorister. 

DDDD skrev (25 minutter siden):

Det er faktisk barnehagementalitet som du sier, spesielt hos palestinerne. De bygger ikke seg selv og de skaper ingen verdi.
Muslimske naboland vil heller ikke ha dem. De er midtøstens sigøynere.
hvem er det som vil lide i lengden? Jo, palestinerne. Så hvorfor så bastant med å gjøre det ekstra elendig for seg selv?

Jeg registrer at du mener at de eneste som trenger å forandre seg her er Palestinere, så vil konflikten bli løst.
Jeg er uenig, fordi Israel forhindrer de i å ha reel mulighet til å skape noe av verdi. De er gjerdet inn, og har ikke kontroll på noen egne ressurser. 

Når det er sagt, så må selvsagt Palestina skjerpe seg, de må vise seg tillitt verdig til å kunne bruke ressurser de får på en ordentlig måte, men det går ikke uten at Israel faktisk tør å gi de den tillitten. 

Edit: Beklager den første der, jeg leste posten din litt fort, jeg så ikke ordet "spesielt". Ikke meningen å lage en stråmann der

Endret av Baranladion
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rexxus said:

Derfor jeg lurer på hvorfor dem snille palestinerne ikke stopper/stoppet HAMAS  før dem vokset seg stor.
Da hadde det ikke blitt krig nå også.
Dem har ødelagt for selg selv og tenker kun på Ødelegge for Israel og ikke tenke på hva som skjer innad dem selv.

Altså, til og med i Oslo, kan man bli banket opp ved å veie Israelsk flagg, eller utrykke sin nisnøye mot hamas sine nylige handlinger.
Se for deg å gjøre det samme i Gaza...

Det sagt. Palestinere flest eller færrest, støtter / ikke støtter hamas, men de "alle" HATER Israel av hele sitt hjerte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DDDD skrev (Akkurat nå):

Altså, til og med i Oslo, kan man bli banket opp ved å veie Israelsk flagg, eller utrykke sin nisnøye mot hamas sine nylige handlinger.
Se for deg å gjøre det samme i Gaza...

Det sagt. Palestinere flest eller færrest, støtter / ikke støtter hamas, men de "alle" HATER Israel av hele sitt hjerte.

Blir da ett problem med  selvstyre da :(
Like greit fjerne folkene til vestbredden da, der dem kom fra egentlig og Syria.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Typisk AVISER skrivet navnet BARN, og ikke bare skrive Palestinerne.

Pga få mer LESERE og Support til folket.

Tenkte også på dette at: Israel burte si offentlig at, Hjelper dere ikke oss knekke hamas , skal dere lide samme skjebne som dem.
Er jo dems egen skyld Hamas existerer.

Endret av Rexxus
Lenke til kommentar

En video som nå sirkulerer i sosiale medier viser israelske soldater som tilsynelatende henretter fire Hamas-terrorister fra kloss hold. Terroristene har lagt seg ned på bakken og vifter med det som ser ut som en hvit t-skjorte eller lignende. Videoen er dessverre for grafisk til å legges ut her. IDF har selv lagt ut videoen, uklart hvorfor i all verden de tenker at det er lurt. Slikt vil bare gjøre ting mye verre og øke sinnet.

image.thumb.png.d6b53f7cff46b1a4944b67573c4de585.png

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...