Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ChopperRead skrev (5 minutter siden):

Nei selvfølgelig ikke, det var kanskje å ta hardt i fra min side. 

Men organisasjoner som Hamas driter jo i alt som heter spilleregler i en krig, de har bare ett mål,  koste hva det koste vil, da er det vanskelig å bli kvitt de uten at de går ut over andre.

Det er bare en tragedie uansett, og uansett hva som skjer så blir det å vokse frem nye kreftsvulster som resultat.

Og nå angriper enda en terrororganisjasjon Israel fra Libanon, dette kommer til å gå til helvete. Snart blander vel drittlandet Iran seg inn å.

Bare for å få sagt det.

Iran er ikke et drittland. Prestestyret er dritt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Bare for å få sagt det.

Iran er ikke et drittland. Prestestyret er dritt.

Iran er ett drittland utad pga de som styrer det, akkurat som at Russland er det. Det betyr ikke at alle innbyggerne er søppel. Men måten landet oppfører seg på gjør det til ett drittland for resten av verden.

Du skjønte hva jeg mente.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Ingen kritiserer Hamas for soldatene de drepte? Hamas har regelrett kaldblodig myrdet ubevæpnede israelske soldater de siste dagene, alle kritiserer dem for det.

Det var nok en overdrivelse å si ingen, men alle artikler jeg har lest kritiserer Hamas for deres sivile drap og ikke for at Hamas drepte soldater istedenfor å ta dem til fange.

Det var til og med enkelte brukere her inne som forsvarte Hamas ved å si at de også drepte soldater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ChopperRead skrev (10 minutter siden):

Du skjønte hva jeg mente.

Jeg tolket det som at du mente Iran er er drittland, siden det var det du skrev.

Tror jeg fikk rask flash av mine iranske venner som aldri ville ha definert landet sitt som dritt. Kun de som styrer. 

 

Edit

Men beklager for off topic. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge gjør som EU og USA, og oppfordrer til å opprettholde den humanitære bistanden inn til Gaza.

Huitfeldt: Oppfordrer til fortsatt støtte til palestinere
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=87461

Sitat

Utenriksminister Anniken Huitfeldt sier at humanitær bistand til Gaza bør være en prioritet.

– Situasjonen blir bare verre dersom det internasjonale samfunnet reduserer eller kutter støtten, sier utenriksministeren.

Sitat

– Humanitær bistand til folket på Gazastripen bør være en viktig prioritet. Situasjonene vil bare bli stadig verre om det internasjonale samfunnet stanser eller reduserer støtten i dette kritiske veiskille. 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei.
Klarer ikke å finne all info, men ang rakett angrepet, så lurer jeg på om Iron Dome virket? Så noen videoer hvor det var aktivert å fungerte, men var det bare slik at terroristene sendte så mange raketter at Iron Dome ikke klarte å skyte alle ned? Hva med laser forsvaret deres? var dette aktivert?

Er veldig intressert i forsvaret, om det fungerte.

Lenke til kommentar

Litt på siden av tråden, men her er en analyse av den ubekreftede/trolig heldigvis falske nyheten om babyene som kom ut i går og hvordan den spredte seg på X. En påminnelse om at det er ekstremt mye desinformasjon ute og går og da spesielt på X, som ikke slår ned på det, men i stedet booster det.

Som jeg har skrevet før i Russlands invasjon av Ukraina-tråden, vil jeg anbefale å følge BBCs faktasjekker Shayan Sardarizadeh og Reuters sin Seana Davis som jobber utrettelig med å avdekke desinformasjon og falske nyheter, da spesielt med opprinnelse fra Russland, MAGA og Midtøsten.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Litt på siden av tråden, men her er en analyse av den ubekreftede/trolig heldigvis falske nyheten om babyene som kom ut i går og hvordan den spredte seg på X. En påminnelse om at det er ekstremt mye desinformasjon ute og går og da spesielt på X, som ikke slår ned på det, men i stedet booster det.

Som jeg har skrevet før i Russlands invasjon av Ukraina-tråden, vil jeg anbefale å følge BBCs faktasjekker Shayan Sardarizadeh som jobber utrettelig med å avdekke desinformasjon og falske nyheter, da spesielt med opprinnelse fra Russland, MAGA og Midtøsten.

Vil dette si at det er ikke engang sikkert at 40 babyer/barn er kaldblodig drept? 

Eller er fokuset på avkappede hoder?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (52 minutter siden):

Jeg er enig i dette, men gjør Israel det på rette måten? Hvor mange barn og sivile skal dø, før deres pårørende begynner å legge skylden på Hamas og vil ha Hamas vekk? Vil det fungere og ikke bare bli kontraproduktivt? 

Akkurat nå, syns jeg Israels reaksjon fremstår mer som hevn, enn en aksjon med et klart og tydelig mål

 

 

Hamas er onde nazister og må fjernes. 

Vil aksjonen for å fjerne dem føre til mer hat mot Israel? Ikke godt å si. Om 'alle' i Gaza hater Israel uansett så spiller det ikke noen rolle hva de gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Snikpellik said:

Litt på siden av tråden, men her er en analyse av den ubekreftede/trolig heldigvis falske nyheten om babyene som kom ut i går og hvordan den spredte seg på X. En påminnelse om at det er ekstremt mye desinformasjon ute og går og da spesielt på X, som ikke slår ned på det.

Jeg forstår ikke denne morbide interessen for å tilbakevise de værste  grusomhetene fra folk som overhodet ikke har vært på åstedet. Det er disse som sår tvil og "faktasjekker" hendelser de overhodet ikke vet noe mere om enn den gjennomsnittelige googler.

Fakta er at IDF som var på åstedet og ryddet opp i den aktuelle kibbutzen uttalte at kvinner, spebarn/småbarn ble funnet uten hode eller halshogget. Disse intervjuene finnes på youtube fra flere store nyhetsaktører som CNN (for mindre enn 30min siden) og The Independent. Ingen kan forvente bilder som "bevis" fra Israelerne eller at journalister har sett likene utildekket.
 
Det er og bekrefet at terroristene brukte granater og særdeles grovkalibrede våpen. Enhver som har litt militær erfaring vet hva som kan bli resultatet hvis disse våpnene bruker på små barnekropper. 

Fra 1:20 i CNN video:

https://edition.cnn.com/2023/10/10/middleeast/israel-kibbutzim-kfar-aza-beeri-urim-hamas-attack-intl/index.html


Fra 1:00 i The Independent video.

 

Endret av Ekspertkommentator
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår ikke denne morbide interessen for å tilbakevise de værste  grusomhetene fra folk som overhodet ikke har vært på åstedet. Det er disse som sår tvil og "faktasjekker" hendelser de overhodet ikke vet noe mere om enn den gjennomsnittelige googler.

Fakta er at IDF som var på åstedet og ryddet opp i den aktuelle kibbutzen uttalte at kvinner, spebarn/småbarn ble funnet uten hode eller halshogget. Disse intervjuene finnes på youtube fra flere store nyhetsaktører som CNN (for mindre enn 30min siden) og The Independent. Ingen kan forvente bilder som "bevis" fra Israelerne eller at journalister har sett likene utildekket.
 
Det er og bekrefet at terroristene brukte granater og sørdeles grovkalibrede våpen. Enhver som har litt militær erfaring vet hva som kan bli resultatet hvis disse våpnene bruker på små barnekropper. 

Fra 1:20 i CNN video:

https://edition.cnn.com/2023/10/10/middleeast/israel-kibbutzim-kfar-aza-beeri-urim-hamas-attack-intl/index.html


Fra 1:00 i The Independent video.

 

Var det ikke du som sa det var fake news når TV2 meldte om hundrevis av døde barn i Gaza?

Denne totalt ensidige måten å tolke konflikten på er så åpenbar med disse selvmotsigelsene.

 

Å halshugge barn med kniv er meget grotesk og brutalt. Hvis det ikke stemmer, er det en mager trøst 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Hamas er onde nazister og må fjernes. 

Og hvis målet er å fjerne Hamas, hvordan gjør man best det? Du kan utslette alle nåværende Hamas krigere, men det betyr ikke automatisk at tankegodset blir borte og Palestinere føler seg befridd og slipper å angripe de de ser på som en okkupant. 

Kahuna skrev (19 minutter siden):

Vil aksjonen for å fjerne dem føre til mer hat mot Israel? Ikke godt å si. Om 'alle' i Gaza hater Israel uansett så spiller det ikke noen rolle hva de gjør?

Jo det gjør det, fordi dersom Israel drar på noe voldsomt, legger Gaza i ruin og dreper hundretusener av palestinere, så har ikke situasjonen bedret seg noe, tvert imot blir det verre.

Flere land i midtøsten vil hate Israel, og sannsynligvis angripe de på forskjellige måter
Mennesker i andre land, feks vesten vil fordømme Israel og støtten vil bli mindre
Folk som støtter Palestina i vestlige land, vil gå til angrep på de landene de bor i dersom de "støtter" Israel. 

Det som skjer i Israel og Palestina, påvirker langt mer enn kun områdene og partene der nede. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Og hvis målet er å fjerne Hamas, hvordan gjør man best det? Du kan utslette alle nåværende Hamas krigere, men det betyr ikke automatisk at tankegodset blir borte og Palestinere føler seg befridd og slipper å angripe de de ser på som en okkupant.

Vel, du starter med å fjerne Hamas. Deretter angriper du tankegodset dems. For eksempel ved å holde området okkupert en stund mens det kjøres avprogrammering av befolkningen. Antar at dette vil være mer effektivt om Israel kan få hjelp fra for eksempel andre arabere/muslimer(Egypt, Jordan, Saudi-Arabia)

Baranladion skrev (12 minutter siden):

o det gjør det, fordi dersom Israel drar på noe voldsomt, legger Gaza i ruin og dreper hundretusener av palestinere, så har ikke situasjonen bedret seg noe, tvert imot blir det verre.

Flere land i midtøsten vil hate Israel, og sannsynligvis angripe de på forskjellige måter
Mennesker i andre land, feks vesten vil fordømme Israel og støtten vil bli mindre
Folk som støtter Palestina i vestlige land, vil gå til angrep på de landene de bor i dersom de "støtter" Israel. 

Det som skjer i Israel og Palestina, påvirker langt mer enn kun områdene og partene der nede. 

Grusomhetene 7/10 vil gi Israel mulighet til å dra på noe voldsomt, så sant det ikke blir alt for ille eller trekker ut i tid. Jeg tror tidsapektet er viktigst. Den aktive fasen av invasjonen bør gå over i okkupasjon relativt fort(en måned?)

Og som nevnt så hater jo alle Israel allerede så den negative effekten er begrenset.

Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 time siden):

Israel har innkallt alle reservister, og forsøker å stoppe trusselen fra Gaza med konvensjonelle midler.
Dersom Hezbollah og soldater fra Iran,Syria og Irak dukker opp fra nord i Libanon og Syria, så burde kanskje Israel ta steget og bekrefte for verden at de har atomvåpen.

Siste melding var til deg.
Svar funket vist ikke første gangen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...