Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rexxus skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg hørte det , var på tide dem tok  grep og snakket ut om det.

Et stykke bakover i tråden finner du en uttalelse av Huitfeld(tror jeg) hvor det sies noe sånt som 'Hamas er ikke IS'. Nå har altså nok beviser kommet frem om 7/10 til at regjeringen* kan ombestemme seg og si at Hamas nå *er* like ille som IS.

 

*antar at Storitingets Forsvar og Utenrikskomite også har blitt konsultert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, BadCat said:

Facebook-feeden er full av skrot nå. Kanskje på tide å luke litt i vennelistene.
 

 

 

Greia er at hadde Norge gjort mot Sverige det Hamas og andre prøver å gjøre mot Israel, så hadde jeg gladelig blitt svenske og kjempet på svensk side.

Akkurat som at om jeg var russer ville jeg gladelig kjempet for Ukraina.

Stammetilhørighet er meningsløst når stammen din forsøker å utslette en annen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snikpellik said:

Spørretimen og redegjørelsene i Stortinget er nå ferdig (hele ble sendt i NRK Radio om noen er nysgjerrig). God redegjørelse fra statsministeren og de andre partiene. Nesten alle partiene er enige om alt, og det er bra.

Det eneste jeg biter meg merke i, og som jeg synes nærmest er sjokkerende, er at både Krf og Frp som de to eneste partiene ønsket å stanse humanitær bistand til palestinerne og selvstyremyndighetene. Det er bare umenneskelig, og det vil først og fremst bare styrke Hamas i tillegg til å skape mer lidelse for barn og sivile. Mat, vann og medisiner må være førsteprioritet. Uten dette vil det bli en gigantisk flyktningestrøm og større risiko for regional eskalering. Heldigvis er alle de andre partiene uenig med Krf og Frp.

Hvis Hamas (Terrorister)  kontrollerer Gaza og vi sender støtte til Gaza. Støtter vi ikke da terrorister? Kan vi sikre at det ikke går til Hamas?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Locrin said:

Hvis Hamas (Terrorister)  kontrollerer Gaza og vi sender støtte til Gaza. Støtter vi ikke da terrorister? Kan vi sikre at det ikke går til Hamas?


Det er vel lagt inn noen krav, men jeg tror det er vanskelig å forhindre. Norge og EU bidrar også til f.eks palestinske skoler, men palestinske skolebøler er jo fulle av folkemordretorikk.

EDIT: Dessuten tror jeg Hamas får mer enn nok penger til våpen fra diverse andre donorer, både private og muslimske land.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (6 minutter siden):

Hvis Hamas (Terrorister)  kontrollerer Gaza og vi sender støtte til Gaza. Støtter vi ikke da terrorister? Kan vi sikre at det ikke går til Hamas?

Stortinget (minus Frp) mener vi kan være ganske sikre på det, ut fra hva partiene sa fra talerstolen nettopp. Det er snakk om humanitær nødhjelp og støtte til de palestinske selvstyremyndighetene, som er en av Hamas sine fiender. At de skal forsvinne er et av hovedmålene til Hamas.

Men at det havner en vannflaske eller to hos en Hamas-terrorist kan godt hende. Dog har USA og EU en del mekanismer og krav som skal sikre at det kommer riktig frem.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Brother Ursus said:

 

 

Greia er at hadde Norge gjort mot Sverige det Hamas og andre prøver å gjøre mot Israel, så hadde jeg gladelig blitt svenske og kjempet på svensk side.

Akkurat som at om jeg var russer ville jeg gladelig kjempet for Ukraina.

Stammetilhørighet er meningsløst når stammen din forsøker å utslette en annen.

Det vet du ikke noe om for du bruker ditt nåværende standpunkt til å bestemme hva du hadde gjort i andre situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Forsøker ikke å være frekk men om Hamas fjernes og Israel trekker seg ut igjen umiddelbart etterpå vil bare Hamas gjenoppstå.

Israel må derfor bli værende over tid for å avprogrammere befolkningen. Jeg påstår ikke at det er en enkel oppgave. Jeg er ikke engang sikker på at det er mulig men om Israel ikke prøver kommer de heller ingen vei.

Som sagt, de klarer ikke fjerne Hamas. eller det som gjør at grupper som Hamas får fotfeste, så lenge de samtidig dreper uskyldige sivile og barn i hopetall. Jeg er ganske sikker på at de aller fleste forstår hvorfor Israel går til hevn-angrep etter de umenneskelige terrorhandlingene,  men alle bør også forstå at for de sivile som bor i Gaza så føler de akkurat det samme hatet og søken etter hevn når deres barn og sivile blir drept av bombene som nå slippes. 

At Israel skal inn i Gaza, okkupere og lære opp befolkningen når byen er en grushaug og titusenvis av mennesker er drept av dem, høres ut som en strategi med ekstremt liten sannsynlighet for suksess. 

Når fungerte i det hele tatt en okkupasjon sist, som hadde som mål om å vende de okkuperte over til okkupantens side? 

Kahuna skrev (1 time siden):

Israel må derfor bli værende over tid for å avprogrammere befolkningen. Jeg påstår ikke at det er en enkel oppgave. Jeg er ikke engang sikker på at det er mulig men om Israel ikke prøver kommer de heller ingen vei.

Befolkningen må få innprentet at å ønske å utrydde et annet folk er ikke bare en ond tanke men også militært håpløst. Om de ønsker seg en bedre fremtid må de starte med å leve i fred med sine naboer.

"The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results" Dette sitatet syns jeg passer godt i denne konflikten, det er ingen som prøver en annen fremgangsmåte enn å peke på at den andre parten har feil, og deretter øye for øye, tann for tann. 

Det er ihvertfall for meg helt utenkelig, at Israel med militær makt skal lære alle deres muslimske naboer at de ikke skal hate dem. Verden trenger en annen innfallsvinkel til løsninger, som også betyr at Palestinerne må svelge noen kameler. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BadCat said:

Det vet du ikke noe om for du bruker ditt nåværende standpunkt til å bestemme hva du hadde gjort i andre situasjoner.


Du forutsetter at moralitet er subjektivt.

Jeg har alltid vært antiautoritær og antireligiøs, så jeg tipper jeg ikke hadde vært noen god drone, selv om jeg ble forsøkt hjernevasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):

 men palestinske skolebøler er jo fulle av folkemordretorikk.
 

For og atter en gang nyansere den ellers ensidige tonen.

Det er indoktrinering i israelske skolebøker. Bøkene hjernevasker ungdommer til å forberede seg på militærtjeneste og palestinere blir portrettert mindre flatterende.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

For og atter en gang nyansere den ellers ensidige tonen.

Det er indoktrinering i israelske skolebøker. Bøkene hjernevasker ungdommer til å forberede seg på militærtjeneste og palestinere blir portrettert mindre flatterende.



Og atter engang, så er det falsk ekvivalens.

Det står ingenting i israelske skolebøler om at den som selvmordsbomber palestinere blir martyr og får 72 jomfruer i himmelen og at familiene deres blir rike.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):



Og atter engang, så er det falsk ekvivalens.

Det står ingenting i israelske skolebøler om at den som selvmordsbomber palestinere blir martyr og får 72 jomfruer i himmelen og at familiene deres blir rike.

Nei. Det er for å gi motvekt.

Jeg skrev heller ikke det. Hvorfor skal jøder få 72 jomfruer. Jeg skrev at israelske ungdommer også blir indoktrinert i skolen.

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...