Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Subara skrev (10 minutter siden):

På CNN er det amerikanere på direkten som leter etter familie. Og amerikanske journalister som løper for livet. Sterkt å se på.

Håper det går bra med de norske elevene som har sittet i et bomberom. 14 elever fra Helgeland Folkehøyskole havnet under bomberegnet i Tel Aviv. Nå skal de være på vei til flyplassen.

Vet ikke om Hamas har kapasitet til å skyte ned fly, i så fall kan det hende at alle flygninger kanselleres?
Det er sikkert et kaos uten like på flyplassen, så mange blir nok strandet der en stund.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (36 minutter siden):

På CNN er det amerikanere på direkten som leter etter familie. Og amerikanske journalister som løper for livet. Sterkt å se på.

Den videoen var utrolig dramatisk, og innslaget de nettopp sendte på CNN US nå fra inne i flyktningeleiren på Gaza som nettopp ble bombet var helt forferdelig. Programledere på gråten.

EDIT: På livebildene som BBC og de amerikanske kanalene viser, ser man nå massive eksplosjoner på Gaza.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (38 minutter siden):

Hamas driter vel i det, de vil ha mest mulig kaos og bryr seg heller ikke særlig om sivile palestineres trygghet.

Som Israels ambassadør sa tidligere i dag så er det viktig å understreke at Hamas ikke er det samme som Palestina og palestinere, og at terrorangrepet ikke er noe palestinere flest støtter. Ofrene er alltid de sivile, og først og fremst barn. Det har vært en pågående humanitær katastrofe på Gaza i flere år, og nå blir det bare enda mye verre.

Godt innlegg! jeg er enig i det. Denne krigen kommer med en kostnad for de sivile uansett hvordan Israel gjennomfører det. Akkurat det med å kutte vanntilførsel håper jeg de ikke gjør eller det blir så kortvarig som mulig. De skal gjøre det så vanskelig som mulig for Hamas, men bør også ta hensyn til sivilbefolkningen. Ikke noen enkel balansegang.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (13 minutter siden):

Har du en video, eller mer info om hva som skjedde?

Nei dessverre. Jeg hadde CNN kanalen på i bakgrunnen på TV mens jeg tok oppvasken. Nå er det vel snart 1 time siden. Har ikke fulgt godt med, men det var umulig å la være med pårørende amerikansktalende i intervju på direkten. En gråtende kvinne først og en eldre mann som hadde mistet datteren sin( hun var død). Kvinnen visste ikke om familien var tatt til fange av Hamas tror jeg, eller kommet bort i alt kaoset.

Neste gang jeg så på TV, en kvinnelig journalist og en annen med skyddsikker vest, som var andpustne etter å ha løpt. Tenker at de løp av en grunn.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
For mindre enn 30 minutter siden
 · Silje Kathrine Sviggum

Arabiske utenriksministre møtes onsdag for å diskutere Gaza-krisen

Den arabiske ligas utenriksministre skal møtes onsdag for å diskutere «israelsk aggresjon på Gazastripen» etter at Hamas angrep Israel på lørdag.

Det ekstraordinære møtet vil finne sted i Egypts hovedstad Kairo.

Formålet med møtet er å prøve å finne «veier for politisk handling på arabisk og internasjonalt nivå» ettersom Israel fortsetter å angripe Gazastripen etter lørdagens Hamas-angrep, sier nestleder Hossam Zaki i en uttalelse.

Den arabiske liga er en politisk organisasjon som består av 22 medlemsland fra den arabiske verden.

(NTB)

Det jeg lurer på nå, er om  Sudi Arabia/Arabiske steder kommer til gjøre noe?
 

Lenke til kommentar

Vil bare advare mot faslke Bilder Videoer.

Er det enkeltpersoner som deler IKKE tro på det.
Bør være fra Aviser som kan stoles på, eller staten selv.

( Kilde kritikk)

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Ll7MO4/faktisk-no-israel-og-gaza-mange-deler-falske-og-misvisende-videoer

CNN

 

Endret av Rexxus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, _R2D2_ said:

"Unaturlig å sette Hamas på terrorliste nå"

https://www.tv2.no/direkte/hgd7e/krigen-i-israel-og-palestina/6524141113062ef7aaa9c2eb

Det Naive Neket har vel en drøm om å få Hamas til Norge en dag med privatfly på våre skattepenger, slik som Taliban.

EU har lenge hatt Hamas på terrorliste, og i dag har EU frosset alle pengutbetalinger til palestinerne. 

Hamas har massakrert nesten 300 unge på en festival og tatt mange som gissler. Hvor går grensen for Huitfelt og regjeringen Støre? Dette er en skammens dag. 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Norge har ingen egen terrorliste, men slutter seg til FNs beslutninger. De har ikke satt Hamas på sin terrorliste. 

– Men jeg mener at dette er terrorhandlinger, og det er ingen tvil om at vi på det sterkeste fordømmer Hamas sine handlinger, understreker hun. 

Også statsminister Jonas Gahr Støre har omtalt angrepet som terror, men vil ikke omtalt Hamas som en terrororganisasjon, skriver NRK. 

Utdrag fra artikkelen du linket til.

Venter de på at FN skal erklære det? FN har langt flere arabiske medlemsland enn jødiske medlemsland. Det sitter langt inne å velge riktig side. Deres hovedgeskjeft er resolusjoner mot Israel og selvsagt klimakutt for vestlige land.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (6 timer siden):

Det er forskjell på en potet og gulrot også, uten at vi trenger å utbrodere dette til det kjedsommelige. 

 

Hva har grønnsaker med regler i krigføring å gjøre?

Nyere regler i Geneve konvensjonen ble laget etter 2VK nettopp fordi masse bombing ikke var mulig før 2VK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Hva har grønnsaker med regler i krigføring å gjøre?

Nyere regler i Geneve konvensjonen ble laget etter 2VK nettopp fordi masse bombing ikke var mulig før 2VK.

Hva er dem nye reglene? ikke hørt om dem :(
<-- Skjønner ikke mye av dem fra før av heller hva dem holder på meg, kun med menneskretetss greier.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...