Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Just now, Snikpellik said:

Skjønner ikke hensikten med disse forferdelige grusomhetene fra Hamas. Hva tenker de at de vil oppnå?

Jeg tror ikke de tenker å mye lengre enn at de er desperate og sinte. Kan til nød kanskje tenke meg at de håper på et større opprør der flere organisasjoner/nasjoner hiver seg på.

Tipper kanskje Iran har gitt dem raketter og oppfordret dem til dette og, men Iran kommer ikke til å hjelpe dem noe mer enn det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ber deg sjekke konteksten, ikke bare anklage Israel for å drepe barn. Israel tar hensyn til sivile, og er veldig tilbakeholdne med å gjengjelde. Hamas dreper sivile med vilje. Ungdom som kaster stein må stoppes. Hvordan vil du stoppe dem, spør jeg?

Alder har noe å si. Jeg tror ikke Israel med vilje har drept en steinkastende 5-åring. En 17-åring kan være et legitimt mål, selv om han er barn.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (3 minutter siden):

Det er ikke rent lite avskyelig å bevitne heiagjengen her inne feire lidelser, drap, forfølgelse og fordrivelser av mennesker. At Palestinerne som bor på vestbredden i dag etter ditt syn tilhører nabolandene og er derfor fritt vilt og ikke verdig noen sympati eller empati får stå på din regning. Kjenner jeg kaster opp litt i munnen av å lese noe slikt. Det er forøvrig også det rene vissvass.

Mangelen på empati idag kommer fra pro-palestinsk hold der enkelte omtrent støtter massakrene på sivile og gisseltagingen. Jeg har ikke i et eneste innlegg godtet meg over palestinske lidelser eller død.

Situasjonen på Vestbredden (som egentlig er ganske god, Israelsk og palestinsk politi samarebider) er egentlig ikke spesielt relevant akkurat idag, fordi det er ikke dette Hamas kjemper for. Det er Hamas sine politiske fiender som holder til på Vestbredden. Men Hamas har nok som mål å en dag ta Vestbredden, ikke bare fra Israel men fra palestinske selvstyremyndigheter.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva HAMAS tenker. Jeg tror de kan ha feilkalkulert stygt her. Kanskje de ikke så for seg at angrepene deres kunne ha så stor "suksess"? De kan vel umulig ha trodd at de skulle kunne gjøre dette og slippe unna med det? Eventuelt at det ville bli litt kamper, og så fredssamtaler igjen? Forsøker de å lokke Israel inn i gatekrig i Gaza uten hensyn til sine egne sivile?

Israel ser ut til å gjøre seg klar for full krig. Jeg tror de har tenkt til å utrydde HAMAS i sin helhet.

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Vi kjenner Israel, svaret på dette vil bare bli enda mer apartheid, enda mer etnisk rensing og enda verre forhold i det som omtrent må kunne kalles konsentrasjonsleirene.

Palestinernes levevillkår er "middels" ifølge FN. F.eks er det verre i Egypt. Disse slagordene til palestinakomiteen hører ikke hjemme til denne konflikten.

At situasjonen for folk flest på Gaza er vanskelig er ikke bare Israel sin skyld. Det skyldes også vanstyre og korrupsjon fra Hamas.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Jeg ber deg sjekke konteksten, ikke bare anklage Israel for å drepe barn. Israel tar hensyn til sivile, og er veldig tilbakeholdne med å gjengjelde. Hamas dreper sivile med vilje. Ungdom som kaster stein må stoppes. Hvordan vil du stoppe dem, spør jeg?

Konteksten er at steinkastende barn blir skutt med skarpt i bryst og rygg. 

Det er det eneste jeg formidler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hva HAMAS tenker. Jeg tror de kan ha feilkalkulert stygt her. Kanskje de ikke så for seg at angrepene deres kunne være ha så stor "sukess"? De kan vel umulig ha trodd at de skulle kunne gjøre dette og slippe unna med det? Eventuelt at det ville bli litt kamper, og så fredssamtaler igjen? Forsøker de å lokke Israel inn i gatekrig i Gaza uten hensyn til sine egne sivile?

Israel ser ut til å gjøre seg klar for full krig. Jeg tror de har tenkt til å utrydde HAMAS i sin helhet.

Det håper jeg de gjør, en verden uten HAMAS hadde vært et bedre sted.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (1 minutt siden):

Kanskje vi, israelerne

Det forklarer jo litt. Kan forøvrig gi en liten anekdote fra en Israeler jeg ble kjent med for noen år tilbake. En tilfeldig person som tok kontakt med meg via Steam og senere Discord. Jeg har chattelogger der han omtaler palestinere som dyr og var veldig pro folkemord. Samtidig klagde han sin nød over de religiøse fanatikerne som satt i knesset (ultraortodokse jødene) som dikterte politikken over flertallet og over hodet hans.

Hadde mange interessante diskusjoner med ham, før jeg fikk nok og av eget initiativ sa farvell ... det ble for ekstremt for min del. I en av de siste samtalene jeg hadde med ham klagde han over rakettangrepene som regnet over hodet hans en morgen han skulle på jobb. Jeg spurte ham oppriktig etter all den dehumaniseringen og gallen han hadde pøst i chattehistorikken med meg om Palestinere det siste halvannet året om han forventet ærlig talt min sympati. Og han var faktisk ærlig nok til å innrømme at han skjønte hvorfor det satt veldig langt inne hos meg akkurat da.

Hvis det er interesse for det, kan jeg dele chattelogger her. Det gir litt innblikk i sinnelaget til folk som "Olaf".

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Israel ser ut til å gjøre seg klar for full krig. Jeg tror de har tenkt til å utrydde HAMAS i sin helhet.

HAMAS, Palestinere.. Who cares? Vi ser etnisk rensing og vi heier på det. Korleis er HAMAS annerledes enn Høyre Sektor i Ukraina? Korleis er Palestinsk kamp mot Israel annerledes enn Ukrainsk kamp mot Russland? Mens vi pøser på hundrevis av milliarder $ i den ene krigen, så driter vi fullstendig i den andre.

Er Palestinere mindre verdt enn Ukrainere? Kvifor er det "uakseptabelt" at Russland stjeler land fra Ukraina, mens det er "heilt OK" at Israel stjeler fra Palestina? Kvifor når Ukraina sender raketter (enten det i Donbas eller Moskva) så sier vi "fair play", mens når Palestina gjør det så er det "jævla terrorister"? 

Vi trur vi har fri media her i vesten. Nopp. Media er styrt av poltikken og vi får det bilde og den vinkling som staten er tjent med. Det å beskytte mennesker, redde liv, demokrati er kun pynt på propaganda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...