Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken såpe til bilvask/best plass å kjøpe slikt?


minimax

Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt oss (nesten) ny bil og det er på tide med den første bilvasken. Har lært at automatisk børstevask ikke er tingen da det sliter på lakken, men heller ta seg tid til håndvask samt polering.
På NAF sine hjemmesider fant jeg gode guider om Slik vasker du bilen utvendig og Slik polerer du bilen din enkelt. Det jeg lurer på er:

  1. Hvilke butikker anbefales for å kjøpe det som trengs av såpe, polish osv. (og annet ekstra som dekkposer osv.) av kvalitet og god pris? THansen, BilXtra? Noen andre?
  2. Hvilke merker/typer av avfettingsmiddel, bilshampoo og polish anbefales (for skånsomhet, langtvarende og et kvalitetsresultat)?

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var slik at avfetter skulle først påføres på en tørr bil (og lar det virke i noen minutter), deretter spyle bilen grundig, og så ta på bilshampoo. Men om jeg forstår rett sier du at både avfetter og bilshampoo skal påføres etter hverandre på en tørr bil?

Biltema er jo bra på pris, men er det verdt å betale litt mer for f.eks. Turtle?

Lenke til kommentar

 

minimax skrev (19 minutter siden):

Trodde det var slik at avfetter skulle først påføres på en tørr bil (og lar det virke i noen minutter), deretter spyle bilen grundig, og så ta på bilshampoo. Men om jeg forstår rett sier du at både avfetter og bilshampoo skal påføres etter hverandre på en tørr bil?

Det er det jeg gjør hvertfall. 

Anbefaler disse tipsene:

https://youtu.be/Da6r5-qJX6c?si=wAWWSajCtXWBZpwO

Endret av oddeh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prickbort er det avfettingsmiddelet jeg er mest fornøyd med etter å ha vært gjennom diverse fra Turtle, Biltema mfl. Prisene varierer relativt mye men Rusta er billigste forhandler jeg vet om.

Står sikkert i linkede artikler men selv om billakk er relativt robust så kan det fort bli mikroriper hvis man presser svamp/klut/xx ‘hardere enn et kjærtegn’ mot lakken, spesielt i vinterhalvåret hvor bilen utsettes for mer skitt som ‘gror fast’. Skyll/rens ofte og bytt gjerne til ny svamp og vann underveis. Høyttrykkspyler i kombinasjon med avfetting og egnet høyttrykkssåpe er et must for godt forarbeid for å fjerne mest mulig før man går mekanisk til verks.

Polish/voks med en lakkforsegler på toppen høst og vår. Husk lakkrens først, det sitter alltid igjen mikroskopisk møkk i lakken som man da drar utover når man polerer (=mikroriper).

Silikon/plast-/gummifornyer på ulakkert plastikk/gummi gjør at disse delene ikke blir hvite av polishen samtidig som delene beholder fargem

 

Lenke til kommentar

Turtle Wax og Biltema er omtrent samme kvalitet og fungerer godt for prisen.

Jeg er fornøyd med:

Alkalisk forvask: Surfex HD (konsentrat, varer ca evig og kan brukes på mye annet enn bil)

Skum til HT: Autoglym Snowfoam er god, Turtle skumvask er god den og. 

Håndvask: Rupes Detailing Shampoo 

Hurtigforsegling: Meguiars Ceramic Spray eller Sonax FoamSeal (til skumkanon)

Lenke til kommentar
NoBo skrev (7 timer siden):

Står sikkert i linkede artikler men selv om billakk er relativt robust så kan det fort bli mikroriper hvis man presser svamp/klut/xx ‘hardere enn et kjærtegn’ mot lakken, spesielt i vinterhalvåret hvor bilen utsettes for mer skitt som ‘gror fast’.

Min erfaring er at mikroriper (den typen man ikke ser når bilen står i skyggen, men som er synlig når sola reflekteres i lakken) er så og si umulig å gardere seg 100% mot ved hjemmevask som inkluderer berøringsvask som et av stegene. Gjort riktig med skumlegging, avspyling, doble bøtter med gritguard etc etc. så kan man holde lakken fin lenge, men sakte men sikkert så kommer det noen mikroriper her og der. Både på myk og hard lakk. Disse mikroripene er jo uansett ikke noe farlig, de kan ved behov maskinpoleres bort, f.eks. rett før salg.

En fin ting med en god håndvask er at når man går over panel for panel med vaskehanske, har man en fin forutsetning for å oppdage steinsprut og skader i lakken på et så tidlig som mulig tidspunkt (hvis man vasker regelmessig), slik at man har muligheten til å behandle det før det blir ille.

Lenke til kommentar
minimax skrev (11 timer siden):

Vi har nylig kjøpt oss (nesten) ny bil og det er på tide med den første bilvasken. Har lært at automatisk børstevask ikke er tingen da det sliter på lakken, men heller ta seg tid til håndvask samt polering.
På NAF sine hjemmesider fant jeg gode guider om Slik vasker du bilen utvendig og Slik polerer du bilen din enkelt. Det jeg lurer på er:

  1. Hvilke butikker anbefales for å kjøpe det som trengs av såpe, polish osv. (og annet ekstra som dekkposer osv.) av kvalitet og god pris? THansen, BilXtra? Noen andre?
  2. Hvilke merker/typer av avfettingsmiddel, bilshampoo og polish anbefales (for skånsomhet, langtvarende og et kvalitetsresultat)?

 

Har vert i bilpleie bransjen for noen år tilbake , og brukt mest prick bort avfetting og wash and wax fra Meguiars , to helt greie produkter , mm en har gått over til Selaclean av fetting , billigere i forhold til volum  og mere effektiv , gir mere glans etter vasken og bruker forsatt den Meguiars wash and wax og Selaclean universal Ruterens på glassruter , interiør 

Meguiars føres av Bilextra og  Selaclean får en tak i hos mekk bl a

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker autoglym eller hvordan det staves.
Handler for det meste på garasjetid.no eller på t.hansen.
Alt ettersom om det er salg på t.hansen eller ikke.

Bruker prikkbort om det er tid for avfetting.
Men med vokset bil og hyppig vask er det mer en nok med skumkanon og microfiberhanske :)

Det er vel egentlig ikke noen fasit da det finnes ca 20tusen forskjellige merker, og mange av dem er mer eller mindre identiske.

Har også veldig god erfaring med det som selges på biltema, men det er faktisk ikke noe dyrere å handle autoglym om man bare følger med på salg eller kampanjer.

Mot insekter bruker jeg maguier sin skummende insekstsfjerner.
Spray på spyl av, funker faktisk :)

 

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se hvor mye energi og tid du vil legge i vasking av bilen. Så jeg skal la være å post en vegg med tekst til noe du kanskje ikke vil følge opp uansett.

Som utgangspunkt for en god vask, altså et stykke forbi de vanlige "bilen er en bruksgjenstand" så kan du dele inn i

  • forvask (ingen berøring), generell avfetting, prickbort mot asfaltstøv, iron-x mot metallpartikler (de to siste spesielt for vinter, men kan få en runde en gang i halvåret alt etter kjørelengde og veikvalitet der du er)
  • skumlegging, legges oppå avfettingene for å hindre uttørking
  • hovedvask (microfibervott, nei ingen svamp takk)
  • tørk med stort microfiberhåndkle (brett og benytt en overflate om gangen pr panel, så du ikke drar samme flate over hele bilen)

Om du vil korrigere feil i lakken, polerer du.

Om du vil legge beskyttelse mot støv og været, legger du voks eller andre lakkforsegling.

Til håndvask bør du ha en stor bøtte, med gritguard (hindrer deg å dra vaskevotten ned i bunnen der sand og veistøv ligger). Vil du ta den et steg lenger, bruker du to bøtter. En til vaskemiddelet og en til å skylle votten etter hvert panel.

Til polering er en maskin svært mye bedre enn håndpolering og det ligger mange gode guider ute. Både detailersclub og de ulike nettbutikkene med utstyr har guider.

Til voksing/lakkforsegling er det i Norge greit med de mer varige produktene. Selv bruker jeg stort sett Fusso, som holder ca 12 måneder. Carnubavoks gir gjerne en tanke mer dybde i lakken (som du må polere først for å få frem), men den holder ikke lenge i en norsk vinter. På panel bak hjul f.eks har jeg sett mangler etter bare noen få uker.

Om noe virker interessant for mer detaljer, er det bare å spørre. Det er et utall produkter, med stooore forskjeller i pris. Anbefaler å begynne med å finne deg en god rutine først, ingen produkter gir bra resultat om de brukes feil.

Endret av Pop
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Jeg klarer ikke helt å se hvor mye energi og tid du vil legge i vasking av bilen. Så jeg skal la være å post en vegg med tekst til noe du kanskje ikke vil følge opp uansett.

Takk både til deg og alle andre som har svart her. Veldig mye nyttige tips som jeg selvsagt tar imot, men også mye å sette seg inn i, i tillegg til å ha lest en del nettsider -så nå er jeg full av informasjon å tygge på samtidig som jeg er enda mer forvirret! 😅 Men det går bra 👍 Lærer noe nytt hele tiden.

Siden vi nå har investert såpass mye penger i ny bil tenker jeg å iallefall sette meg nok inn i dette til at jeg ikke gjør noe dumt og forstår det grunnleggende. Kjøpe inn det essensielle, og små mengder med såpe osv. til å begynne med, så kan jeg "justere" etterhvert som jeg får mer erfaring og kjennskap til evt. bedre og mer spesialiserte produkter senere.

En ting jeg ikke visste fra før er at polish og voksing IKKE er det samme!
Om jeg har forstått riktig er det 4 steg som skal til for en riktig bilvask:

  1. avfetting (spraye på, la virke i noen minutter for å løse opp olje, veifilm, tjære osv., spyle deretter av). Jeg er lettere forvirret etter det som ble sagt tidligere her/video ("Ikke spyl bilen når du skal vaske" av Bilpleiekongen) da det utrykkelig står utenpå avfettingssprayen at den skal spyles av etter 3-5 minutter eller noe slikt, som jeg gjetter på betyr at den er kraftig nok til å skade lakken om den får stå på for lenge.
  2. vask (spraye på eller påføre bilshampoo med svamp, la virke i noen minutter, forsiktig gå over med svampen over hele bilen, men kanskje unngå å bruke samme svamp til hjulfelgene da man lett kan få med seg grus/sand ol. derfra over til resten av bilen og skape riper. Skylle av, tørke hele bilen tørr.
  3. polering (påføre noen dråper bilpolish med poleringsklut og deretter gnikke i sirkulære bevegelser for å fjerne småriper i lakken. Til slutt tørke over hele overflaten med en mikrofiberklut).
  4. voksing (påføres på samme måte som polishen i forrige punkt (men med separate kluter) for å legge på et gjennomsiktig beskyttende lag på bilen.

Er dette mer eller mindre riktig?
Er det slik å forstå at når man vasker bilen regelmessig (en gang i måneden har jeg hørt anbefalt) bruker man kun avfetting om nødvendig (skitt som sitter ekstra hardt på ol.), og polering er kun nødvendig når man ser små riper og skjolder i lakken, og lakkering kun ca. hvert halvår om man bruker bilshampoo som ikke fjerner dette (Autoglym sin er visst slik)? Altså, bilshampoo er egentlig det eneste punktet man må gjøre ved hver vask (etterfulgt av tørking) om man har polert og vokset nylig?

 

Endret av minimax
Lenke til kommentar
minimax skrev (18 minutter siden):

påføre bilshampoo med svamp, la virke i noen minutter, forsiktig gå over med svampen over hele bilen

Man skal ikke bruke svamp på biler.
Man skal bruke microfiber"hanske"
Svamp holder fast på sandkorn og stein.

Om man bruker svamp risikerer man å lage masse microriper i lakken.
Gjør egentlig mye det samme som sandpapir.

Mikrofibervott - Biltema.no
Er slike man skal bruke.
Du vil aldri se en proff bilklargjører eller detaljist bruke svamp for å vaske en bil.

Edit:
Ellers er du mer eller mindre spott on :)

Bare styr unna svampen så kommer man langt med oppskriften din.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
27 minutes ago, minimax said:

avfetting (spraye på, la virke i noen minutter for å løse opp olje, veifilm, tjære osv., spyle deretter av). Jeg er lettere forvirret etter det som ble sagt tidligere her/video ("Ikke spyl bilen når du skal vaske" av Bilpleiekongen) da det utrykkelig står utenpå avfettingssprayen at den skal spyles av etter 3-5 minutter eller noe slikt, som jeg gjetter på betyr at den er kraftig nok til å skade lakken om den får stå på for lenge.

Tittelen på videoen er litt humoristisk og click bait. Poenget er at man ikke skal gjøre bilen våt med vann før man skal bruke avfetting/kjemi osv. Avfetting og skumkanon rett på tørr bil altså (grunding forvask før man rører bilen med håndvask).
Men det er ikke nødvending med kraftig petrokjemisk avfetting på hver eneste bilvask om sommeren f,eks.

27 minutes ago, minimax said:

polering (påføre noen dråper bilpolish med poleringsklut og deretter gnikke i sirkulære bevegelser for å fjerne småriper i lakken. Til slutt tørke over hele overflaten med en mikrofiberklut).

Håndpolering er nesten bare å glemme. Typisk brukt for å få bedre glans i lakken. Må ha poleringsmaskin med grov pad og poleringsmiddel (compound) for å fjerne småriper. Og hvis du skal polere så er det uhyre viktig at lakken er dyprenset ved å bruke flyverust/tar remover og claying med claybar/clayklut (avhengig av hvor på bilen og tilstanden).

Endret av Leon83
Lenke til kommentar

Og unngå NAF sine tips. De er både gammeldagse (bruker ord som "svamp" og "pusseskinn") og er lite spesifikke. De blander også begreper som "polering" og "å legge på en polish/voks". De er ikke spesifikke nok ved at de ikke nevner dette med lakkrens for å fjerne flyverust/metallpartikler fra bremsene og annen forurensing i lakken. (Tenk å anbefale å gnikke på lakken uten å gjøre folk klar over dette!).

Du kan lære omtrent alt du trenger ved å se videoene til Bilpleiekongen og Garasjetid på Youtube.

Lenke til kommentar

Jeg bruker:

Avfetting: Koch-Chemie Teerwäsche A eller Selaclean Avfetting (mer skånsom mot plast/gummi)
Skumkanon: Den fra Sonax, eller Gloss Factory (garasjetid) (husk riktig overgang til din høytrykks-spyler)
Såpe til skumkannon: Sonax Xtreme Berry Foam Schampoo
Felgrens: Sonax
Såpe for håndvask: Sonax Xtreme Activeshampoo
Forsegler (hever glans, får vannet til å perle av): Auto Finesse Lavish Ceramic Foam

Jeg har også skaffet SaltX som jeg skal tilsette skumkanon-såpen når vinteren er over.

Jeg har vasket slik:
Husk, kald bil og ikke for mye sol da uttørkede kjemikalier kan gjøre skade på bil og lakk.

1. Spray på avfetting med pumpekanne (ved vehov)
2. Spray felgrens på felgene (ved vehov)
3. vent ca 5 min
4. Spray over med skumsåpe, nedenfra og opp for da ser du hvor du har sprayet.
5. Vent 5 minutter til
6. Skyll av med høytrykks-spyler
7. Gå over bilen med bøttesåpe og svamp (eller vaskevott)
8. Spyl ren bilen igjen
9. Tørk bilen med mikrofiber-tørk for bil.
10. Nyt resultatet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Husk, kald bil og ikke for mye sol da uttørkede kjemikalier kan gjøre skade på bil og lakk.

1. Spray på avfetting med pumpekanne (ved vehov)
2. Spray felgrens på felgene (ved vehov)
3. vent ca 5 min
4. Spray over med skumsåpe, nedenfra og opp for da ser du hvor du har sprayet.
5. Vent 5 minutter til
6. Skyll av med høytrykks-spyler
7. Gå over bilen med bøttesåpe og svamp (eller vaskevott)
8. Spyl ren bilen igjen
9. Tørk bilen med mikrofiber-tørk for bil.
10. Nyt resultatet

Dette.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du vurdere kjeramisk behandling på bilen (for lakken).  Da slipper du å polere og bilen trenger bare en rask håndvask. Enten børsteløs vask via maskin eller via manuell vask.

polering ødelegger den kjeramiske behandlingen. så viktig ikke å polere. kjeramisk behandling er tross alt istedenfor for å polere.

førstegangsbehandling er vell rundt 10.000 kroner for kjeramisk behandling. Dem legger på en sterk beskyttelseshinne som skal vare i 3, 5 eller 10 år. kommer ann på hva du velger og hvilken pris du føler seg komfortabel for.

Etterbehandling / vedlikeholdsbehandling hvert år er vell rundt 1000-1500 kr for den kjeramiske behandlingen.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...