Gå til innhold

Bør tips være vanlig i norge?


Deechon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein anna ting eg slit med å forstå er kvifor tipsen skal være prosentbassert og ikkje ein fast sum? 

Har servitøren gjort ein kjempejobb så gir det lite meining at servitøren skal få mindre i tips fordi eg bestilte eit billig måltid beståande salat og vatn og ikkje den langt dyrare biffen med vin. 

Sånn sett er det nok greit nok at norske terminalar ber om totalbeløp, nokonsom gjer det meir naturleg å runde av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rjuj skrev (12 timer siden):

Enten er servitørene registrert i kassa (ved bruk av et nummer f.eks.) og det avledes derav hvem som fikk tipsen eller alle tipser ender opp på samme konto.

På hotellet jeg jobbet sist gikk alle tips(både kontanter og kort) inn i en felles pott som ble fordelt mellom ansatte. Fordelingen ble gjort etter hvor mange timer man hadde jobbet siden forrige deling. De alle fleste var enige om at dette var den mest rettferdige måten å gjøre det på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (45 minutter siden):

På hotellet jeg jobbet sist gikk alle tips(både kontanter og kort) inn i en felles pott som ble fordelt mellom ansatte. Fordelingen ble gjort etter hvor mange timer man hadde jobbet siden forrige deling. De alle fleste var enige om at dette var den mest rettferdige måten å gjøre det på.

Kanskje rettferdig for dei tilsette som i veldig ulik grad har publikumskontakt, men med ei slik fordeling så forsvinn heile poenget med tips. Då er ikkje tipsen lenger ei påskjøning til tilsette som har gjort ein god jobb, då blir tipsen eit reint lønsnstillegg som openbart burde vært dekt gjennom høgare prisar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BIGG skrev (3 timer siden):

Fordelingen ble gjort etter hvor mange timer man hadde jobbet siden forrige deling.

Så hvis jeg er vanvittig trivelig og strekker meg langt for at enhver gjest får en flott opplevelse så går tipsen også til servitøren som ikke gjør en dritt for å fortjene det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rjuj skrev (15 timer siden):

Det er det jeg undrer på mest, jeg også. Enten er servitørene registrert i kassa (ved bruk av et nummer f.eks.) og det avledes derav hvem som fikk tipsen eller alle tipser ender opp på samme konto. Da kan de enten fordeles rettferdig mellom alle servitører eller ikke i det hele tatt. I det minste er det det jeg antar. 

Der jeg jobbet tidligere slo vi inn en individuell kode på kortleseren før vi tastet beløpet. Ved dagsoppgjøret fikk jeg utbetalt tipsen fra både kontant- og kortsalgene, og tipsen jeg fikk fra de som betalte med kort ble tatt fra kontantoppgjøret mitt. Altså, hvis jeg hadde solgt for 5 000 kr kontant og fått 200 kr tips via bankterminal, så ga jeg fra meg 4 800 kr.

Med andre ord, jeg fikk all tips gitt til meg, selv fra salgene betalt med kort. Men som andre har sagt før meg så varierer dette fra sted til sted, og mange steder havner alt i en felles pott eller går direkte til arbeidsgiver.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Kanskje rettferdig for dei tilsette som i veldig ulik grad har publikumskontakt, men med ei slik fordeling så forsvinn heile poenget med tips.

Det ble fordelt likt mellom alle, kokker, servitører, renhold og nattevakter. Dette ble bestemt på et felles møte, tror kanskje det var en av 20-25 ansatte som var uenig...

Lenke til kommentar

Absolutt ikke, det er en uting på alle måter. De ansatte burde ikke vær avhengige av tips for å tjene en lønn de kan leve på. Det er et system som kan utnyttes og misbrukes. For forbrukeren blir det vanskeligere å vite hvor mye noe koster.

Vi burde heller støtte fagforeningen slik at de kan forhandle frem fornuftige lønninger. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 timer siden):

Har noen prøvd å taste inn lavere sum enn det som kommer opp?

Mange år siden jeg betalte for noe på restaurant. 

Ja (ikkje med vilje). Du får beskjed om at summen du har tasta inn er mindre enn totalen.

Nesten rart at bankane godtar denne tigginga i baren. Det er vel mange som ender med å tasta inn PIN-koden i klartekst når ein ikkje er førebudd på spørmsål om summen.

Endret av MKap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MKap skrev (3 minutter siden):

Det er vel mange som ender med å tasta inn PIN-koden i klartekst når ein ikkje er førebudd på spørmsål om summen.

Det ligger sperrer inne som beskytter mot slike feil, så med mindre koden din er farlig lik totalbeløpet vil det ikke gå gjennom.

Lenke til kommentar
Runar skrev (2 minutter siden):

Det ligger sperrer inne som beskytter mot slike feil, så med mindre koden din er farlig lik totalbeløpet vil det ikke gå gjennom.

Nokon som kjenner detaljane rundt ei slik sperre? 

Ein slik sperre må vel være basert på at summen du tastar inn er større enn ein bestemt maksprosent, eller at det ligg inne ei sperre på maks x-kroner over sluttsummen? 

På kontaktlaus betaling så er vel grensa no på 500 kr utan bruk av PIN, men ei slik beløpsgrense vil fungere dårleg på einrestaurantrekning som kan være på alt frå 100 lappen til fleire titals tusen avhengig av restaurant og antall gjestar. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (19 timer siden):

Måten enkelte restauranter i USA har løst dette på er å kutte ut tips og justere prisene slik at alle tjener en sum som er til å leve med.

Hvor har du opplevd dette? Jeg er ofte i USA, men har aldri sett dette. Det som er vanlig er at når du skal betale på et spisested, foreslår terminalen at du kan trykke på for eksempel 18 %, 24 % eller 30 % i tips, eller velge Custom og taste inn det du vil tipse hvis ingen av alternativene passer. Velger du laveste sats, får du knapt nok "thank you", de forventer å få mer. Med den prisøkningen som har vært siden før Covid er det ikke lenger billig å spise ute der lengre.

Lenke til kommentar
MKap skrev (18 minutter siden):

Det er vel mange som ender med å tasta inn PIN-koden i klartekst når ein ikkje er førebudd på spørmsål om summen.

Bruk heller mobil- eller klokkebetaling, da er det aldri PIN på terminalen. Sikkerheten ligger i mobilen/klokken.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Så hvis jeg er vanvittig trivelig og strekker meg langt for at enhver gjest får en flott opplevelse så går tipsen også til servitøren som ikke gjør en dritt for å fortjene det?

Ja... det er jo et team som sørger for den gode opplevelsen? I en restaurant så er det riktig at kelneren står i fronten for at kunden skal få en god opplevelse, men det er en rekke andre personer som også er delaktig. Kokken lager maten, bartenderen fikser drikken og sikkert andre personer som kunden aldri ser som sørger for at opplevelsen blir bra. 

Dette syns jeg høres ut som en rimelig ordning, problemet er at kunden ikke nødvendigvis ser det slik. Får du den beste maten du noengang har smakt, men kelneren er ræva, så gir man dessverre mindre tips.

Tips bør fjernes, lønna bør være fast, selvom det betyr at maten koster mer. Tipsordningen er for meg en slags unnskyldning for at arbeidsgiver skal gi lavere lønn, og at kunden skal bestemme hvor mye de ansatte får betalt. Det er en merkelig ordning egentlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (22 minutter siden):

Nokon som kjenner detaljane rundt ei slik sperre? 

Jeg tror det varierer mellom de ulike betalingsterminalene. Jeg fant ingenting på nettsidene til Nets, men en annen stor aktør, Verifone, har følgende grenser:

Sitat

For beløp opp til kl. 800,- kan totalbeløpet justeres av kunden med maksimalt kr. 200,-. For øvrige beløp er maksimalt 25 % justering mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (5 timer siden):

Så hvis jeg er vanvittig trivelig og strekker meg langt for at enhver gjest får en flott opplevelse så går tipsen også til servitøren som ikke gjør en dritt for å fortjene det?

Det er selvsagt en konsekvens av en slik måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...