Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

1 hour ago, ali q said:

Vanskelig å kalle det en fillesak når 100% av alle de ansatte på nettopp Oslo Lufthavn (og alle andre norske lufthavner) hadde mistet jobben/karrieren hvis de ble tatt for nøyaktig samme forseelse.

Samme der jeg jobber og der må politiattest til.  Der er i tillegg nulltoleranse når det gjelder al tyveri; vi måtte nylig sparke en som tok mat fra "overtidsmat-skapet" uten å jobbe overtid men for å spise det hjemme...  Akkurat det tenkte jeg kanskje var en fillesak og at en skriftlig advarsel var nok, men det var rett ut døren for den personen. 

Igrunn sært at vi forventes å akseptere så mye tyveri og svindel / fuskeri og diverse andre lovbrud for de som sitter på stortinget.  Skulle de ikke liksom være litt bedre enn det?  Bør vi ikke kunne forvente litt mer?  i al fall noe på linje med andre jobber i samfunnet?  "Beklager, du kan ikke få jobbe på lageret vårt, men kanskje stortinget er noe for deg?"

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde skjønt problemet hadde det vært en ansatt i en butikk som hadde stjålet en vare eller flere, men at en partileder på ferie forglemmer seg og får panikk for å ha "stjålet" solbriller er ikke grunn nok til at han skal miste jobben.

Får en følelse av at det er mange venstre hatere eller "kommunist" hatere i denne tråden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde skjønt problemet hadde det vært en ansatt i en butikk som hadde stjålet en vare eller flere, men at en partileder på ferie forglemmer seg og får panikk for å ha "stjålet" solbriller er ikke grunn nok til at han skal miste jobben.

Får en følelse av at det er mange venstre hatere eller "kommunist" hatere i denne tråden.  

 

Hvis jobben hans er folkevalgt på Stortinget, mister han ikke jobben. Han vil jo sitte ut perioden, nærmest uansett hva som skjer, med millionlønn og fallskjerm dagen derpå. Partileder er først og fremst et verv. Det er opp til rødt om de ønsker ham som partileder eller ikke. Som med andre toppverv sitter hans på andres nåde.

Tillit er vel nøkkelordet her, enten man selger solbriller i en butikk på flyplassen eller man er toppleder i Rødt. Rødt er opptatt av ulikheter, og akkurat på det området trenger ikke ulikhetene å være så store. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sidekick said:

Jeg hadde skjønt problemet hadde det vært en ansatt i en butikk som hadde stjålet en vare eller flere

Så du har større forventninger til moralen til en der jobber i butikk enn de der sitter på stortinget?  

Blir helt målløs.  Det burde selvsagt være krav til et rent rulleblad for å kunne sitte på stortinget. 

Man må jo besøke et fengsel for å finne en større gjeng svindlere, sex-overgripere og tyver samlet på et lite sted. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg husker en gang at jeg glemte å betale på en bensin-stasjon. Jeg fylte på bensin og kjørte straks videre. Bare en tilfeldig kontosjekk 10 minutter etterpå fikk meg til å kjøre tilbake for å betale. Det gjelder å være heldig 🙂  Uten flaks og mobil-bank ville jeg ha vært en tyv. Kanskje ville jeg mistet min sikkerhets-klarering og som kunne kostet meg millioner...

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, lada1 said:

Jeg husker en gang at jeg glemte å betale på en bensin-stasjon. Jeg fylte på bensin og kjørte straks videre.

Gjorde det også en gang. Betalte jo vanligvis med kort på pumpa men av en grunn jeg ikke husker gikk det ikke da. Men refleksen var å bare dra videre etter fylling.

Oppdaget feilen etter bar 1-2 minutter, dro tilbake, betalte og spurte hva som ville ha skjedd: "Om kvelden ville den ha gått til inkasso"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (43 minutter siden):

Jeg husker en gang at jeg glemte å betale på en bensin-stasjon. Jeg fylte på bensin og kjørte straks videre. Bare en tilfeldig kontosjekk 10 minutter etterpå fikk meg til å kjøre tilbake for å betale. Det gjelder å være heldig 🙂  Uten flaks og mobil-bank ville jeg ha vært en tyv.

 

trikola skrev (34 minutter siden):

Gjorde det også en gang. Betalte jo vanligvis med kort på pumpa men av en grunn jeg ikke husker gikk det ikke da. Men refleksen var å bare dra videre etter fylling.

Oppdaget feilen etter bar 1-2 minutter, dro tilbake, betalte og spurte hva som ville ha skjedd: "Om kvelden ville den ha gått til inkasso"

 

ja, illustrerer hvor fort gjort det er å bli "tyv" men forskjellen på dere vs. Bjørnar Moxnes er at hvis han oppdaget bensinen ikke var betalt, i stedet ville meldt bilen stjålet og "var noen andre som fylte" fremfor å dra tilbake. ("fordi jeg fikk panikk hva de skulle tro om meg")

Endret av Mr.M
  • Liker 4
Lenke til kommentar
53 minutes ago, trikola said:

Gjorde det også en gang. Betalte jo vanligvis med kort på pumpa men av en grunn jeg ikke husker gikk det ikke da. Men refleksen var å bare dra videre etter fylling.

Oppdaget feilen etter bar 1-2 minutter, dro tilbake, betalte og spurte hva som ville ha skjedd: "Om kvelden ville den ha gått til inkasso"

Ikke politi-anmeldelse? 

Kanskje er de greiere på enkelte bensinstasjoner enn jeg trodde. De som har video-overvåking (alle?) tar jo "tyvene" med 100 prosent sikkerhet så da er det vanskelig å anklage for tyveri? Man "stjeler" jo ikke (per definisjon) med 100 prosent sikkerhet for å bli tatt. Dette kan tale for Moxnes sin sak? Var det lett å stjele på denne brille-butiken? Var det umulig å stjele så var det vel også umulig å stjele for Moxnes.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Ikke politi-anmeldelse? 

Kanskje er de greiere på enkelte bensinstasjoner enn jeg trodde. De som har video-overvåking (alle?) tar jo "tyvene" med 100 prosent sikkerhet så da er det vanskelig å anklage for tyveri? Man "stjeler" jo ikke (per definisjon) med 100 prosent sikkerhet for å bli tatt. Dette kan tale for Moxnes sin sak? Var det lett å stjele på denne brille-butiken? Var det umulig å stjele så var det vel også umulig å stjele for Moxnes.

Ja, det var ordene jeg husker. Butikker politianmelder - høres merkelig/meningsløs ut at de skulle bruke inkasso. Tipper også at inkasso er betydelig mindre styr for bensinstasjonen enn politianmeldelse.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sidekick said:

Jeg hadde skjønt problemet hadde det vært en ansatt i en butikk som hadde stjålet en vare eller flere, men at en partileder på ferie forglemmer seg og får panikk for å ha "stjålet" solbriller er ikke grunn nok til at han skal miste jobben.

Får en følelse av at det er mange venstre hatere eller "kommunist" hatere i denne tråden.  

Problemet her er egentlig ikke "tyveriet", men løgnene og tilbakeholdingen av informasjon i etterkant fra en stortingsrepresentant. Altså et medlem av styrende og lovgivende forsamling i Norge, samt en leder (partileder) for personer med maktposisjoner rundt i Norge.

Personer i en slik posisjon vil det være høye krav til når det gjelder å gjøre "de riktige vurderingene". Det kan godt være at dette startet med et uhell, og videre en dårlig vurdering. De virkelige problemene her starter videre når man skal holde tilbake informasjon og lyver om det.

Endret av NULL
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kleptoman som leder i rødt. Er sykt å se hvordan rødt ikke klarer å se hvordan både Moxnes og partiets håndtering av denne saken kan skade partiet. Det finnes verre ting han kunne gjort, så han burde fortalt alt så korrekt som mulig, istedet velger han å lage en egen versjon som gang på gang viser seg å inneholde feil. Det er denne delen som gjør at partiet burde vurdert å bytte han ut som leder. Tror neppe det er første gangen han har "glemt" å betale.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
37 minutes ago, NULL said:

Personer i en slik posisjon vil det være høye krav til når det gjelder å gjøre "de riktige vurderingene". Det kan godt være at dette startet med et uhell, og videre en dårlig vurdering. De virkelige problemene her starter videre når man skal holde tilbake informasjon og lyver om det.

Hans instinkter fungerte ikke helt etter boka her nei 🙂  Det burde være en selvfølge for en med selvtillit å oppklare tingene direkte så fort som mulig. Da ville vel dette bare være en fillesak på linje med at jeg kjørte vekk fra bensinstasjonen uten å betale.

Lenke til kommentar
8 hours ago, tigerdyr said:

Så du har større forventninger til moralen til en der jobber i butikk enn de der sitter på stortinget?  

Blir helt målløs.  Det burde selvsagt være krav til et rent rulleblad for å kunne sitte på stortinget. 

Man må jo besøke et fengsel for å finne en større gjeng svindlere, sex-overgripere og tyver samlet på et lite sted. 

Like store forventninger, å stjele er å stjele uansett hvem du er, men som jeg sa tidligere det må være lov å gjøre feil. 

En serietyv som er ansatt i en butikk har et større forklaringsproblem en at en leder av et politisk parti gjør det 1 gang, å det i tillegg på en av norges mest overvåkede plasser.

Det mange sier at han sikkert har stjålet mer en bare solbriller blir bare antakelser og synsing da det ikke finnes noe bevis for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/1/2023 at 11:18 PM, Stratos said:

Til dere som kaller det en fillesak: - Ja en fillesak for de fleste. Som folkevalgt lever man av folkets tillit, da er det ikke en fillesak. Man bør absolutt kreve høyere standard av en folkevalgt enn en tilfeldig person.


image.png.7fe158daa551adc28b53df4ce899a5a9.png
Bilde fra https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/vQxe65/roedt-skaper-ufrie-mennesker
Editert av Eksperkommentator 2023

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Sidekick said:

Det mange sier at han sikkert har stjålet mer en bare solbriller blir bare antakelser og synsing da det ikke finnes noe bevis for det.

Men skal ikke ha vært lenge i arbeidslivet før man ser at ting gjentar seg. Kleptomane stjeler for kicket, dårligere ledere påstår seg ikke ansvar, de med synet på nesa nekter å planlegge for å gjøre ting lettere, de som gir dårlig opplæring klager på at de som de trener opp er dårlige på jobben, de sløve gjør kronisk dårlig arbeid til minste standard... etc
Og ledere som lyver lyver gjerne ofte. De som truer med ting de ikke kan håndheve vil fortsette å gjøre det til de blir ledd ut av døra.

Og Moxnes har prestert å stjele med overlegg, OG gi falsk forklaring for å pynte på sannheten.
Det er som i skattesvindelen til stortingsrepresentantene: Det er ikke første gang, og de vil nok gjøre det igjen vis de ikke blir pustet nedover nakken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (4 timer siden):

Uansett, han legger seg så flat. Vedtar bot. Denne saken er vel så pinlig som det går an for Moxnes.

Tragisk sak egentlig, må sikkert være vondt for han.
Andre vanlige folk som kommer ut for samme slags situasjon, vil ikke få det hengende ved seg. Med mindre noen kjente skulle få vite det og spre det. 
Sånt som det der skjer sikkert med en del. Sikkert mange som ikke sier fra heller.
Var ute for det for et par år siden selv. På Obs hadde jeg med en jakke til ca kr 500 i korga. En slags fleecejakke (heter det vel) Da var jeg begynt å  bruke selvbetjent-kassene der fast.
Var ikke før jeg kom hjem og kikket gjennom kvitteringen at jeg oppdaget at den manglet der, og da gikk det opp for meg at jeg hadde glemt slå den inn.
Fikk litt nervøsitet jeg også, som gjorde at jeg ringte butikken med en gang ( er ca 20km unna), og forklarte hva som var skjedd. Ble ingen problem, de var bare fornøyd med at jeg ringte. Tok med jakka neste dag til kundemottaket, og fikk slått den inn. Men er jo sjeleglad for at ingen hadde sett glippen på overvåking eller noe. Da ville de jo kommet etter meg, og det spørs om de ville trodd meg da. 
Tipper det er noen som bare hadde beholdt jakka og unlatt gi beskjed i den situasjonen.

Er ikke sikker hva jeg skal tro om Moxnes sin reaksjon og handling. Virker litt merksnodig, han kan ha et problem også. Politikere er ikke perfekte de heller, men det må da bli vanskelig å fortsette nå for han. Er nesten sikker på at dette ender med avgang.      

Endret av Delvis
leif
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen stjeler i desperasjon og andre grunnet kleptomani, men for folk flest føles det elendig å erverve seg noe ved uredelig spill. Det er ikke et mål i seg selv og det føles ræva. Det er derfor folk får et akutt behov for å gjøre opp for seg eller levere tilbake gjenstander og andre goder når de oppdager et avvik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...