Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

 

Mr.M skrev (28 minutter siden):

de mente det kanskje på et for tidlig tidspunkt, når de kun hadde lest del 1. av historien?

når del 2. kom frem, så var det ikke spesielt mange tror jeg som fortsatt var i tvil hvorvidt det dreide seg om forglemmelse vs. tyveri.

Alle er enige om at det er tyveri. Det vi diskuterte i juss-tråden er om det juridisk er det, altså om det var riktig å konkludere med forsettlig, eller om det var et underslag - fordi en jusprofessor og profilerte jurister og advokater, og tingrettsdommer mente politiet tok feil på det. Det er altså av null praktisk betydning og handler ikke om han er skyldig eller ikke, men det er av interesse for de som synes juss er spennende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Henrik.H said:

Og der var det nok over og ut.

Vil ikke undre meg om kjernevelgeren til Rødt, med de enorme skylapper de går rundt med, fortsatt vil forsvare det som en tilfeldig liten feil som kunne skje hvem som helst og "han var i panikk tilstand" så egentlig er han et offer.... men ja, det burde være slutten på hans liv i politikken.

Disse "jus-eksperter" som hurtig var ute i media og forsvare ham må være temmelig flaue nå etterhvert som stadig nye versjoner av historien kommer ut. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 minutter siden):

Disse "jus-eksperter" som var hurtig ute i media og forsvare ham må være temmelig flaue nå etterhvert som stadie nye versjoner av historien kommer ut. 

Hvorfor da? Man gjør uttalelser basert på det man vet der og da. Å glemme å betale for noe er en hendelig feil, og når det så ut som at det var det som var saken så er det ikke ille. Det som er flaut er hvis de ikke endrer oppfatning når ny informasjon kommer ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kleptomani er en sykelig tendens til å stjele ting, når du har dårlig impulskontroll og du ikke kan motstå "kicken". Å føle anger etter tyveriet er en del av sykdomsbildet. Det ville ikke forundre meg om denne partilederen har gjort dette før, men dette er første gang han blir tatt.

Det hele minner meg om da SLs (Stockholms Lokaltrafik) VD Anders Lindström ble arrestert etter å ha stjålet en kortholder på flyplassen i Hong Kong. Han hevdet også at han ''glemt'' å betale, noe som resulterte i at han ble fjernet fra tjeneste. Blir det også Moxnes skjebne?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (2 timer siden):

Overdrivelse fra mange av dere, det er ikke så ille som dere skal ha det til. Hvem har ikke gjort feil i livet

Den kommentaren er litt i overkant avslørende til din holding…Denne saken gjelder ikke en «feil» i livet. Så tett i pappen er ikke det norske folk. Hadde han gått sporenstreks tilbake til kassa da han oppdaget brillene, hadde han fått kun smil tilbake. Alle rasjonelle mennesker, som kjenner til det norske rettsvesen og respekterer det, forstår at det ikke er problematisk å levere tilbake noe som ikke er betalt for så raskt man oppdager feilen. Ingen bot eller andre nedverdige problemstillinger. Flaut ja, men Ingen i kassa hadde laget stort spetakkel i en slik sak. Det er enkle prinsipper. Butikker/forretninger lever av folk. De er hyggelige og imøtekommende selv i flauser som dette. De ønsker ikke negativt omdømme eller problemstillinger. Men, når Moxnes river av prislappen og legger brillene skjult i veska… Da er du kriminell i Norge, bevisst. Tyveri heter det, ikke «feil». Han betalte forelegg.. ikke for å være snill, men for å betale for forseelse. Ja vi kan alle gjør feil, men her bør Moxnes være mann og kalle en spade for spade. «Jeg knabba ett par briller og beklager for det, håper partiet fortsatt har tillit til meg...?». Så kan vi diskutere om ett par «billige» briller er en overdrivelse da… kanskje ett par dyrere briller er mer alvorlig og bør koste verv?

Jeg har hatt sansen for Moxnes, men nå er tillit syltynn. Mulig, som andre også sier her, at dette gjelder kleptomani. Håper i grunn det. For alt annent er jo bare løgn og fanteri. Kan jo krysse fingrene for at neste overskrift blir «Moxnes i terapi, dette skal gå bra folkens! No more snatching. Nå er det bare politikk i fokus»

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Gargantua said:

Først stjal han. Så jugde han. Så jugde han om at han jugde. For en pappskalle.

Tatt for en tusenlapp! For en amatør. Han burde forstå at at det opplagte er å stjele fra folket og ikke det private næringsliv. Da blir konskvensene som regel bare å "legge seg flat", ta en liten pause for så å fortsette som før. Ref. hvordan mange norske stortingsrepresentater og partier grafser til seg fra felleskassa;

1. Juks og regelbrudd i reiseregninger
2. Juks og regelbrudd med pendlerstatus og stortingsboliger
3. Stortinget betaler når egne representanter kjemper for gjenvalg
4. Stortingspartiene får store fordeler når offentlig støtte skal fordeles
5. Stortingspartiene hemmeligholder hvordan de bruker skattepenger de bevilger seg selv. Ingen kontrollerer om tilskuddene brukes på formålet

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/WLz1qK/faa-oversikt-dette-er-avsloeringene-om-stortingets-pengebruk

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Dette er en fillesak. Hvor mange solbriller er det vel ikke svindlet for på annet vis av tingrepresentanter. Vi må kaste halve tinget hvis disse solbrillene skal ligge til grunn for noe som går lengre enn det det er.

Fillesak.

Vær alltid forsiktig med å kaste stein i glasshus!

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Jo, har gjort feil, men ikke så grovt som butikktyveri.

Det groveste lovbruddet jeg har begått var å kjøre motorsykkel uten førerkort, da jeg kjøpte meg en tung MC i min ungdom mens jeg tok kjøreopplæring og falt for fristelsen. Men nå er jeg heller ikke folkevalgt (og ei heller ungdom for den slags skyld) så jeg ser ikke sammenligningen.

Butikktyveri er ikke grovt

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
BadCat skrev (10 minutter siden):

Det ryker to politikere i uka nå. Kanskje på tide å skrote hele systemet og starte forfra.

Nei.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Fixaldo said:

Den kommentaren er litt i overkant avslørende til din holding…Denne saken gjelder ikke en «feil» i livet. Så tett i pappen er ikke det norske folk. Hadde han gått sporenstreks tilbake til kassa da han oppdaget brillene, hadde han fått kun smil tilbake. Alle rasjonelle mennesker, som kjenner til det norske rettsvesen og respekterer det, forstår at det ikke er problematisk å levere tilbake noe som ikke er betalt for så raskt man oppdager feilen. Ingen bot eller andre nedverdige problemstillinger. Flaut ja, men Ingen i kassa hadde laget stort spetakkel i en slik sak. Det er enkle prinsipper. Butikker/forretninger lever av folk. De er hyggelige og imøtekommende selv i flauser som dette. De ønsker ikke negativt omdømme eller problemstillinger. Men, når Moxnes river av prislappen og legger brillene skjult i veska… Da er du kriminell i Norge, bevisst. Tyveri heter det, ikke «feil». Han betalte forelegg.. ikke for å være snill, men for å betale for forseelse. Ja vi kan alle gjør feil, men her bør Moxnes være mann og kalle en spade for spade. «Jeg knabba ett par briller og beklager for det, håper partiet fortsatt har tillit til meg...?». Så kan vi diskutere om ett par «billige» briller er en overdrivelse da… kanskje ett par dyrere briller er mer alvorlig og bør koste verv?

Jeg har hatt sansen for Moxnes, men nå er tillit syltynn. Mulig, som andre også sier her, at dette gjelder kleptomani. Håper i grunn det. For alt annent er jo bare løgn og fanteri. Kan jo krysse fingrene for at neste overskrift blir «Moxnes i terapi, dette skal gå bra folkens! No more snatching. Nå er det bare politikk i fokus»

 

Igjen, butikktyveri er ikke grovt. Haddee skjønt det om han hadde smuglet 50 gram hasj over svenskegrensa. Dere overdriver saken så til de grader alle sammen. Jævla ulver

Lenke til kommentar

Ja, brillene til tusenlappen er virkelig en fillesak, men hva den fillesaken representerer både for hans politiske profil og for politikernes allerede frynsete omdømme generelt er såvidt jeg kan vurdere såpass graverende at jeg tenker han raskt kan vise seg å være ferdig som politiker her.

Hadde nabogutten blitt tatt i nasking hadde jeg ikke brydd meg, men her er det vaktbikkja på tinget.

Er omtrent den eneste på Stortinget som faktisk har forsøkt å få ned millionlønna til representantene og forsøkt gjøre noe med det dårlige omdømmet til politikere og så går han på en sånn stjernesmell. Omdømmemessig hjelper det ikke om det er forsettelig underslag fordi han ikke turte/hadde tid til/gadd å levere dem tilbake eller om det var forsettelig tyveri der han tok brillene ut av butikken med vilje. Begge tingene er like ødeleggende for imaget hans og vil bli brukt mot både partiet hans og de han representerer. Det er forsåvidt en ripe i lakken for hele Stortinget siden de kollektivt har gått på så mange etiske smeller de siste årene og nå framstår det som alle lag og representasjoner der inne er like urene.

Dumt? Nei, i det øyeblikket han kom ut av butikken og så prislappen hadde han bare en mulighet og den valgte han bort. Og det er dersom vi tror på historien. Som jeg forsåvidt gjør, men det hjelper jo ikke noe. Det er ikke dumt, det er alt for høy personlig og politisk risiko til å slippe unna med karakteristikken dumt. Fatalt tenker jeg er et bedre ord.

Forøvrig har han vært en av mine favorittpolitikere hvis vi ser på personlighet og taleevner. Kanskje Mimir kan overta nå.

Alltid skal det være så mye støy. Vi trenger at politikerne konsentrerer seg om å lede etter beste evne. This is not it. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...