Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

Jeg tenker at et helt legitimt spørsmål, som pressen burde ha stilt, til Moxnes er "Kan du bekrefte at dette er noe du ikke har gjort før"?

Da får man svar på om han er en kleptoman eller om man skal tro på hans utrolig tynne forklaring. Ev saker som da skulle dukke opp i ettertid vil få veldig store konsekvenser hvis han ikke har vært ærlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RookieNO skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at et helt legitimt spørsmål, som pressen burde ha stilt, til Moxnes er "Kan du bekrefte at dette er noe du ikke har gjort før"?

Dette spørsmålet ble stillt på pressekonferansen, og svaret var at "Ja, jeg bøffa en kaffe i Sandnes for et par år siden, men gjorde opp etterpå" (fritt fra mitt eget minne).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (20 minutter siden):

Absolutt IKKE. Har jobbet med dette for Securitas i 20 år...

Tja, det var det da.

 

Lagring

Hovedregelen er at opptak fra kameraovervåking i en virksomhet skal slettes senest én uke etter at opptaket er gjort.

Dersom det er sannsynlig at et opptak vil bli utlevert til politiet, kan det oppbevares i inntil 30 dager. Opptak gjort på utsalgssteder som benytter betalingsinstrument eller identitetsbevis, eller i lokaler hvor det leveres post- eller banktjenester, skal slettes senest tre måneder etter at opptaket er gjort.

Datatilsynet kan dessuten gi unntak fra slettereglene i e-postforskriften dersom virksomheten har et særlig behov for oppbevaring i lengre tid.

Det er med andre ord ingen problemer med å beholde opptak i butikken hvor Moxnes tok solbrillene i minst 3 måneder. Og andre steder hvor utlevering til politiet er aktuelt i 1 måned.

Endret av Jalla21
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (9 minutter siden):

Dette spørsmålet ble stillt på pressekonferansen, og svaret var at "Ja, jeg bøffa en kaffe i Sandnes for et par år siden, men gjorde opp etterpå"

jeg "frykter" at også dette utsagnet kun er en pyntet versjon og ei heller eneste tilfelle. Som vi har sett, kommer det sannheten litt dryppende der i gården (forsåvidt naturlig menneskelig reaksjonsmåte)

Endret av Mr.M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (24 minutter siden):

Hovedregelen er at opptak fra kameraovervåking i en virksomhet skal slettes senest én uke etter at opptaket er gjort.

Du får prøve å lese deg opp på regelverket, ikke mye der som tillater lagring over ei uke, men hvis det er tatt ut opptak som er overlevert politiet så er det ingen tidsbegrensning. At det finnes muligheter for unntak betyr kun at det da skal dokumenteres. Datatilsynet har ansvaret for at dette gjøres i henhold til loven.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Du får prøve å lese deg opp på regelverket, ikke mye der som tillater lagring over ei uke, men hvis det er tatt ut opptak som er overlevert politiet så er det ingen tidsbegrensning. At det finnes muligheter for unntak betyr kun at det da skal dokumenteres. Datatilsynet har ansvaret for at dette gjøres i henhold til loven.

 

??? Det er hentet rett fra Datatilsynet sine sider. Så jeg trenger ikke å lese meg opp, men kanskje noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklaringen han gir, altså den siste per 1. juli, at hendelsen skyldes en panikkreaksjon, er uansett dårlig nytt for en partileder. Jeg regner jo sterkt med at det er han som er partiets statsministerkandidat. Jeg forventer at en statsminister greier å holde hodet kaldt, både i møte med andre statsledere, og også under nasjonale kriser. Hvis forklaringen med en panikkreaksjon er hans reell, at han får panikk og lar frykt styre i en slik setting, mener jeg at han er uegnet som statsminister.

Legg merke til at han i intervjuer unngår å bruke ordet "stjele".

Rødt vil være tjent med å dumpe han. De har mange andre kandidater som kan gjøre en bra jobb.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (47 minutter siden):

??? Det er hentet rett fra Datatilsynet sine sider. Så jeg trenger ikke å lese meg opp, men kanskje noen andre.

Jeg vet da hvor dette står.. :yes: En del av jobben med overvåking gjelder å kunne forskriftene, derfor linket jeg til de! Men fra de til å påstå som du gjør mangler det endel. Å tro at en butikk kan lagre opptak i 3 måneder for så å kontakte politiet er nok VELDIG drøyt! Men deg om det, JEG vet iallefall lovverket jeg..

 

Jalla21 skrev (1 time siden):

Det er med andre ord ingen problemer med å beholde opptak i butikken hvor Moxnes tok solbrillene i minst 3 måneder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Jeg vet da hvor dette står.. :yes: En del av jobben med overvåking gjelder å kunne forskriftene, derfor linket jeg til de! Men fra de til å påstå som du gjør mangler det endel. Å tro at en butikk kan lagre opptak i 3 måneder for så å kontakte politiet er nok VELDIG drøyt! Men deg om det, JEG vet iallefall lovverket jeg..

 

 

Det lurer jeg nesten på. Jeg påstår ingenting, for jeg har bare kopiert fra Datatilsynets sider. 
Der står det også at man kan fravike sletteplikten når nasjonal sikkerhet kommer inn i bildet. Noe det typisk gjør på på en hovedflyplass.

Vi finner det samme på Lovdata. Det kan ikke være så vanskelig å lese og forstå det som der står?

Forskrift om kameraovervåking i virksomhet

§ 5.Utlevering av opptak gjort ved kameraovervåking

Personopplysninger som er innsamlet ved kameraovervåking etter forskriften her, kan bare utleveres til andre enn den behandlingsansvarlige dersom

a. den som er avbildet samtykker,
b. utleveringen skjer til politiet ved etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, og lovbestemt taushetsplikt ikke er til hinder for utleveringen eller
c. det ellers følger av lov at utlevering kan skje.

§ 6.Sletting av opptak gjort ved kameraovervåking

Opptak skal slettes senest én uke etter at opptakene er gjort. Hvis det er sannsynlig at opptaket vil bli utlevert til politiet i forbindelse med etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker, kan opptakene oppbevares inntil 30 dager.

Opptak gjort på utsalgssteder som benytter betalingsinstrument eller identitetsbevis, eller i lokaler hvor post- eller banktjenester leveres, skal slettes senest tre måneder etter at opptakene er gjort.

Sletteplikten etter første og andre ledd gjelder ikke

a. for opptak som kan være av betydning for rikets eller dets alliertes sikkerhet, forholdet til fremmede makter og andre vitale nasjonale sikkerhetsinteresser, eller
b. hvor den som er avbildet samtykker i at opptakene oppbevares lenger.

Dersom det foreligger et særlig behov for oppbevaring i lengre tid enn i første og andre ledd, kan Datatilsynet gjøre unntak fra disse bestemmelsene.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-07-02-1107#:~:text=§ 6.-,Sletting av opptak gjort ved kameraovervåking,opptakene oppbevares inntil 30 dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pendlerboligsakene og det med tajik er langt verre, her er du kynisk helt ned til beinet og stjeler fra felleskassen og tilliten, ting som den vanlige mann i gaten blir flådd for. 

Fatter ikke at moxnes gjorde en sånn ripe i lakken for så lite, men kanskje han har en slags psykisk forstyrrelse med rush-følelsen av å stjele? Det er i hvertfall noe eg kan tilgi, for fyren er veldig ålreit, en av de eg har respekt for. Han er en stemme i Norge vi trenger, selv om resten av partiet virker å være litt lunatic. 

Kaster de han ut av Rødt, er rødt kjørt. Da er det kun skrullinger igjen, og han var den som kunne temme partiet for den vanlige i gaten, for Rødt er ikke så enkelt som "kommunisme" like lite som FRP er fyllt opp av rasister og nynazister. Rødt har faktisk bedre bondepolitikk som hjelper småbonden mer enn SP. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 3l33t3 said:

Nå er det virkelig snart på tide at noen av disse politikerne blir fengslet for noe av det de gjør urett.

Det må bli slutt på at de bare kan legge seg flate og bli overført til andre stillinger.

Still dem for riksrett!!

Riksrett for å ha stjålet solbriller faktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (45 minutter siden):

Riksrett for å ha stjålet solbriller faktisk. 

Nå mente jeg ikke denne saken spesifikt men disse politikerne blir jo tatt med buskene nede hver uke, det må stilles strengere krav til straff for disse mafiafolkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...