Gå til innhold

Bjørnar Moxnes tatt for tyveri på Gardermoen - verre enn først antatt


Anbefalte innlegg

13 hours ago, .berZerk said:

Stjeler, lyger for så å lyge igjen. Du forstår ikke at det burde få følger for en politiker? Leder av politisk parti?

Jeg bruker jo å si at det er en yrkesskade. Politikere har glemt hvordan man innrømmer skyld eller feil, fordi gjør de det er de (i andre sammenhenger) ferdige.

7 hours ago, lada1 said:

Var det lett å stjele på denne brille-butiken? Var det umulig å stjele så var det vel også umulig å stjele for Moxnes.

I en av sakene (tidlig i runde to?) ble butikken sitert på at det var vanlig [at kunder kom tilbake og sa de hadde gjort dette]. De sa også at de konsekvent anmeldte alle andre, så det antyder at det også er mange som ikke kommer tilbake. Tre mulige tilfeller altså, uhell og kommer tilbake, uhell og tør/rekker/gidder ikke gå tilbake, eller forsettelig tyveri, siden det nok er en hektisk setting hvor folk kan finne sitt snitt.

Personlig synes jeg folk må være ekstra trange for å naske når de er innesperret av vektere på alle sider og konsekvensene er at en reise til mangfoldige tusen også går i vasken. Men jeg veit ikke hvordan sånne folk fungerer, om det er fristelsen eller kicket. Jeg tror nok at mye av svinnet der er folk med kort attention span og masse stress.

6 hours ago, NULL said:

Problemet her er egentlig ikke "tyveriet", men løgnene og tilbakeholdingen av informasjon i etterkant fra en stortingsrepresentant. Altså et medlem av styrende og lovgivende forsamling i Norge, samt en leder (partileder) for personer med maktposisjoner rundt i Norge.

Personer i en slik posisjon vil det være høye krav til når det gjelder å gjøre "de riktige vurderingene". Det kan godt være at dette startet med et uhell, og videre en dårlig vurdering. De virkelige problemene her starter videre når man skal holde tilbake informasjon og lyver om det.

Politikere mister stadig oftere roller mens de forsøker innrømme minst mulig. Kanskje vi slipper forbi mindre retorisk spinning enn før? Eller, som jeg heller tror, de er i økende grad rutinerte på at retorikk skal få dem gjennom denne debatten også, og det er tross alt en grense for når media og omgivelser lar dem slippe unna med det.

Edit: i disse tiktok-tider blir det testet om man kan få kastet politikere i en hvilken som helst sammenheng, så kanskje økningen i dette gjør at politikere nå går automatisk i forsvarsmodus og ikke klarer skille mellom når de må passe på å ikke glippe ut med mer info ("Jeg har Facebook på mobilen også og det er det ingen som reagerer på!") og når de (som her) må spille med åpne kort.

I denne konkrete saken virker det som politiet er ute med korreksjoner underveis, det er jeg vel ikke helt vant til å se.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eddie_Peddie skrev (6 timer siden):

Kleptoman som leder i rødt. Er sykt å se hvordan rødt ikke klarer å se hvordan både Moxnes og partiets håndtering av denne saken kan skade partiet. Det finnes verre ting han kunne gjort, så han burde fortalt alt så korrekt som mulig, istedet velger han å lage en egen versjon som gang på gang viser seg å inneholde feil. Det er denne delen som gjør at partiet burde vurdert å bytte han ut som leder. Tror neppe det er første gangen han har "glemt" å betale.

Som det heter på nynorsk: "It's not the crime, but the coverup"

Og Moxnes saken er et glimrende eksempel på det, jeg så gårsdagens pressekonferanse og forstod umiddelbart at han stod og løy det norske folk rett opp i trynet. Og det hjalp ikke at han senere på dagen måtte komme med enda en "presisering," at han først nektet da sikkerhetsvakten oppsøkte han, noe han ikke sa ved første forsøk.

En ting er sikkert, det norske folk kan tro akkurat hva de vil, Moxnes har ikke et snev av troverdighet igjen. Jeg for min del er temmelig overbevist om at han stjal bevisst, med mindre han kjøper solbriller til 1200 kroner rutinemessig.

Det er ikke bare debattantene på Diskujson.no som ikke liker det vi ser, også partimedlemmene begynner nå å stille spørsmål:

Rødt-topp: Forstår ikke hvordan han kunne vikle seg inn i dette - VG

Og om han skal trekke seg eller ikke er et spørsmål Rødt må avklare, for meg må han gjerne sitte slik at Rødt kan ha denne hengende over seg i valgkampen til høsten, og Stortingsvalget om to år.

Å ha en nasker som partileder, er jo en gavepakke til motstanderne. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke selve saken, men at karaktertrekk har blitt blottlagt. Det som kommer ut av en er det man har inni seg og det blir avgjørende i alt man skal stå for og gjøre.

Hvis en ansatt av meg stjeler så mye som en sjokolade, kan jeg ikke sende denne mannen til noen av mine kunder. Han må gå på dagen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Edit: i disse tiktok-tider blir det testet om man kan få kastet politikere i en hvilken som helst sammenheng, så kanskje økningen i dette gjør at politikere nå går automatisk i forsvarsmodus og ikke klarer skille mellom når de må passe på å ikke glippe ut med mer info ("Jeg har Facebook på mobilen også og det er det ingen som reagerer på!") og når de (som her) må spille med åpne kort.

Det er isåfall en veldig feil strategi. Tvertimot, så bør de være var på at alt de gjør, i mye større vil bli oppdaget, og alt de gjør i mye større sjans for å bli fanget på film, og at alt de gjør i mye større grad fort går viralt.  Det er i disse tider utrolig naivt å tro at man skal klare å juge seg ut av noe som helst, da det er en enorm risk for at mer info vil komme ut uansett. 

Som politiker, og ihvertfall nå med alle hendelser som har kommet ut, bør man for det første unngå å havne i kniper, og dersom man gjør det bør man være ærlig om hva som faktisk har skjedd. Det meste kan tilgis, så lenge man er ærlig ydmyk og inrømmer feil, så sant man ikke gjør feil hele tiden. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Glem tyveriet og løgnene;

Er det noen andre som syntes det er komisk at statsministerkandidaten til Rødt gikk inn i en sjokktilstand, og ble fullstendig handlingslammet, av en bagatell som dette?

Hvordan kan noen mene at en person som dette er egnet til å ta noen som helst avgjørelser under et seriøst press? 

Hvis han satt i statsministerstolen når informasjonen om Covid19 kom, ville han vel mest sannsynlig omkommet som følge av sjokket. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (35 minutter siden):

Er det noen andre som syntes det er komisk at statsministerkandidaten til Rødt gikk inn i en sjokktilstand, og ble fullstendig handlingslammet, av en bagatell som dette?

Hvordan kan noen mene at en person som dette er egnet til å ta noen som helst avgjørelser under et seriøst press?

Ja, det virker rart. Og jeg tror du har rett, dette kan umulig være greit for en i hans stilling. 
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Baranladion said:

Det er isåfall en veldig feil strategi. Tvertimot, så bør de være var på at alt de gjør, i mye større vil bli oppdaget, og alt de gjør i mye større sjans for å bli fanget på film, og at alt de gjør i mye større grad fort går viralt.  Det er i disse tider utrolig naivt å tro at man skal klare å juge seg ut av noe som helst, da det er en enorm risk for at mer info vil komme ut uansett. 

Som politiker, og ihvertfall nå med alle hendelser som har kommet ut, bør man for det første unngå å havne i kniper, og dersom man gjør det bør man være ærlig om hva som faktisk har skjedd. Det meste kan tilgis, så lenge man er ærlig ydmyk og inrømmer feil, så sant man ikke gjør feil hele tiden. 

Jeg er ikke så optimistisk som deg. Jeg tror ærlige og ydmyke politikere kastes av eget parti ved første feil, lenge før de kommer til rikspolitikken. En politiker som innrømmer å ta feil ødelegger for partiet sitt. Partiene er ute etter folk som tåler å stå stødig i motstand. Debattspesialister som aldri gir motdebattanter et poeng, type "debate club" fra amerikansk skolevesen. Jeg tror flere andre politikere kunne blitt tatt med å skryte av å ha esker med topp hemmeligstemplede dokumenter hjemme, og sluppet unna med det, fordi de har gode nok teflonegenskaper. Og så har du sånne som Ropstad, som folder fullstendig og drar med seg partiet sitt, for det samme som dusinvis av andre politikere slapp unna med i forskjellig grad.

Jeg kan tenke på én politiker som kan innrømme at motdebattanter har et godt poeng som må ses nærmere på. Mulig han rykker opp nå. Jeg ville gjerne sett flere ettertenksomme politikere som innrømmer det når de gjør feil. Men mange er det ikke.

Jeg håper du har rett i at det er feil strategi, men dersom det skal bli rett tror jeg vi må ha mye mer gravende og objektive media enn vi har nå. Som lærer seg å ikke bruke krise- og katastrofe-clickbait for hver eneste lille ting. Sånn at de virkelig store overtrampene har mulighet til å virke større enn å ha trengingsapp på mobilen eller overvåkningskamera fra HikVision på veggen.

42 minutes ago, John-B said:

Er det noen andre som syntes det er komisk at statsministerkandidaten til Rødt gikk inn i en sjokktilstand, og ble fullstendig handlingslammet, av en bagatell som dette?

(...)

Hvis han satt i statsministerstolen når informasjonen om Covid19 kom, ville han vel mest sannsynlig omkommet som følge av sjokket. 

Jeg tenker det ikke er unikt for Rødt. Hvis Rødt på noe tidspunkt blir sterke nok til å stille Statsminister, ser jeg for meg at politikere i de fleste andre partier også omkomme som følge av sjokket.

Men for ham på et personlig plan er det kanskje ikke en bagatell å gå inn i historien som partilederen best husket for å naske solbriller.

Endret av tommyb
fikse litt grammatikk
Lenke til kommentar
tommyb skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke så optimistisk som deg. Jeg tror ærlige og ydmyke politikere kastes av eget parti ved første feil, lenge før de kommer til rikspolitikken. En politiker som innrømmer å ta feil ødelegger for partiet sitt. Partiene er ute etter folk som tåler å stå stødig i motstand. Debattspesialister som aldri gir motdebattanter et poeng, type "debate club" fra amerikansk skolevesen. Jeg tror flere andre politikere kunne blitt tatt med å skryte av å ha esker med topp hemmeligstemplede dokumenter hjemme, og sluppet unna med det, fordi de har gode nok teflonegenskaper. Og så har du sånne som Ropstad, som folder fullstendig og drar med seg partiet sitt, for det samme som dusinvis av andre politikere slapp unna med i forskjellig grad.

Jeg kan tenke på én politiker som kan innrømme at motdebattanter har et godt poeng som må ses nærmere på. Mulig han rykker opp nå. Jeg ville gjerne sett flere ettertenksomme politikere som innrømmer det når de gjør feil. Men mange er det ikke.

Jeg håper du har rett i at det er feil strategi, men dersom det skal bli rett tror jeg vi må ha mye mer gravende og objektive media enn vi har nå. Som lærer seg å ikke bruke krise- og katastrofe-clickbait for hver eneste lille ting. Sånn at de virkelig store overtrampene har mulighet til å virke større enn å ha trengingsapp på mobilen eller overvåkningskamera fra HikVision på veggen.

Da misforstod jeg litt, jeg tenker på når politikere gjør feil av typen lovbrudd, eller moralsk forkastelige feil. Moxnes og Tajik er gode eksempler, det er ingen som tror på deres versjoner og så er det rimelig opplagt at mesteparten av hendelsesforløpene vil komme frem. Jeg tror, de hadde kommet bedre ut av det, dersom de hadde innrømmet at de har gjort feil /forklare hva som faktisk har skjedd, istedenfor å tildels forsvare det som skjedde på en slik måte at de ikke egentlig skal ha noe skyld.  Samtidig, så er det jo forsåvidt litt sånn at det fungerer å nekte og nekte helt til fokuset blir borte, og så blir det glemt over tid. 

Moxnes kunne selvfølgelig ikke si at han stjal, men han kunne forklart resten av forløpet på korrekt måte med en gang. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
6 hours ago, John-B said:

Glem tyveriet og løgnene;

Er det noen andre som syntes det er komisk at statsministerkandidaten til Rødt gikk inn i en sjokktilstand, og ble fullstendig handlingslammet, av en bagatell som dette?

Hvordan kan noen mene at en person som dette er egnet til å ta noen som helst avgjørelser under et seriøst press? 

Hvis han satt i statsministerstolen når informasjonen om Covid19 kom, ville han vel mest sannsynlig omkommet som følge av sjokket. 

Det er jo sant. På den andre siden så kommer aldri Moxnes til å bli statsminister.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Baranladion said:

Da misforstod jeg litt, jeg tenker på når politikere gjør feil av typen lovbrudd, eller moralsk forkastelige feil.

 

Ja, jeg skjønner det. Men i fotballen sier man at det man gjør på trening, gjør man på kamp. De klarer ikke legge fra seg spin-doctor greia engang når de virkelig burde.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg skjønner det. Men i fotballen sier man at det man gjør på trening, gjør man på kamp. De klarer ikke legge fra seg spin-doctor greia engang når de virkelig burde.

Ja, det er et godt poeng. Vet ikke om det er naivt eller om det erfaringsmessig er en taktikk som funker. Heller dessverre mot det sistnevnte. Folket kan mistenke, og ønske å kaste Moxnes så mye man bare vil, men det er jo partiet som må ta den avgjørelsen, og alle de er jo på samme treningsfeltet. 

Lenke til kommentar

Ser i intervjuer at en kvinnelig Stortingsrepresentant (forresten påfallende "populær" i NRK, hyppig fremme særlig i f.eks. Dagsnytt 18 og Nyhetsmorgen, samt f.eks. eneste som NRK intervjuet av Stortingsrepresentantene for en kommentar  i forbindelse med at samtlige representanter da sist vinter ikke lenger hadde lov å ha TikTok på sine mobiltelefoner der på huset osv.), vel, denne fremtredende representanten for dette partiet uttalte etter hendelsen på Gardermoen at hun for sin del hadde fortsatt full tillit til sin partileder.  Så da så. Da er vel dette i de kretser regnet som en fillesak da sikkert, selv om dette vel kanskje dreier seg om, hvem vet, å mangle respekt for andres eiendeler osv., partilederen er iallfall bøtelagt for forholdet, og har akseptert boten. 

Butikk-drivere er forresten "i disse tider" nok generelt altfor naive når det gjelder dette med butikktyveri, de burde ha oppe plakater både på norsk og engelsk om at det på stedet også er sivile vakter.  Uansett om det stemmer eller ei, men ingen potensiell butikk-tyv vil da føle seg helt trygg på selv en pensjonist som er til stede i lokalet, de vet jo aldri helt sikkert, ref. plakaten osv.  I England ble det for en tid tilbake siden meldt om omfattende økning av butikk-nasking/tyverier nå i disse noe trangere tidene.  Et slikt tema er visst ikke noe for norsk presse å belyse, men det hadde nok bare vært å ha en reportasje fra kjøpesentre der det er såpass store forhold at en vekter sitter og følger med på overvåkningskameraer i butikkarealene. De ville nok fort få stoff til reportasjen, for å si det slik. 

De på Gardermoen hadde jo en effektiv vektertjeneste tydeligvis. 

(Mon tro hvor mye kommer det partiet nå til å gå fram på gallupen?, - det finnes vel tusenvis av f.eks. yngre folk som faktisk synes at en  slik handling  er "stilig/cool" sikkert, aldri godt å vite med folk i dag, man har jo hørt om div. TikTok-videoer om "temaet" som hylles, utrolig nok.  Nye tider...

Endret av Skeptikus
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (22 timer siden):

Like store forventninger, å stjele er å stjele uansett hvem du er, men som jeg sa tidligere det må være lov å gjøre feil. 

En serietyv som er ansatt i en butikk har et større forklaringsproblem en at en leder av et politisk parti gjør det 1 gang, å det i tillegg på en av norges mest overvåkede plasser.

Det mange sier at han sikkert har stjålet mer en bare solbriller blir bare antakelser og synsing da det ikke finnes noe bevis for det.


Jeg tror du misforstår hva majoriteten av kritikken her går i.

De aller fleste er nok enig i at Moxnes trolig ikke, i det han plukket opp brillene første gang, hadde til hensikt i å stjele dem. Problemet her er vurderingen hans i ettertid;

1. Ikke umiddelbart gå tilbake til butikken med brillene og beklage seg.

2. Late som han ikke skjønner hva vekteren sier når han ber om å få tilbake brillene.

3. Velger å, ved flere anledninger i kontakt med media, å pynte på historien når han først «står frem».

Det er hovedsakelig DETTE han kritisere for, ikke at han var uheldig å gå ut av butikken med brillene med seg (som selvfølgelige kan skje den beste av oss).

Personlig mener jeg punkt 3 var det mest kritikkverdige her. 

 

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (8 minutter siden):

men som jeg sa tidligere det må være lov å gjøre feil. 

 

Han blir en periode ikke riktig så "høy og mørk" lenger overfor andre nå da "kanskje"?... 

(Husker særlig hvilket kjør han hadde mot Listhaug da hun var justisminister, og gjorde den "tabben" å bruke uttrykket "terrorister" i stedet for, som hun burde gjort hvis hun ville vært mer uangripelig i den opphetede saken den gang, (men selvfølgelig nå sett i etterpåklokskapens lys) og heller brukt f.eks.  uttrykket "Syria-farere" eller "IS-sympatisører" om disse som det den gang ble  en svært opphetet debatt om straffeforfølgelsen av osv. 

Vel, en noe tilbakelagt sak dette nå, men noen av oss husker jo både saken og tiradene fra vedkommende politiker den gang om hvor forferdelige konsekvenser det visstnok hadde å bruke ordet "terrorister" i den settingen.  De som ville skjønne, skjønte hva FrP-politikeren hadde ment,  selvfølgelig.  Det var nok "ærlig" ment det...

Lenke til kommentar

Jaja, da mistet Rødt all sin "cred" og dette vil nok henge ved Bjørnar Moxnes lenge, lenge...

Tror heller ikke på "panikk", han er for erfaren politisk til det.  Ingen blir arrestert for å gå tilbake til butikken og levere tilbake med en gang med unnskyldning og evt kjøpe solbrillene.  (Ved å gjøre som han gjorde så signaliserer han at butikkansatte er uviktige/uverdige ift sin egen opphøyde politiske status.)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (31 minutter siden):

Jaja, da mistet Rødt all sin "cred" og dette vil nok henge ved Bjørnar Moxnes lenge, lenge...

Tror heller ikke på "panikk", han er for erfaren politisk til det.  Ingen blir arrestert for å gå tilbake til butikken og levere tilbake med en gang med unnskyldning og evt kjøpe solbrillene.  (Ved å gjøre som han gjorde så signaliserer han at butikkansatte er uviktige/uverdige ift sin egen opphøyde politiske status.)

Denne panikk historien er så lite troverdig at den i seg selv er en god grunn til at han burde samle partiledelsen å hamre ut en mediestrategi.

Unnskyldningen er at han var redd for "skandalen" som ville oppstå hvis han gikk tilbake til butikken og beklaget at han hadde forglemt seg, og kom for å betale.

Hvis det hadde blitt omtalt i pressen eller blitt gjort et nummer av, hadde i så fall Moxnes fremstått som en ærlig og redelig person, han ville ha skåret stort på det. 

Hvor lettlurt tror Moxnes at det norske folk er?

Lenke til kommentar

Lokallagslederen i Nordland, Viktor Stein, som også er veteran i partiet vil ha ut Moxnes:
https://www.nrk.no/norge/lokallagsleiar-i-raudt-stottar-hastemote-_-meiner-moxnes-burde-tre-av-1.16469738

Det virker for meg som helt håpløs styring at partiledelsen sa nei til hastemøte i landsstyret, selv om dette er ønsket fra flere lokallag. Som Stein sier er ikke tillit noe en partiledelse bare kan vedta.

Men vi snakker her om en partiledelse som brukte et helt år på å finne ut om de var for eller mot å gi Ukraina hjelp til å kjempe mot en brutal invasjon og beskytte innbyggerne sine mot et folkemord, så ingen er vel spesielt overraska.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...