Gå til innhold

Man må jo ikke støtte pride.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Winnowill skrev (8 timer siden):

Man må jo si det er fascinerende at det er en tidligere mann som nå lever som transkvinne som skal slå et slag for at kvinner skal frigjøre brystene sine :closedeyes:

Men det illustrerer godt forskjellsbehandlinga når ein mann kan gå med bar overkropp utan problem medan ein mann med bryster som går med bar overkropp blir beskylt for blotting.

Ein del av å ha eit likestilt samfunn burde være at reglane er like for begge kjønn, eg forstår at ein del av det å nå dette målet er å ha ei likestillingslov som skal betre stillinga til kvinner og minoritetar og som dermed tillet positiv forskjellsbehandling sjølv om endemålet må være full og reell likestilling, i alle fall på slike ting som er kun avgrensa av moralske reglar. At ein må ha litt ulike reglar rundt heilt biologiske forhold som graviditet som skal sikre på at kvinner ikkje taper ut på til dømes utdanning og karriere på grunn av forhold som er unike for kvinner er greit nok, men reglar for mellom anna kva klesplagg ein kan ha på eller kva klesplagg ein kan droppe burde være like uavhengig av kjønn.

Og for å gå litt tilbake til trådens eigentlege tema så er det her ein del av pride-røysla riv ned ein del av det som er bygd opp i likestillingas namn. Som til dømes kravet om at det skal byggast både herre og damegarderobe på alle arbeidsplassar slik at også det underrepresenterte kjønn kan ta ein slik jobb og ha tilgang til akseptable fasilitetar. Enkeltes krav om at garderobevalget skal være fritt vil sjølvsagt gå utover dei som ønsker ein langt meir konservativ tilnærming for å kunne være komfortable i garderoben. Og det å bygge eigne garderobar for alle legningar er nok ikkje gjennomførbart innafor ei økonomisk og praktisk ramme, i alle fall ikkje på alle arbeidsplassar. Kommersielle interesser som treningssenter kan kanskje påleggast å berre ha personlege garderobar med dusj, men det betyr sjølvsagt også færre garderobar, færre kundar og dermed ei høgare treningsavgift, som igjen fører til at det nok ikkje er alle treningssentera som vil overleve slike krav.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (På 26.6.2023 den 16.13):
Sitat

Når et barn kommer hjem fra barnehagen med følgende: Det finnes 7 ulike kjønn...NN sier vi kan være hva vi vil.

Er dette bra?

Jeg mener i alle fall det er bra at barna ikke blir indoktrinert til å følge Janteloven. Hvorfor skulle man si noe annet?

Hvis det å si at det er 7 kjønn er den nye Janteloven da?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (59 minutter siden):

Nå hadde kvinnene i Pride paraden noe som dekket brystvortene/deler av brystene, altså ikke blotting. Det hadde ikke denne transpersonen, altså blotting.

Det å gå toppløs i denne konteksten vil neppe sees på av politiet eller retten som blotting eller noe i nærheten av et brudd på 298 om seksuelt krenkende adferd offentlig. Det å gå toppløs er ikke en seksuell handling, og hun var ikke naken. Dersom man for eksempel går rundt på et kjøpesenter toppløs vil nok heller 266 om hensynsløs adferd være relevant. Som kvinnen sa fikk hun klemmer av flere politibetjenter.

Samfunnet har endret seg de siste tiårene slik at kvinnebryster uansett kontekst av mange ses på som mer seksualiserte enn menn sine, men denne nærmest Taliban-lignende tankegangen der kropp, da spesielt kvinnekropp avnormaliseres, overseksualiseres og farliggjøres er nok heldigvis på vei ut igjen sakte men sikkert.

Jeg husker at det for ikke så altfor lenge siden var slik at Facebook/Instagram fjernet bilder der kvinners brystvorter var synlig, selv gjennom en t-skjorte. Det var saker om at de fjernet bilder av kvinner som ammer til og med. De har fremdeles en ban mot å poste bilder av bare kvinnebryster, men ikke mannebryster.

https://www.theguardian.com/technology/2023/jan/17/free-the-nipple-meta-facebook-instagram

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nichemann skrev (På 30.6.2023 den 14.23):

Husk at mye av denne kunnskapen er konstruert eller funnet opp. I motsetning til biologi så finner vi ikke disse trekkene fysisk og objektivt og sammenligner med andre arter. Psykiatri er eller virker til å være eller har vært en rent sosialt konstruert "vitenskap" som i de fleste tilfeller oftest i ettertid gjør vitenskap på de diagnosene de har funnet opp ofte ut av nesten ingenting (diagnosene altså, ikke vitenskapen), altså slik jeg har forstått det uten å søke det opp så stemmer de diagnoser inn og ut basert på personlig erfaring, eller at slik var det ihvertfall tidligere (fant ikke noe umiddelbart som verken kan bekrefte eller avkrefte dette).

Dette er et vesentlig poeng. En som kunne fått diagnosen Aspergers i Norge vil kunne ende opp med å ikke få det i et annet land hvor kulturen er forskjellig.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Det å gå toppløs i denne konteksten vil neppe sees på av politiet eller retten som blotting eller noe i nærheten av et brudd på 298 om seksuelt krenkende adferd offentlig. Det å gå toppløs er ikke en seksuell handling, og hun var ikke naken. Dersom man for eksempel går rundt på et kjøpesenter toppløs vil nok heller 266 om hensynsløs adferd være relevant. Som kvinnen sa fikk hun klemmer av flere politibetjenter.

Sjølv om eg forstår poenget ditt så er eg ikkje heilt einig.
Det må vel tale i retning av seksuelt krenkande adferd når ein på offentleg stad viser seg fram iført seksualiserande fetisj-klær som i omtrent alle andre samanhengar berre er tenkt brukt på soverommet eller private arrangement?
Eg er sjølvsagt einig i at å gå topplaus i seg sjølv ikkje er ei seksuell handling, men konteksten speler ei rolle.

Å gå topplaus på eit kjøpesenter er i denne samanhengen litt gråsone, på den eine sida så er ikkje eit kjøpesenter ein stad der delvis nakenheit er særleg naturleg eller forventa, i motsetning til på stadar der det er vanleg med bading og/eller soling, men på den andre sida så er det ikkje snakk om seksualisert nakenheit om ein går topplaus på eit kjøpesenter.

Men når ein på offentleg stad går ikledd eit kostyme som ein må til ein sexbutikk for å få kjøpt så burde det vel fort tale for at det objektivt kan være seksuelt krenkande, også i tilfeller der ein er heilt tildekt.
Det som sjølvsagt taler mot at det er seksuelt krenkande adferd slik som blotting, og som nok også er grunnlaget for at politiet ikkje må gripe inn er at dette er snakk om ein parade som det er søkt om og som publikum lett kan unngå om dei ikkje vil sjå på paraden, at ein parade har eit vist innslag av kunstnerisk friheit som gjer at eventuell nakenheit må vurderast som ein del av samanhengen, og aller viktigast; at dette er ei markering/protest som er dekt av ytringsfriheita, og det må være veldig høg terskel for å nekte ei slik ytring både direkte og indirekte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (1 time siden):

Nå hadde kvinnene i Pride paraden noe som dekket brystvortene/deler av brystene, altså ikke blotting. Det hadde ikke denne transpersonen, altså blotting.

Som egentlig er en kamp det er fair å kjempe i Pride toget, altså hvorfor er kvinners brystvorter fyfy og arrestasjonsgrunn, når menns ikke er det? Hvilken kamp hundemasken, og det å bli ført på alle fire iført halsbånd skal symbolisere er jeg mer usikker på... Hun hevder at et er stigma mot det å være kinky; 


- Jeg ville kjenne meg fri og akseptert. Det er stigma rundt det å være trans, det er stigma rundt det å være en tjukk dame, det er stigma rundt det å være skinna – hårløs, og det er stigma rundt det å være kinky dame. 

Akkurat her så tenker jeg det er greit at enkelte ting er stigmatisert, jeg ser ikke behovet for å bli så seksuelt frie, at alt skal være lov i offentligheten eller stuerent å vise frem. Noe av det spennende med nettopp fetisjer er jo at det er litt tabu. 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

- Jeg ville kjenne meg fri og akseptert. Det er stigma rundt det å være trans, det er stigma rundt det å være en tjukk dame, det er stigma rundt det å være skinna – hårløs, og det er stigma rundt det å være kinky dame.

Skal man bruke lupe er det jo stigma mot alt, gitt konteksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for alt Pride står for, og folk skal få være den de er, enten det er homofile, lesbiske, heterofile osv. 

Ingenting er mer naturlig enn det, men hele Pride-feiringen synes jeg gjør at alt dette blir så unaturlig. Jeg kjenner flere homofile som tenker det samme. De er jo ikke noe annerledes enn andre mennesker, bare elsker en av samme kjønn. 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanne9867 skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner flere homofile som tenker det samme. De er jo ikke noe annerledes enn andre mennesker, bare elsker en av samme kjønn. 

Skulle bare mangle, smaken er som baken, men denne baken er altså delt, så at det er flere i lgbtq som misliker pride er jo bare naturlig, men det igjen trenger ikke bety at det er deres mening som er fasiten, eller at alle lgbtq bør være som dem, ikke noe annerledes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror noe av ubehaget stammer fra at folk, gjerne også skeive med internalisert homo/transfobi ønsker at man skal passe inn ved å være "normale".
Uavhengig av om dette gjelder i Pride eller generelt i samfunnet, forventingen er mer eller mindre at "jeg skal tåle deg om du bare prøver å ligne litt mer på oss, kan ikke du spise gris som oss alle, ikke minne oss at du har en mann hjemme istedenfor en dame osv osv.".

Pride bevegelsen og mange flere enn det mener derimot at styrken av mangfold kan kun hentes ut når man utvider hva som er normal. 

Så nei, som homo synes jeg bare at Pride er kanskje litt mer kommersiell enn ønsket, men den er ikke i det hele tatt blitt for mye, eller gått for langt. Jeg ønsker velkommen alle de som ønsker å vise mer av kroppen sin like mye som de som ikke gjør det. Dette er tross alt bare en dag med feiering i året, og antrekkene er fortsatt mer beskjedne enn de fleste man finner i mange andre folkefester rundt om verden.

Og nei, dette med barn er helt uproblematisk, gå i tog med grupperingen du reflekterer deg i og så kommer barna dine til å ikke se noe annet enn det. Selv om de fleste barna er mer avslappet rundt det å være annerledes enn sine pripne foreldrene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...