Gå til innhold

Man må jo ikke støtte pride.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En talsperson for regjeringen i England mener at rektorer ikke lenger skal tillate at elever på skoler får være det dyret de vil være. (1,2) Elever som er dyr, mjauer eller lager andre dyrelyder når de blir stilt spørsmål.

Betyr det at regjeringen i England ikke lenger støtter alle i å være det de vil?

 

"At a state secondary school in Wales, one student is said to 'meow' when asked questions by a teacher, rather than answering in English."

"In other schools, one apparently insists on being addressed as a dinosaur, one claims to identify as a horse while another is said to wear a cape and demands to be acknowledged as a moon. "

Endret av Selfuniverse
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (2 minutter siden):

En talsperson for regjeringen i England mener at rektorer ikke lenger skal tillate at elever på skoler får være det dyret de vil være. (1,2) Elever som er dyr, mjauer eller lager andre dyrelyder når de blir stilt spørsmål.

Betyr det at regjeringen i England ikke lenger støtter alle i å være det de vil?

"At a state secondary school in Wales, one student is said to 'meow' when asked questions by a teacher, rather than answering in English."

"In other schools, one apparently insists on being addressed as a dinosaur, one claims to identify as a horse while another is said to wear a cape and demands to be acknowledged as a moon. "

Åpenbart elever som kødder med læreren.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (36 minutter siden):

En talsperson for regjeringen i England mener at rektorer ikke lenger skal tillate at elever på skoler får være det dyret de vil være. (1,2) Elever som er dyr, mjauer eller lager andre dyrelyder når de blir stilt spørsmål.

Betyr det at regjeringen i England ikke lenger støtter alle i å være det de vil?

 

"At a state secondary school in Wales, one student is said to 'meow' when asked questions by a teacher, rather than answering in English."

"In other schools, one apparently insists on being addressed as a dinosaur, one claims to identify as a horse while another is said to wear a cape and demands to be acknowledged as a moon. "

Jeg mener de bare fullt ut bør respektere at disse barna identfisierer seg som noe annet, som feks en katt. Deretter kan de kaste de ut av klasserommene, siden jeg er ganske sikker på at det ikke er slik at katt, hund hest og måne har krav på skolegang i England. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):

så lenge man ikke plager homofile og andre folk med det, alle må få ha sine egne meninger i et fritt land.

Det er jo nettopp derfor vi har pride, fordi det er et stort problem at folk plager noen i det miljøet. Enten det er med skjellsord og juling eller om det er med litt skjult diskriminering. 

Liksom skrev (3 timer siden):

PRIDE handler jo mer om aktivisme, som BLM var. Enten flagger du/markerer; er enig med oss. Eller så er du homofob, så enkle er mange.

Pride er ikke mer om aktivisme? Hvorfor påstår du det? Hvor er de som skaper kaos og "looter" områdene her i Norge? Hvor er protestene? Hva slags aktivisme er det du prater om? Vi har en pride-parade som er som et mer lettkledd 17. mai tog en pride-måned hvor bedrifter kan late som de støtter LGBT+ for å tjene penger og en pride-uke hvor det er ulike konserter og arrangementer med mål om å samle folk uansett hvem de er. Det virker da kun som positive ting det?

Og det er kun hvis du er i mot det pride står for at du blir sett på som homofob. Nettopp fordi det pride står for er akseptanse og at de skal bli behandlet som alle andre. Hvis du sier nei til det er det vanskelig å ikke bli sett på som homofob.

Om du er nøytral til pride, ja så flott da er det greit og du får være i fred. Det at du sier at mange sier du er homofob hvis du er nøytral til pride tror jeg ingenting på, om du synes det er mange i antall så er det i alle fall ikke mange i prosent. Du finner sikkert noen som roper ett eller annet på twitter, men det betyr ikke at folk er slik i det virkelige liv.

Selfuniverse skrev (47 minutter siden):

En talsperson for regjeringen i England mener at rektorer ikke lenger skal tillate at elever på skoler får være det dyret de vil være. (1,2) Elever som er dyr, mjauer eller lager andre dyrelyder når de blir stilt spørsmål.

Betyr det at regjeringen i England ikke lenger støtter alle i å være det de vil?

 

"At a state secondary school in Wales, one student is said to 'meow' when asked questions by a teacher, rather than answering in English."

"In other schools, one apparently insists on being addressed as a dinosaur, one claims to identify as a horse while another is said to wear a cape and demands to be acknowledged as a moon. "

Ganske åpenbart at de som holder på slikt bare kødder. De nærmeste å identifisere seg med dyr er furries. De er sykt rare folk, men det er ingen som seriøst identifiserer seg med dyr på den måten.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (36 minutter siden):

Min personlige oppfatning, er at virkelig toleranse, det er når man ikke bryr seg.

Det burde ikke være behov for noen Pride-markering. Egentlig burde det ikke være noe "Pride" i det hele tatt, dersom alle fulgte Kardemomme-loven.

For min del kan folk kalle seg hva de vil, enten det er han, hun, hen eller høne, og være i et forhold med akkurat hvem de vil, så lenge de ikke plager meg.

På samme måte er det meg helt likegyldig hvor folk kommer fra, hvilken hudfarge de har, hva de tror på ... og alt mulig annet, så lenge det ikke påvirker meg. Rasshøl finnes overalt, og de diskrimerer jeg gjerne mot dog.

Jeg ser ingen grunn til å markere min likegyldighet, da jeg ikke finner LGBQTSFWQP-miljøet særlig interessant.
Så lenge de ikke plager meg, så kan de gjøre hva de vil, men større markeringer er vel strengt tatt bare en invitasjon til å bli særbehandlet mer, som ofte fremstår som nettopp det en del av de er ute etter?

Det sagt, så gjelder likegyldigheten også homofober, rasister og andre, de kan tro og mene akkurat hva de vil, så lenge de ikke plager meg, jeg ser ikke problemet med å være homfob, så lenge man ikke plager homofile og andre folk med det, alle må få ha sine egne meninger i et fritt land.

Definisjonen av toleranse er å akseptere noe man selv ikke er enig i, det være seg religion, politikk eller legning. Frank Rossavik, venstrevridd og homofil, taler for at det paradoksalt nok er blant venstrevridde at intoleransen har økt de siste årene. Jeg heller mot å si meg enig i dette. Jeg anser meg som en veldig liberal person selv og mitt inntrykk er at det er man generelt i Norge og Nord-Europa, men det virker ganske klart at de siste årenes kanselleringkultur viser at Rossavik kan ha et godt poeng i det han mener. De digitale høygaflene kommer fort frem, når et menneske ytrer en mening man ikke er enig i. Når en samfunssdebattant, om enn ganske perifer, i fjor ytret at moderate er mikroterrorister som like godt kunne godt i ledtog med attentatmannen i Oslo, eller at Danby Choi, homofil og etnisk "ikke-norsk", er en "privilegert mann uten stemmerett" fordi han stiller spørsmål ved enkelte ting med Pride, så er det klart at den s(v)aksynte faktisk er så intolerant som det får blitt. Jeg tror nok likevel den ironien er tapt på personen, fordi sinnet er for høyt ril å se det. Men det blir bare en projeksjon, basert på uttalelsene. 

Jeg tror likevel at det er et fåtall mennesker som faktisk ønsker å kansellere, men det er like fullt en stemme man hører og leser om. Jeg tror også det er et fåtall mennesker som mener at man må delta i parade for å akseptere eller tolerere andres mening og legning. De stemmene finnes dog og ytringsfriheten er nødt til å omfavne det å kunne diskutere hvor stor del Pride skal kunne ta i barns hverdag, i idretten og om det er greit å gi barn medisinske hormonblokkere osv. Uten at man skal stå i fare for å utsettes for den sosiale utstøtingen Rossavik nevner. 

Grunnpilarer i et demokrati, altså.

På den måten er jeg helt enig i at intoleransen har økt blant de jeg ville kalt likesinnet liberal. Militante holdninger er ikke noe jeg liker uansett. 

*Det betyr ingenting, men har lyst å si at personlig mener jeg det er en selvfølge at homofile mennesker skal aksepteres fullt ut Jeg mener selv toleranse er for lite, gitt definisjonen om at toleranse er noe man aksepterer som man er uenig i. Har familiemedlemmer og venner som er homofile og det er en selvfølge at det er mennesker på lik linje som alle andre.

Jeg mener også at Pride utvilsomt bør ha en plass i vårt samfunn, særlig med eksempelvis de skumle retningene man politisk ser over dammen. Likevel må det være helt innafor å diskutere hvor grensene burde gå i forhold til andre "frie" arenaer som idrett eller rett og slett barndom.
 

Endret av Revie
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Og det er kun hvis du er i mot det pride står for at du blir sett på som homofob. Nettopp fordi det pride står for er akseptanse og at de skal bli behandlet som alle andre. Hvis du sier nei til det er det vanskelig å ikke bli sett på som homofob.


Men det må da være helt greit å være homofob?
Dersom man ikke liker homofile, så er det vel opp til den enkelte, og ikke noe problem, så lenge man ikke plager andre med det. 

Du får det til å høres ut som om det er noe fæle greier å være homofob? De har vel også rettigheter?
Kanskje de kan få et tog midt i Oslo?
  

Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Om du er nøytral til pride, ja så flott da er det greit og du får være i fred. 


Betyr det at dersom man ikke er nøytral til Pride, og synes det er noe tull, så får man ikke være i fred?
Hvor er toleransen i det?

Igjen, for meg kan de gjøre som de vil, enten de er homofober eller homofile, men du skriver på en måte som illustrerer problemet godt, hvor man tar "sider", og hvor du hevder de som ikke liker Pride ikke skal få være i fred osv.

Endret av 0laf
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Men det må da være helt greit å være homofob?
Dersom man ikke liker homofile, så er det vel opp til den enkelte, og ikke noe problem, så lenge man ikke plager andre med det. 

Du får det til å høres ut som om det er noe fæle greier å være homofob? De har vel også rettigheter?
Kanskje de kan få et tog midt i Oslo?

Hvis du er homofob og ikke plager noen andre med det så er det ingen som vet at du er homofob. Og jeg har vel ikke sagt at homfober ikke skal ha rettigheter? Men deres rettigheter stopper der andres starter. Det å være homofil er en rettighet her i landet. Det å ikke bli diskriminert mot eller trakassert fordi man er homofil er en rettighet her i landet. Homofober har mye større sjanse for å gjøre nettopp dette. Derfor er homofober noe negativt.

Det er veldig få homofober som ikke plager andre med det. Fordi med en gang du ikke lar det gå utover noen på noen som helst måte så er du jo praktisk talt nøytral.

0laf skrev (5 minutter siden):

Betyr det at dersom man ikke er nøytral til Pride, og synes det er noe tull, så får man ikke være i fred?
Hvor er toleransen i det?

Igjen, for meg kan de gjøre som de vil, enten de er homofober eller homofile, men du skriver på en måte som illustrerer problemet godt, hvor man tar "sider", og hvor du hevder de som ikke liker Pride ikke skal få være i fred osv.

Du må separere pride-paraden og det pride står for. Paraden er bare en liten liten del av det. Det er den mest synlige og skaper mest reaksjoner, men det er en liten del av det arbeidet som blir gjort i sammenheng med Pride. Er du i mot inklusiviteten som pride kjemper for, ja hvorfor skal det tolereres? Skal man tolerere intoleranse?

Og jeg har ikke sagt at de ikke skal få være i fred. Er du homofob og holder kjeft om det, ja så flott. Men hvis man er aktivt og uttalt homofob så vil du få motsvar fra folk som ikke tolererer intoleranse.

Det er så sykt enkelt å ikke bli påvirket av pride. Helt latterlig enkelt faktisk. Jeg bor i Oslo og jeg støtter pride. Likevel så blir jeg ikke påvirket av pride. Jeg ser noen flagg her og der, og det kommer til å være en parade som jeg sikkert er for opptatt til å se på. Men utover det så er det ingen som hadde stått klar til å angripe meg verbalt eller fysisk hvis jeg egentlig var homfob i stedet. Jeg hadde fått være i fred. Med mindre noen går ut i media eller sosiale media og sprer det hatet så får de være i fred. 

Før man forsøker å fjerne Pride så kan man mye heller fjerne all offentlig støtte til kirker og religion. Det at noen tror på gud og religion er i mine øyne 100x mer crazy enn at noen tror de er født i feil kropp.

Den ene mener at det har hendt fysisk som gjør at de ikke føler seg hjemme i kroppen. Noe som gjerne forsøkes å forankres i vitenskap. Den andre tror det er en usynlig gud i himmelen, at en person kunne gjøre vann til vin, gå på vannet, stå opp fra de døde, og mye andre dumheter. Jeg vet ikke hva slags "fob" man er om man er i mot religiøse, men jeg er det. Og fordi jeg er uttalt i mot de så forventer jeg da også at noen går til motsvar. Akkurat det samme skjer hvis noen er uttalt homofob. Da vil andre gå ut og stå i mot det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (17 minutter siden):

, men det gjelder vel også folk du ikke liker, som homofober og religiøse?

De gjør jo ofte det. Massevis av religiøse ting som skjer i landet. Og de har ofte større overlapp med homofober

0laf skrev (18 minutter siden):

Du utviser jo selv en noe nedlatende holdning ovenfor folk som ikke mener det samme som deg, men ønsker at alle andre skal ta hensyn til dine meninger.

Deri ligger vel problemet, og litt av poenget mitt.

Dersom homofober ønsker å arrangere homofob-parade i Oslo, så må de vel få lov til det, så lenge de holder seg innenfor lovverket, ikke trakasserer og hetser osv.

Føler ikke at jeg har vært nedlatende mot andre enn religiøse i innlegget mitt. Men det er uansett ikke likt og det er derfor man behandler de litt forskjellig. Det er to helt forskjellige mål. Den ene ønsker kun å få lov til å være seg selv i fred, mens den andre ønsker å fjerne den første gruppen.

1. Er homofil og ønsker å bli godtatt og bli behandlet som alle andre.
2. Mislike homofile og ønsker at det ikke skal være lov å være homofil

0laf skrev (23 minutter siden):

Der er jeg enig med deg. Jeg bryr meg ikke om noe av dette, men registrerer nok en gang at de som har sterkest meninger om enkelte gruppers rettigheter, i positiv forstand, er ofte de samme som har sterkest meninger om andre grupper, i negativ forstand.

Jeg tipper du mener det er helt feil at en eller annen frelst pastor stiller opp på TV for å fortelle om alle syndene homofile begår, og hvordan Gud skal straffe de, og at du mener slike mennesker helst bør fjernes, både fra offentligheten og samfunnet forøvrig.
Da er plutselig ikke friheten til å gjøre som man vil, og mene hva man vil, så viktig lengre, fordi du er uenig i budskapet.

Det er vel naturlig at noen som er ekstrem i ene veien også er ekstrem andre veien. Heldigvis er ikke folk flest så ekstreme. De fleste homofober vil bare ikke "se det rundt seg", litt NIMBY, men så har du noen om ønsker at homofile skal utryddes totalt. Disse ekstreme holdningene finnes på begge sidene, og burde holdes i sjakk av begge sider. Ingen normale ønsker at homofile skal utryddes, akkurat som at homofober ikke skal utryddes.

Og det du tipper er feil. Jeg vil kun mene at det er galt hvis det er statssponset. Det er ingen grunn til at religion fortsatt skal ha masse fordeler fra staten. Hvis de vil ha sine private kanaler og svindle hverandre så får de gjøre det. Så lenge det ikke er hat-ytringer så blir de stort sett ignorert. Og så får man sørge for ordentlig opplysning på skolen og i samfunnet ellers. Man skal lære om religion, ikke bli preket til.

0laf skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke religiøs, men det du mener er dumheter, og som du ser ut til å ville fjerne, er forankret i samme lov, "Lov om likestilling og forbud mot diskriminering", og er beskyttet på samme måte som seksuell legning.

Jeg sier ikke at man skal diskriminere basert på religion. Om noen er religiøs eller ikke skal ikke påvirke ansettelser eller andre ting som er beskyttet. Jeg mener bare man skal skille stat og religion skikkelig.

0laf skrev (29 minutter siden):

Milliarder av mennesker tror på dette. Du gjør åpenbart ikke det. Du tror dog at man kan være født i feil kropp, og forventer at alle andre respekterer din tro.... korreksjon, du vil at alle andre skal tro det samme som deg, og mener de noe annet, så bør de helst ikke ytre seg om det. Folk som tror på ymse guder derimot, de får gjøre det uten støtte og kirker, moskeer og den slags, helst hjemme bak lukkede dører.

Jeg tror at noen tror de er født i feil kropp. Akkurat som at jeg tror at noen tror på gud. Om det å være "født i feil kropp" er genetisk eller om det er påført av samfunnet vet man vel ikke helt enda. Så får man finne ut hvordan man skal hjelpe de. For noen transpersoner kan terapi være nok, for andre må de skifte kjønn. For noen religiøse er opplysning nok, men for noen av de så er det å la de gå i kirken og be til gud.

De som tror på guder kan fint støtte kirker og moskeer. Med egne penger. Akkurat som at pride-arrangementene burde finansieres selv (eller på samme grunnlag som andre konserter o.l.). Staten skal sette regler for diskriminering og beskytte de utsatte gruppene, men det er vel der det stopper.

0laf skrev (33 minutter siden):

Igjen, jeg er ikke religiøs, ikke er jeg født i feil kropp heller, men for min del kan folk tro, mene og si akkurat hva de vil, så lenge de ikke plager meg med det (eller bryter loven).
Du har tydeligvis en helt annen oppfatning, hvor dine meninger er viktige, mens andres er dumskap.

Eneste plassen jeg er skikkelig uenig med det er når du sier "så lenge de ikke plager meg". For jeg bryr meg faktisk om ting som plager andre også. Hvis jeg ser en homofob plage en homofil, så plager det også meg. Hvis jeg ser noen foreslå å gjøre homofilt bryllup ulovlig så plager det også meg.

Jeg er strait, norsk, hvit, ateistisk mann. Jeg har skutt "gullfuglen" når det kommer til sånt, veldig lite som er lett å angripe med meg. Men jeg bryr meg fortsatt om de andre gruppene. Jeg blir plaget når jeg ser andre bli plaget.

Jeg har ikke sagt at andres meninger er dumskap. Jeg har kun sagt at noen meninger er dumskap, som religion, fordi vi gjennom masse år med opplysning har lært at religion er menneskeskapt tull. Det er forståelig at folk blir hjernevasket til å tro på det, og folk er ikke dumme bare fordi de tror på det. Men de har behov for opplysning.

Men du liker å generalisere det jeg sier om noe spesifikt.
 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 timer siden):
Selfuniverse skrev (15 timer siden):

En talsperson for regjeringen i England mener at rektorer ikke lenger skal tillate at elever på skoler får være det dyret de vil være. (1,2) Elever som er dyr, mjauer eller lager andre dyrelyder når de blir stilt spørsmål.

Betyr det at regjeringen i England ikke lenger støtter alle i å være det de vil?

"At a state secondary school in Wales, one student is said to 'meow' when asked questions by a teacher, rather than answering in English."

"In other schools, one apparently insists on being addressed as a dinosaur, one claims to identify as a horse while another is said to wear a cape and demands to be acknowledged as a moon. "

Ekspander  

Åpenbart elever som kødder med læreren.

Isåfall er det noen lærere som tar det for seriøst. Tipper den uttalelsen kommer etter denne hendelsen:

This is the moment a schoolteacher branded a Year 8 pupil 'despicable' after they rejected a classmate's claim that she identified as a cat.

The 13-year-old pupil said she was made to stay after the class at Rye College in East Sussex on 'life education' by the teacher, who can be heard in a secret recording calling her view that gender is binary 'really despicable' and 'very sad'.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12209919/Full-audio-Student-rejected-classmates-claim-shes-CAT-scolded-teacher.html

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I 1995 var dette satire.

I 2023 er det en nesten artig, men mest skremmende presis beskrivelse av aktivisme.

Får inntrykket av at bevegelser, være seg gruppers rettigheter eller miljø, provoserer frem tiltak for å sjekke om noen protesterer på dem, for derfor å føle at de med rette kan hevde at vedkommende er imot saken.

Det er pride i hjembyen min, og noen har foreslått å male en diger regnbue i gangveien og hele gangbruas lengde over Tønsbergfjorden. Jeg mener bestemt at jeg både kan støtte homofiles rettigheter og samtidig være imot grafitti i bybildet, men man er plutselig homofob om man går ut med det.

Screenshot_20230624_065913_Chrome.thumb.jpg.012be93ac81f8811e0fea2031efb84f3.jpg

For det første synes jeg det er unødvendig bruk av penger i utgangspunktet, og det må enten vedlikeholdes eller vaskes bort igjen til en kostnad også.

For det andre ser det ikke bra ut.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Er man motstander av translureriet så støtter man kvinners rettigheter og like rettigheter til folket. 
 

10/10 skalkeskjul for å undertrykke mennesker som aldri har etterspurt noen andre privilegier enn å bli anerkjent som et annet kjønn.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

10/10 skalkeskjul for å undertrykke mennesker som aldri har etterspurt noen andre privilegier enn å bli anerkjent som et annet kjønn.

Som er en totalt urimelig forespørsel som selvsagt ikke bør underholdes. 
Hva er undertrykking med å gi alle like rettigheter? Ingenting.
Det er ekstrarettigheter de er ute etter. Noen er likere enn andre. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...