Gå til innhold

Man må jo ikke støtte pride.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Hvordan gir da påstanden at han ikke var trans før langt ut i voksenlivet noe mening? 

Kjønnsidentitet- og uttrykk er i konstant utvikling hele livet. Din også.

For noen få innebærer det større endringer som for eksempel hvilket kjønn man opplever seg som, og for andre kan det ta lang tid før man finner ut hva man er. Det er jo slik at de fleste kommer ut som trans i voksen alder. Som @skaftetryne32 sa er det ikke uvanlig å komme ut i godt voksen alder.

Dette er ganske elementært, jeg ville trodd du hadde satt deg litt mer inn i det grunnleggende rundt denne tematikken så engasjert som du er når det kommer til transpersoner at du liver opp en i to uker inaktiv tråd for å poste 32 år gamle "nyheter" som ikke har med trådens tema å gjøre en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Kjønnsidentitet- og uttrykk er i konstant utvikling hele livet. Din også.

For noen få innebærer det større endringer som for eksempel hvilket kjønn man opplever seg som, og for andre kan det ta lang tid før man finner ut hva man er. Det er jo slik at de fleste kommer ut som trans i voksen alder. Som @skaftetryne32 sa er det ikke uvanlig å komme ut i godt voksen alder.

Dette er ganske elementært, jeg ville trodd du hadde satt deg litt mer inn i det grunnleggende rundt denne tematikken så engasjert som du er når det kommer til transpersoner at du liver opp en i to uker inaktiv tråd for å poste 32 år gamle "nyheter" som ikke har med trådens tema å gjøre en gang.

Det å komme ut som noe er vel ikke sammenlignbart med hva man regner seg som.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hva du mener med sammenlignbart, eller hvorfor det skal være sammenlignbart.

Du spesifiserte at de fleste kommer ut som voksne. Det har jo ingenting å gjøre med om når noen begynner å regne seg selv som hva de nå enn kommer ut som. Kommer man ut som homofil som voksen så er det vel ingen som tror de fant ut at de ble homofile da de ble voksne, for eksempel.

Poenget man ser etter her er vel nettopp gangen i det. Du hinter kraftig til at dette er noe som er i endring hele livet, og med din kommentar om at man kommer ut som voksen så virker det som du mener at de fleste blir trans når de er voksne. En spenstig påstand jeg tror du har få med deg på. Så med "sammenligning" så sikter jeg da til sammenligningen mellom når man regner seg som og når man kommer ut som. Du finner nok lav korrelasjon der, vil jeg tro.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (28 minutter siden):

Du spesifiserte at de fleste kommer ut som voksne. Det har jo ingenting å gjøre med om når noen begynner å regne seg selv som hva de nå enn kommer ut som. Kommer man ut som homofil som voksen så er det vel ingen som tror de fant ut at de ble homofile da de ble voksne, for eksempel.

Det at mange kommer ut som transpersoner som godt voksne kan ha vidt forskjellige årsaker. Noen kan ha vært helt sikre på hva de er siden de var barn, andre kan nylig ha funnet ut av det, mens andre igjen kan ha vært usikre lenge. For noen har valget om ikke å stå frem som hvem de er sosiale årsaker, som manglende trygghet og aksept fra folk rundt og fra samfunnet osv.

Sitat

Du hinter kraftig til at dette er noe som er i endring hele livet, og med din kommentar om at man kommer ut som voksen så virker det som du mener at de fleste blir trans når de er voksne. En spenstig påstand jeg tror du har få med deg på. Så med "sammenligning" så sikter jeg da til sammenligningen mellom når man regner seg som og når man kommer ut som. Du finner nok lav korrelasjon der, vil jeg tro.

Jeg "hinter" ikke bare kraftig til at kjønnsidentitet er i endring hele livet, dette er et faktum for alle mennesker inkludert deg og meg. Alle identitsmarkører er konstant i utvikling. For noen sterkere enn andre, og for noen få i så stor grad at man endrer oppfattelsen av hvilket kjønn man tilhører.

Trans er en identitet som mange med kjønnsinkongruens selv velger å identifisere seg med, så ja, mange blir trans når de er voksne. Om det er de fleste eller ikke har jeg ikke statistikken på. Dette er ikke en spenstig påstand i det hele tatt, jeg forholder meg til Utdanningsforbundets veileder og det som står i Store Norske Leksikon. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Snikpellik said:

Dette er ganske elementært, jeg ville trodd du hadde satt deg litt mer inn i det grunnleggende rundt denne tematikken så engasjert som du er når det kommer til transpersoner at du liver opp en i to uker inaktiv tråd for å poste 32 år gamle "nyheter" som ikke har med trådens tema å gjøre en gang.

Når det gjelder å sette seg inn i ting kan jeg si det samme til deg. Saken jeg postet er bare et par dager gammel, ikke 32 år, og den har så absolutt med trådens tema å gjøre. Å støtte pride er å støtte 2SLGBTQIA+ med de konsekvensene det medfører av transproblematikk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, germanwhip said:

om vi skal finne skumle kriminelle som noe slags representanter, så tipper jeg det er langt flere sinna hvite menn der ute.

Gacy, Dahmer, vår egen terrorist, en karismatisk fyr med snedig bart tilbake noen tiår (bare for å dekke inn Godwin's lov)

Disse er ikke relatert til pride på noen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Det at mange kommer ut som transpersoner som godt voksne kan ha vidt forskjellige årsaker. Noen kan ha vært helt sikre på hva de er siden de var barn, andre kan nylig ha funnet ut av det, mens andre igjen kan ha vært usikre lenge. For noen har valget om ikke å stå frem som hvem de er sosiale årsaker, som manglende trygghet og aksept fra folk rundt og fra samfunnet osv.

Jeg "hinter" ikke bare kraftig til at kjønnsidentitet er i endring hele livet, dette er et faktum for alle mennesker inkludert deg og meg. Alle identitsmarkører er konstant i utvikling. For noen sterkere enn andre, og for noen få i så stor grad at man endrer oppfattelsen av hvilket kjønn man tilhører.

Trans er en identitet som mange med kjønnsinkongruens selv velger å identifisere seg med, så ja, mange blir trans når de er voksne. Om det er de fleste eller ikke har jeg ikke statistikken på. Dette er ikke en spenstig påstand i det hele tatt, jeg forholder meg til Utdanningsforbundets veileder og det som står i Store Norske Leksikon. 

Så trans kan læres da..?

Snikpellik skrev (8 timer siden):

Jeg "hinter" ikke bare kraftig til at kjønnsidentitet er i endring hele livet, dette er et faktum for alle mennesker inkludert deg og meg.

Selv om jeg ikke vet om det selv da tydeligvis. Det gir jo mening...

Skjønt, det er jo mulig du tar feil på et eller annet nivå.

Snikpellik skrev (8 timer siden):

Utdanningsforbundets veileder

:D

Snikpellik skrev (8 timer siden):

og det som står i Store Norske Leksikon

Kanskje du kan vise hvor det står? Jeg finner det ikke. Det er et hint om at puberteten "vil kunne påvirke en persons subjektive opplevelse av kjønn", og der ville de ikke engang buke ordet kjønnsidentitet i en artikkel om kjønnsidentitet.

Det nærmeste jeg fant det du virker til å ta som hovedpoenget må være dette:
"Kjønnsidentiteten vil fylles med nytt innhold etter hvert som man blir eldre. Den gradvise introduksjonen til den voksne verden vil også forme en persons kjønnsidentitet og gi utvidet mening, uten at den fundamentale opplevelsen av å tilhøre et gitt kjønn er i forandring."

...selv om de her går så langt de kan i å si at det ikke endrer seg uten at mobben får de sparket.

Men for min del mistet artikkelen kredibilitet da den begynte å snakke om at behandling av et barn som jente eller gutt er med på å forme om det blir jenteidentitet eller gutteidentitet. En forfinet måte å si at får de biler til bursdag blir de gutter og får de dukker blir de jenter.

Så siden du etter eget utsagn lener deg på dette: Kan trans læres eller kan det ikke?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

Alle identitsmarkører er konstant i utvikling.

Disse tingene er vel koblet til kjønnsroller, stereotyper og liknende? Ikke ting som egentlig har noe med det biologiske kjønnet å gjøre. Selv om man kan si at mannfolk generelt sett er mer interessert i X, ser ut som Y, og oppfører seg som Z, så må man ikke være det kjønnet for å passe inn med X, Y og Z.

Det kan godt være at noen kjenner på kjønnsinkongruens her i vår kultur, men ikke ville følt på det samme i en annen kultur fordi kjønnsrollen til et kjønn er noe annet.

For hvis det er slik, så er jo det noe man burde finne ut av og løse på en annen måte enn eksperimentelle operasjoner i et nytteløst forsøk på å endre det biologiske kjønnet (noe vi ikke kan gjøre på dette øyeblikk dessverre).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noe misforstått med det at for å støtte antirasisme, at folk har rett til å være stolte av sin legning, hva de identifiserer seg som osv så må man være enig i alt av forslag som kommer fra organisasjonene deres. 

Det er virkelig ikke alt som er like bra. En ekte venn er ærlig nok til å si ifra når du tar feil også. Med disse organisasjonene så er det ingen som tørr å si ifra, av frykt for å få stempel som hatefull eller rasist.

Arbeiderpartiet, som egentlig er et fornuftig parti som uttaler seg trygt og godt om de fleste saker angriper altså en boksepresident fordi han har opprettet egen transklasse..

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker du mannen som var modell for Jean Paul, og som turte å ytre at det bare finnes 2 kjønn på TikTok?

– Sebastian Brevik har hatt et enkeltstående modelloppdrag for oss, som nå er avsluttet. Dette inkluderte en utendørskampanje, som også er avsluttet, skriver markedssjef i Jean Paul, Charlotte Walther Von Lesser Skeie.

– Det foreligger ikke avtale om fremtidige oppdrag, legger hun til.

Markedssjefen er tydelig på at Jean Paul ikke er enig med Breviks uttalelser.

– Vi tar sterkt avstand fra de påstandene som er fremsatt, og undersøker saken nærmere.

Nå er det over og ut i "stein, saks, papir" også. Norges forbund for stein, saks og papir (NFSSP) følger opp Jean Paul, og har satt foten ned (som seg hør og bør såklart).

Mente det bare er to kjønn: Influensere kastet ut av mesterskap!

– Plutselig kommer en person og spør om å få ta en prat med presidenten. Når han kommer tilbake får vi beskjed om at vi er ikke velkomne i turneringen og blir rett og slett kastet ut. Etter litt fram og tilbake får vi vite at det er på grunn av mine tidligere uttalelser hvor jeg snakker om at det finnes bare 2 kjønn. Dette ville de imidlertid ikke si direkte til oss, sier Sebastian Brevik.

Kan vi ta den derre: La oss leva for hverandre.. nå? Sånn i den lune og gode mangfoldsinkluderingens navn?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 10.8.2023 den 13.06):

Kanadisk mann(52) forlater kone og barn for å leve som en "6-årig jente". Det er jo selv for drøyt for Monty Python, men nå er det blitt virkelighet. 

Vi har ei i Norge som identifiserer seg som rullestolbruker også, uten å ha noe handicap. Faktisk noe Åpen Post gjengen lagde en sketch om for mange år siden som nå har blitt virkelighet. Jeg vet ikke hva som skjer lenger.

Jeg trodde jo jeg var ganske crazy, men det er jo ingenting det som foregår eller har foregått i hodet mitt lenger.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 10.8.2023 den 20.25):

Husker du mannen som var modell for Jean Paul, og som turte å ytre at det bare finnes 2 kjønn på TikTok?

– Sebastian Brevik har hatt et enkeltstående modelloppdrag for oss, som nå er avsluttet. Dette inkluderte en utendørskampanje, som også er avsluttet, skriver markedssjef i Jean Paul, Charlotte Walther Von Lesser Skeie.

– Det foreligger ikke avtale om fremtidige oppdrag, legger hun til.

Markedssjefen er tydelig på at Jean Paul ikke er enig med Breviks uttalelser.

– Vi tar sterkt avstand fra de påstandene som er fremsatt, og undersøker saken nærmere.

Nå er det over og ut i "stein, saks, papir" også. Norges forbund for stein, saks og papir (NFSSP) følger opp Jean Paul, og har satt foten ned (som seg hør og bør såklart).

Mente det bare er to kjønn: Influensere kastet ut av mesterskap!

– Plutselig kommer en person og spør om å få ta en prat med presidenten. Når han kommer tilbake får vi beskjed om at vi er ikke velkomne i turneringen og blir rett og slett kastet ut. Etter litt fram og tilbake får vi vite at det er på grunn av mine tidligere uttalelser hvor jeg snakker om at det finnes bare 2 kjønn. Dette ville de imidlertid ikke si direkte til oss, sier Sebastian Brevik.

Kan vi ta den derre: La oss leva for hverandre.. nå? Sånn i den lune og gode mangfoldsinkluderingens navn?

Hmm... :ermm:

image.thumb.png.b76824eb217d59a5d65d1f839dada0e4.png

Video-klipp i Danby Choi's Facebook post.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...