Gå til innhold

Apple watch vil ikke lade etter 2,5 år. Apple nekter å godta reklamasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

Har ei apple watch 6 som kun lever når den ligger på (medfølgende) lader. Den tar ikke i mot strøm.

 

Apple nekter å godta reklamasjon med bakgrunn i følgende: "Produktet er ikke gyldig til å dekkes av forbrukerkjøpsloven fordi feilen ikke er rapportert inn innen 2 år fra kjøpsdato. "

 

Dette er sitat fra e-post mottatt av saksbehandler. Eneste alternativ er å avtale betalt reperasjon.

 

Jeg trodde det var 5 års reklamasjon på slike produkter? Finnes det noen særregler som den han refererer til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hadde jeg hevdet at reklamasjonsfristen er 5 år, ikke 2.

Jeg hadde begrunnet dette med at de selv selger utvidet garanti opp til 3 år for Apple Watch via Apple Care+, samtidig som at Apple Watch Series 6 fortsatt får OS oppdateringer fra Apple (inkludert watchOS 10 som slippes i år). Disse to momentene taler for at produktet er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, ergo 5 år i henhold til norsk forbrukerkjøpslov.

Har du kjøpt denne direkte fra Apple eller via en forhandler her i Norge?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg hevdet 5 års reklamasjom da jeg snakket med support, men han henviste til denne (engelske) teksten som sa at feilen måtte være oppstått innen 2 år.

Klokka er kjøpt direkte fra apple, ja.

Takk for tips om utvidet garanti og oppdateringer.

 

Sidenote: Klokka ble kjøpt som en gave til min kone. Selv bruker jeg Garmin 735XT. Skjermen på denne døde nå nettopp, etter 4,5 år. Der fikk jeg raskt beskjed om å sende inn klokka, med returlapp på e-post. Etter 10 dager fikk jeg mail om leveranse fra Garmin, og nå sitter jeg med ny klokke.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dersom det er batteriet som er dødt. Så er det vel ikke 5 års reklamasjonrett på det. Med mindre det er en fabrikasjonsfeil.

Du må forvente å bytte batteri etter noen år tror jeg. Dersom skjermen dør ved normal bruk er det noe annet.

"– Mobiltelefoner har fem års reklamasjonsfrist, noe om ble stadfestet av Høyesterett i 2007. Reklamasjonsfristen gjelder samtlige deler av telefonen, men det betyr ikke at den kan bli utbrukt før det har gått fem år. På samme måte som du må skifte vindusviskere og bremseskiver på en bil med jevne mellomrom, vil også batteriet på en mobiltelefon måtte skiftes i løpet av levetiden for å yte best mulig."

https://www.pengenytt.no/fa-vet-at-de-har-fem-ars-reklamasjonsfrist-pa-mobilen/#:~:text=Batteriet på mobilen varer nødvendigvis ikke i fem år&text=– Mobiltelefoner har fem års reklamasjonsfrist,det har gått fem år.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg vet jo ikke om det er batteriet som er deffekt eller om det er noe rundt ladekretsen. De vil jo ikke se på den uten å avtale at jeg betaler. Det jeg ser, og har påpekt, er at ladesymbolet ikke viser lading. Vil tro at den ville forsøkt å ladet, også et deffekt batteri.

 

På den annen side så mener jeg å huske at batteriet skal leve i produktets levetid (5 år eller mer i dette tilfellet), eller være mulig å bytte selv? Husker ikke ordrett hvordean dette var formulert.

 

En annen ting jeg påpekte er at klokka rebooter seg selv ofte når den ligger på laderen...

Endret av madammim
Lenke til kommentar
madammim skrev (34 minutter siden):

På den annen side så mener jeg å huske at batteriet skal leve i produktets levetid (5 år eller mer i dette tilfellet), eller være mulig å bytte selv? Husker ikke ordrett hvordean dette var formulert.

Nå er det vel fult mulig at du og bzzlink skrev innlegg samtidig. men jeg vil påpeke at som bzzlink skriver så kan en del av mobil eller tilsvarende bli utbrukt før det er gått fem år, selv om 2 års reklamasjonsfrist er for kort.  f.eks mobil som tåler 500 fullstendige ladesykluser, for noen så er det 5 år og for noen så er det 3 år. 

Selv om batteriet er utslitt så betyr ikke dette at det er en reklamsjonssak da delen muligens kan ha gjort den mengden arbeid som er forventet av den.

Jeg er helt enig i at 2,5 år med vanlig bruk av apple watch er kortere enn forventet. men jeg er ikke sikker på om jeg hadde sagt det samme om batteriproblemer etter 4,5 år med vanlig/tung bruk.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Vet ikke om det finnes noe rettspraksis rundt dette, eller om det er bare synsing. Jeg vil også synse litt rundt det, og anta at "normal bruk" vil tilsi at levetiden skal være 5 år på batteri. Så er det opp til produsenten legge inn i sine priskalkyler hvor mange som feiler før dette, og prise produktet i henhold til disse. Forbruker skal vel unasett ikke være skadelidende for produsentens manglende kvalitet.

500 sykluser kan fint økes mye, hvis dette er nødvendig for å ivareta "5 års normalbruk". Det er opp til produsenten hvorvidt maks/min- verdiene på batteriet skal utnyttes.

Når det er sagt, så er det vel normalt at et batteri mister kapasitet når det slites, og ikke bare dør sånn helt plutselig, som i mitt tilfelle. Fra fullt fungerende ene dagen, så lav på strøm og ikke mulig å lade.

 

Uansett, spørsmålet mitt var egentlig om apple hadde rett i sine utsagn om at "skaden må være oppstått før det er gått 2 år"?

Er det en eller annen særregel som kan benyttes mot batteri-feil?

Hvis jeg kan ende opp med å ikke komme noen vei pga "smutthull" i lovverket, så er det vel ingen vits å ta saken videre.

Lenke til kommentar

Batteri har nok bare 2 år:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwv2rX/naa-blir-apple-batteriene-mye-dyrere

"I 2008 fastslo Forbrukertvistutvalget at kunder kunne forvente at batteriene deres varte i minst 2,5 år - og dermed ble den generelle praksisen for reklamasjon på batterier altså økt til to år."

Men i ditt tilfelle kan du nok bruke dette argumentet:

"Der batterier enten buler og truer med å ødelegge resten av produktet, eller der produktet i sin helhet nekter å skru seg på, kan det tenkes det er mulig å argumentere for at reparasjonen bør gå på hele produktets lengre reklamasjonsrett."

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde god erfaring med å levere epleklokken min til en reseller. De tok et gebyr for å sende til Apple (dust i know), men gikk fint.

I dette tilfellet fikk jeg den ikke på. Leverte den inn og fikk den tilbake med ingen feil (de klarte å slå den på på et eller annet vis). Leverte den inn igjen når jeg fant ut a krona var defekt og fikk ny vare.

Har du prøvd en «force restart»? Du må holde inne begge knappene i 10 sekunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (14 minutter siden):

Har du prøvd en «force restart»? Du må holde inne begge knappene i 10 sekunder.

Ja, flere ganger. Support fikk meg til å teste dette også, de forsøkte å koble seg til klokka for å analysere denne eksternt, uten suksess. Han konkluderte for seg selv at dette skyldtes at klokka rebootet spontant.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (34 minutter siden):

Batteri har nok bare 2 år:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwv2rX/naa-blir-apple-batteriene-mye-dyrere

"I 2008 fastslo Forbrukertvistutvalget at kunder kunne forvente at batteriene deres varte i minst 2,5 år - og dermed ble den generelle praksisen for reklamasjon på batterier altså økt til to år."

Men i ditt tilfelle kan du nok bruke dette argumentet:

"Der batterier enten buler og truer med å ødelegge resten av produktet, eller der produktet i sin helhet nekter å skru seg på, kan det tenkes det er mulig å argumentere for at reparasjonen bør gå på hele produktets lengre reklamasjonsrett."

 

Takk for svar/tips.

Klokka er jo helt ubrukelig slik den er nå, ikke redusert kapasitet. Det kunne like godt ha vært skjermen som døde, for å si det sånn

Det er heller ikke påvist at dette skyldes batteriet. I mitt hode kan det like gjerne være noe rundt batteriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Batteri har nok bare 2 år:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dwv2rX/naa-blir-apple-batteriene-mye-dyrere

"I 2008 fastslo Forbrukertvistutvalget at kunder kunne forvente at batteriene deres varte i minst 2,5 år - og dermed ble den generelle praksisen for reklamasjon på batterier altså økt til to år."

Men i ditt tilfelle kan du nok bruke dette argumentet:

"Der batterier enten buler og truer med å ødelegge resten av produktet, eller der produktet i sin helhet nekter å skru seg på, kan det tenkes det er mulig å argumentere for at reparasjonen bør gå på hele produktets lengre reklamasjonsrett."

Gammel artikkel og fra det jeg kan se, så gjelder dette løse batterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Ingen tvil om at en Apple watch skal ha 5 års reklamasjonsrett. Og dette er som sagt ikke redusert batteri men helt dødt.

Bare å stå på sitt. Ulempen med å kjøpe direkte via Apple er at de prøver seg på amerikanske holdninger og må settes litt på plass når man reklamerer 

Som jeg skrev tidligere så kan du gå igjennom en reseller selv du har handler direkte hos Apple. Du viser dem bare kvitteringen så ordner de resten (men må betale hvis den må sendes til Apple). Det kan være enklere enn å gå direkte til apple. Her på Sørlandet har vi f.eks «infografikk» (tidligere «pippin»)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...