Gå til innhold

Kongsberg Politivold


Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har skjedd, det tas tak i, det er et fungerende rettsvesen som ivaretar begge parter. Ikke begynn å legge opp til en "politiet er fæle" retorikk slik de har i USA osv, det blir bare tull. Politiet i Norge går gjennom en langt mer robust screening prosess, lang utdanning på bachelor nivå, og videre oppfølging når de starter tjenesten.

Videre kjenner vi bare til den delen av saken vi har sett, det er mulig at inntrykket man får stemmer 100%, det er også mulig at det er andre elementer som vi ikke ser som, om de ikke rettferdiggjør handlingen, i det minste kan være formildende eller forklarende. Det blir det opp til etterforskningen og rettsvesenet og avdekke, vurdere og til slutt dømme, ikke en gjeng uvitende mennesker på et forum. 

Det er naturligvis mulig at det er skyggetall, det er imidlertid mer sannsynlig at dette er unntakene.

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar

– For meg så ser det ut som han har trent veldig mye på å trekke batongen, sa Guddal og la til:

– Jeg og trener på det, i ledige stunder på natta.

Innsatslederen legger heller ikke skjul på at han selv har vært i mange situasjoner som ligner på overvåkingsvideoen som har blitt det viktigste beviset i saken.

– Jeg har gjort det der mange ganger, sa han.

Hva slags wannabe Rambo-fyr er denne Guddal, som står nattestid og trekker batong? Og skryter av at han har banka opp folk?

Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/innsatsleder-jeg-har-gjort-det-der-mange-ganger/15858026/

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Serpentbane said:

Det har skjedd, det tas tak i, det er et fungerende rettsvesen som ivaretar begge parter. Ikke begynn å legge opp til en "politiet er fæle" retorikk slik de har i USA osv, det blir bare tull. Politiet i Norge går gjennom en langt mer robust screening prosess, lang utdanning på bachelor nivå, og videre oppfølging når de starter tjenesten.

Videre kjenner vi bare til den delen av saken vi har sett, det er mulig at inntrykket man får stemmer 100%, det er også mulig at det er andre elementer som vi ikke ser som, om de ikke rettferdiggjør handlingen, i det minste kan være formildende eller forklarende. Det blir det opp til etterforskningen og rettsvesenet og avdekke, vurdere og til slutt dømme, ikke en gjeng uvitende mennesker på et forum. 

Det er naturligvis mulig at det er skyggetall, det er imidlertid mer sannsynlig at dette er unntakene.

Det er åpenbart bra at det tas tak í, samtidig som det ble muliggjort ved at politiet ikke fikk slettet bensinstasjonens overvåknings-materiale, for hensikten slik den fremstår var jo å slette alle bevis slik at de fornærmede ikke hadde noen sak.
Det er ikke et eksempel på et trygt rettsvesen at denne saken er til behandling, det er et eksempel på flaks, hvor man tilfeldigvis kan bevise noe som ellers ikke ville fremstått kredibelt.

Ikke gjør dette til en forenkling hvor kritikerne reduseres til politi-hatere, det er, og bør være bekymringsverdig når politiet sletter bevis for å dekke over egne lovbrudd.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 minutter siden):

– For meg så ser det ut som han har trent veldig mye på å trekke batongen, sa Guddal og la til:

– Jeg og trener på det, i ledige stunder på natta.

Innsatslederen legger heller ikke skjul på at han selv har vært i mange situasjoner som ligner på overvåkingsvideoen som har blitt det viktigste beviset i saken.

– Jeg har gjort det der mange ganger, sa han.

Hva slags wannabe Rambo-fyr er denne Guddal, som står nattestid og trekker batong? Og skryter av at han har banka opp folk?

Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/innsatsleder-jeg-har-gjort-det-der-mange-ganger/15858026/

Jeg mener at Guddal sine holdninge gjør at han bør fratas sin stilling umiddelbart og så bør det gåes dypere i sømmene her. Å legitimere å banket livet av folk uten særlig grunn som han gjør er helt på trynet. Tror nesten ikke på det som blir gjengitt eller vil aller helst ikke tro på det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Det er naturligvis mulig at det er skyggetall, det er imidlertid mer sannsynlig at dette er unntakene.

Er einig i at dette forhåpentlegvis er eit unntaka som tilfeldigvis foregjekk på ein stad der ein kunne sikre gode billete frå overvåkingskamera.

Det som er litt urovekkande er at vi støtt og stadig høyrer om folk som har blitt kasta på glattcelle og ei anmelding på vold mot tenestemann som har hevda sin uskuld utan å bli trudd, for kven trur på ein full mann som dagen etterpå påstår at politiet utan forvarsel gjekk til angrep når vi har to edru politibetjentar som i offisiell politirapport har påstått at personen var aggressiv og at det ar nødvendig å bruke makt for å få kontroll på situasjonen?
Dei fleste som kjem ut frå glattcella med ei slik historie lyg nok, dei fleste har nok vært tøffe i trynet, nekta å følgje pålegg frå politiet og har heilt sikkert knuffa i mot ved fyrste anledning når politiet har trengt å fysisk holde personen på avstand eller få vedkommande i bevegelse for å forlate staden, men kva om enkelte av dei har vært heilt uskuldige offer for for eit regelrett overfall av politiet og som har fått permanent ripe i lakken både sosialt og kanskje også arbeidsmessig ved at dei no har ein straffereaksjon på rullebladet for vold mot politiet?

Denne saka er ganske øydeleggande for tilliten til politiet, og kan nok i yste konsekvens føre til bevisvekta til vitnemål frå politiet får mindre betydning. I dag har vi veldig mange saker alt frå slossing på byen til råkøyring der heile saka bygger på politiet sitt vitnemål om kva som skjedde. Vitnemål frå politiet har i dag stor tyngde ettersom ein reknar at politiet er både nøytrale og sannferdige i sin forklaring, og fordi dei som representantar frå staten som har dette som yrke ikkje har ein eigeninteresse anna enn at lova skal følgjast. Råkøyraren som er tiltalt for råkøyring får sitt vitnemål nesten avvist fordi alle veit at han kjem til å lyge for å unngå straff, medan politiet sitt vitnemål har all betydning fordi alle veit at ein politimann vil uttale seg sannferdig og upartisk og vil sjølvsagt ikkje seie noko anna enn det som han faktisk har sett og opplevd.
Utan å dra det for mykje off-topic så kjem denne saka i tillegg til norsk narkotikapolitiforeningssaka der det viser seg at tilsette i politiet har hatt eit uforholdsmessig stort fokus på narkotikasaker for å styrke eiga klubbkasse og politisk overbevising.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Serpentbane said:

kke begynn å legge opp til en "politiet er fæle" retorikk slik de har i USA osv, det blir bare tull. Politiet i Norge går gjennom en langt mer robust screening prosess, lang utdanning på bachelor nivå, og videre oppfølging når de starter tjenesten.

- Brukte brutale og ekstremt overdrevne voldshandlinger mot en som allerede lå nede
- Tok ulovlig beslag i privatpersons eiendom
- Slettet videobevis på stedet fra det ulovlige beslaget dem gjorde
- Løy om hva som skjedde i rapportene

Fortell meg igjen hvor troverdige, pålitelige og ikke-fæle disse er? Hvis dem gjør dette til tross for "rubost screening" og "lang utdanning" og enda verre "videre oppfølging" så har ikke jeg mye tro på den biten der gitt...

Det her kom jo kun fram fordi media fikk tak i overvåkningsvideoen.

Videre så bekrefter jo flere fra politiet at dem syntes det der er helt vanlig og helt greit:
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/innsatsleder-jeg-har-gjort-det-der-mange-ganger/15858026/
 

Legg til nylige skandaler som Jensen/Cappelen og knulletorsdag. Så nei... retorikken er ikke bare tull. Det har mye grobunn i en kultur vi har tatt for gitt er reineste Politimester Bastian, men som nå viser seg mer og mer at er langt mer korrupt enn den gjengse nordmann kanskje tror.

Siden politiet nå har vist at dem er villige til å ulovlig fjerne bevis mot seg sjøl, tenker jeg at folk bør være ekstra flinke til å filme interaksjoner og få det på skylagring sånn at slike som voldsmannen i uniform og voldsvennene hans ikke kan juge, jukse og snike seg unna mer.

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Voldsbruk kan forsvares dersom det er nødvendig å raskt få kontroll på en person. Men i dette tilfellet var det jo overhode ingen grunn til at politiet skulle ha kontroll på mannen.

Så vidt jeg har skjønt skulle politiet bare snakke med han. Han skulle ikke pågripes i utgangspunktet. Det var ikke nødvendig å få kontroll på han i det hele tatt, de hadde ingen rett til å kreve å snakke med han en gang. Når situasjonen eskalerte, skulle de bare stoppet opp og latt han løpe vekk.

Situasjonen hadde vært en helt annet dersom fyren truet folk med kniv eller våpen. Da ville det vært kritisk å få kontroll på han så snart som mulig, med alle mulige virkemidler.

 

Når det gjelder motstanden mannen gjør ETTER han har blitt lagt i bakken, så mener jeg det ikke må tillegges noen vekt i det helt tatt, siden det er en naturlig menneskelig reaksjon å beskytte seg selv for en fare. Siden det ikke var noen grunn for å han å forstå at det var nødvendig å bli angrepet (eks. at han hadde gjort noe ulovlig), kunne ikke han vite at hvorvidt dette var noen som var ute etter å drepe han.

Endret av John-B
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (40 minutter siden):

Det har skjedd, det tas tak i, det er et fungerende rettsvesen som ivaretar begge parter. Ikke begynn å legge opp til en "politiet er fæle" retorikk slik de har i USA osv, det blir bare tull. Politiet i Norge går gjennom en langt mer robust screening prosess, lang utdanning på bachelor nivå, og videre oppfølging når de starter tjenesten.

Det har vært en enorm ukultur i sørøst politidistrikt i over 25 år, politiet her har vært uhøflige, nedlatende og til tider direkte farlige i lang tid, det er helt tilfeldig at dette ble fanget opp. Amerikansk politi er de ikke, men det trengs opprydning. 

 a-rotten-apple-spoils-the-barrel-motivat

  • Liker 7
Lenke til kommentar
John-B skrev (21 minutter siden):

Voldsbruk kan forsvares dersom det er nødvendig å raskt få kontroll på en person. Men i dette tilfellet var det jo overhode ingen grunn til at politiet skulle ha kontroll på mannen.

Så vidt jeg har skjønt skulle politiet bare snakke med han. Han skulle ikke pågripes i utgangspunktet. Det var ikke nødvendig å få kontroll på han i det hele tatt, de hadde ingen rett til å kreve å snakke med han en gang. Når situasjonen eskalerte, skulle de bare stoppet opp og latt han løpe vekk.

Situasjonen hadde vært en helt annet dersom fyren truet folk med kniv eller våpen. Da ville det vært kritisk å få kontroll på han så snart som mulig, med alle mulige virkemidler.

Det må vel også være politifagleg svakt å gå i nærkontakt med påfølgande basketak når politiet på denne tida var midlertidig bevæpna og hadde pistol i beltet? Når eg ser på videoen så er det vel eigentleg mest flaks at Simonsen berre gjer motstand berre ved å vri og vrenge på kroppen og ved å bruke armane til å verne seg sjølv i staden for å gripe etter politiet. Nesten heile tida der han ligg på bakken så hadde han moglegheit til å gripe etter ein av dei to tenestepistolane som han hadde nesten heilt oppe i ansiktet.

Eg forstår at slik bryting i nærkamp kan være nødendig, f.eks. dersom Simensen hadde gått til angrep på politiet, men å utan makkerstøtte gå heilt inn i kroppen på ein person som du i tillegg anser som stor, sterk og farleg med både pistol, batong og pepperspray lett tilgjengeleg i beltet må vel kunne seiast å være ei gedigen strategisk tabbe om målet var å unngå at nokon i politiet kom til skade?
På dette området er eg lekmann, men politiet må vel ha nokre interne rutinar på at dei ikkje bør sleppe publikum nærmare enn ei armlengdes avstand når dei har våpen i beltet?
For sjølv om Simensen ikkje hadde hatt til hensikt å gripe etter pistolen, så må det vel være ein overhengande fare for at holsteret kan opne seg og pistolen kan falle ut når ein ligger og ruller på bakken? Holsteret er vel berre lukka med ein trykknapp eller borrelås?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man leser vekterens fremstilling av saken så fremstår det som noe annet enn uprovosert vold fra politiet.

Man kan kanskje hevde at handlingene var overdrevne, men vi forholder oss til et lite utsnitt av avslutningen på hendelsen. Jeg har ikke betegnet noen av de som kritiserer politiet her for politi-hatere eller annet tull. Jeg forsvarer på ingen måte det som skjedde, men å sitte her og rable på et forum og bestemme seg for hva som skjedde og forhåndsdømme blir for dumt.

Jeg har heller ikke den samme generelle oppfatningen av politiet som mange her fremstiller.

Jeg vokste også opp med folk som jeg fremdels har tett kontakt med som befinner seg på kant med loven i sitt daglige virke. De har mye kontakt med politiet, og har alltid fastholdt at de naturligvis spiller et spill med/mot politiet, men at de på mange måter har stor respekt for politiet og deres fremtreden, og at de tross alt er fornøyde med norsk politi.

Jeg tror nok at de fleste som kommer i klinsj med politiet er selvforskyldt, og om situasjonene ekslaerer er det som oftest ikke på grunn av politiet. At folk føler seg berettiget til å være idioter får være på dem.

Så er det naturligvis unntakssakene, som helt klart kan være mer enn to, men mitt inntrykk er at disse er i betydelig mindretall. Kritikkverdige saker tas tak i, men det er naturligvis ikke alltid lett å fange opp.

Å bruke ett surt eple blablabla for å så tvil om en hel etat blir bare dumt. Det er null belegg for en slik påstand, og det er ingen tilsynelatende trender som viser dette.

Om politiet blir røffere over tid handler dette like fort om at klientellet de håndterer også er røffere og mer konfronterende. Politiet må også ivareta egen sikkerhet. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Serpentbane said:

Om man leser vekterens fremstilling av saken så fremstår det som noe annet enn uprovosert vold fra politiet.

Man kan kanskje hevde at handlingene var overdrevne, men vi forholder oss til et lite utsnitt av avslutningen på hendelsen. Jeg har ikke betegnet noen av de som kritiserer politiet her for politi-hatere eller annet tull. Jeg forsvarer på ingen måte det som skjedde, men å sitte her og rable på et forum og bestemme seg for hva som skjedde og forhåndsdømme blir for dumt.

Jeg har heller ikke den samme generelle oppfatningen av politiet som mange her fremstiller.

Jeg vokste også opp med folk som jeg fremdels har tett kontakt med som befinner seg på kant med loven i sitt daglige virke. De har mye kontakt med politiet, og har alltid fastholdt at de naturligvis spiller et spill med/mot politiet, men at de på mange måter har stor respekt for politiet og deres fremtreden, og at de tross alt er fornøyde med norsk politi.

Jeg tror nok at de fleste som kommer i klinsj med politiet er selvforskyldt, og om situasjonene ekslaerer er det som oftest ikke på grunn av politiet. At folk føler seg berettiget til å være idioter får være på dem.

Så er det naturligvis unntakssakene, som helt klart kan være mer enn to, men mitt inntrykk er at disse er i betydelig mindretall. Kritikkverdige saker tas tak i, men det er naturligvis ikke alltid lett å fange opp.

Å bruke ett surt eple blablabla for å så tvil om en hel etat blir bare dumt. Det er null belegg for en slik påstand, og det er ingen tilsynelatende trender som viser dette.

Om politiet blir røffere over tid handler dette like fort om at klientellet de håndterer også er røffere og mer konfronterende. Politiet må også ivareta egen sikkerhet. 

Dette er en form for apologetikk som baner veien for mer og mer ulovlig voldsbruk fra politiets side.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Serpentbane said:

Å bruke ett surt eple blablabla for å så tvil om en hel etat blir bare dumt. Det er null belegg for en slik påstand, og det er ingen tilsynelatende trender som viser dette.

Selvfølgelig blir det ikke for dumt! Politiet som etat er ikke som privatpersoner å regne. Det er offentlige statlig ansatte som har som oppgave å håndheve loven og sørge for ro og orden. Det er bevæpna personer som har lov å bruke vold som virkemiddel i jobben sin. Det er et yrke som bør holdes til mye høyere standarer enn resten, på grunn av autoriteten dem bærer.

Det er fullstendig uakseptabelt å ha NOEN sure epler i et sånt yrke. Uakseptabelt. Når politi opptrer sånn som dem gjorde på Kongsberg, ikke bare voldsmannen i uniform, men dem han var med også så er det noe riv ruskende galt med opplæring siden dette skal ikke forekomme. Man skal kunne stole på politiet.

Men du syntes det er helt greit at disse driver maktmisbruk og skambanking av personer dem måtte føle for å hamre med knyttneveslag, for så å aktivt gå inn for å skjule alt sammen etterpå.

Syntes det er vanvittig naivt å tro at alle som har dårlige erfaringer med politiet har seg sjøl å takke. At den situasjona her er så belyst, er kun fordi media fikk tak i videoen og det fikk nasjonal dekning. Det er mye råttent som skjer rundt i både større og mindre byer som aldri får så mye som en notis i lokalavisa.

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig blir det ikke for dumt! Politiet som etat er ikke som privatpersoner å regne. Det er offentlige statlig ansatte som har som oppgave å håndheve loven og sørge for ro og orden. Det er bevæpna personer som har lov å bruke vold som virkemiddel i jobben sin. Det er et yrke som bør holdes til mye høyere standarer enn resten, på grunn av autoriteten dem bærer.

Det er fullstendig uakseptabelt å ha NOEN sure epler i et sånt yrke. Uakseptabelt. Når politi opptrer sånn som dem gjorde på Kongsberg, ikke bare voldsmannen i uniform, men dem han var med også så er det noe riv ruskende galt med opplæring siden dette skal ikke forekomme. Man skal kunne stole på politiet.

Men du syntes det er helt greit at disse driver maktmisbruk og skambanking av personer dem måtte føle for å hamre med knyttneveslag, for så å aktivt gå inn for å skjule alt sammen etterpå.

Har jeg noen gang skrevet det? 

Jeg skrev at vår oppfatning kan være 100% riktig basert på det lille vi har sett. Jeg skrev også at det er gode muligheter for at det er ting vi ikke vet.

Å sitte på et forum og forhåndsdømme en person i en pågående sak, og basert på samme uavklarte sak karakterisere en hel etat, det blir for dumt.

Utdanningen i Norge er veldig god, og selv om slik oppførsel, som kanskje er tilfellet her, er uakseptabel, så kan det skje til tross for gode prosesser med screening.

At du påstår at jeg synes din fremstilling av saken er helt greit blir bare så jævelig dumt, for det er ikke i nærheten av det jeg skrev. Atib over her skrev "Ikke gjør dette til en forenkling hvor kritikerne reduseres til politi-hatere", men hvis jeg ikke er enig i deres fremstilling så skal jeg liksom støtte politivold? Dra hue ut av ræva.

Og jo, politiet har anledning til å bruke vold, i motsetning til alle andre borgere (med visse unntak). Det avhenger av situasjonen. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (27 minutter siden):

Jeg skrev at vår oppfatning kan være 100% riktig basert på det lille vi har sett. Jeg skrev også at det er gode muligheter for at det er ting vi ikke vet.


Trenger vi vite så mye mer. Vi har sett videoen, som er bevis nok i seg selv.

Hva som ble sagt av vekteren, hvordan politiet følte seg, at det ble funnet våpen på Simensen i ettertid, er ikke relevant.
Simensen står med henda i lomma, og blir i løpet av sekunder angrepet av politiet.

Det er ingen tid til verbale forsøk på å roe ned situasjonen, forsøke å bortvise Simensen og hans kamerater e.l., slik politimannen hevder. Politimannen går direkte til angrep.

I løpet av tre sekunder på bakken, så begynner han å slå, rett mot bakhodet, og slår som en gal.
Dette er ikke det de fleste forbinder med å ta "kontroll" over en situasjon.

På det tidspunktet så er Simensen knapt mistenkt for noe, det er kun en krangel med denne vekteren, og vekterens ord på at det ble gjort truende håndbevegelser.
Dette er altså grunn nok til å utøve et voldsangrep av de sjeldne, i følge mange fra politiet. Neppe!

Vi vet at politiet har løyet ... grovt. Vi vet at politiet har slettet bevis.


Nå vet vi også at den samme politibetjenten som slettet bevis, umiddelbart tenkte at det hele så veldig ille ut, i og med han sier dette i retten. Og rett etter sletter han videoen på telefonen.

Vi vet også at den politibetjenten som senere hentet inn overvåkningsvideoen fra Esso, på det tidspunktet forsto at dette ville gå rett til Spesialenheten. Politimesteren gikk rett til anmeldelse av egne ansatte.

Likevel skriver de tre andre betjentene rapporter hvor de ikke nevner hva som har skjedd, annet enn at Simensen motsetter seg pågripelse og utøver vold mot politiet, noe de anmeldte han for.

De samme tre som nå slipper unna, og som plutselig i retten hevder de ikke forsto voldsbruken til deres kollega.

Vi vet likevel at en rekke politibetjenter fra samme politidistrikt nå forsvarer voldsbruken, deriblant den psykopatiske Guddal, som ser ut til å trene om nettene for å være klar til neste offer han kan banke opp.

Et par av disse gærningene fra politiet, har sågar uttalt at dette er forbilledlig politiarbeid, og slik det bør være.
Disse burde sparkes, alle som en.

Hva mer trenger vi egentlig å vite?
Uansett utfallet av rettssaken, så har det blitt ganske åpenbart for svært mange av oss, som ikke har noen større erfaring med politiet, at de er pill råttne.

Det bør ryddes over en lav sko blant de som ser ut til å tro at det er greit å angripe folk på den måten.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Serpentbane said:

Å sitte på et forum og forhåndsdømme en person i en pågående sak, og basert på samme uavklarte sak karakterisere en hel etat, det blir for dumt.

Utdanningen i Norge er veldig god, og selv om slik oppførsel, som kanskje er tilfellet her, er uakseptabel, så kan det skje til tross for gode prosesser med screening.

Selvfølgelig karakteriserer jeg politiet som en enhet. Det er jo det dem går ut for å være. Det skal ikke være sånn at dersom jeg vil anmelde noe eller få hjelp av politiet så må jeg dra to fylker unna for der er dem greie. HELE politiet må virke. Ikke bare her og der. Hele.

Når en del av politiet lar voldsmenn få lov å bære uniform og våpen, så virker ikke politiet som helhet.
Når en del av poltiet lar ansatte ulovlig slette videoopptak av deres egen oppførsel så virker ikke politiet som helhet
Når en del av politiet lar ansatte forfalske rapporter så virker ikke politiet som helhet

Derfor legger jeg hele politiet under en kam her og ikke forsøker å bagatellisere situasjona.

 

Endret av Wheeljack
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

Jeg har ikke betegnet noen av de som kritiserer politiet her for politi-hatere eller annet tull.

Jeg ba deg ungå å legge opp til en forenkling som innebærer at de som kritiserer denne saken skal reduseres til urimelige aktører som argumenterer utifra trass, fremfor substans, slik du tilsynelatende er i ferd med her:

3 hours ago, Serpentbane said:

Ikke begynn å legge opp til en "politiet er fæle" retorikk slik de har i USA osv, det blir bare tull.

Som også tilsynelatende innebærer at kritikken mot politet i USA er urimelig, som ironisk nok er en urimelig påstand i seg selv slik den står på generellt grunnlag.

Quote

Jeg forsvarer på ingen måte det som skjedde, men å sitte her og rable på et forum og bestemme seg for hva som skjedde og forhåndsdømme blir for dumt.

Hvis man ikke kan kritisere at etaten som skal ivareta lov og orden, forsøker å gjøre borgene de betales for å beskytte rettsløse, så kan vi vel legge ned hele dette forumet først som sist.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Å bruke ett surt eple blablabla for å så tvil om en hel etat blir bare dumt. Det er null belegg for en slik påstand, og det er ingen tilsynelatende trender som viser dette.

Du så videoen, du vet de slettet bevis, du vet rapportene deres var ren fantasi. Det er råtne epler her, og det har jeg sett med egne øyne, jeg vet ikke hva slags erfaring du har med sørøst, men det er uten tvil en ukultur der å det har vært det lenge, dette er bare toppen av isfjellet med slettede videoer. 

Jeg skal ikke engang nevne ryktene, for det er alt det er, men der det er røyk.  

Endret av skaftetryne32
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Sitat

(NRK)

Tiltaltes forsvarere spilte av lydopptak fra samband og telefonsamtaler den aktuelle kvelden og natta.

Etter at politifolka har fått kontroll på situasjonen, sier en av dem at han har vært og hentet overvåkningsvideoen fra bensinstasjonen.

 

er det ikke betenkelig at de selvsamme politifolk som evt. er innblandet i hendelser, kan ta med seg videoopptak? Hva om de ødelegger den? Jeg regner med at bensinstasjoner, banker, butikker, etc. er nødt å gi fra seg slikt, men spørsmålet er til hvem? Burde vel ideelt sett være til andre enn de som er direkte innblandet. Fins det noen regler/prosedyrer på denslags?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...