Gå til innhold

Kongsberg Politivold


Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at det ikke hindrer dumme politi fra å gjøre dumme ting, det er utrolig å se hva noen får seg til å gjøre når de vet at de filmer det. Sjekk audit the audit på YouTube for skrekkeksempler fra USA. Men da har man hvertfall bevis på det i ettertid. Burde være en billig teknologi i disse dager.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke uvanlig at politifolk, selv om de ikke utøver vold selv og kanskje aldri ville gjort det, dekker over for de som faktisk gjør det. Det er et ganske naturlig menneskelig instinkt, særlig når du jobber med folk hver dag, i yrker hvor man er nødt til å stole på hverandre. Men når det skjer slike ting ser jeg ikke stort annet valg enn å sparke og eventuelt straffeforfølge voldsutøveren, og kanskje sparke de som forsøker å dekke over også, litt avhengig av hvilken forklaring de kommer med. Eventuelt sende dem tilbake på kurs og kontorarbeid for en stund. Det er så vidt jeg vet mange nyutdannede politifolk som trenger en stilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Må si jeg blir urolig av slike hendelser.

I en video publisert av Dagbladet vises det også til at andre politimenn angriper vitner som filmer hendelsen, tar fra de mobiltelefonen og sletter videoene.

De går også såpass til verks at de sletter videoene fra "slettede elementer".

Det som gjør meg mest urolig av denne hendelsen, foruten selve volden, er at de politifolkene som sletter videoene tror at dette forsvinner ved sletting.

Selvfølgelig kan dette hentes ut igjen, selv om det er "slettet". Jeg har mang en gang hentet ut data jeg har slettet fra mine enheter.

Bare det at disse politifolkene (personene), trodde de kunne hjelpe en maktsyk kollega ved å "slette" filmer fra en mobiltelefon tilhørende et vite skremmer meg. Hvor faen er kompetansen? De er jo stokk dumme, og samtidig skal forsvare vårt demokrati, lover og regler.

Jeg blir regelrett flau av å lese dette: Maktmisbruk og inkompetanse innad i politiet på samme sted.

Her håper jeg ALLE involverte mister sine jobber i politiet!

Herregud så pinlig!

Lenke til kommentar
0laf skrev (52 minutter siden):


De burde alle få sparken, dersom det viser seg at de er skyldige, noe de høyst trolig er i følge artikler og de videoene som er sluppet av Dagbladet.

Det aller verste i denne saken, er nettopp de som lyver i rapportene for å beskytte kollegaen.

Politimannen som slår har tydeligvis psykiske problemer, og ser ut til å få et anfall av noe slag, når han plutselig angriper en ung gutt. Slik oppførsel er helt unormalt, og vedkommende burde aldri vært politi (og forblir det forhåpentligvis ikke lengre), men det er likevel en slags unnskyldning.

De som derimot skriver rapporter som støtter opp om denne politimannen, forsøker å slette bevis på telefoner og den slags, er jo tvers gjennom korrupte, og viser at de ikke har forstått sine arbeidsoppgaver i det hele tatt. De burde sparkes umiddelbart.

Man kan ikke komme tilbake til yrket etter noe slikt, når man har vist en total mangel på integritet og dømmekraft ved å dekke over for sine venner med løgn, i stedet for å utføre jobben, å rapportere kollegaen.

Jeg ønsker å nyansere dette litt.
Som vi alle vet så har det vært mange eksempler de siste årene som beskriver en generell dårlig kultur i Politiet. Spesielt når det gjelder å dekke over for hverandre og fryse ut de som ikke "vil spille ball".
Ikke ulikt kulturen i forsvaret. Nå skal jeg bruke en omstridt terminologi, men jeg vil kalle det for "toxic masculinity".
Litt sånn krigerkultur, at man står sammen, mot røkla. Den eneste du kan stole på er sidemannen.
Hvor dette er noe som kan utvikle seg organisk i en krigssituasjon og slikt, så er det helt malplassert i en organisasjon som Politiet.
I USA har dette blitt ganske ekstremt, av mange grunner, hvor de aller fleste ikke gjelder i en norsk sammenheng, men noen gjør det, som tidligere nevnt.
Men det er likevel noe som må slås ned på.

Dette er dog ikke en unnskyldning for å lyve for andre, men tegner et bakteppe som kan spille inn i dette, at er man en "tyster" som ikke kan stoles på, så kan det bli ganske ukoselig på arbeidsplassen, at frykten for dette kan føre til at du hjelper en "brother in arms".
Vi så jo hvordan det gikk i forsvaret, hvor han som fyllekjørte forventet at medsoldater skulle gi han et alibi. Og hun som nektet ble fryst ut og ble utsatt for ting som kan være hevn for at hun sa i fra. Han det gjaldt ble forfremmet i stedet og fikk beholde jobben.
Eller han som nektet å registrere skytevåpnene til han politisjefen, han fikk det ikke gøy.

Det er selvsagt alvorlig å gjøre noe slikt, men jeg kan se hvorfor noen velger å gjøre det.
Hvorfor politibetjentene som ikke var direkte involvert valgte å lyve i rapporten vet jeg ikke, vi vet heller ikke noe om de involverte, hvem gjorde hva?
Mitt poeng er uansett at det kanskje ikke er riktig å gi absolutt alle sparken, men at det kan være grunner til å gi noen en sjanse til.
Det er ikke sikkert at personen er et rasshøl, men at saken er alvorlig nok til at det bør få en skikkelig etterspill.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Alle som er medskyldige her må miste all rett til og jobbe som politi og selvfølgelig må det etterforskning og straff til, grov vold og korrupsjon utført av offentlig tjenestemann, burde bli en temmelig sur lærepenge for alle involvert. 

 

Enig i at det bør sendes et kraftig signal, at sånn skal vi ikke ha det i Norge. Det er helt uakseptabelt at dette dysses ned og ikke får alvorlige følger for de involverte.
Jeg håper og tror at mediene ikke lar denne saken ligge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Uderzo skrev (16 minutter siden):

Jeg ønsker å nyansere dette litt.
Som vi alle vet så har det vært mange eksempler de siste årene som beskriver en generell dårlig kultur i Politiet. Spesielt når det gjelder å dekke over for hverandre og fryse ut de som ikke "vil spille ball".

Å hvor i hierarkiet stopper dette med å fryse ut de som ikke vil "spille ball"?

Uavhengig av hvor det stopper, må en slik situasjon gå såpass høyt at demokratiet fordømmer det for å unngå gjentagelse.

Ta situasjonen såpass ved roten at etterkommere ikke kan gjøre samme feil igjen. Det tror jeg er en god tilnærming.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (1 minutt siden):

Å hvor i hierarkiet stopper dette med å fryse ut de som ikke vil "spille ball"?

Det går dessverre ganske høyt. Det ser man i de sakene hvor politifolk varsler eller følger spillereglene for så å bli trakassert eller ignorert. To saker som jeg kommer på i farten er drapet i Bergensregionen der en etterforsker varslet mott slett arbeid (politiet hadde henlagt en sak som selvmord når det egentlig var drap) og han som ble utfryst mobbet av kolleger når han prøvde å gjøre ting etter boka når en politimester hadde ulovlige våpen liggende på jobb.

I Bergenspolitiet var det også en svært utbredt voldskultur blant politiet i mange tiår, spesielt rettet mot narkomane. Noe av dette kan man se i denne dokumentaren:

Her er forresten NRKs sak om hendelsen i denne tråden.

Her er hvordan politiet skal arrestere noen på en korrekt måte:

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (12 minutter siden):

Her er hvordan politiet skal arrestere noen på en korrekt måte:

Dette så jo veldig pent og pyntelig ut. Det er sjelden det i virkeligheten. Pågripelser kan se veldig stygge ut i virkeligheten, men de kan være fullt lovlige likevel.

I saken som omtales i denne tråden virker det som det ikke er grunnlag for å bruke fysisk makt i utgangspunktet, og selv om vedkommende gjør fysisk motstand så fremstår det fullstendig ute av proporsjoner å begynne å slå på den måten. Men i en situasjon der man faktisk har med en farlig person som må tas kontroll på fordi alternativet er at han skader noen, så kan slag være helt legitimt hvis det er nødvendig for å få kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (20 minutter siden):

Å hvor i hierarkiet stopper dette med å fryse ut de som ikke vil "spille ball"?

Uavhengig av hvor det stopper, må en slik situasjon gå såpass høyt at demokratiet fordømmer det for å unngå gjentagelse.

Ta situasjonen såpass ved roten at etterkommere ikke kan gjøre samme feil igjen. Det tror jeg er en god tilnærming.

Det stopper vel egentlig ikke noe spesielt sted, som jo er en del av problemet. 

Ja, som nevnt så er jeg enig i at dette må få skikkelig følger, men at det alene kan stoppe en ukultur tror jeg ikke. Da må det bli mer ansvarliggjøring i staten og det skjer ikke med det første, ledere i staten står som regel trygt. Man må begynne øverst og jobbe seg nedover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

@FrihetensRegn

Nå rir jeg to hester. 

Men overstående sak/tråd var svært brutalt utført av politiet mot sivile.

På en annen side. Sette deg inn i en situasjon der du møter noen som oppfattes som truende.

Du er på jobb, tjener penger til livets opphold. Men jobben innebærer livets innsats, bare minutter før tirsdagsmiddag.

Vi må ikke glemme at jobb som politi krever mye, samtidig som man må beholde befatning. Politiet utsettes for ufattelig mye rart.

Men denne saken, alle involverte skal ansvarliggjøres.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Vi må ikke glemme at jobb som politi krever mye, samtidig som man må beholde befatning. Politiet utsettes for ufattelig mye rart.

Det stemmer, og jeg har flere i familien og en venn som jobber eller har jobbet i politiet. Dårlig lønn og mye krevende arbeid.

Da er det ganske provoserende å se enkelte råtne epler ødelegge for ellers flotte politifolk. Dessverre er det ikke alle som lukes ut på PHS som burde vært det. Det er mulig testen om egnethet bør utvides for å luke ut individer som har kort lunte og lav terskel for å bruke vold. Folk som kommer ferske fra militæret kan være ekstra lurt å ta en dypere titt på. Noen av soldatene som tjenestegjorde for forsvaret i Afghanistan drepte mennesker der nede (på lovlig vis, så vidt vi kan anta) for så å begynne i politiet. De som har skutt på andre mennesker og blitt beskutt kan være mindre følsomme overfor andre mennesker og lettere ty til vold. Det gjelder ikke alle selvfølgelig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...