Gå til innhold

Kongsberg Politivold


Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, kjetilkl said:

Altså, så fort jeg påpeker svakheter med argumentasjonen, så blir jeg tillag meninger jeg ikke har eller har gitt utrykk for - skjerp dere 🤮

Ingen grunn til å bli lei deg selv om argumentet du brakte inn i diskusjonen vanskelig kan sies å holde vann. Sletting av bevis er lovbrudd, og det å ta seg inn på et vitnes mobil uten lovhjemmel er vel i beste fall tjenesteforsømmelse. 

Hva politimannen senere oppgir som årsak til lovbruddet frikjenner ham ikke for lovbruddet. Og jeg er ganske sikker på at at om også denne politimannen hadde fått sin dag i retten ville utfallet bli noe langt annet enn en bot på 12.000 kr. 

Til sammen har altså disse to politimennene besørget grisebank av offeret, slettet bevis, levert falsk anmeldelse og tuklet med rapporter. De forsøkte å snu hendelsen opp ned og gjøre offeret om til en voldsmannen, og viktig bevis med både video og audio ble slettet.

Det er intet mindre enn en katastrofe for rettssikkerhet at politimannen som slettet bevis ikke måtte møte i retten. Det er en systemfeil, og og slik kan vi ikke ha det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bojangles skrev (7 timer siden):

Hva politimannen senere oppgir som årsak til lovbruddet frikjenner ham ikke for lovbruddet. Og jeg er ganske sikker på at at om også denne politimannen hadde fått sin dag i retten ville utfallet bli noe langt annet enn en bot på 12.000 kr. 

Jeg vil generelt sett ikke anbefale å synse høylytt om hva resultatet ville blitt i retten uten peiling på norsk strafferettspraksis. Men du er veldig underholdende, det skal du ha. Jeg håper bare ingen tar deg alvorlig. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Denne dommen er positiv for alle kriminelle og aktivister som utøver vold og hærverk. Nå kan di motsette seg politiets ordre, di kan motsette seg arrest og faktisk gå til motangrep om di føler for det. Politiet har mista evna til å kontrollere di som setter seg sjølv over lova. Patetisk å sjå kor mange som syns det er ok her inne. 

Lenke til kommentar
On 25.4.2024 at 5:27 PM, Markiii said:

Ja, den virker svært svak, og er også selvmotsigende. Det er bra de anker dommen videre.

Jeg har en rekke punkter jeg reagerte på i dommen, og nevner noen her:

Eksempel 1: Dommen slår fast at personene politiet ville snakke med (blant annet Simensen) ikke var farlige, men Simensen hadde vært aggressiv og truende, og hadde også drapstruet folk. Han hadde også gjort politiet oppmerksomme på seg tidligere på kvelden med sin spesielle oppførsel. Å påstå at det ikke er holdepunkter for at en ruset, aggressiv person som drapstruer folk ikke er farlig er svært spesielt.

Dommen slår også fast at "det var ingen konkret fare for politifolkenes eller andres liv og helse", noe som er åpenbart galt. Simensen var ruset og aggressiv, og hadde drapstruet folk. Han gjorde også voldsom fysisk motstand da politiet forsøkte å ta kontakt med ham.

Videre, i ettertid viste det seg at vedkommende faktisk var bevæpnet, og at han hadde en historikk som tilsa at han var farlig. Her gjorde altså politimannen en korrekt bedømmelse av hvor farlig vedkommende er. Dette ser dommen bort ifra.

Eksempel 2: Dommen påstår at "tiltalte kunne fortsatt å bruke vanlige arrestasjonsteknikker" uten å si noe mer om hva slags teknikker de viste til. De har nettopp hatt blant annet lærere i arrestasjonsteknikk i salen, og likevel klarer de ikke å komme med noe mer konkret? Her skal altså sivilister helt uten kunnskap og kompetanse overstyre fagpersoner og komme med ren synsing.

Retten tar heller ikke hensyn til beskrivelsen av hvor voldsom motstand Simensen gjorde (og det at han opprettholdt denne voldsomme motstanden i nesten 20 minutter, noe som bekrefter politimannens vurdering av hvor farlig denne personen var).

Eksempel 3: Retten mener at Simensen burde bli sluppet løs da han gjorde så voldsom motstand at de ikke fikk kontroll på ham. Dette er mildt sagt en spesiell holdning. Man skal altså gi en potensielt farlig person som er ruset og aggressiv, og som har drapstruet andre, muligheten til å komme seg på beina og gå til reelt angrep (som han også gjorde da han faktisk klarte å komme seg på beina)?

Videre, politimannen ble frikjent for slag med batong mot hodet, nettopp fordi Simensen angrep politiet etter å ha kommet seg opp. Ja, dere vet, det som lagmannsretten mener tiltalte burde ha gjort. Altså latt ham slippe løs så han kunne gå til angrep! En åpenbar selvmotsigelde.

(Hva skjedde forresten med å bruke alternative arrestasjonsteknikker? Først mente retten at det skulle brukes andre arrestasjonsteknikker, men nå skulle det ikke brukes likevel, men den farlige personen måtte få lov til å reise seg og gjøre seg enda bedre klar til kamp? Enda selvmotsigelse.)

Eksempel 4: Dommen slår fast at det som gjorde at situasjonen eskalerte var slagene mot Simensen, noe som fikk Simensens venner til å reagere og blande seg inn i politiets arbeid. Her mener altså retten at politiet har skylden dersom andre blander seg inn og forstyrrer arbeidet deres. Hva?!

Faktum er at dommen er full av selvmotsigelser og faktafeil, og jeg ønsker å gjenta dette poenget igjen:

Dommen:  "Det var riktignok ikke grunn til å forvente at tiltalte skulle slå fornærmede slik han gjorde, og det var et sterkt misforhold mellom fornærmedes motstand straks etter nedleggelsen og tiltaltes bruk av slag."

Dette er beviselig feil, da

1) retten selv motsier seg selv og mener først Simensen burde bli sluppet for å få anledning til å ta initiativet og angripe, og så innrømmer at han nettopp gikk til angrep da han kom seg løs, og

2) retten tar ikke hensyn til det faktum at Simensen var aggressiv, hadde drapstruet folk og gjorde voldsom fysisk motstand.

Som sagt, en meget svak dom med selvmotsigelser, faktafeil og ukvalifisert synsing.

Dessuten vanskeliggjør det operativt politiarbeid, da retten både mener at polisiære vurderinger som viser seg å stemme i etterkant (hvor farlig Simensen faktisk var) ikke rettferdiggjør den nødvendige bruk av makt for å håndtere en åpenbar trussel, samt at retten mener at politiet har skylden dersom de bruker fysisk makt og dette får publikum til å blande seg.

Håper virkelig at Høyesterett setter foten ned og retter opp i dette rotet som lagmannsretten har synsa seg fram til. Mildt sagt skremmande om politiet ikkje skal ha mulighet til å ta tak i situasjoner der folk er aggresive og ikkje etterkommer politiets ordre. Simensens oppførsel plasserer personen godt ut i kriminell adferd overfor politiet og burde bare av den grunn feie dommen til lagmannsretten i søpla.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Denne dommen er positiv for alle kriminelle og aktivister som utøver vold og hærverk. Nå kan di motsette seg politiets ordre, di kan motsette seg arrest og faktisk gå til motangrep om di føler for det. Politiet har mista evna til å kontrollere di som setter seg sjølv over lova. Patetisk å sjå kor mange som syns det er ok her inne. 

Jeg ser ikke helt hvordan dommen skal føre til dette resultatet. Størsteparten av den volden som ble utøvet ble funnet rettmessig og lovlig. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, krikkert said:

Jeg vil generelt sett ikke anbefale å synse høylytt om hva resultatet ville blitt i retten uten peiling på norsk strafferettspraksis. Men du er veldig underholdende, det skal du ha. Jeg håper bare ingen tar deg alvorlig. 

Uansett hvilken grunn politimannen oppgir så er det altså lovbrudd for politiet å slette bevis. Det er så grunnleggende at med mindre de også slipper inn folk med varig svekkede sjelsevner eller en IQ under 60 på politihøyskolen så må en faktisk anta at sletting av bevis er lovbrudd er noe alle politifolk er veldig klar over. 

Politimannen viste at han trengte lovhjemmel men valgte likevel med makt å bryte loven slik at han fikk slettet bevis. Og det er saken. 

Alt det andre om hva han sa om grunnen til slettingen og alt det er bare støy, skapt for at ingen skal reagere på at politimannen kun fikk 12.000 kr i bot. 

Det er en systemfeil når kriminelle lovbrytere i politiet kan fortsette å jobbe som politi. Og jeg kan på ingen måte forstå hvordan sletting av bevis kunne ende opp feid under teppet med kun en bot og ikke fengselsstraff.

I det minste om bot var korrekt reaksjon burde det ha blitt fasit etter en rettssak og ikke samtaler på bakrommet slik som det vi endte opp med. Og da ville vel også påtalemyndighetene kunne anket dom fra tingretten?

At en politimann sletter bevis er kanskje isolert sett mer alvorlig enn volden hans kollega tildelte offeret. 

Endret av bojangles
  • Liker 9
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 timer siden):


Her er jeg enig.

At en politimann klikker, og går til voldelig angrep, er så sin sak, og et problem med denne ene politimannen, som bør løses med straff og sparken.

At hans kolleger sletter bevis, og ikke minst ser ut til å ha sittet sammen og kokt sammen en historie hvor offeret blir anmeldt for vold mot politiet, er systemfeil, og en ukultur i politiet, som helt åpenbart burde vært straffet hardere, og som politiet som enhet burde ta på alvor.

Politiet burde selvsagt tatt dette på alvor men det er ikke slik det fungerer og det vil nok desverre alltid være slik at de beskytter hverandre på tvers av lover og moral. Nåde dem som gjør noe annet. De går en sikker skjebne i møte..

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lyncs said:

men det er ikke slik det fungerer og det vil nok desverre alltid være slik at de beskytter hverandre på tvers av lover og moral.

Det er tross alt alvorlige forbrytelser de slipper helt unna med: Falsk anmeldelse, falsk vitnemål og datainnbrudd. Det eneste er at de får, er en liten smekk for sletting av bevis (i det som er en straffesak), i tillegg til den åpenbare voldsdommen.

Så, ja, det er tilnærmet straffefrihet for politiet for å bryte store deler av straffeloven. De kan nesten gjøre hva som helst, bortsett fra å banke folk og slette filer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...