Gå til innhold

Dagpenger samtidig som AS'et mitt tjener penger


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg får for tiden dagpenger fra NAV da jeg er arbeidsledig og har fått innvilget "dagpenger under studie". Men samtidig som jeg får dagpenger fra NAV er jeg eneeier av et AS som kommer til å tjene litt penger fremover. Jeg har designet noen nettsider, og tidligere har jeg fakturert en cut av alt salg som skjer via disse nettsidene. Det har ikke vært veldig store summer, kanskje 200-300k i året, og jeg har ikke tatt ut penger fra selskapet - jeg har bare investert de i fond/startups.

Er det innafor å fortsette å fakturere for salg via nettsidene nå som jeg får dagpenger fra NAV? Klarer liksom ikke helt å wrappe hodet rundt hvor grensa går - jeg skal jo ikke ta ut noe til privat bruk, så det ville jo vært krise for privatøkonomien om dagpengene ble avkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opsat500 skrev (2 minutter siden):

At du eier aksjer i et AS som tjener penger går ikke ut over dagpenger så lenge du ikke er ansatt/arbeider i bedriften. 

Takk for svar. Jeg bruker ≈ 5 timer i uken på å oppdatere/endre nettsider, så jeg arbeider _litt_ i AS-et.

Lenke til kommentar

Umiddelbart høres dette litt rart ut.

Det at du får dagpenger og samtidig driver et AS virker som en glipp fra NAV. Dette bør du få en bekreftelse i fra NAV på at er greit, ellers kommer de senere å ta deg for det. Så vidt jeg vet får ikke selvstendig næringsdrivende dagpenger, og sånn jeg tolker det er det det du er når du har eget AS.

Du kan jo høre i Juss-forumet, da det tidvis virker like smart som å snakke med en tilfeldig person i NAV. Får du snakke med en kompetent person i NAV kommer du langt. Ellers kan du lese på websidene deres og se om de har lagt ut noe klargjørende.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (10 timer siden):

Den rette å spørre er NAV, de har svaret.

Jeg vil understreke dette. Som utgangspunkt er du ikke ansatt, men jeg tviler på at det finnes smutthull hvor du kan tjene opp masse penger i et AS for så å ta ut etter du har fått jobb igjen uten å få noe avkorting i dagpenger for perioden du i praksis faktisk tjente penger. Hør med NAV hvordan du kan gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagpenger skal avkortes mot arbeidet tid, jf. folketrygdloven § 4-13.

Når du arbeider for bedriften skal du føre dette på meldekortet. Dette gjelder både design mv ("fakturerbart arbeid") og fakturering, regnskap, og annen administrasjon ("ikke-fakturerbart arbeid"). 

At bedriften senere får inntekter for det fakturerbare arbeidet gir ikke plikt til å føre timer på meldekortet. Men det at du arbeider med å beregne hva du skal fakturere og å fakturere klienter, det er arbeidede timer som skal føres på meldekort. 

Selv om du ikke tar deg betalt - for du sitter på begge sider av bordet og kan derfor bestemme det selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som eneeier av et aksjeselskap, er det viktig å være klar over at inntektene til selskapet kan påvirke retten til dagpenger. NAV vil normalt sett kreve at alle inntekter skal rapporteres, inkludert inntekter fra aksjeselskapet ditt.

Hvis selskapet ditt fortsetter å tjene penger, kan dette påvirke beløpet du får i dagpenger, eller til og med føre til at NAV avslutter dagpengeutbetalingene dine. Dette kan skje selv om du ikke tar ut penger fra selskapet til privat bruk.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med NAV og informere dem om at du er eneeier av et aksjeselskap som tjener penger. NAV kan gi deg veiledning om hvordan du skal rapportere inntektene fra selskapet og hvordan dette vil påvirke dagpengeutbetalingene dine.

Det kan også være lurt å vurdere å endre faktureringsmetoden din for å redusere eventuelle problemer med NAV. Du kan for eksempel vurdere å ta ut en fast sum per måned fra selskapet i stedet for å fakturere en prosentandel av salget via nettsidene dine.

Husk at det er viktig å være åpen og ærlig med NAV om alle inntektene dine, både fra dagpenger og fra selskapet ditt. Å ikke rapportere inntekter kan føre til alvorlige konsekvenser, inkludert krav om tilbakebetaling og sanksjone

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (16 timer siden):

Hei,

Jeg får for tiden dagpenger fra NAV da jeg er arbeidsledig og har fått innvilget "dagpenger under studie". Men samtidig som jeg får dagpenger fra NAV er jeg eneeier av et AS som kommer til å tjene litt penger fremover. Jeg har designet noen nettsider, og tidligere har jeg fakturert en cut av alt salg som skjer via disse nettsidene. Det har ikke vært veldig store summer, kanskje 200-300k i året, og jeg har ikke tatt ut penger fra selskapet - jeg har bare investert de i fond/startups.

Er det innafor å fortsette å fakturere for salg via nettsidene nå som jeg får dagpenger fra NAV? Klarer liksom ikke helt å wrappe hodet rundt hvor grensa går - jeg skal jo ikke ta ut noe til privat bruk, så det ville jo vært krise for privatøkonomien om dagpengene ble avkortet.

Du tror at å tjene seg en liten lønn og foreløpig spare pengene i et firma trengs ikke opplyses om ifm dagpenger?

Jeg tror du forstår bedre.

Du ønsker bare å kunne si til deg selv at noen på et forum trodde det var ok.

Jeg tror kanskje at navs system kobler ditt navn og nr med eierskap og roller i Brønnøysundregisteret, det er hvor langt du er unna en anmeldelse for trygdesvindel.

Edit, som andre sier, spør nav. Og la oss få vite om det er ok.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar
Phethario skrev (3 timer siden):

Som eneeier av et aksjeselskap, er det viktig å være klar over at inntektene til selskapet kan påvirke retten til dagpenger. NAV vil normalt sett kreve at alle inntekter skal rapporteres, inkludert inntekter fra aksjeselskapet ditt.

Hvis selskapet ditt fortsetter å tjene penger, kan dette påvirke beløpet du får i dagpenger, eller til og med føre til at NAV avslutter dagpengeutbetalingene dine. Dette kan skje selv om du ikke tar ut penger fra selskapet til privat bruk.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med NAV og informere dem om at du er eneeier av et aksjeselskap som tjener penger. NAV kan gi deg veiledning om hvordan du skal rapportere inntektene fra selskapet og hvordan dette vil påvirke dagpengeutbetalingene dine.

Det kan også være lurt å vurdere å endre faktureringsmetoden din for å redusere eventuelle problemer med NAV. Du kan for eksempel vurdere å ta ut en fast sum per måned fra selskapet i stedet for å fakturere en prosentandel av salget via nettsidene dine.

Husk at det er viktig å være åpen og ærlig med NAV om alle inntektene dine, både fra dagpenger og fra selskapet ditt. Å ikke rapportere inntekter kan føre til alvorlige konsekvenser, inkludert krav om tilbakebetaling og sanksjone

ChatGPT?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (4 timer siden):

Du tror at å tjene seg en liten lønn og foreløpig spare pengene i et firma trengs ikke opplyses om ifm dagpenger?

Jeg tror du forstår bedre.

Du ønsker bare å kunne si til deg selv at noen på et forum trodde det var ok.

Jeg tror kanskje at navs system kobler ditt navn og nr med eierskap og roller i Brønnøysundregisteret, det er hvor langt du er unna en anmeldelse for trygdesvindel.

Edit, som andre sier, spør nav. Og la oss få vite om det er ok.

Det var da voldsomt til personangrep. Dette er noe jeg har hatt som bi-inntekt når jeg har vært i arbeid de siste årene, så spørsmålet er om jeg kan motta dagpenger samtidig som jeg mottar denne bi-inntekten i AS-et all den tid jeg ikke tar ut noe til privat bruk. Og jeg antydet vel ikke at jeg ikke skulle opplyse om dette til NAV, jeg tenkte at et diskusjonsforum er en plass å løfte det opp for å se om andre har vært i samme situasjon tidligere og kan gi noen råd.

 

Men ja, jeg hører direkte med rådgiveren min i NAV.

Endret av Tomre91
Lenke til kommentar

Som andre har skrevet går det fint an å jobbe samtidig som man mottar dagpenger. Du kan til og med jobbe 100 % en periode samtidig som du er registert på ytelsen (du får bare ikke utbetalt penger i perioder du jobber for mye).

Det viktigste er at antall arbeidstimer føres opp. I tillegg ville jeg skrevet til NAV detaljert hva situasjonen din er. Hvordan fungerer firmaet, hvordan du har jobbet i firmaet før og hvordan du jobber i firmaet nå. Med "jobber" tenker jeg ikke nødvendigvis på ansettelsesforhold, men hvor mange arbeidstimer du legger ned. Det essensielle er hvilken tid du legger ned i dette.

I korte trekk: Vær ærlig og detaljert. Om du har beskrevet situasjonen din korrekt overfor NAV (og NAV fortsetter å utbetale ytelse etter at de kjenner din situasjon) kan du vanskelig bebreides hvis du bekymringer deg for anklager om trygdebedrageri.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hør med NAV.

I mine ører så høres dette litt suspekt ut av flere grunner. 200 - 300 000 kr i året er ikke egentlig småpenger, det er vel omtrent noe av det man kan forvente å få i dagpenger om man har at en gjennomsnittlig lønn før man gikk på dagpenger. Om man da velger å ha et AS og ikke ta utbytte/betale ut lønn, så vil jo det virke lukrativt å gå på dagpenger mens man jobber i eget AS og gjemmer penger til senere, for å få både i pose og sekk. 

Når man går på dagpenger skal man også være reell arbeidssøker, og bruke tiden på å søke på stillinger også når man ikke jobber.

Dernest kan man anta at timene du jobber skal føres på meldekortet, så timene du legger i selskapet må jo nesten føres på en måte. Når det er sagt betyr det ikke at du vil stå helt uten dagpenger, det mest logiske dersom det er gode grunner for å ikke ta ut lønn fra selskapet på nåværende tidspunkt, er at du blir bedt om å føre timene du jobber å meldekortet og får trekk for det.

Når det er sagt, om du ikke egentlig bruker så mye tid på dette, så trenger det ikke å bli så mye trekk. Om de 200 - 300 000 kr gjenspeiler en god timelønn, så vil du jo fortsatt lønne seg å ha selskapet kontra å bare gå på dagpenger eller bare jobbe i selskapet.

Jobbet selv litt som lærervikar da jeg var arbeidsledig og gikk på dagpenger, og vikartimer er veldig godt betalt. Spurte NAV om hvordan dette skulle føres på meldekortet da timelønnen er veldig høy med tanke på hva dagsatsen er på NAV. Fikk beskjed om at jeg ikke skal ta hensyn til timelønn, og bare føre antall timer jeg faktisk får betalt for, som var tiden jeg hadde undervisning + 30 minutter avsatt til før- og etterarbeid. For en dobbeltime som lærervikar fikk jeg utbetalt nærmere 1200- før skatt, dagpengesatsen min var på nøyaktig 1000 kr. En dobbelttime ble ført som 2,5 timer på meldekortet om jeg ikke husker feil, 2,5 timer trekk ble vel noe sånt som 300-400 kr i trekk (dagpengesats 1000/7,5), og fremdeles 600-700 kr utbetalt etter fratrekk for timene. Dvs. jeg satt igjen med 1200 + 600-700 kr de dagene = 1900 kr i stedet for om jeg ikke hadde jobbet om bare hadde fått dagpenger på 1000 kr.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5ee3f...196

Hvis du får trekk i dagpenger for å jobbe i selskapet du eier kan det være mer lønnsomt å ansette en daglig leder med teknisk bakgrunn som kan gjøre alt for deg

Anonymous poster hash: 5ee3f...196

Lenke til kommentar
On 4/15/2023 at 2:13 AM, Shivati said:

Firmaet ditt kan tjene så mye penger du/det vil. Eneste du skal bry deg med, er å melde inn timene du har jobbet. Om firmaet ditt tjener 10 mill, så har det ingen ting å si i forhold til trygd/aap, kun timer/arbeid du gjør teller med dær

Er du sikker på dette? Så jeg kan ha et AS med 10 millioner på bok som er investert i flere fond, men samtidig få dagpenger, og det eneste jeg trenger å gjøre er å føre opp antall timer jeg jobber for AS'et? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...