Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb krever erstatning for mistet nøkkelkort


Gjest e44d5...4d1

Anbefalte innlegg

Gjest e44d5...4d1

Heisann.

Fruen trenger adgangskort for å kunne åpne lokalene til jobben de dagene hun kommer først. Da snakk om et vanlig "hotell-kort" som scannes. Dette mistet hun en tid tilbake og fikk kjeftet huden full. Etter å ha mottatt nytt kort mistet hun også dette etter en stund. Dette skjedde over en periode på 2 år. 

Nå krever jobben erstatning for disse, 1700 for hvert, 3200 til sammen. Denne prisen står oppgitt i arbeidskontrakten, noe jeg ikke kan se nærmere på da hun ikke fikk en kopi av den, selv om å ha bedt om det ved signering.

Det jeg lurer på er om det er loving med sånne erstatingskrav i en kontrakt? Fått fortalt så mye annet som er langt utenfor hva jeg ville akseptert i en jobb, så begynner å lure.

Jeg ville i alle fall aldri gått med på å betale for noe jeg trenger for å utføre jobben min, bare pga å være uhelldig å miste det. Skal det være mulig å tape penger av å gå på jobb?

Anonymous poster hash: e44d5...4d1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Guest e44d5...4d1 said:

Jeg ville i alle fall aldri gått med på å betale for noe jeg trenger for å utføre jobben min, bare pga å være uhelldig å miste det. Skal det være mulig å tape penger av å gå på jobb?

Med logikken du presenterer her så vil det si at så sant arbeidsgiver gir deg noe utstyr som du trenger for å utføre jobben du er ansatt til å gjøre, så har du full ansvarsfraskrivelse av dette "fordi det er arbeidsgiver sitt utstyr" ?

 

Lenke til kommentar

Gjerne si meg hvor jeg kan kjøpe kort til 50 øre så skal jeg bytte leverandør ASAP. 😋

Men tilbake til saken 1700,- er rimelig kostbart. For produksjon av enkeltkort med print, programmering osv. tar der jeg jobber ca. 1/3 av dette. Som ett annet datapunkt kan jeg også nevne at NTNU tar 150,- for erstatning av kort som distre studenter roter bort.

Om arbeidsgiver har ett reelt krav eller ikke vet jeg ikke, men det er åpninger for at arbeidstaker kan kreves for skade og tap. Nå vil jeg ikke kalle det spesielt graverende å miste to kort over en periode på to år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidstakers ansvar for skade påført arbeidsgiver er regulert i skadeserstatningsloven § 2-3. Det kan bare kreves erstatning i den utstrekning "det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig." 

Både styrkeforhold, hvor dumt arbeidstaker har opptrådt og ellers alt som retten finner rimelig er relevant. 

Ellers tviler jeg på at man kan forhåndsavtale et erstatningsbeløp som ikke reelt sett svarer til arbeidsgivers tap. 1 700 høres ganske vilt ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (35 minutter siden):

Gjerne si meg hvor jeg kan kjøpe kort til 50 øre så skal jeg bytte leverandør ASAP. 😋

Men tilbake til saken 1700,- er rimelig kostbart. For produksjon av enkeltkort med print, programmering osv. tar der jeg jobber ca. 1/3 av dette. Som ett annet datapunkt kan jeg også nevne at NTNU tar 150,- for erstatning av kort som distre studenter roter bort.

Om arbeidsgiver har ett reelt krav eller ikke vet jeg ikke, men det er åpninger for at arbeidstaker kan kreves for skade og tap. Nå vil jeg ikke kalle det spesielt graverende å miste to kort over en periode på to år.

US $0.89  10%OFF | 10pcs NFC card tag tags 1k S50 IC 13.56MHz Read Write RFID
https://a.aliexpress.com/_msgDzNk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e44d5...4d1
Wheeljack skrev (4 timer siden):

Med logikken du presenterer her så vil det si at så sant arbeidsgiver gir deg noe utstyr som du trenger for å utføre jobben du er ansatt til å gjøre, så har du full ansvarsfraskrivelse av dette "fordi det er arbeidsgiver sitt utstyr" ?

 

Ja det vil jeg uten tvil si. Da innenfor de rammene at jeg ikke har vært uaksomt, og da mener jeg at om jeg sklir å deiser i bakken med jobb-pc i sekken skal ikke jeg betale en krone for ødelagt pc. Kan helt sikkert bli enige om unntak her basert på sære stillingstitler, men for hvilken som helst "mannen i gata" jobb hadde ikke jeg i hvert fall tenkt at arbeidstaker skulle bli belastet for et uhell.

Salvesen. skrev (4 timer siden):

Disse kortene koster ett par kroner. Helt urimelig! 

Jeg hadde ikke betalt en krone før jeg hadde sett den signerte kontrakten og hatt den oversett av advokat i fagforening. 

Evt hadde jeg spurt om tekniske detaljer på kortet og bestilt 10 stykk fra alibaba til de.

Skal høre om vi kan få tatt en titt på den kontrakten :)

Bytex skrev (3 timer siden):

1700 kroner per kort??? Det er jo helt sinnssvakt. Et slikt plastkort koster kanskje 50 øre i innkjøp, og bilde+info printes på kortet med en skriver på 2 sekunder. pinkode kan også velges når man printer ut kortet.

Høres ut som de bruker veldig flotte kort ja, men er helt hvite platikkortuten noen for for bilde eller info 😛

Big_JT skrev (48 minutter siden):

Gjerne si meg hvor jeg kan kjøpe kort til 50 øre så skal jeg bytte leverandør ASAP. 😋

Men tilbake til saken 1700,- er rimelig kostbart. For produksjon av enkeltkort med print, programmering osv. tar der jeg jobber ca. 1/3 av dette. Som ett annet datapunkt kan jeg også nevne at NTNU tar 150,- for erstatning av kort som distre studenter roter bort.

Om arbeidsgiver har ett reelt krav eller ikke vet jeg ikke, men det er åpninger for at arbeidstaker kan kreves for skade og tap. Nå vil jeg ikke kalle det spesielt graverende å miste to kort over en periode på to år.

Er nok jobben med å få programmert nytt kor tkoster noe her.

Jarmo skrev (14 minutter siden):

Hvor mange kort med tilgang må reprogrammeres/byttes ut i ettertiden?

 

Ingen kort reprogrammeres. Kortet som er mistet blir sperret og et nytt blir "scannet" inn på hvert dør. Dette er det faktisk damen som gjør i deres tilfelle. Snakk om 8-10 dører, nytt kort er oppe å går på rundt 10 minutter.

Herr Brun skrev (13 minutter siden):

Arbeidstakers ansvar for skade påført arbeidsgiver er regulert i skadeserstatningsloven § 2-3. Det kan bare kreves erstatning i den utstrekning "det finnes rimelig under hensyn til utvist adferd, økonomisk evne, arbeidstakerens stilling og forholdene for øvrig." 

Både styrkeforhold, hvor dumt arbeidstaker har opptrådt og ellers alt som retten finner rimelig er relevant. 

Ellers tviler jeg på at man kan forhåndsavtale et erstatningsbeløp som ikke reelt sett svarer til arbeidsgivers tap. 1 700 høres ganske vilt ut. 


Ja jeg synes også det høres ekstremt urimelig ut. Hvordan de ville vurdert å miste to kort over to år i hennhold til paragraf 2-3 som du nevner er vanskelig å vite, men synes selv det ikke høres spesielt ille ut. Ikke er det snakk om et bygg med en ekstra streng sikkerhets policy eller.

Anonymous poster hash: e44d5...4d1

Lenke til kommentar
Krozmar skrev (12 minutter siden):

Jeg ser for meg at reprogrammering av kort er kostnaden her, siden de kan ikke bare dele ut kort med samme info til deg.. men reprogrammere kort til alle ansatte på nytt, i tilfellet kortet som ble mistet kommer på avveie.. Samme normen er jo på nøkler ellers også om det mistes..

Reprogrammere alle kortene? Hvis jeg mister mitt adgangskort på jobb, så deaktiveres dette i adgangssystemet slik at det blir ubrukelig og nytt kort aktiveres. Andre kort påvirkes selvsagt ikke. I så fall har man et ekstremt lite fornuftig system.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest aef92...ce3
Sitat

utrolig. Jeg har selv både mistet adgangskort i jobben. Samt også slitt ut kortet slik at det ikke fungerer lengre. Begge ganger er kort deaktivert og jeg har fått nytt "gratis"

 

Anonymous poster hash: aef92...ce3

Lenke til kommentar
Gavekort
post ble belønnet av Gavekort!

"Takk for at du er deg"

Krozmar ble tildelt merket 'Superstar' og 1 poeng.

Llandari skrev (5 minutter siden):

Reprogrammere alle kortene? Hvis jeg mister mitt adgangskort på jobb, så deaktiveres dette i adgangssystemet slik at det blir ubrukelig og nytt kort aktiveres. Andre kort påvirkes selvsagt ikke. I så fall har man et ekstremt lite fornuftig system.

Det spørs hvilket system de bruker, men ja det er naturligvis best om de har en slik løsning hvor alle kort er forskjellige, men jeg vet at noen admin kort på hoteller er identisk.. Eksempelvis for de renholdsoperatører og andre ansatte..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Llandari skrev (5 minutter siden):

Reprogrammere alle kortene? Hvis jeg mister mitt adgangskort på jobb, så deaktiveres dette i adgangssystemet slik at det blir ubrukelig og nytt kort aktiveres. Andre kort påvirkes selvsagt ikke. I så fall har man et ekstremt lite fornuftig system.

Varierer, hvilket hotell/bedrift vil ta sjansen for at tilgang kan være usikker for brukere?

 

 

Lenke til kommentar
Gjest e44d5...4d1

Som nevnt over gjøres det ingenting med kortene som fremdeles er i bruk.

 

Sitat

Ingen kort reprogrammeres. Kortet som er mistet blir sperret og et nytt blir "scannet" inn på hvert dør. Dette er det faktisk damen som gjør i deres tilfelle. Snakk om 8-10 dører, nytt kort er oppe å går på rundt 10 minutter.

 

Anonymous poster hash: e44d5...4d1

Lenke til kommentar
Krozmar skrev (36 minutter siden):

Det spørs hvilket system de bruker, men ja det er naturligvis best om de har en slik løsning hvor alle kort er forskjellige, men jeg vet at noen admin kort på hoteller er identisk.. Eksempelvis for de renholdsoperatører og andre ansatte..

Tror ikke disse kortene er identiske, men at de har samme rettigheter har de nok.

Det er noe annet i dag enn når dørkort var laget som sveitseroster, mister man kort i dag så blir dette sperret og påvirker ikke andre kort/brukere som sagt tidligere, dette gjelder både på hotell og andre arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Har ikke arbeidsgiver forsikringer som skal dekke ansattes alminnelige skader og tap? Å miste et adgangskort et par ganger over flere år må da være regnet som ganske vanlig, mildt, alminnelig og akseptabelt for arbeidstaker å dekke, enten direkte eller via forsikring. Spesielt når det er summer på godt over 1 000 kr som kan være mye for en arbeidstaker.

Jeg har vært på arbeidsplasser der arbeidere har tabbet seg ut og gjort skader på maskiner for flere hundre tusen kroner og et tilfelle der en maskin ble helt ødelagt og måtte byttes ut til over en million kroner, alt pga unødvendige, men menneskelige feil som man kan forvente at folk kan gjøre, i dette tilfellet i forbindelse med vedlikehold. Alt ble naturligvis tatt via forsikring og hadde bare konsekvenser i form av bedre opplæring og advarsler for arbeider.

Er du med i en fagforening kan man høre med dem. Er det et lite firma kan det være litt vanskelig å komme til enighet.

Lenke til kommentar

Hele saken er mystisk. Erstatning for tapt eiendom tilhørende arbeidsgiver, skal være den faktiske verdien. Ikke en tilleggsbot. 

Lurer nesten på om denne historien mangler noe, eller er 100% ærlig? Å ikke få kopi av signert kontrakt, prisen på kort... Er det en kjede ville jeg kontaktet hovedkontoret.

300-400 kr hadde vært noe annet... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...