Gå til innhold

Sophie Elise viser sitt sanne ansikt, igjen


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, knutinh said:

Hvis man frykter at Nordmenn med mørk hud følte seg utrygg av Atle Antonsens famøse utbrudd, burde man da unngå å omtale saken offentlig fordi det kan føre til at flere blir utrygg?

Classic knuth.
Jeg tror ikke det er fremmed for noen med mørk hud å bli omtalt slik Atle Antonsen omtalte Sumaya Jirde Ali, det kan likevel oppleves skremmende og utrygt.
Et av de mest skremmende aspektene er hvorvidt det er mange som ønsker å marginalisere deg på den måten, å løfte tematikken ut i lyset fremfor at den holdes i helgemørkets kaos, innebærer såvidt jeg kan se et forsøk på trygghets-skapning.
Saken var kanskje et forsøk på å belyse hvordan selv godt likte kjendiser kunne være avsender av slike utsagn, (det er ikke kronikk-verdig at no-names kaller deg stygge ting i køen til the villa) kanskje med et lite håp om at det innebar en debatt om hvorfor det er slik at dette er noe folk med mørk hud fremdeles opplever, og hvorfor det er slik. Men ja, kanskje neste gang..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
a_aa skrev (30 minutter siden):

From the top of my head: Billie Holiday. Beatles. Miles Davis. Jimi Hendrix. Rolling Stones. Janis Joplin. Sex Pistols. The Doors. Ozzy Osbourne. Duran Duran. 

Sex, drugs and rock'n'roll er i løpet av tiårene nå altså blitt til sex, drugs and bloggers. Og som alltid uttrykkes bekymring for påvirkning av barna og av at "ungdommen nå til dags" er på ville veier. Historien gjentar seg selv :) 

Jeg er rett og slett overbærende til hele greia. Jeg tror verken bildet eller podcasten i seg selv får noen barn til å bruke kokain. Så lenge man har et greit utdanningssystem og lar foreldre få tid til å være gode foreldre, tror jeg effekten av "stjerner" fra populærkultur er svært liten.

Så klart, men det er lettere å få tilgang på stoffer enn før og farligere stoffer. Innimellom er det ungdom som dør av det etter å ha vært på fest. Det var bare en tablett – noen timer senere var Mathias (18) død

Og som politiet sier i informasjonskampanjer på skoler, hvis de har det nå lenger. Det vil alltid være en i vennegjengen som ikke tåler å prøve hasj/narkotika. Det vet de som har opplevd rusmisbruk i nær familie, eller kjenner noen.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, a_aa said:

From the top of my head: Billie Holiday. Beatles. Miles Davis. Jimi Hendrix. Rolling Stones. Janis Joplin. Sex Pistols. The Doors. Ozzy Osbourne. Duran Duran. 

Sex, drugs and rock'n'roll er i løpet av tiårene nå altså blitt til sex, drugs and bloggers. Og som alltid uttrykkes bekymring for påvirkning av barna og av at "ungdommen nå til dags" er på ville veier. Historien gjentar seg selv :) 

Jeg er rett og slett overbærende til hele greia. Jeg tror verken bildet eller podcasten i seg selv får noen barn til å bruke kokain. Så lenge man har et greit utdanningssystem og lar foreldre få tid til å være gode foreldre, tror jeg effekten av "stjerner" fra populærkultur er svært liten.

En helt annen sak om NRK skal sponse det med kontraktsinngåelser :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Hva mener du med dette?

Posten din fremstod som at du ønsket å tone ned debatt om SE fordi debatten i seg selv kunne forårsake mer av det man ønsker å unngå.

Jeg mener du er deg selv lik.
Jeg ønsker ikke noe som helst ut av dette, mitt intrykk er at fordømmelsen føres på det grunnlag at noen av hennes følgere kan bli positivt inklinert til å prøve kokain fordi Sophie Elise figurerer i et bilde med det som angivelig er kokain.
Hvis det stemmer, synes jeg det er rart at denne mot-kampanjen føres ved å kopiere eller gjen-opplaste bildet Sophie Elise tok vekk kort tid etter publiseringen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
a_aa skrev (48 minutter siden):

From the top of my head: Billie Holiday. Beatles. Miles Davis. Jimi Hendrix. Rolling Stones. Janis Joplin. Sex Pistols. The Doors. Ozzy Osbourne. Duran Duran. 

Sex, drugs and rock'n'roll er i løpet av tiårene nå altså blitt til sex, drugs and bloggers. Og som alltid uttrykkes bekymring for påvirkning av barna og av at "ungdommen nå til dags" er på ville veier. Historien gjentar seg selv :) 

Jeg er rett og slett overbærende til hele greia. Jeg tror verken bildet eller podcasten i seg selv får noen barn til å bruke kokain. Så lenge man har et greit utdanningssystem og lar foreldre få tid til å være gode foreldre, tror jeg effekten av "stjerner" fra populærkultur er svært liten.

Forskjellen er vel at tidligere så var det musikken man frontet, hva er det egentlig Sophie Elise fronter? Og hvorfor skal statskanalen fremme dette? 

Resten er riktig, ungdommen idoliserer sine ikoner, og hverken Ozzy Osbourne eller Sophie Elise er vel ikoner verken foreldre nå eller da syntes var noe særlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (34 minutter siden):

Det er mange ting den posen kan inneholde uten at det fremstår usannsynlig, selv om man antar det kan være kokain, kan det like lett være fks. ketamin

Forandrer det noe at det er Ketamin? 

Ser ikke ut som om de er i et K-høl iallefall  men hvem vet.

 

Minner om emojien hun brukte, en fe 🧚‍♀️, som man gjerne kaller kokain, "fairy dust"

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Det endrer antagelig ingenting, jeg bare belyste at vi ikke vet hva som er i posen, samtidig som jeg ville spekulert í at det er kokain hvis jeg måtte gjette.

Okay, er enig.

Edit: leste et innlegg på m24.no som hevdet at Ketamine er lovlig. Så tenkte først du hadde lest det der.

https://m24.no/debatt-erik-saeter-influensere/offentlig-gapestokk-sophie-elise-og-medias-forsvinnende-definisjonsmakt/584367

Endret av mandodiao
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 timer siden):

Hvis du faktisk ser den illegale handelen som hovedproblemet (som også jeg gjør) så er det et paradoks at du er strengt i mot en all form for liberalisering av enkelte rusmidler. Som man vet blomstret den illegale handelen av alkohol når man hadde forbud mot alkohol.

En "liberalisering" vil ikke gjennomføres hodeløst men eks. i samarbeid med Apoteker og instanser som Vinmonopolet. Personlig er jeg ikke for en liberalisering av rusmidler på generell basis men ser helt klart at enkelte ting som CBD olje hjelper mange kroniske syke i dag får dårlig hjelp. Dette motarbeides av krefter som ikke er opptatt av pasientens beste.

Jeg har aldri sagt jeg er i mot liberalisering av rusmidler som du påstår. Tvert i mot. Det finnes alltid et tilbud der det er et marked. Enten det er kjøp av sex, rus eller andre ting. Liberalisering av rus gir mer kontroll, er tryggere for brukerne og bygger ned kriminaliteten i et samfunn som bidrar til sosialt utenforskap - og mye, mye annet. Et illegalt, uregulert rusmarked koster staten så uendelig mye mer enn det fleste er i stand til å forstå. I dag er det paradoksalt nok enklere å få kjøpt illegale rusmidler enn alkohol i enkelte byer.

Det litt spesielle her, er vel at det er Sophie Elise alene som får hele støyten, mens venninna som faktisk holdt denne posen - dama til Marius, sønn av Mette Marit; og dermed indirekte involvert i kongefamilien; ser ut til å slippe godt unna dette her. Rettferdig? Tror nok at dette "vennskapet" har talt sine dager nå. 

Når man legger ut om hele livet sitt, så kommer det en smell en gang i blant. Et bilde tatt i fylla kanskje, uten et "skarpt øye" for detaljer der man deler sitt liv med 600k - ukritisk for at man faktisk er en rollemodell for mange barn og ungdom, der skillet mellom et privatliv og en rolle som offentlig person er så godt som fraværende. Da er man rett å slett naiv & dum.
Er man litt smartere, så tar man bilder - og har et "redaksjonsmøte" med seg selv i edru tilstand, der man poster bilder i etterkant av situasjonen. Men hva vet vel jeg om dette livet. Har jo ikke engang Instagram. 😜 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (43 minutter siden):

Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor dama er relevant for noe i utgangspunktet.

Fordi tusenvis av barn og ungdom ser opp til henne som et forbilde. Derfor har hun en sjelden påvirkningskraft der dårlige verdier og holdninger kan smitte over på sin "fan-base", og resulterte i ganske fatale holdningsendringer blant underutvikla personer som ikke ennå evner å tenke seg, og som slavisk følger sine idoler. Kritisk tenkning kommer først senere i livet. Hun har mer makt enn folk flest forstår.

Men jeg forstår tankegangen din. Dama i seg selv som et produkt er verdiløst. Men si det til en halv million kidz.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (42 minutter siden):

Fordi tusenvis av barn og ungdom ser opp til henne som et forbilde.


Men hvorfor?
Du har rett, hun eier vel ikke talent innen noe som helst, annet enn å markedsføre seg selv, som hun tydeligvis er unikt god på.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):


Men hvorfor?
Du har rett, hun eier vel ikke talent innen noe som helst, annet enn å markedsføre seg selv, som hun tydeligvis er unikt god på.

Jeg tror det er tilfeldigheter. Hun startet å blogge i en tid der det var noe "nytt å spennende" med å utlevere seg personlig. Da var jo dette med blogg noe relativt nytt. Der enkelte individer kjapt fikk topp-plasseringer om de gjorde ting riktig med speilreflekskameraet sitt. Er man litt spesiell og skiller seg litt ut - så blir man jo med en gang litt mer spennende.... spesielt for barn og unge. Ta bare hu Mamma til Michelle -bloggeren. Som også til de grader utleverte sitt eget barn i sin blogg. Samtidig som hun viste en halv pupp her og der. Kropp selger. Dessverre blir man ofte kjendis av rene tilfeldigheter i dag. Ikke av talent. Du ser det i alle bransjer. Kanskje spesielt i musikkbransjen. På 70-tallet ga jo folk faen i hvordan du så ut. Så lenge du sang bra! Men nå er du ingenting uten "rett" kropp.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...