Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10 % offisielt, men dette er selvsagt lett å jukse med, bare å endre litt på varer for å utelukke de dyreste. Som de kaller det i usa, CP-Lie istedet for CPI, consumer price index. Hvis folk virkelig hadde fått sett hvor mye prisene øker måtte man nok hatt nærmere 10-15 % styringsrente. Etter min mening burde også boligpriser vært med på denne statistikken. Det eneste man oppnår med å ikke ha det er at alt man tjener er nærmest null verdt og storparten av befolkningen må ta opp mer og mer lån bare for å overleve fra dag til dag.

4.5 % styringsrente er nok langt unna å stoppe inflasjon på 10-15 %, rente må over inflasjonsnivået hvis man skal få det ned. Realrente er fortsatt sterkt negativ og valutaen samt det vi tjener får mindre og mindre verdi. Svaret er mer gjeld for de fleste av oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettavisen pluss: Det norske kjøttberget vokser: – Jeg ser ingen vei utenom betydelige priskutt. Det mangler egg og melk, men kjøtt er det mer enn nok av.

Du trenger ikke kjøpe pluss-tilgang for det står egentlig ikke noe mer interessant i artikkelen enn det som står i tittelen. Kort sagt så har kjøttkonsumet gått betydelig ned, samtidig som melk og egg har økt. Flåsete sagt kan vi si at folk velger å lage pannekake til middag oftere og kjøttretter sjeldnere. Det er jo ganske naturlig ettersom pannekaker er mye billigere enn kjøttretter. Det privatøkonomiske presset kommer ikke bare fra kjøtt, men også renter og mye annet. Endret forbrukeradferd påvirker kjøttprisen betydelig. Markedsmekanismene fungerer!

Personlig har jeg omtrent halvert kjøtt-konsumet, men kommer ikke til å øke det igjen selv om prisene faller på grunn av ønske og behov for et kosthold som er mer i tråd med det folkehelseinstituttet anbefaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Simen1 skrev (På 16.1.2024 den 11:47 AM):

Nettavisen pluss: Det norske kjøttberget vokser: – Jeg ser ingen vei utenom betydelige priskutt. Det mangler egg og melk, men kjøtt er det mer enn nok av.

Du trenger ikke kjøpe pluss-tilgang for det står egentlig ikke noe mer interessant i artikkelen enn det som står i tittelen. Kort sagt så har kjøttkonsumet gått betydelig ned, samtidig som melk og egg har økt. Flåsete sagt kan vi si at folk velger å lage pannekake til middag oftere og kjøttretter sjeldnere. Det er jo ganske naturlig ettersom pannekaker er mye billigere enn kjøttretter. Det privatøkonomiske presset kommer ikke bare fra kjøtt, men også renter og mye annet. Endret forbrukeradferd påvirker kjøttprisen betydelig. Markedsmekanismene fungerer!

Personlig har jeg omtrent halvert kjøtt-konsumet, men kommer ikke til å øke det igjen selv om prisene faller på grunn av ønske og behov for et kosthold som er mer i tråd med det folkehelseinstituttet anbefaler.

Mens kjøttet hoper seg opp på lager og må settes ned i pris, så skjer det motsatte med poteter. Det er nå "bare" 70 000 tonn poteter på lager, langt under de 90 000 som er normalt for årstida. I motsetning til kjøtt er poteter en sesongvare som hovedsaklig høstes inn på høsten. Det vil si at forbruket av potet må ned til 7/9 av normalen det neste halve året for å unngå at butikkene går tomme. Den viktigste reguleringa av markedet skjer gjennom pris. Regn altså med høyere priser på poteter og potetgull fram til høsten. Nødvendig prisøkning er neppe proporsjonal med ønsket forbruksreduksjon. Prisene kan potensielt bli mye høyere fram til høsten og akkurat som med banker og renter så er det ingen garanti for at butikkene setter ned prisene raskt og like mye når høsten kommer. Deler av prisøkningen kan altså bli varig.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/frykter-potetgullkrise/80887050

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 27.1.2024 den 11.14):

Det er nå "bare" 70 000 tonn poteter på lager, langt under de 90 000 som er normalt for årstida.

Hvordan forberede seg på pottitmangelen? Kjøpe potetmel og bruke det i melboller og komper. Fryse ned potetretter. Men det blir vel at de kjøper inn noe ekstra pottit fra utlandet. Som de gjør med melkepulver. 

Lenke til kommentar
Nepa skrev (12 timer siden):

Hvordan forberede seg på pottitmangelen?

Det blir neppe noen mangel - bare høyere priser. Da går etterspørselen naturlig ned. Det vil si at flere, oftere velger pasta, ris, pizza etc i stedet for retter med poteter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at Coop Mega. har 40% paa Toro varene denne uken.

Var inne aa kikket i dag. Ser at de enda, ligger noen oere over, de faste prisene, som Kiwi har.

Gjentar, de faste prisene, ikke de, som de har, bare en uke.

Jeg maa spoerre meg selv, har de saa hoeye priser paa disse varene, naar prisen er paa topp? 40% hoeyere?????

Faar leke prisdetektiv, neste uke ogsaa og sjekke ut, hva fastprisen, egentlig er.

Koster en Toro gryterett, paa Mega nesten 50 kr naa?  

 

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å lese denne her.

Prisvekst i Skandinavia: Derfor stig prisane meir i Noreg.

Sitat

Prisveksten i Noreg er meir enn dobbelt så høg som i våre naboland Sverige og Danmark, viser tal for desember.

 

Sitat

Men kvifor har ikkje fallet i straum- og energiprisar dradd prisveksten like mykje ned i Noreg som i Danmark?

Det er på grunn av straumstøtta her i landet, ifølge Espen Kristiansen i Statistisk sentralbyrå

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Du kan regne med at den prisen bikker opp når påsken er over. Appelsin = Påske i dagligvaren. På samme måte som lammelår, kvikklunsj og marsipan.

I tillegg har dem også smått begynt å pushe ferdigmarinert kjøtt i forskjellige "grillserier". Kan tenke meg til at det kommer mye tilbud på slikt fram mot sommeren med tanke på lagerbeholdningen for kjøtt. Og det er ikke nødvendigvis gode tilbud, kjedene tar seg godt betalt for krydder og marinade.

Hva poteter angår, så er det en markant økning i pris. I februar kunne potet.no melde at poteter går 20% over målpris. Utfra mine anekdotiske observasjoner i butikken, så ser det ut til at økningen tas helt ut. Poteter har blitt vesentlig dyrere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...