Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (12 timer siden):

ble overrasket hvor billig iskrem var på Rema1000 nå

Diplom-is TRESS 2.l  kr.26.80

Kiwi lå rundt 40 ++ kr. er vel First Price

Diplom Tress-is på Rema kosta omtrent det samme i august. Men, da Rema hadde 50% på omtrent alle isbokser fra Diplomis med Æ-appen, så kjøpte jeg noen bokser med is (krokan-is var litt dyrere, den kosta litt over 17 kr. for 2-liters boks.)🙂

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare gjette hvem som får regninga hvis Coop, Rema og Norgesgruppen får 21 milliarder i bøter av Konkurransetilsynet ! Men, årene går så det blir neppe av.

https://www.nettavisen.no/okonomi/gigantbotene-til-kiwi-rema-og-extra-det-er-klart-det-haster/s/5-95-1361025

Selv bruker jeg kupp-appen for å se hvor det er mat på tilbud i nærområdet.   https://kupp.no/

Bunnpris har hatt kjøttdeig uten vann og salt  fra Gilde denne uka til 49 kr. for 400 grams pakke.   Jeg er tilbudsshopper, bruker fryseren hyppig.

Rema og Kiwi har halv pris på all dagfersk bakverk fra kl. 22 på hverdagen (fra kl. 20 på lørdag). 

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode råd for de som fortsatt har nok penger til å sløse dem bort.

Dyrt i matbutikken? Eksperten har råd: – Slik kan du spare 60.000 i året

Sitat

Tusenlappene flyr til alle kanter når du går på butikken. Forbrukerøkonom Linda Tofteng Eliassen gir deg spare-oppskriften som kan fjerne irritasjon og bekymring.

Sitat

Ikke handle av gammel vane. Sjekk kilopris, literpris, meterpris og stykkpris i butikken. Du blir overrasket.

Her sliter jeg. Angret på at jeg ikke kjøpte en espresso kaffeboks da den var på salg på Meny, da jeg ikke visste prisen på forhånd. Meny: før 87 kr, nå 70 kr.  Rema 1000 og Kiwi: 77 kr. Coop Extra på Oslo S: 97 kr.

Det er store forskjeller i pris, men hvis man tenker at 10 kr nå er det samme som 1 kr før...

Varer som det går mye av er det lettere å lære seg prisen på.

Lurer på om de har ulike priser innenfor den samme kjeden?

Lenke til kommentar
Gufi skrev (12 timer siden):

Rema og Kiwi har halv pris på all dagfersk bakverk fra kl. 22 på hverdagen (fra kl. 20 på lørdag). 

kan fort være 20 kr. spart det, men pleier å være glissent i brødhylla så sent. men hvis man tilfeldigvis er innom på formiddagen også, så kan man jo gjemme et favoritt-brød "helt bakerst, høyt som mulig etc. og satse på det fortsatt ikke er oppdaget når klokka er passert 22.00 :D

før, når Kiwi (var det vel?) solgte til halvpris på varer som var dagen før BF gikk ut, verserte det rykter om at folk dreiv å stappet unna varer på underligste steder i butikken en tid i forveien, og hentet de frem når de var blitt halv pris. Vet ikke hvor sant det er jeg men, "nød lærer naken kvinne å spinne" så noen er vel oppfinnsomme :p

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (25 minutter siden):

kan fort være 20 kr. spart det, men pleier å være glissent i brødhylla så sent. men hvis man tilfeldigvis er innom på formiddagen også, så kan man jo gjemme et favoritt-brød "helt bakerst, høyt som mulig etc. og satse på det fortsatt ikke er oppdaget når klokka er passert 22.00 :D

 

Takk for tipset 😁

Det er igjen et par av de dyreste brødene. Men det blir en god handel, da man får mye fiber for pengene.

Lenke til kommentar
trikola skrev (5 minutter siden):

Oslo S ... søndagsåpen butikk i sentrum antar jeg - jeg forventer ikke lave priser der

Vil det si at en  Coop Extra  Coop Prix-butikk som ikke er søndagsåpen, har lavere pris på samme produkt?

Kjært barn har mange navn, men det var altså hos Coop Prix jeg så den dyre kaffen.

Lenke til kommentar

Når jeg begynte å kjøpe Coop pizza så kostet de 2 for 45.

Så gikk de opp til 50, så til 55, og nå koster de 60 kroner, for 2 stykker. 

Nå lønner det seg ikke lengre, da en kan få grandis til 25 kroner på tilbud. 

Håper folk skjønner det, og slutter å kjøpe, så kanskje de går ned igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Håper folk skjønner det, og slutter å kjøpe, så kanskje de går ned igjen. 

I følge statistikkene over inkasso og tvangssalg, og media, så er det langt flere som sliter. Da er man pent nødt til å snu noen steiner for å redusere utgiftene. Så jeg ser for meg at svært mange dyre varer mister markedsandeler til billigere alternativer, selv i helt andre kategorier. F.eks vil jeg anta at salget av tomatsuppe har skutt i været mens sushi har falt kraftig.

Selv har jeg lagt merke til at jarlsberg og nøkkelost har steget voldsomt i pris. Konsekvensen av det er at jeg unner meg disse sjeldnere og heller kjøper prispresserne oftere. Eller tar f.eks leverpostei eller kaviar på skiva i stedet for ost.

Butikkene må nok kaste mye dyr mat en periode og kjøpe inn mindre. Etter hvert må det jo bare komme en motreaksjon der produsentene og butikkene dumper prisene for å klare å selge de dyre matvariantene fortsatt. Følg med utløpsdatoen på dyre varer i butikkhyllene og hvilke varer de går tomme for og hvilke som bugner over i hyllene. Rødvinspølse er et annet eksempel. I en av mine butikker lå disse stort sett urørt til en pris på 105-115 kr/stk i mange måneder, til de plutselig ble satt ned til 59 kr/stk og de ble utsolgt på noen få dager.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Originale" varer og butikkens egne merker er ofte priset med 1 krones forskjell nå. Man kan like gjerne kjøpe det man liker best, for det er ikke noe betydelig forskjell i prisen.

Ost er dyrt nå, men det er likevel et bedre valg å kjøpe en ostebit fremfor smøreoster til flere og 30 kroner for en tube. Man må ha tuber for hundrevis av kroner for å nå til et brød. Tuber er ikke den rimeligste emballasjen, men de greier å selge kaviar og majones på liknende tuber til en brøkdel av prisen. Skal tro om det ikke var kaviar helt nede i 7 kr på en tube.

tubeost_jpg_hapi91rd6u
Slikt noe er det bare å styre unna. Det er 50% ost i det og ca 41% vann. Kiloprisen for osten blir hinsides. Pris og mengde gir ikke mening for annet enn produsent og selger. Det er ca 6 tuber for 200 kr og det rekker ikke noe langt. Tanken her er nok at det som allerede er ute av tuben, ikke kommer tilbake og at man bare må spise det opp.

Nå har ikke jeg fulgt med på prisen på egg, men eggeskiver på brødskiva er antakelig fremdeles innenfor prismessig. Agurkskiver også, sammen med noe man liker. Jeg har ikke testet kun med agurk. Agurk og leverpostei er digg. Sylteagurk også. Paprika er også godt sammen med noe, men litt tidkrevende. Kanskje greit av og til for variasjon.

Her bør man være kreativ. Går man i påleggsfellene vil det koste flesk, uten at man får særlig igjen for pengene. Man må også kjøpe "rigktig" størrelse for kiloprisen varierer voldsomt. Det kan raskt være 50% å spare på å velge riktig størrelse.

Smøreost på tube egner seg til beredskapsmat da den ikke krever kjøling og har ok holdbarhet. Til hverdagskost er det for små tuber og for høy kostnad.

Ost i skiver er også dyrt, men det er praktisk på farta eller hvis man skal servere noen gjester og vil ha litt fine skiver. Man trenger ikke være så fin på det til et ostesmørbrød. Skjær med høvel, det smelter i ovnen likevel.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Når jeg begynte å kjøpe Coop pizza så kostet de 2 for 45.

Så gikk de opp til 50, så til 55, og nå koster de 60 kroner, for 2 stykker. 

Nå lønner det seg ikke lengre, da en kan få grandis til 25 kroner på tilbud. 

Håper folk skjønner det, og slutter å kjøpe, så kanskje de går ned igjen. 

Hvor finner du grandis til 25 kr nå om dagen? Denne uken var de på tilbud fra 45-55 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bortimot 5 år siden Grandiosa kostet 25 kr på tilbud og ikke ble de noe bedre å spise av det i det heller.
7340011498865.png
Disse er ganske gode, hvis frossen vare kan kalles god, men det er ei stund siden det var gi-bort-pris på de. Så bør man ikke spise slikt hver dag uansett og da spiller kanskje prisen så mye likevel. Det går an å venne seg til å spise halve pakken, altså ca 300 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

99kr kiloet for fårekjøtt som holder til 4 middager til meg, eg hiver dog 2 pølser fra slakteren oppi, så det blir 50kr ekstra. Synes ikke 150kr i kjøtt som gir 4 middager over 4 dager er spesielt dyrt. 

I gryten er det kålrot, potet, gulrot, løk og diverse eg har tilgjengelig oppi. Fantastisk mat til det eg vil kalle rimelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (23 minutter siden):

I gryten er det kålrot, potet, gulrot, løk og diverse eg har tilgjengelig oppi.

Den oppskrifta kan fint kombineres med svineknoke til 40 kr/kg. Det er riktignok mye fett og bein så kjøttprisen blir sikkert 100 kr/kg, men både fett og marg setter smak på grønnsakene. Jeg liker sellerirotas smak så jeg bruker å ha det også oppi. Jeg lagde det her om dagen og vil anslå at det ble ca 30 kr pr voksne person.

Dubious skrev (13 minutter siden):

Var visstnok Grandis tynnbunn 4 for 100.

Shrinkflation. Den grandisen er krympet fra originalen med 560 til 320 gram, kjøttet er fjernet og det er mindre ost og mer tomatsaus.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, itgrevelin said:

99kr kiloet for fårekjøtt som holder til 4 middager til meg, eg hiver dog 2 pølser fra slakteren oppi, så det blir 50kr ekstra. Synes ikke 150kr i kjøtt som gir 4 middager over 4 dager er spesielt dyrt. 

I gryten er det kålrot, potet, gulrot, løk og diverse eg har tilgjengelig oppi. Fantastisk mat til det eg vil kalle rimelig. 

Da blir det mer kjøtt enn det som er lov å spise i disse tider. Er det ikke <350 gram per uke som er den nye normen? 😮

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...