Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (28 minutter siden):

Den oppskrifta kan fint kombineres med svineknoke til 40 kr/kg

Moren min brukte svineknoken til ertesuppe da jeg var barn. Svineknoken ble kjøpt hos slakter.

Er litt skuffet over satinnholdet og røking i den vakumpakkede. Jeg hadde likt den bedre med mildere smak. Har fundert på å vanne den ut, men det fungerer vel bedre for pinnekjøtt. Det er nok derfor den havnet i suppa tradisjonelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver unngå svin og kylling, det blir av og til. Sau som har beitet ute er å foretrekke framfor dyr som er foret på kraftfor. Og så elsker eg smaken av litt villt. 

Fett fra kjøttet er ikke det samme som fett fra konsentrert smør som måltid, og studiene bak mettet fett spriker i alle retninger (i motsetning til f.eks transfett, der er det veldig entydig), og studiene har stort sett gitt rent fett og sett hvordan det arter seg. 

Uansett, når eg ser hva f.eks brus, chips og snop koster, så synes eg egentlig ikke det er så dyrt med en lammekjøttdeig til 50-70kr (var hvertfall 50 på coop sist eg kjøpte). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@itgrevelin Jeg gjør motsatt. Prøver å unngå fårekjøtt pga usunt veldig mettet fett. Men jeg prøver også å kutte ned på ku "okse" kjøtt siden det gir mye høyere klimautslipp. Det er rap fra kuas spesielle fordøyelse som er hovedårsaken til det, ikke kraftforet. Kraftfor er altså ikke så dårlig for klimaet som kurap.

Jeg unngår også sau på grunn av hvordan den næringen prøver å ødelegge naturmangfoldet. Det er sånn røffly 1 000 000 sauer og 70 ulver her i landet. Det mener sauebøndene er alt for mange ulv i forhold til sauer. Mange sauebønder mener at den framavlede tamsauen har en slags hellig plass i vår natur og at ulv helst bør utryddes. Jeg mener det er et forvaklet og respektløst syn på naturmangfold.

Så til slutt over til vilt. Elg, hjort, rein (inkl tamme), sel, hval, rype, tiur etc er den typen kjøtt jeg er mest ideologisk begeistret for. Dette er dyr som ikke har levd sine liv i fangenskap, men frie i sine naturlige habitat. Beskatningen på i hvert fall elg, hval og sel bør nok økes for å gi sunnere bestander. Derfor betaler jeg gjerne litt ekstra for elg og hval. Men sel har for utpreget marin smak for min del så det klarer jeg å styre meg for, selv om jeg synes det bør beskattes mer. Håper bare de kommer til nytte for andre enn meg. :)

Lenke til kommentar

Rema 1000 har krympflasjon på universalkluter. Kun 9 i pakken og ei pappremse rundt i stedet for plastomslag. Hygienisk rengjøring, står det. Neppe, når klutene ligger fritt.

Nå må man vaske de før bruk og det er neppe bedre enn litt plast. Det bør man gjøre uansett på grunn av substanser fra produksjonen, men nå må man i alle fall gjøre det.
image.png.8ee9a35d4844e1fdcabfcb2368a619de.png

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Inkluderer det de der gigantiske Big One?
157053.png

Det ser ut til at noen produkter har blitt faset ut nå. Det har jeg ikke fått med meg for jeg tror ikke jeg har spist disse siden før Covid. Grandiosa og BigOne står ikke høyt i kurs hos meg, men de der "Giants" var helt ok.

Ingen Joker her.
image.png.1deae9daaea5fb8ebb679d8ab380ce4f.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Dubious skrev (31 minutter siden):

billigst per kg.

hvordan står den seg mot Grandiosa Vår Hjemmelagd m/kjølttdeig  mht. kilopris mon tro? Det er i alle fall en røslig kar. blir gjerne såpass tilovers at har til å varme opp biter i toast-jernet i et par dager etterpå.

Men alt sammen er jo egentlig bare enkel rask vomfyll. På Big One får man "mye bunn", litt for mye for min smak, tygger seg ihjel.

Lenke til kommentar

Når det kommer til frossenpizza er det vel heller få av dem som kan måle seg med fersk og ordentlig pizza. Spesielt italiensk.

De få gangene jeg spiser frossenpizza så blir det gjerne Dr. Oetker Rustica Double Pepperoni Cheddar & Mozarella oppgradert med Peppes rømmedressing og Tabasco Habanero.

Grandiosa Deluxe er ganske nærme bunnen på denne, men prismessig er fyllet for dårlig. Mange har jo klaget på bunnen på Grandiosa i evigheter, så det er jo fint at disse folkene får seg et alternativ, så lenge de er villige til å betale prisen for det.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Dr. Oetker

produsenten greide å ødelegge denne og. Ble en omlegging av resepten her for et år siden eller noe. Merket det godt på salami og pepperoni, hvor de tidligere brukte mer typisk italienske spekevarianter, men gikk over til billig pølsefarse-erstatning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er så sjelden jeg spiser den at det er godt mulig jeg ikke har fått med meg endringene de har gjort.

Har mer eller mindre kuttet ut alt av ultraprosessert industri-mat fordi den er dokumentert helseskadelig, og butikk-frossenpizza havner dessverre greit i den kategorien.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (6 timer siden):

Det er så sjelden jeg spiser den at det er godt mulig jeg ikke har fått med meg endringene de har gjort.

Har mer eller mindre kuttet ut alt av ultraprosessert industri-mat fordi den er dokumentert helseskadelig, og butikk-frosenpizza havner dessverre greit i den kategorien.

Ikke noen nevneverdig forskjell på frossen pizza og restaurant pizza. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...