Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simen1 said:

Apropos krydderblandinger, så sliter jeg med å lage en autentisk erstatning for Maarud holliday dipmix. Den jo mest salt og sukker. Autentisk i betydningen at resten av familien ikke klager og skyver det unna.

Dipmixen inneholder dette for å balansere ut rømmen. Skal vedde på at den også inneholder modifisert stivelse, som igjen hjelper på å fjerne bitterhet og øke smaksopplevelsen "kjemisk".

Lykke til med å lage en sunn erstatning med et slikt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Volumet av innlegg på forumet har vel gått såpass mye ned over tid at det tåler litt mer digresjoner som er høvelig logisk rundt temaet ?

Den dagen vi blir presset over på veldig spekulative og kyniske "sosiale" medier fordi forumene er lagt ned er det gjerne for sent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk tjener seg rike på det som gjør at andre sliter

Sitat

Bankene, matvaregigantene og strømselskapene har rentefest, store overskudd og høye lederlønninger. Hvordan skal vi egentlig reagere på dette?

Sitat

Jeg har aldri før sett så mange i nærbutikken regne sammen prisene på matvarene mens de går og handler. Vi i Oslo kjenner køene til Fattighuset, og mange kjenner til facebookgrupper der folk nylig ba om hjelp til å kjøpe et påskeegg til barna sine.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (21 timer siden):

facebookgrupper der folk nylig ba om hjelp til å kjøpe et påskeegg til barna sine.

betviler ikke at mange i dag har det trangt, men fins det en del frekke der ute som dytter unger foran seg for å oppnå økonomiske fordeler? Er vel ofte sånn at de ber kanskje om et "påskeegg" eller en "skolesekk" etc. men ender med langt mer, kanskje tilbud om ferieturer og gud vet hva?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (34 minutter siden):

betviler ikke at mange i dag har det trangt, men fins det en del frekke der ute som dytter unger foran seg for å oppnå økonomiske fordeler? Er vel ofte sånn at de ber kanskje om et "påskeegg" eller en "skolesekk" etc. men ender med langt mer, kanskje tilbud om ferieturer og gud vet hva?

Jeg tror de fleste ville skammet seg over å be om hjelp, og det er frivillig å gi.

En ferietur høres også bra ut for en familie.

Det er sant at ikke alle har gode hensikter, men det bør ikke gå utover de som har ærlige hensikter. Det er tydeligvis ikke mulig å få den hjelpen man trenger hos NAV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

betviler ikke at mange i dag har det trangt, men fins det en del frekke der ute som dytter unger foran seg for å oppnå økonomiske fordeler? Er vel ofte sånn at de ber kanskje om et "påskeegg" eller en "skolesekk" etc. men ender med langt mer, kanskje tilbud om ferieturer og gud vet hva?

Rekner med det også er individer som kun er ute etter gratis penger, uavhengig om de har unger eller ei. Og du har spekteret andre veien, de som villig ønsker å hjelpe med påskeegget i bytte mot nudge, nudge, wink, wink.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

betviler ikke at mange i dag har det trangt, men fins det en del frekke der ute som dytter unger foran seg for å oppnå økonomiske fordeler? Er vel ofte sånn at de ber kanskje om et "påskeegg" eller en "skolesekk" etc. men ender med langt mer, kanskje tilbud om ferieturer og gud vet hva?

https://www.rights.no/2023/05/er-du-somalisk-alenemor-til-fem-barn-vaer-sa-god-950-000-i-aret-i-trygdeytelser/

Disse du snakker om?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Merk at tallet 4,1 milliarder bare er økningen. Det sies dessverre lite om hva totalen kommer opp på. Og hvor mye kriseforsynings-kapasitet Norge får for de pengene (proteiner, kalorier, måltider etc), kontra f.eks andre typer norskprodusert mat (sjømat uten soyaimport) og kontra bilaterale krisehandelsavtaler.

Lenke til kommentar
germanwhip skrev (På 13.5.2023 den 18.04):

Får alenemødre til fem fra indre Innlandet samme sum?

Dette er artikkelen fra Dagbladet som oppgis som kilde:

https://www.dagbladet.no/nyheter/stortingslonn-pa-trygd/79172440

Dette er utvilsomt et slags "worst-case"-eksempel, men tallene er oppsiktsvekkende.

Jeg biter meg merke i referansen de har til en AP-topp, "Ap-topp tar oppgjør: – Arbeidslinja er et fryktelig begrep

OPPGJØR: Rina Mariann Hansen (Ap) mener arbeidslinja i sosialpolitikken er utdatert."

https://www.vl.no/nyheter/2023/01/06/ap-topp-tar-oppgjor-arbeidslinja-er-et-fryktelig-begrep/

 

Nå håper og tror jeg ikke at folk bestemmer seg for å få 5 barn for å maksimalisere utbetalinger. Men et system som premierer uansvarlighet og gir folk insentiver til å være hjemme heller enn å jobbe er uansett problematisk. Hvis man har ansvar for barn som man permanent ikke klarer å forsørge så burde man kanskje være villig til å flytte til en rimeligere del av landet, evt godta at barna blir omplassert.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, knutinh said:

Nå håper og tror jeg ikke at folk bestemmer seg for å få 5 barn for å maksimalisere utbetalinger. Men et system som premierer uansvarlighet og gir folk insentiver til å være hjemme heller enn å jobbe er uansett problematisk. Hvis man har ansvar for barn som man permanent ikke klarer å forsørge så burde man kanskje være villig til å flytte til en rimeligere del av landet, evt godta at barna blir omplassert.

-k

Presten min slekt bruker har en fast tale i bryllup og begravelser.

Dra like så ut i verden og praktiser storfamilien. Eders forfere hadde 6 barn og like så forventes av eder.

Den ene onkelen min ligger best an så langt. Først fikk han 5 barn med ei kvinne og så skilte han seg og startet på nytt med ei ny og yngre kvinne. Jeg tror det er 7 eller 8 han er oppe i nå den gamle grisen.

Jeg er familiens sorte får og ulykke. Gjør ikke som han her, eldst i sin generasjon og burde være forbilde. Ikke gift og ingen barn. Fy skam, fy skam.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ny rapport: Så mye dyrere har de mest nødvendige matvarene blitt

Sitat

Prisene på de mest nødvendige matvarene har økt mer enn dobbelt så mye som den generelle prisveksten. – Tragisk, mener pensjonist Bjørn Erik Sisselberg.

Sitat

Pensjonist Sisselberg føler særlig med barnefamiliene som på ett år har fått 15 prosent høyere mat- og drikkeutgifter.

Sitat

For eksempel kjøper jeg inn First Price-kjeks til kråkene i Slottsparken. For ett til halvannet år siden så kostet den kjekspakken 7 kr. Nå koster den samme pakken 12 kr.

Må smile litt av priseksempelet.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva kan vanlige folk gjøre for å holde matkostnadene nede når prisene generelt stiger? Jo, omlegging av kostholdet til generelt billigere varer. Men hva er det butikk-kjedene gjør nå? De setter massivt opp prisene på billigvarer som First Price, Prima osv. Media genierklærer og nærmest roser strategien. Jeg mener det er et dolkestøt i ryggen til folk som sliter med økonomien nå. Akkurat nå som mange har behov for en periode med billigere kosthold så rives den muligheten bort. Målrettet ondskap!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet ligger nok ikke mest der men hos feilslått norsk politikk og ei krone uten kjøpekraft.

Dagligvarehandelen må følge på for å greie å holde lyset på, ha varer i hyllene og dørene åpne.

Matvarebaronene tar ut ti og hundretalls millioner i profitt, men hvor mye blir det egentlig per nordmann hvis man legger sammen alt og deler på antall folk? Det er ikke sikkert at det blir så mange kroner som folk går rundt og tror.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hva kan vanlige folk gjøre for å holde matkostnadene nede når prisene generelt stiger? Jo, omlegging av kostholdet til generelt billigere varer. Men hva er det butikk-kjedene gjør nå? De setter massivt opp prisene på billigvarer som First Price, Prima osv. Media genierklærer og nærmest roser strategien. Jeg mener det er et dolkestøt i ryggen til folk som sliter med økonomien nå. Akkurat nå som mange har behov for en periode med billigere kosthold så rives den muligheten bort. Målrettet ondskap!

 

Man må stå for mer av matproduksjonen selv, da er en grønnsakshage gull verdt.

Bare se til Øst-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...