Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (12 minutter siden):

Det kan tenkes at jeg formulerte meg utydelig, men det er opplagt slik at tollmurer og avgifter både høyner prisen direkte, men også skaper logistikk-problemer for en utenlandsk aktør som ønsker å etablere seg via infrastruktur etablert utenlands.


Det har jo vært noen forsøk, Lidl for eksempel. Ser ikke ut til å ha vært noen stor suksess?

Jeg poengterte kun at butikkene langs svenskegrensen, som stort sett er drevet kun for nordmenn, i stor grad drives fra Norge.
Disse butikkene selger også veldig mange av de samme produktene som de gjør i Norge, ofte fra norske produsenter.
Reiser man noen mil lengre inn i Sverige, så finner man ikke Toro og Mills i butikkhyllene, slik man gjør i grensebutikkene.

Likevel selger de altså svært mange av de samme varene, til betydelig lavere pris.
Norske Coop og svenske Coop eier halvparten hver av Grensehandel AB, som blant annet driver Maximat-butikkene ved Svinesund, Charlottenberg osv. slik at disse aktørene er jo allerede etablert i Norge, ettersom de er norske, men de kan likevel selge de samme varene til helt andre priser i Sverige.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (56 minutter siden):

Det er ingen som driver fulltid som bonde, for rett over 200k i året.
Statistikken er nok slik fordi det finnes veldig mange små gårdsbruk som drives som hobby, og/eller ved siden av annen jobb.

De bruker også ASet til å kjøpe inn mye greier som de trenger som privatpersoner. Jeg er omringet av bønder og har flere kamerater som er bønder. De tjener mer penger enn det ser ut som på papiret, men de henter det bare ikke ut. Gjerne så bygger de seg redskapshus på 600m2, som også er garasje til egne prosjekter. De fleste jeg kjenner driver halv-profft, 100-200 storfe, noen tusen høns eller melkekyr.

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (6 minutter siden):

Jeg tok utgangspunkt i artikkelen til Harald Sælid i Bondebladet...


Tror nok heller verken Bondebladet eller Senterpartiet er verdt å høre på, når det kommer til hvor dårlig stilt det er med den norske bonden.

Interesseorganisasjoner har en lei tendens til å overdrive, for å få mer til seg selv.
Jeg kjenner en del bønder, og har flere i familien som driver gård, og jeg kan ikke umiddelbart si at noen av de fremstår så fattige, at de bare har igjen halvparten av det en industriarbeider tjener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, BadCat said:

Det skviser også alternative produkter ut av hyllene. Det finnes rimeligere og bedre produkter som ikke får hylleplass.

Gunry såpe er milevis bedre enn skrotet fra Orkla, Lilleborg, Colgate Palmolive, men får ikke stort med hylleplass. Det pleide å være noe Gurny hos Kiwi, men nå tror jeg at det har falt helt ut 100%.

Palmolive-såpene ble testet til å være alergifremkallender noen år tilbake og hvem vet om det er gjort noe med. Folk fortsetter å kjøpe brett etter brett. Lano er 1% kvalitet og 99% markedsføring. Er det i det heletatt lov med markedsføring rettet mot barn?

 

Men innen mange segment hvor det også er alternative, bedre og billigere varer kjøper folk Orkla-produkter av gammel vane. Skulle likt å se min mor kjøpe noe annet enn Zalo liksom. Og om folk ikke kjøper det forsvinner ting fra hyllene rimelig kjapt. Men ja, Orkla er nok også flinke på å misbruke sine dominerende posisjon til det maksimale.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Det har jo vært noen forsøk, Lidl for eksempel. Ser ikke ut til å ha vært noen stor suksess?

Jeg poengterte kun at butikkene langs svenskegrensen, som stort sett er drevet kun for nordmenn, i stor grad drives fra Norge.
Disse butkkene selger også veldig mange av de samme produktene som de gjør i Norge, ofte fra norske produsenter.
Reiser man noen mil lengre inn i Sverige, så finner man ikke Toro og Mills i butikkhyllene, slik man gjør i grensebutikkene.

Likevel selger de altså svært mange av de samme varene, til betydelig lavere pris.
Norske Coop og svenske Coop eier halvparten hver av Grensehandel AB, som blant annet driver Maximat-butikkene ved Svinesund, Charlottenberg osv. slik at disse aktørene er jo allerede etablert i Norge, ettersom de er norske, men de kan likevel selge de samme varne til helt andre priser i Sverige.

Jeg er enig i at når Norske kjeder selger Norske varer rett over grensen så sier differansen i pris noe om Norsk avgiftsnivå.

Samtidig: er dette priser for en representativ handlekurv, eller er det nøye utvalgte lokkevarer?

Jeg har vært på Svenskehandel noen få ganger, og da er det god sild, andre oster som trekker mer enn 10kg utvannet bacon.

-k

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Det har jo vært noen forsøk, Lidl for eksempel. Ser ikke ut til å ha vært noen stor suksess?

For Lidl så blir vel nettopp det jeg nevner framhevet: kjeden har styrke i innkjøp og distribusjon - i utlandet. Pga særnorske forhold så var ikke dette en styrke som lot seg utnytte i Norge. Hvis man må gå til distribusjonsleddet eid av Norgesgruppen som en mini-aktør så får man neppe betingelser som gjør at man kan konkurere med billig-kjedene.

Med mindre man har rygg til å blø penger i 10 år. Det hadde kanskje ikke Lidl. Evt så var forhold mellom forventet kost, risiko og forventet utbetaling hvis alt gikk bra ikke god nok.

-k

Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Tror nok heller verken Bondebladet eller Senterpartiet er verdt å høre på, når det kommer til hvor dårlig stilt det er med den norske bonden.

Interesseorganisasjoner har en lei tendens til å overdrive, for å få mer til seg selv.
Jeg kjenner en del bønder, og har flere i familien som driver gård, og jeg kan ikke umiddelbart si at noen av de fremstår så fattige, at de bare har igjen halvparten av det en industriarbeider tjener.

Senterpartiet synes nesten å ha forrådt bonden, hvis dette Harald Sæli påstår er riktig.

Det er selvsagt noe man bør være bevisst når det kommer til interesseorganisasjoner, samtidig som jeg har intrykk av denne tematikken er veldig preget av myter og misforståelser fra alle kanter, dersom du skal overbevise meg om at det er misvisende trenger jeg nesten noe mer, utover dine anekdoter og spekulasjoner, ikke fordi jeg nærer en utpreget mistro til deg, bare fordi det er vanskelig å orientere seg når beskrivelsene er så motstridende, og man har liten kunnskap selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir få aktører i andre bransjer også. Få å velge mellom. Nå ryker Flyr og Komplett har kjøpt NetOnNet. Det virker som at man uansett branskje kun skal ha to til tre valgmuligheter og de man kan  velge mellom er svært like.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det blir få aktøer i andre bransjer også. Få å velge mellom. Nå ryker Flyr og Komplett har kjøpt NetOnNet. Det virker som at man uansett branskje kun skal ha to til tre valgmuligheter og de man kan  velge mellom er svært like.

Er sånn det blir når alle nye bedrifter kun har ett mål; å bli kjøpt opp av en større bedrift og å gjøre gründerne rike. Det er ingen som starter en bedrift for å drive den lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

... dersom du skal overbevise meg om at det er misvisende trenger jeg nesten noe mer, utover dine anekdoter og spekulasjoner, 


Men det er jo nettopp det, anekdoter. Dog med noe ispedd fakta, som at du selv kan sjekke hva de store matvareprodusentene tjener, altså bønder som driver en del større enn noen mål korn, og som har matproduksjon som fulltidsyrke.

At mange bønder i Norge driver små gårdsbruk, og har full jobb ved siden av, og kanskje har noe korn som de jobber 3-4 uker med i året, burde jo være velkjent. Hver gang du kjører forbi en kornåker, så er det et produkt som bokstavelig talt gror seg selv, og de fleste gårder er relativt små i Norge.

Jeg har ingen tro på at bønder som jobber 40 timer i uka med gårdsdrift, på fulltid, tjener halvparten av hva en vanlig industriarbeider gjør.

Anekdotisk, så kjenner i hvert fall ikke jeg noen fulltids-bønder som har 200k i året i reell inntekt, dog kan det godt være noen av de har det på papiret fordi de bruker pengene i selskapet i stedet.

Jeg har selvfølgelig ingen statistikk å vise til på dette, da SSB altså operer med tall for alle bønder, og hva de i gjennomsnitt tjener på sitt gårdsbruk, uavhengig av hvor mye arbeid de nedlegger.

Pussig nok, så krever du ikke samme dokumentasjon når Harald Sælid, som driver enkeltmannsforetak med melkeku på en gård i Varteig, skriver et meningsinnlegg i Bondebladet, og lirer av seg udokumenterte tall?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (5 minutter siden):

Det skrives vel også i artikkelen(?).At Kiwi ikke gjør dette for å være snille. 

Fra  artikkelen:

Sitat

– Dette gjør vi for å bidra i en vanskelig tid, og til tross for at vi får økte innkjøpspriser fra leverandørene våre, sier Kiwis kommunikasjonssjef til VG.

Eksperten VG har snakket med mener dette kun er for å tjene mer penger (han har rett), men KIWI påstår hardnakket at de er kjempesnille og omtenksomme. Og når VG kjører massiv sak om det, med forside-tittelen "Uventet KIWI-finte", så vil jeg si de i det aller minste har gått 2,5, om ikke 5 på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Fra  artikkelen:

– Dette gjør vi for å bidra i en vanskelig tid, og til tross for at vi får økte innkjøpspriser fra leverandørene våre, sier Kiwis kommunikasjonssjef til VG.


Nå eier de jo også leverandørene, det vil si Norgesgruppen eier de, som jo også eier Kiwi, Meny, Spar, Joker m.fl.

Dette er bare et triks, for å få det til å se ut som Kiwi er norges beste billigkjede, foran Rema og Rimi, de tar nok dette igjen andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):


Nå eier de jo også leverandørene, det vil si Norgesgruppen eier de, som jo også eier Kiwi, Meny, Spar, Joker m.fl.

Dette er bare et triks, for å få det til å se ut som Kiwi er norges beste billigkjede, foran Rema og Rimi, de tar nok dette igjen andre steder.

Exactly!

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Fra  artikkelen:

Eksperten VG har snakket med mener dette kun er for å tjene mer penger (han har rett), men KIWI påstår hardnakket at de er kjempesnille og omtenksomme. Og når VG kjører massiv sak om det, med forside-tittelen "Uventet KIWI-finte", så vil jeg si de i det aller minste har gått 2,5, om ikke 5 på.

Ja - jeg bare skjønner ikke at folk faktisk kjøper det Kiwi skriver. Alle burde jo skjønne de ikke driver veldedighet, og henter igjen «tapet» på andre varer. Jeg handler forøvrig aldri på Kiwi. Ikke fan av utvalget.  

Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Nå eier de jo også leverandørene, det vil si Norgesgruppen eier de, som jo også eier Kiwi, Meny, Spar, Joker m.fl.

Dette er bare et triks, for å få det til å se ut som Kiwi er norges beste billigkjede, foran Rema og Rimi, de tar nok dette igjen andre steder.

Rimi har vel ikke noen butikker  lengre?

Lenke til kommentar
33 minutes ago, iblazeqt said:

Ja - jeg bare skjønner ikke at folk faktisk kjøper det Kiwi skriver. Alle burde jo skjønne de ikke driver veldedighet, og henter igjen «tapet» på andre varer. Jeg handler forøvrig aldri på Kiwi. Ikke fan av utvalget.  

Det er rett og slett fascinerende hvor enkle markedsføringstriks mange går på. Men det er vel ikke unikt for dagligvarebransjens billige triks 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, 0laf said:

Men det er jo nettopp det, anekdoter. Dog med noe ispedd fakta, som at du selv kan sjekke hva de store matvareprodusentene tjener, altså bønder som driver en del større enn noen mål korn, og som har matproduksjon som fulltidsyrke.

Pussig nok, så krever du ikke samme dokumentasjon når Harald Sælid, som driver enkeltmannsforetak med melkeku på en gård i Varteig, skriver et meningsinnlegg i Bondebladet, og lirer av seg udokumenterte tall?

I tallene fra ssb, inkluderes posten andre næringsinntekter i utregningen, innebærer ikke dette pengene de får via en tileggsjobb?
At hvis de er registrert som bønder, men har en tileggsinntekt, så er det redegjort for i den posten?

Hvis disse tallene representerer gjennomsnittet, så synes jeg vel det er et bedre utgangspunkt, enn å fokusere på veldig lønnsomme aktører? Det er en liten stund siden, men jeg mener boken en nasjon av kjøtthoder malte et ganske lignende bilde, Espen Løkeland er journalist og Svenn Arne Lie er statsviter, tidligere landbruksforsker og bonde.

Jeg er helt åpen for at Harald Sælid kan fare med tull også, men hvis jeg må velge mellom ssb, og anekdoter er jo førstnevnte mer fristende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

For Lidl så blir vel nettopp det jeg nevner framhevet: kjeden har styrke i innkjøp og distribusjon - i utlandet. Pga særnorske forhold så var ikke dette en styrke som lot seg utnytte i Norge. Hvis man må gå til distribusjonsleddet eid av Norgesgruppen som en mini-aktør så får man neppe betingelser som gjør at man kan konkurere med billig-kjedene.

Med mindre man har rygg til å blø penger i 10 år. Det hadde kanskje ikke Lidl. Evt så var forhold mellom forventet kost, risiko og forventet utbetaling hvis alt gikk bra ikke god nok.

-k

https://www.dn.no/derfor-floppet-lidl/1-1-1126205

Jeg tror hovedgrunnen til at Lidl floppet, var timingen, og med det så mener jeg at de solgte varer billigere, men det var ukjente varer som folk ikke ville ha. Hadde de etablert seg nå, kan det hende pipen hadde fått en annen lyd, når folk merker at maten blir for dyr, er viljen større til å prøve jãgergryte fremfor toro sin variant. Situasjonen var helt annerledes dengang, vi hadde ikke et reelt behov for en kjede som var enda billigere enn de som allerede eksisterte, når det de solgte var "ukjente" merkevarer, og enorme paprikaer. 

Jeg tror også det er vanskelig å etablere egen lavkost distribusjon i det landet her, noe som også vanskeliggjør etablering av nye landsdekkende kjeder. 

Tollmuren er sikkert en vesentlig faktor den, men samtidig så er jo kjedenes egne merkevarer de desidert billigste, men de er kanskje ikke berørt av disse tollmurene (?) 

Lidl selger vel kun egne merkevarer

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...