Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (10 timer siden):

Jeg handler utelukkende kjøttdeig på tilbud nå. Kan ikke huske sist jeg kjøpte kjøttdeig til full pris. Kjøper gjerne fire pakker i slengen og fryser dem. Det finnes ingen grunn i verden til p betale så mye for kjøttdeig som det koster for tiden. 

Bare synd at "tilbudet" nå er 2 for 99, som er nesten dobbelt så dyrt som 3 for 79-tilbudet vi hadde for noen år siden. Spar hadde 40 kroner for pakka før jul en gang, og jeg har følelsen av at det var siste gangen man noensinne fikk kjøttdeig for den prisen i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ligger det an på det veganske markedet da, eller halal for den saks skyld? Ser at de innvandrerbutikkene ofte har lavere pris på en del varer, runder de litt færre hjørner mon tro? Billigste "middag" en kan få er vel strengt talt nudler, ikke at det er livretten min akkurat men spaghetti er vel også bankers om man skal kjøre på med lavpris middager. Hva med restaurantbransjen, følger de tett på prisutviklingen eller blir det snart billigere å spise ute nå? Bare mine to ører.

Lenke til kommentar

Nudler er som å spise vann, mett i 15 minutter, da snakker vi 3-4 pakker. Spagetti med kjøtt og saus er en god middag, men spagetti alene er like mettende som nudler.

Prisene for å spise ute på resturanter har hvertfall gått opp her jeg bor siste året. Alt fra 10 til 50 kroner økning, spørs hva du bestiller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Rgener med at du tar minstepensjonisten sin inntekt?

Folk flest har lite å klage på, men det er de med liten inntekt som får problemer. 

Kva som relativt sett er billig sett opp mot inntekt blir sjølvsagt relativt. Og det er klart at auka prisar får størst betydning for dei som har minst å betale med.
I tillegg er sjølvsagt folk i ulike livssituasjonar som gir ulike utslag. Om ein ser på SIFO sitt referansebudsjett for ein einsleg minstepensjonist som har 213 500 kr i året så ser budsjettforslaget slik ut.
Ein sjølvsagt diskutere relevansen og realiteten i SIFO budsjettet, det er til dømes sikkert ikkje så mange minstepensjonistar som handlar møblar for 500 kr i måneden.

Totale månedlege utgiftiger: 10 547 kr.

Der dei viktigaste og største utgiftspostane er:
Mat og drikke: 3500 kr
Mediebruk: 3680 kr
Alle andre budsjettpostar: 3367 kr

Så ein tredjedel av levekostnadane går til mat og drikke.
Merk her at SIFO budsjettet ikkje har med husleige eller kostnadar ved huslån. Den gjenomsnittlege husleiga er ca 10 000 kr i månaden, så tek vi med det i budsjettet så betyr det at ein minstepensjonist må bruke i underkant av 20% av pensjonen sin på mat.

Statistisk sett har andelen av lønna vi brukar på mat blitt lavare og lavare dei siste 100 åra, og med unntak av litt svingningar så er denne kurven fortsatt dalande.

 

Den verkeleg store utgiftsposten som ein ikkje snakkar så høgt om er bukostnadane og at mediakostnadane som nesten har blitt ei nødvendigheit nå har blitt like store som matbudjsettet.

Eg tek gjerne ei høg prisaukning i matvareprisane om eg slepp å få tilsvarande høg prisaukning på dei andre levekostnadane. I fjor auka matvareprisane med nesten 13%, husleigeprisane i storbyane steig med 7,5% i same periode (litt mindre stigning generelt i landet). Eg er i alle fall glad for at det ikkje var omvendt.


 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Kva som relativt sett er billig sett opp mot inntekt blir sjølvsagt relativt. Og det er klart at auka prisar får størst betydning for dei som har minst å betale med.

Jeg tror vel også at mat utgjør en større andel av utgiftene til de som har minst. Dvs uansett hvor mye penger du har så er 0.3 liter melk nok per dag. Selv om det finnes jålebrød, jålekjøtt etc, så er mange matvarer "standardvarer" som fattig og rik trenger like mye av. Dvs jo mindre totalbudsjettet er, jo større andel av budsjettet går antagelig til mat.

Mens f.eks boligutgifter lar seg skalere (oppover) til ethvert budsjett. Om du så har 100 millioner på bok så finnes det husvære du neppe bør ta deg råd til.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 26.1.2023 den 20.58):

Det er vel fremdeles mulig å få ekte Irsk Creutzfeldt-Jakob-kjøttdeig i Sverige for noen tiere per kilo?

Er det kristen kjøttdeig? 

Ser at en Rema har fått opp skilt ved brødene om at det er 50% rabatt etter klokka 22, og etter klokka 20 på lørdager. Veldig imponerende. Tenkte at nå kjøper jeg et brød til 37 kroner, så ser jeg om det fungerer. Og for å være litt ekkel, tror ikke at det fungerte. Da jeg kom hjem så jeg på kvitteringen at brødet fremdeles kostet 37 kroner. Men hvis de kan realisere dette tilbudet, er det fremdeles veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 27.1.2023 den 5.00):

Billigste "middag" en kan få er vel strengt talt nudler, ikke at det er livretten min akkurat men spaghetti er vel også bankers om man skal kjøre på med lavpris middager.

Jeg klarer å få familien mett for 20 kroner med løksuppe. Det er det billigste jeg har funnet som alle vil spise, og som er noenlunde ernæringsmessig. Mettende er det også.

Løk, buljongterning, 4 skiver lyst brød og litt ost.

 

Når jeg var student så spiste jeg endel stekt ris (ris, egg, grønnsaker, soyasaus) og bare kålrotstappe.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Nepa skrev (11 timer siden):

Ser at en Rema har fått opp skilt ved brødene om at det er 50% rabatt etter klokka 22, og etter klokka 20 på lørdager. Veldig imponerende. Tenkte at nå kjøper jeg et brød til 37 kroner, så ser jeg om det fungerer. Og for å være litt ekkel, tror ikke at det fungerte. Da jeg kom hjem så jeg på kvitteringen at brødet fremdeles kostet 37 kroner. Men hvis de kan realisere dette tilbudet, er det fremdeles veldig bra. 

"Too good to go" lar deg kjøpe bakervarer litt før stengetid på bakeren. Problemet er at det er en forundringspakke så du kan få to slappe påsmurte brødskiver og 10 sjokoladeboller.

-k

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (På 26.1.2023 den 19.57):

Bare synd at "tilbudet" nå er 2 for 99, som er nesten dobbelt så dyrt som 3 for 79-tilbudet vi hadde for noen år siden. Spar hadde 40 kroner for pakka før jul en gang, og jeg har følelsen av at det var siste gangen man noensinne fikk kjøttdeig for den prisen i Norge. 

Diskuterte dette med søsteren min, som er student. Før var taco noe billig hun lagde med vennene sine. Nå er det rett og slett litt dyrt synes hun. Forsåvidt enig, er en del matt med kjøttdeig som ikke er verdt pengene lenger. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (35 minutter siden):

Diskuterte dette med søsteren min, som er student. Før var taco noe billig hun lagde med vennene sine. Nå er det rett og slett litt dyrt synes hun. Forsåvidt enig, er en del matt med kjøttdeig som ikke er verdt pengene lenger. 

Kjøttdeig og Avocado er sånt man vel må moderere seg på hvis man har et stramt budsjett.

Mye opprinnelig Meksikansk mat er basert på rimelige råvarer. Mye bønner, grønnsaker, grovt svinekjøtt.

Svineknoke, nakkekoteletter og skinke er typisk under 100,- per kg og ofte billigere enn det som tilbudsvarer (kjøp f.eks juleskinke nå til halv pris, påskeskinke etter påske etc).

Bønner er rimelig mat, og enda mye billigere hvis man kjøper en sekk med tørre bønder på innvandrersjappe heller enn de ferdig bløtte i papp på butikken.

Grønnsaker kan være rimelig hvis man kjøper "trauste" ting som vokser godt her til lands i sesong.

 

Hvis 4 studenter skal lage taco så kan man på meny (som ikke er noen billig butikk) kjøpe:

Paprika 300g 14,82

Løk 200g 3,78 100g -> 1,89

Svin nakkekotelett 1kg 109,- 500g -> 54,50

Lettrømme 300g 19,20 100g -> 6,40

Tortilla 9,90

Kidneybønner 380g 6,90

Cumin malt 25,70 -> 1

Jarlsberg 450g 69,90 100g -> 15,53

=> 110,94

Da er kosten for selve måltidet etter min mengdeberegning 111 kroner eller 27,75 per person. Man må rett nok kjøpe inn noen råvarer som man ikke får brukt opp der og da, noe som kan være en logistisk nøtt i en liten husholdning.

Jeg ville nok ha kostet på meg noe bedre enn de kjipeste "wrap"-lefsene hvis budsjettet tillot det.

Kjøtt, ost og paprika er de største enkelt-postene i budsjettet, og det man kan prøve å bytte ut/redusere på hvis man vil ned i pris.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (17 minutter siden):

Kjøp pizza på pizzabakeren. Skjønner ikke hvordan de har klart å holde prisen likt i over 10 år. En frossen grandis har vel økt 4x.

Det er ingen fast food-vare som har større avanse (fortjeneste) enn pizza. Hamburgere på en god annen plass. Begge er ganske enkle ting å produsere, som også har minimalt med svinn. Dette er typisk samlebåndsmat der du kan produsere mye på kort tid. Det krever heller ikke mye kompetanse/fagutdannelse å lage slik mat.

En pizza består mest av hvetemel, vann, tomatsaus - den største kostnaden er ost og annen topping. 

Dette er noe jeg lærte på kokkeskolen for over 20 år siden. Antar det fremdeles er gjeldene.

Sjekket forresten.... lik pris de siste 10 årene har det ikke vært. For 10 år siden fikk du stor pizza og brus på tilbud til 149 kr,-


image.thumb.png.ad2593603622c0db1c0972f6586ddd76.png

 

I dag koster samme tilbud 199 kr,- 

Det er en økning på 33% - samme gjenspeiles i menyen.

Det stemmer godt med prisutviklingen de siste 10 årene.
image.png.d2004c6a54dcd44ed63e805e948129e3.png 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 minutter siden):

Det er ingen fast food-vare som har større avanse (fortjeneste) enn pizza. Hamburgere på en god annen plass. Begge er ganske enkle ting å produsere, som også har minimalt med svinn. Dette er typisk samlebåndsmat der du kan produsere mye på kort tid. Det krever heller ikke mye kompetanse/fagutdannelse å lage slik mat.

Den lokale bakeren selger pizza som de henter ut av fryseren ferdig pyntet og inn i pizzaovnen. Jeg antar at noen av de store pizza-kjedene har lignende rasjonalisering. Dvs at de i prinsippet ikke tilbyr noe utover det en varm metall-plate i ovnen og frossen-pizza fra butikken kan gi deg. (mulig at de har bedre frossen-pizza enn Big One). Jeg gremmes.

Det er også trist at kebab (som kan være godt) stort sett bruker type first price ferdige brød, når de typisk har fine ovner og kunne ha tilbydd ferskt brød til å putte godsakene inni. Og farse som knapt smaker kjøtt, når det er mulig å lage veldig godt lammekjøtt på grill. Noen steder gjør dette, og det betyr noe for produktet.

Mange av de nye burger jointene ala kverneriet, illegal burger etc tilbyr burgere som er litt dyrere enn burger king og vesentlig billigere enn Egon, men smaker mye bedre enn begge.

-k

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser det diskuteres hva som er billig mat her, og at kjøttdeig, taco og tilsvarende er noe som går igjen. 

image.png.9e5bb4e54a0fe34e05673b98460bf336.png

Denne koster 25 kroner. Kok opp vann med kjøttbuljong, og du får et alternativ til kjøttdeig. Etter at soyaen er kokt inn med buljong, kan du steke den på panna, tilsette tacokrydder - og volla. Smaker overraskende likt. Bare strukturen er litt annerledes. Den totale kiloprisen vil bli ca 30 kr,-  Ca 1/5 av kjøttdeigpris. Bedre for miljøet er det også. 

Nudler er ikke så billig som folk skal ha det til. Målt opp mot næringen. Noe av det mest billige og næringsrike du kan spise - er kokt potet med en dæsj smør på toppen. Potet er en fantastisk råvare som kan brukes til så utrolig mye. Kanskje den mest undervurderte og næringsrike råvaren vi har her i landet. Men merkelig nok, så tenker folk først å fremst på nudler og spagetti når de skal ha billig mat. 

Tørket belgfrukt av ymse slag (erter, bønner, linser etc...) koster veldig lite - og gir 2,5 ganger volum ferdig utvannet. Couscos og bulgur er også næringsrikt og gir veldig mye mat for pengene. Du kan lage mye spennende meze til en latterlig lav pris målt opp mot hva du får igjen. Også mat fra asia er rimelig, dersom du vet hvordan du lager det. Slik som samosa, ymse rotibrød. Ris med saus og grønnsaker. Og mer til. Da snakker jeg ikke om de dyre glasskrukkene med "asiatiske" sauser. Du kan lage veldig mye av dette selv, til en veldig lav pris. Ta for eksempel søt sur saus som er en norsk favoritt. Du trenger kun edikk, sukker (mange bruker lake fra ananasjuice), tomatpure, grønnsaksbuljong, ketchup og kanskje litt finhakket paprika, en liten chili og alt du måtte ønske.

Handler man inn basisvarer fra internasjonale matforeninger (på dårlig norsk "innvandrerbutikk"), kan man leve langt og lenge på en billig penge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...