Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Så sur du er da. 😜 

Tja, mitt "bevis" må vel være en kokkeutdannelse på fire år samt 10 års yrkeserfaring som kokk. Norge har et helt unikt klima, sammenliknet med mange andre land. Vi er et land med mye vær, fjell, frisk luft og kald sjø. Så derfor ligger mye til rette for å dyrke frem noe av verdens beste råvarer. Der har vi også gjort det godt i mange internasjonale konkurranser. Er ikke så lenge siden Norge vant en pris for verdens beste ost. Tørrfisk er som du sier en delikatesse (selv om Island har bedre tørrfisk enn oss ;p). Bruken av antibiotika er også meget lav, samt at vi har et strengt regulert dyrevelferd sammenliknet med ganske mange andre land. Dette gir utslag i form av høyere kvalitet på kjøtt og meieriprodukter. For å nevne noe. (Selv om det er Japan som kanskje er verdens beste når det gjelder meieriprodukter). 

"Påstanden" min er også egenerfart. Jeg har reist MYE rundt i verden, og veldig få land kan måle seg med like muligheter som Norge. Vi har ikke det tropisk varmt klima som rundt Middelhavet vel å merke. Så det er ikke SÅ mye å juble over. Det vi har, er lite - men til gjengjeld av svært høy kvalitet. Sammenliknet med ganske mange andre land jeg har besøkt. 

Og det er helt uten snev av nasjonalromantikk. Alle land markedsfører egen mat som "noe helt spesielt", noe som er god politikk. Ta bare melk. "Alle" land har angivelig verdens beste melk. 😜 Noe man blir "lært opp til" å tro på.

Smaken er som baken.

Til sist... du skrev varmebehandling. Ikke konserveringsmetoder. 

Smil litt a. :) 

Jeg kan godt smile litt hvis det hjelper. Men jeg opprettholder påstanden min om at Norge er på nær bunnivå når det gjelder høy kvalitet på råvarer.

Du nevner verdens beste ost, vel da antar jeg at du snakker om Kratftkar, avbildet her:

Kraftkar - Tingvollost AS

Denne osten vant en pris i 2016. Denne osten er produsert av noen entusiaster på Tingvoll og dette helt utenfor meierisamvirket, det er nettopp slike entusiaster som mangler i norsk landbruk. For øvrig er det bare bullshitt at dette er verdens beste ost. Der finnes ikke noen "verdens beste ost." Kraftkar skal få slite med bl.a. Roquefort og Manchego for å bli verdens beste ost. Og begge disse er basert på sauemelk, norske bønder greier ikke en gang å lage en anstendig ost på sauemelk til tross for at vi har mange sauer i Norge.

Kraftkar er basert på kumelk, og noe av hemmeligheten er kvaliteten på melken. Det er nettopp den samme hemmeligheten som har gjort sveitsiske bønder til å bli storeksportører av bl.a. Gruyere og et par andre oster. Hva har norske bønder fått til? Eksport av Jarlsberg som enten produseres i Irland, eller i USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (28 minutter siden):

Vi er et land med mye vær, fjell, frisk luft og kald sjø. Så derfor ligger mye til rette for å dyrke frem noe av verdens beste råvarer. 

Det er godt mulig at landet vårt gir gode muligheter for å produsere kvalitetsmat/råvarer, men hvis man sammenligner maten vi har i butikkene i Norge med andre land (Italia/Østerrike/Spania/Portugal/Frankrike/Tyskland osv) så vil jeg ikke påstå at det er av bedre kvalitet. I tillegg synes jeg at utvalget vi har er nokså trist, men det er en annen sak/diskusjon

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Jeg kan godt smile litt hvis det hjelper. Men jeg opprettholder påstanden min om at Norge er på nær bunnivå når det gjelder høy kvalitet på råvarer.

Okay, så skal jeg prøve å være litt mer objektiv. Du mener altså at vi ligger på et bunnivå når det gjelder kvalitet på råvarer.

- Norge er et av de landene i verden som bruker minst antibiotika og medisiner i vårt landbruk.
- Vi har mye land å ta av. Derfor er det mer areal pr dyr som beiter. Dette gir økt dyrevelferd som igjen gir bedre mat.
- Sjøen vår er kald og næringsrik. Det gir optimale vekstkår for fisk og sjømat. "Alle" som har spist reker i utlandet, vet at det er noe spesielt med vår fisk og sjømat. Det skyldes i stor grad et kaldt klima.
- Luftkvaliteten vår er mye bedre sammenliknet med andre land. Siden vi er et spredt folk; er det som sagt plass til alle. I andre land ser du ofte landbruksområder bokstavelig talt rett ved motorveiene.
- Siden klimaet vårt er kaldt, vokser også ting saktere. Det som vokser sakte; utvikler en sterkere smak.

Jeg er enig i at Norge ikke er verdensmestere. Frankrike, Italia, Portugal, Spania og Hellas slår oss soleklart. Mye grunnet klimaforskjellene. Men at Norge ligger på et bunnivå er jeg langt fra enig i. Men det vi har - er av stort sett høy kvalitet. :)

Når det gjelder matkulturen her hjemme, er den dessverre ganske fraværende. Folk er ikke så kvalitetsbevisst, og tar til takke med mye rart. Derfor kan det være utfordrende hå ta handlerunden her hjemme.... Men som kokk, å ta handleturen i en hvilket som helst sted i Frankrike, Italia eller Portugal - er som en drøm i forhold. Akkurat på matmangfold kan jeg gå med på at Norge fortjener jumboplass. Jeg irriterer meg grønn (!) på "alle" handler på Kiwi. En butikk med et utrolig snevert utvalg av basisvarer at det er flaut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (9 minutter siden):

Det er godt mulig at landet vårt gir gode muligheter for å produsere kvalitetsmat/råvarer, men hvis man sammenligner maten vi har i butikkene i Norge med andre land (Italia/Østerrike/Spania/Portugal/Frankrike/Tyskland osv) så vil jeg ikke påstå at det er av bedre kvalitet. I tillegg synes jeg at utvalget vi har er nokså trist, men det er en annen sak/diskusjon

Senterpartiet er bøndenes største fiende. Vi har i Norge både bønder og landskap som kan produsere de mest fantastiske råvarer. Men Senterpartiet er egentlig en korrupt fagforening som skal beholde det eksisterende for enhver pris, herunder dårlig og dyr mat.  

Lenke til kommentar
BadCat skrev (39 minutter siden):

Klimaet her er ikke spesielt egnet til matproduksjon.

Vi er vel godt egnet til lakseoppdrett, grove grønnsaker (potet, gulrot, kålrot, kål,løk...), gress (drøvtyggere). Noe frukt og bær (jordbær, epler). Også enkelte kornsorter (mens hvete og enda mer mais er ganske marginalt). Som @Milhouse85 var inne på så er naturen vår også godt egnet for å høste inn skalldyr og villfisk.

Siden vi har lav befolkningstetthet så gir det veldig mye areal per innbygger som kan produsere blåbær, tyttebær, bringebær, sopp, vilt etc.

Vi mangler dog den variasjonen (og produktiviteten) i frukt og grønt som man kan få nærmere middelhavet med mye lys, høye temperaturer og lang sommer. Vel så påtagelig er at Nordmenn har liten stolthet og interesse for lokale mattradisjoner og gode råvarer. Det er ikke rart at verden kårer Norge til verdens dårligste mat når ikke vi selv engang klarer å være entusiaster. Jeg er temmelig sikker på at om rakfisk hadde vært en Italiensk "oppfinnelse" så hadde enhver Italiener tatt som en selvfølge at alle de møtte elsket kompleksiteten i smak. Vi Nordmenn står der med bøyd nakke og beklager at det lukter stramt. Før vi tilbyr folk en Grandiosa som alternativ 😞

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Vurderte å handle før prisene stiger, men usikker på om økningen vil utgjøre noe for mitt forbruk.
Stort sett bare brød jeg kjøper til fullpris.

Tja, hva skal man hamstre? Jeg tror egentlig det er ganske unødvendig, og det er jo en sjans for at man kjøper feil varer. 

Hvis du vet at du kommer til å bruke x-antall pakker eller kilo av noe innenfor y antall måneder og år, så er det jo bare å regne ut å kjøpe inn med varens holdbarhet som utgangspunkt. Feks: Hermetiske bønner har 4 års holdbarhet, forbruket er 10kg i året, kjøp inn 40kg. 

Dette er vel egentlig lurt å gjøre hver gang, slik at syklusen blir lengst mulig. På 4 år har sikkert prisen steget ganske mye uansett. 

Istedenfor hamstring, tror jeg man har mer å spare på å justere sitt forbruk og sine vaner. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Tja, hva skal man hamstre? Jeg tror egentlig det er ganske unødvendig, og det er jo en sjans for at man kjøper feil varer. 

Hvis du vet at du kommer til å bruke x-antall pakker eller kilo av noe innenfor y antall måneder og år, så er det jo bare å regne ut å kjøpe inn med varens holdbarhet som utgangspunkt. Feks: Hermetiske bønner har 4 års holdbarhet, forbruket er 10kg i året, kjøp inn 40kg. 

Dette er vel egentlig lurt å gjøre hver gang, slik at syklusen blir lengst mulig. På 4 år har sikkert prisen steget ganske mye uansett. 

Så i neste uke kommer de på tilbud til halv pris..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Så i neste uke kommer de på tilbud til halv pris..

hehe ja... kan fort skje, men er det lang holdbarhet så vil jo prisøkningen sett over mange år uansett gjøre at du ikke "går i tap". Det er heller ikke umulig at butikkene brenner inne med produkter de ikke får solgt fordi prisøkningen er stor, slik at de må sette ned prisen. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (14 minutter siden):

De kaster enorme mengder mat istedet for å sette ned prisen til 50% pga dato for eksempel.

Den lokale Kiwien her er flinke til å selge mat som går ut samme dag til halv pris. 

Matvarer der "siste forbruksdag" er passert er ikke lov å selge, rabatt eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

:utakt skrev (4 minutter siden):

Den lokale Kiwien her er flinke til å selge mat som går ut samme dag til halv pris. 

Matvarer der "siste forbruksdag" er passert er ikke lov å selge, rabatt eller ei. 

Det er vel varer med siste forbruksdag og frukt/grønt som hovedsakelig havner i søpla. Det var mye verre før, da mener jeg de ble tvunget til å kaste ting med best før dato på også. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Det er vel varer med siste forbruksdag og frukt/grønt som hovedsakelig havner i søpla. Det var mye verre før, da mener jeg de ble tvunget til å kaste ting med best før dato på også. 

Ja. Det er lenge siden jeg jobbet i dagligvare (2003-7), men den gangen kastet vi alt som var utgått på dato. Vi skilte ikke mellom "best før" og "siste forbruksdag". Det eneste som ikke ble kastet var meieriprodukter og bakervarer, det gikk i retur til leverandør (og ble sikkert kastet der i stedet...). 

Godt det har skjedd litt på den fronten. Det var galskap å kaste så mye. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Butikken her selger varene med 40% rabatt den dagen de går ut på dato.
Som regel så fungerer det, men jeg ser like ofte varer som ikke blir solgt.

Men, 40% er ikke nok til at jeg kjøper varer som går ut den dagen, når 40% er vanlig tilbud.

Muligens det var i denne tråden at noen skrev at butikker selger bakervarne til halvpris like før stengetid, men ikke her, og det er ofte mange varer igjen.

Så en kan jo lure, tjener de mer på å kaste maten enn å selge den til halv pris?

Lenke til kommentar

Skal være en ny regel der butikkene må sortere vekk plast og annet før de kaster maten (miljøvennlig regel). Da vil de bruke mye tid på å åpne pakninger, og ta ut innholdet. Om de faktisk bryr seg om den nye regelen. 

Tror halvpris-varene blir lagt ut tidlig på dagen, og billige brød blir eventuelt på sen kveldstid. Noen kunder kan nok lage et handlemønster for å få med seg mest mulig til halv pris. Rema pleier ikke å ha mange varer i halvprisdisken på kveldstid, det er stort sett grillsaus og salat. En sjelden gang kan det være en middag, noe pålegg eller egg, eller juleansjos. Det virker som andre butikker har litt mere i disse kjølediskene på sen kveldstid. Kanskje fordi de sparsommeligste handler på Rema, og de stormer til den kjøledisken tidlig på dagen. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (På 29.1.2023 den 17.07):

Ser gjennom tilbudsavisa til Extra og finner dette. Hvis 400 gram karbonadedeig til 78,30 av et billigmerke er ansett som et tilbud, vil jeg virkelig ikke vite hvor mye det koster til vanlig. Er vi faktisk oppe i 100 kroner pakka for enkelte kjøttdeig-relaterte produkter allerede?

2666.jpg

Jeg var på Rema i stad og der kosta Gilde karbonadedeig 78,60, så dette "tilbudet" kan de stappe langt oppi 🤬

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...