Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene


Sidekick

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, 0laf said:

Det er jo ikke så lett, når statistikken nettopp viser at bønder har svært lav inntekt, men det burde være almenn kunnskap at det er svært mange små gårdsbruk i Norge, og at mange driver mest som hobbyvirksomhet.

Det er også en hel del kornproduksjon i Norge, som ikke krever all verdens med jobb.

De som driver fulltid med dyrehold eller produksjon av grønnsaker, tjener åpenbart mer enn 200k, ellers hadde de funnet noe annet å gjøre.

Okei, at noen som gjør noe vil gjøre noe annet dersom lønnsomheten er lav, stemmer ikke helt overrens med alle jeg vet om som blir i jobben sin selv om de tjener lite, så en slik automatikk var ikke umiddelbart åpenbar for meg.
Jeg er kjent med at bøndene har laget seg en masse småposter de kan hente inntekt ut, uten at jeg er helt overbevist om at de dermed lønnes tilstrekkelig.
I tallene fra ssb, inkluderes posten andre næringsinntekter i utregningen, innebærer ikke dette pengene de får via en tileggsjobb?

Hvordan kan man få oversikt over hva som er den faktiske gjennomsnittsinntekten til en bonde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Atib Azzad said:

Det virker som en mye mer skadelig måte å oppnå billigere priser, enn det å heller satse på egne bønder, og istedet kanskje kutte i lønnsomheten til matvaregigantene?

Men hvordan skal man kutte lønnsomheten til en bransje som er skjermet for konkurranse av høye tollmurer? Men det finnes selvsagt gode argumenter for å beholde dagens tollmurer også (spesielt norsk landbruks lave forbruk av antibiotika)

Uten å ha sikre kilder på det mener jeg på at dagligvarekjedene har marginer på 3-5%. Altså blir ingenting super-drastisk billigere selv om de videreselger uten fortjeneste. Norge har vel også er grassalt høyt antall små dagligvarebutikker i stedet for færre større (som kunne drevet mer rasjonelt). Men dette er tydeligvis noe folk ønsker da de aktivt oppsøker de små i stedet for de store.

Ellers er det vel også flere problematiske forhold på leverandørsiden.Feks at få store leverandører har enormt mye makt over markedet. Orkla (Stabburet, Kims, Nidar, Grandiosa,Toro, Omo, Zalo osv) leverer en skummelt høy andel av varene som selges og er en milliardbutikk av dimesjoner. Asko levererr en stor andel til NorgesGruppens(Kiwi, Meny, Spar osv) butikker, og er tilfeldigvis også eid av NorgesGruppen. Nortura (Gilde, Prior) og Tine er tildelt rollen som markedsregulatorer innen sine felt og gjør dermed svært godt butikk på det.

Så når man kombinerer at markedet igrunn er dominert ar tre dagligvarebutikkjeder, få store leverandører med alt for store markedsandeler og at store deler av vareutvalget er beskyttet fra konkurranse utenfra av tollmurer blir det mye fortjeneste å hente i alle ledd. Og sånn markedet er pdd er det vel få utenlandske konkurrenter som har interresse av å etablere seg heller.

Det er rett og slett ingen enkeltsående "bad guys" og heller ingen superenkel quick fix på dette.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar

Det hadde hjulpet å få Orkla-produktrt ut av hyllene. Høy pris og middelmådig kvalitet.

De to verste kom sammen i en super-versting.

Quote

Orkla Foods Norge is the company created by the merger of Stabburet and TORO in 2013. The company was established after Orkla ASA’s acquisition of Rieber & Søn, which owned TORO, in the same year.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Hvordan kan man få oversikt over hva som er den faktiske gjennomsnittsinntekten til en bonde?


Det er vel enkelt, i følge SSB er den faktisk gjennomsnittsinntekten til en bonde rett over 200k.

Det betyr ikke at de alle jobber 40 timer i uka, slik det ble hevdet, eller at de må bruke sine 200k på alle de samme utgiftene du og jeg har.

Når man for eksempel har 100 mål med korn, som skal plantes om våren, og høstes om høsten, så blir det neppe noe 40 timer i uka, og mange jobber derfor i vanlig jobb i tillegg til gårdsbruket.

Det finnes sikkert lite intelligente bønder også, men de fleste er nok såpass oppegående at de ikke driver med ting som arbeidskrevende dyrehold med store mengder storfe eller svin, som krever masse jobb, og så sitter igjen med 200k i året.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Flere har jo også koner/ektefeller som bringer mer penger til gårds. Har hørt at bønder i Canada ikke er subsidierte, og framstår som noe mer fattige enn hva norske bønder gjør. Det er tatt opp tidligere også, hvorfor f.eks. melka i butikken er så dyr i utsalg. Det har også med moms å gjøre. Eller avgifter til Staten. 

Lenke til kommentar
Just now, BadCat said:

Det hadde hjulpet å få Orkla-produktrt ut av hyllene. Høy pris og middelmådig kvalitet.

Japps. Kun noen få varer hvor det finnes alternativer jeg kjøper Orkla i alle fall. Men igjen, folk vil tydeligvis ha dyre og middelådige produkter. Antageligvis siden merkevaren er kjent.

Lenke til kommentar

Handler i Sverige. For hvert år får jeg følelsen av at jeg sparer mer og mer penger på dette. Firmabilen koster meg hverken mer eller mindre i mnd uansett..

Men hører om brød til 40,- i de norske butikkene (aner ikke om dette det drittbrødet fullt av stivelse eller et ordentlig brød), men for faen da. 40 kroner for ett brød????!

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Det er rett og slett ingen enkeltsående "bad guys" og heller ingen superenkel quick fix på dette.

En opplagt quick fix er vel å innføre Svenske-handel over hele landet? Inviter kjeder, distributører og råvareprodusenter fra naboland til å selge sine varer over hele landet, og ikke bare til de av oss som bor nært grensen.

Jeg ser ikke noe grunn til at Svenske aktører må ta vesentlig mer betalt bare for å operere på vår side av grensen - hvis vi er villige til å fjerne tiltakene som begrenser nettopp det.

Jeg vurderte en gang å kjøpe tv i Sverige eller Tyskland, men jeg gav opp for det var ikke noe å spare på det.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

En opplagt quick fix er vel å innføre Svenske-handel over hele landet? Inviter kjeder, distributører og råvareprodusenter fra naboland til å selge sine varer over hele landet, og ikke bare til de av oss som bor nært grensen.

Jeg ser ikke noe grunn til at Svenske aktører må ta vesentlig mer betalt bare for å operere på vår side av grensen - hvis vi er villige til å fjerne tiltakene som begrenser nettopp det.

Jeg vurderte en gang å kjøpe tv i Sverige eller Tyskland, men jeg gav opp for det var ikke noe å spare på det.

-k

Burde hatt 'handel' cruise. Kjøpesenter på en båt, taxfree priser og en overnatting med middag etc for slikk og ingenting. Men det er bare en ny måte for de rike å bli enda rikere. 

Nei jeg stikker på rekoringen  å kjøper fra bøndene våre. Gode varer, tilsvarende priser og god samvittighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (2 minutter siden):

Det er tatt opp tidligere også, hvorfor f.eks. melka i butikken er så dyr i utsalg. Det har også med moms å gjøre. Eller avgifter til Staten. 

Direkte omsetning fra bonde til forbruker kanskje?

Hvis vi går tilbake til å kjøpe 30kg potet med jord på på høsten som vi holder i sval kjeller vinteren igjennom så bør det la seg gjøre å bringe det direkte fra bonde til forbruker med lite påslag.

-k

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Smule8o said:

Men hvordan skal man kutte lønnsomheten til en bransje som er skjermet for konkurranse av høye tollmurer? Men det finnes selvsagt gode argumenter for å beholde dagens tollmurer også (spesielt norsk landbruks lave forbruk av antibiotika)

Det er rett og slett ingen enkeltsående "bad guys" og heller ingen superenkel quick fix på dette.

Det stemmer nok.
Kanskje er det vanskelig å virkelig kutte noe sted.

Quote

Men hvordan skal man kutte lønnsomheten til en bransje som er skjermet for konkurranse av høye tollmurer? Men det finnes selvsagt gode argumenter for å beholde dagens tollmurer også (spesielt norsk landbruks lave forbruk av antibiotika)

Hvis det stemmer slik jeg foreslo, at kjøpmennene er de som tjener på subsidieringen man gjør på varene som bonden selger uten å oppnå prisen han behøver for å være bærekraftig, så er det kanskje et bedre spørsmål å stille seg; Hvordan kan vi få mer for pengene, fremfor å skulle kutte.. Kanskje.
At bøndene våre ikke tvinges til å konkurrere mot bønder som er dårligere stillt, ser jeg på som positivt, man risikerer jo en lignende problemstilling som i snekker-bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (Akkurat nå):

Men hører om brød til 40,- i de morske butikkene (aner ikke om dette det drittbrødet fullt av stivelse eller et ordentlig brød), men for faen da. 40 kroner for ett brød????!


Tja, det koster 30,- kroner for et brød hos ICA i Strømstad, fra den lokale bakeren Kaffedoppet.
Man får sikkert masseprodusert halvstekt ræl fra Luxembourg til en tier på Nordby dog?

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

Det finnes sikkert lite intelligente bønder også, men de fleste er nok såpass oppegående at de ikke driver med ting som arbeidskrevende dyrehold med store mengder storfe eller svin, som krever masse jobb, og så sitter igjen med 200k i året

Det har med tradisjoner å gjøre også. De kan fort få kritikk av typen "Hva ville han Albrigt ha sagt, hvis han hadde sett at det ikke er dyr i fjøset!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Smule8o said:

Japps. Kun noen få varer hvor det finnes alternativer jeg kjøper Orkla i alle fall. Men igjen, folk vil tydeligvis ha dyre og middelådige produkter. Antageligvis siden merkevaren er kjent.

Det skviser også alternative produkter ut av hyllene. Det finnes rimeligere og bedre produkter som ikke får hylleplass.

Gunry såpe er milevis bedre enn skrotet fra Orkla, Lilleborg, Colgate Palmolive, men får ikke stort med hylleplass. Det pleide å være noe Gurny hos Kiwi, men nå tror jeg at det har falt helt ut 100%.

Quote

Gunry has been grown and shaped for over 30 years by our consumers who we often use to help develop exciting news. Today, we spread joy with our products throughout the Nordic region and parts of Europe. The brand is now run by Jan-Åke's son Johan Rybrink with the same values as his father had already in 1983.

Palmolive-såpene ble testet til å være alergifremkallender noen år tilbake og hvem vet om det er gjort noe med. Folk fortsetter å kjøpe brett etter brett. Lano er 1% kvalitet og 99% markedsføring. Er det i det heletatt lov med markedsføring rettet mot barn?

Quote

Kringkastingsloven § 3-1 første ledd forbyr reklameinnslag som særlig er rettet mot barn i kringkasting eller audiovisuelle bestillingstjenester. Det kan heller ikke sendes reklameinnslag i tilknytning til barneprogram.

 

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

knutinh skrev (5 minutter siden):

Inviter kjeder, distributører og råvareprodusenter fra naboland til å selge sine varer over hele landet...


Vel, MaxiMat er jo deleid av Coop Norge, og tidligere var Eurocash norskeid, og alle kjøpesentrene på svenske siden av grensen, er eid av Olav Thon, så spørs vel om det hjelper?

Problemet er trolig heller avgifter og norske matbaroner.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei jeg stikker på rekoringen  å kjøper fra bøndene våre. Gode varer, tilsvarende priser og god samvittighet. 

Jeg har handlet endel på bondens marked og selvplukk, men jeg har ikke fått prøvd reko-ringer enda. Konseptet virker fornuftig.

Jeg liker også bønder som settet ut noen kasser grønnsaker langs veien, og så vipser man ut fra mengde. Jeg lurer på hvor mange prosent svinn (tyveri) de kan ha og det fremdeles lønner seg framfor å ha noen som jobber i kassen.

-k

Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):

Problemet er trolig heller avgifter og norske matbaroner.

Hvis du leser setningen etter den du quotet så var jeg inne på nettopp noe av det:

»Jeg ser ikke noe grunn til at Svenske aktører må ta vesentlig mer betalt bare for å operere på vår side av grensen - hvis vi er villige til å fjerne tiltakene som begrenser nettopp det.»

Det kan tenkes at jeg formulerte meg utydelig, men det er opplagt slik at tollmurer og avgifter både høyner prisen direkte, men også skaper logistikk-problemer for en utenlandsk aktør som ønsker å etablere seg via infrastruktur etablert utenlands.

Som nylig i nyhetene med ferdig-lasagne hvor >25% kjøttandel utløste full kjøtt-toll for hele produktet. Da kan Norges-gruppen skreddersy en Lasagne med 24% kjøtt kjøpt til laveste pris, mens en «Lidl» i oppstartsfasen må klare seg med generisk Lasagne med f.eks 27% kjøtt og langt høyere avgift.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
9 minutes ago, 0laf said:


Det er vel enkelt, i følge SSB er den faktisk gjennomsnittsinntekten til en bonde rett over 200k.

Det betyr ikke at de alle jobber 40 timer i uka, slik det ble hevdet, eller at de må bruke sine 200k på alle de samme utgiftene du og jeg har.

Når man for eksempel har 100 mål med korn, som skal plantes om våren, og høstes om høsten, så blir det neppe noe 40 timer i uka, og mange jobber derfor i vanlig jobb i tillegg til gårdsbruket.

Det finnes sikkert lite intelligente bønder også, men de fleste er nok såpass oppegående at de ikke driver med ting som arbeidskrevende dyrehold med store mengder storfe eller svin, som krever masse jobb, og så sitter igjen med 200k i året.

Man er ikke automatisk dum selv om man driver med noe som er lite lønnsomt.
Jeg tok utgangspunkt i artikkelen til Harald Sælid i Bondebladet, for dette med lønn, og arbeidsmengde (Selv om jeg ikke klarte å finne tall som matchet de han fant i 2019), hvis det ikke stemmer, så er jeg glad for å få det korrigert.

For å få et klart bilde av utviklingen la jeg til grunn industriarbeiderlønninger over en tyveårsperiode og sammenlignet med bondeinntekten i samme perioden (totalkalkylen, normaliserte regnskap).
Industriarbeideren har et beregnet årsverk på 1750 timer (37,5 timer pr. uke), mens bonden skal jobbe 1845 timer eller ca. 40-timersuke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Løsningen er egentlig enkel. Crowdfunding for å lage en ny kjede som kun har varer som ikke selges eller i liten grad selges i dagens kjeder. Det hadde nok dessverre kun gått å starte i de største byene til å begynne med, men å fortsette som nå er ikke et alternativ. Så spørs det om folk er vanedyr med skylapper. Folk ville ikke ha Lidl så foten i ræva til den kjeden. Jeg blir nesten kvalm av å gå inn i Rema 1000-lokalene som holder til i tidligere Lidl-kokaler som Lidle betalte ut huseiere for å rive husene deres og sette opp nye butikker. Lidl ble bra mottatt i enkelte byer, men totalt sett så ville ikke folk ha det. Jeg mener å huske at det stadig var mange betjente kasser for å ta unna alle kundene som var her i alle fall. Mulig det ble noe dårlig pr av at Lidl rev hus og diverse.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...