Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe billig bil eller litt dyrere?


Sharpings

Anbefalte innlegg

Trenger en bil nummer 2 og er usikker på hva jeg burde gjøre.

Skal jeg kjøpe en dritbillig(12.000 kr) bruktbil med 2 års EU godkjenning og så levere den til vrakpant neste gang den skal EU godkjennes?

Eller bør jeg legge i 50-75.000 kr i en nyere bruktbil som kanskje holder litt lenger?

Jeg er ikke en sånn som fikser bilen selv, så jeg vil helst bare ha noe som kan frakte meg fra A til B som er ca 2 mil pr dag. 

Hva ville du ha gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at EU-kontroll kun sier noe om at bilen er godkjent for bruk på offentlig vei og ikke nødvendigvis at bilen er driftssikker nok til å holde til neste EU-kontroll.

På en bil til 12000 er den eneste garantien at ting-vil-skje og det kan fort bli dyrt om man ikke kan fikse også det kompliserte selv. Og… du kan banne på at det skjer nå på vinteren. Husk å ha varmedress liggende i bilen 😆

50-75 tusen er absolutt bedre, da kan man få en bil som er under ti år gammel. 
 

Hva skal du bruke bilen til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke en sånn som fikser bilen selv....

Da bør du finne en bil som er så ny som du har råd til, med servicehistorikk og lav kilometerstand. Helst en bil med bensinmotor uten turbo, og med manuell gearkasse. Finn en enkel bil uten unødig utstyr og elektronikk, jo enklere jo bedre (manuelle seter, manuelt klimaanlegg etc). Dersom du ikke kan skru/fikse selv, blir en billig bil fort svært kostbar i vedlikehold.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller billigste bilene kan være veldig god deal for de som skrur selv og tåler litt problemer. De beste kandidatene er de som afrika-eksportørene er interessert i, og da er gjerne "gulvet" for gjensalgsverdi rundt 15000,-. Kjøper noe sånt for 20-25' og kjører til noe ryker så skal man ikke ha den lenge før det er veldig billig bilhold.

Men må du på verksted for "alt", og ikke tåler at ting går i stykker, og helst ikke vil bytte den ut på kort varsel når ting som koster mer enn det er verdt går i stykker er det ikke for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det mindre forskjell på 15 og 50 tusen biler enn man skulle tro. Det er ikke sikkert den ene holder lengre enn den andre. Finn en enkel bil med lite utstyr. Manuell, bensin (ikke turbo), fwd, gjerne japansk. Merker som toyota, mazda og honda er å foretrekke. Man kan også gjøre kupp på biler som peugeot, citroen, opel, renault, men da er det litt mer hit-and-miss.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig problemstilling egentlig... Hvis du ikke kan skru selv, så er 12.000 i verkstedregning noe som veldig fort kan bli en realitet, flere ganger. Dersom du har kjøpt en bil til 50-70.000 så havner du altså i en situasjon hvor du nesten er nødt til å fikse bilen pga bilens verdi. Kjøper du bil til 12.000 så kan du bytte den ut dersom det er noe dyrt som må fikses, altså kjøpe 5 biler før du har brukt 60.000. 

Så det handler egentlig om risiko og flaks.. Du kan være heldig å kjøpe en bil til 50.000 som går feilfritt i flere år, men sannsynligheten for at det kommer noen verkstedregninger er høy. En bil til 12.000 kan gå feilfritt den og, men det kan også hende den ryker etter en måned.  Uansett bil i de prisklassene , sett over en 2-års periode, må du sette av en post i budsjettet til verkstedregninger. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 timer siden):

eksempel på bensinbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=279602133

eksempel på dieselbil: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266587475

Nå er ikke poenget mitt å anbefale noen bestemt bil, men heller vise at for 75000 kan en få en fin bil som om en ikke er uheldig kan vare i mange år.

Greit å holde seg unna diesel bil når det er snakk om så korte avstander som TS nevner, ikke alle de tåler det så godt. Måtte selv bytte 2 ventiler som kostet meg til sammen 35000,- på grunn av dette, nr 2 røk rett etter jeg fikk den tilbake fra verkstedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har personlig erfaring med at dette er russisk rulett. Har hatt biler til 20 tusen som har vært mer driftsikre og holdbare enn biler til 90 tusen. Poenget som nevnt i tråden er at det må være primitivt og ikke avansert og også gjerne kjent for lite feil. Tenker man på logistikken så er det enkle det mest driftsikre. Det enkle er så primitivt at potensielle feilkilder er få, og hvis det alikevel skulle inntreffe så er de enkle å feilsøke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd begge deler og hadde heller kjøpt en bil til 10-20000 enn en til 50-100 000.

Tapet er langt høyere på den dyrere bilen om noe skulle ryke den nærmeste framtiden.

Om det likevel skal være en billigbil ville jeg vurdert en nyere liten og driftssikker Kia, Peugeot e.l til 100-150 000 og hatt et par tre tusen i låneutgifter.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (På 27.12.2022 den 13.51):

Trenger en bil nummer 2 og er usikker på hva jeg burde gjøre.

Skal jeg kjøpe en dritbillig(12.000 kr) bruktbil med 2 års EU godkjenning og så levere den til vrakpant neste gang den skal EU godkjennes?

Eller bør jeg legge i 50-75.000 kr i en nyere bruktbil som kanskje holder litt lenger?

Jeg er ikke en sånn som fikser bilen selv, så jeg vil helst bare ha noe som kan frakte meg fra A til B som er ca 2 mil pr dag. 

Hva ville du ha gjort?

Som nr.2 bil som bare skal kjøre korte turer så ville jeg helt klart valgt en rimelig elbil som Leaf. Minimalt med feil, vedlikehold og utgifter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De siste 10 årene har jeg eid 2 bruktbiler til typ 120-150k pr bil. Jeg har aldri hatt råd til å kjøpe helt ny bil. Og jeg har aldri brukt så mye penger på bil som jeg gjorde når jeg eide disse 2 bilene. Jeg er helt grønn når det kommer til bil å kan ikke reparere noe selv så de ble alltid satt på verksted. Jeg har glemt hvor mye penger jeg brukte på de totalt, men det var myyye penger. Nå i dag leaser jeg bil som er under 5 år og har gått lite (den ble 5 år i år) og jeg har aldri brukt så lite penger på bil som jeg har gjort nå. Den jeg leaser nå leaser jeg i 3 år til under 3k i mnd. Så jeg bruker mindre penger enn jeg hadde gjort ved å kjøpe en eldre bruktbil til samme pris som jeg har gjort tidligere og jeg bruker mindre penger på reparasjoner pga  bilen ikke er like gammel og har gått mye mindre enn tidligere biler. Det er ikke akkurat noe nytt at når km telleren passerer 100k så begynner problemene å balle på seg. Jeg kommer til å lease neste gang også eller benytte bilabonement. Det lønner seg helt klart har jeg sett. Hvertfall for en som meg som ikke kan reparere noe selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kikket litt nå. For 10 tusen får man stort sett defekte biler eller delebiler. For 15 tusen kan man finne noe kjørbart, men det er såvidt. Rundt 20 til 25 begynner det å komme noen eksemplarer. Ramser opp fra mitt nærområde noen kurante biler jeg så i mitt søk: Honda accord, honda jazz, peugeot 206, toyota corolla, kia picanto. Favoritten min her er tror jeg er Jazzen, den er svært enkel og har litt plass også.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt wv passat i alle år og byttet de straks eu kontroll gikk ut på dato. Det kostet meg ca 10000 per år i hardware å eie en bil. Fordel med det er hvis den greier ikke kjøre helt fram til neste eu kontroll det er bare å vrake den og kjøpe strakt neste.

En annen type bil jeg kan anbefale er hvilken som helst bil som ble kjøpt ny, eid og kjørt av en pensjonist. Hvis den bilen har gått gjennom alt service jevnlig, den bil ville jeg betale ekstra for.

Nå har en jeg bil til over 100k. Jeg bruker jeg ca 10k-20k hvert år på reparasjoner. Den er litt for mye verdi å vrake så jeg fortsetter å reparere den.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 28.12.2022 den 7.57):

Vanskelig problemstilling egentlig... Hvis du ikke kan skru selv, så er 12.000 i verkstedregning noe som veldig fort kan bli en realitet, flere ganger. Dersom du har kjøpt en bil til 50-70.000 så havner du altså i en situasjon hvor du nesten er nødt til å fikse bilen pga bilens verdi. Kjøper du bil til 12.000 så kan du bytte den ut dersom det er noe dyrt som må fikses, altså kjøpe 5 biler før du har brukt 60.000. 

Godt poeng, slik tenkte jeg også da jeg skulle ha meg en vinterbil (dvs. bil nr. 2 som supplement til en bil som passer best på sommerføre). Endte opp med å gå for løsningen med en billig bil til 15 000 kr, men jeg var bevisst i valget.

Fant fram til visse kriterier som skulle minimere risiko for at den ryker etter noen måneder:
- Bensinmotor (for at den skal rekke å bli varm, og passer bedre for småkjøring med ca. 10 km til jobb)
- Ikke turbo
- Registerkjede
- Manuell girkasse
(pluss motorvarmer, kun relevant pga. vinterbruk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...