Gå til innhold

Leie ut til Ukrainere..


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikkje personleg erfaring men har litt kjennskap. 

Av flyktningar så er det definitivt mindre kulturforskjellar mellom nordmenn og ukrainere. Så dei fleste er godt i stand til å bu og ivareta norske hus. Det er ikkje alle som er like gode i engelsk sjølv om mange er det, min erfaring er at dei fleste er raske til å dra fram mobilen med google translate om det er behov. 

NAV garantien er ikkje så mykje å skryte av samanlikna med vanleg depositum, men samtidig så kjem ukrainerane frå buforhold som liknar veldig på våre eigne, så det burde ikkje være spesielt store poroblem med hard og hensynslaus bruk av bustaden. Ulempen med dette igjen kan være at ukrainere flest forventar ein viss levestandard så det er viktig at bustaden du kan tilby har god standard. 

Det er størst mangel på bustadar der det er plass til vaksne barn/ungdommar, mange har også med seg både hund og bil. 

Betalingsevna er nok litt redusert ettersom dei får den same NAV støtta som andre flyktningar, det sagt så er det ein god del ukrainske flyktningar som klarer å skaffe seg jobb. Mange har høgare utdanning og mange planlegg for å bli i Norge over lengre tid. 

 

Som med alt anna så spørs det kva du samanliknar med, men eg hadde nok vært meir skeptisk til å leige ut til ein norsk ungdom enn ukrainske flyktningar. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det står ingen ting om garantier fra NAV, trygg betaling eller enkle leietakere på finn.no, som jeg kan se.

Når det kommer til ditt siste spørsmål, kan jeg bare spekulere.

Du får leietakere som kommer rett fra krig og helvete. Å forvente at det er enkle leietakere tror jeg man ikke bør ha. De kan enten være berørt direkte eller via nære/slektninger som har opplevd grusomheter.

Tatt det i betraktning, er jeg usikker på hvilke tradisjoner og kultur Ukrainerne har som kan påvirke eksempelvis støynivå.

Bare for å ta ett eksempel jeg har opplevd fra en Afrikansk tradisjon og kultur da jeg bodde i borettslag: De bråket veldig da de hadde besøk. Jeg konfronterte de med det (På en veldig hyggelig tilnærming) og fikk til svar at "Mye liv/"bråk" under sammenkomster, var et godt tegn på et godt liv".

De flyktninger fra Ukraina, bosatt i Norge og som bruker TikTok jevnlig for oppdatering, ser ut til å være takknemlig og rolige - og opptatt av å ha en jobb og å sende barn på skole eller barnehage.

Nå er nok min kommentar blendet mtp. krigen, men om jeg ser tilbake før krigen hvor jeg i noen tilfeller engasjerte firmaer med bl.a. Ukrainerene, var mitt inntrykk at de Ukrainske arbeiderne var mer opptatt av "seg og sitt" - men dette er kanskje ikke sammenlignbart med de som flykter.

Lenke til kommentar

Hei Simen1

Du kan tegne utleieforsikring, hvis du er urolig og redd for at leietaker kan/vil påføre skader på utleieboligen.

Nedenfor er det lenke til én som selger utleieforsikring.

https://www.husleie.no/utleier/utleieforsikring?gclid=EAIaIQobChMItq3Axv34-wIV2gJ7Ch29wQQ_EAAYAyAAEgJxWfD_BwE

Men du kan høre med ditt hovedforsikringsselskap om de har denne typen forsikring, eller finne et annet selskap ved å søke på utleieforsikring.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar

Kan ikke se at det øker min trygghet så mye at det er verdt 2400 kr hvert eneste år. Det spiser av leieinntektene (som nødvnedigvis må passe markedet uansett om jeg har sånn forsikring eller ei). Depositum dekker en del, men det skremmebildet de skriver om, kostnader i hundretusenkroners-klassen hører nok til langvarig mislighold av leie + nekting av utflytting. En lang juridisk prosess for utkastelse osv. Dette kan man verne seg mot ved å heller skrive en klausul i leieavtalen om frivillig flytting dersom leia uteblir mer enn en gitt tid. Har leietaker skrevet under på en avtale som ved langt nok mislighold forplikter leietaker til å flytte, så har leietaker fint lite vern mot utkastelse. Da blir prosessen kort og koster neppe så mye mer enn depositumet, som man jo kan holde igjen med krav om dekning av kostnader.

Lenke til kommentar

Ingen erfaring med utleie til flyktninger så kan ikke hjelpe der.

Men, garanti fra NAV er slett ingen garanti. Jeg kommer aldri igjen leie ut til noen som kommer med en garanti fra nav. Gjort det to ganger tidligere, begge gangene var leiligheten rasert, og nav dekket ikke i nærheten av skadene som var påført.

En annen ting var at betalinger alltid var sen. Beboer hadde en del krav ovenfor NAV for at husleie skulle betales ut, og når de aldri var oppfylt i tide så kom heller ikke husleien når den skulle.

Dette er 10 år siden, så mulig det er bedre rutiner nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.12.2022 den 23.05):

Er det noen som har erfaring med det? Garantier fra NAV, trygg betaling, enkle leietakere?

Grunnen til at jeg spør er fordi leieboer skal flytte og jeg må skaffe ny. Så ser jeg "hjerterom" på finn og lurer på om det er helt greit eller noe man må regne med å få noen utfordringer med.

Jeg leier ut til mor og barn fra Ukraina. Leieforholdet ble formidlet gjennom flyktningetjenesten til kommunen, etter at de annonserte i avisen at det var prekær mangel på boliger, men jeg har kontrakt direkte med dem som bor her. Depositum er ordnet med NAV-garanti. Dvs. Jeg har ikke fått garantien enda, så leieforholdet er formelt sett med kommunen, men det er leieboer som betaler leia fra egen konto. Jeg nektet å godta at det startes et leieforhold uten at det formelle er i orden, så sånn sett har kommunen vært imøtekommende. Av grunner jeg ikke har giddet å satt meg inn i, så er de ganske treg med garantien. Må visst ordnes av en bestemt person som er borte. 

Kan tenke meg til at andre kommuner kanskje er litt mer effektiv.

Når det gjelder betalingsevne, så er flyktninger som er med i introduksjonsprogrammet "lønnet", så det er slik dem betaler leia. Det er så vidt jeg vet noe over 20 000/mnd for en voksen. Så får de nok ekstra ytelser for barn og kvalifiserer til bostøtte. 

Den største utfordringen jeg har er at beboerne ikke kan engelsk. Kun ukrainsk og russisk så vidt jeg vet. Det medfører at praktisk informasjon må gis med Google translate (med de mangler det kan medføre). Heldigvis har jeg venner som kan russisk, så det er mulig å få til mer omfattende kommunikasjon hvis det er nødvendig.

Jeg har ikke leid ut så lenge at jeg har noen erfaringer over tid. Også er det jo naturligvis slik at det er rotne epler over alt. Så i forhold til risiko tror jeg nok ikke det er noe verre. Ukraina hadde tross alt et høytfungerende samfunn med eie og leieforhold før krigen, i motsetning til en del andre land det kommer flyktninger fra. Jeg ser dermed ikke for meg at det skal by noen flere utfordringer enn de jeg kan risikere å få med såkalte etniske nordmenn. Kanskje tvert imot.

En liten tanke fra min side: Hadde jeg vært deg ville jeg muligens tilbudt hjerterommet til din lokale flyktningetjeneste. De flyktninger som velger en annen kommune enn den dem blir bosatt i mister introduksjonsstønaden og må skaffe seg bopel selv. Jeg kan levende forestillie meg at det er disse som du finner på finn.no

 

 

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Skal ha kommunen på besøk i januar ift å leie ut til Ukrainske flyktninger. Jeg tok kontakt med kommunen hvor jeg bor, og de er veldig imøtekommende. Leieforholdet blir evt mellom meg og leietager, men NAV stiller garanti for husleien og depositum. 

Nåværende leieboer flytter 01.03.2024, og markedet er alltid tregt i dette tidsrommet, så kontaktet kommunen som en "hedge" i tilfelle jeg ikke får napp på finn.no. (Har leid ut et par enheter i snart 10 år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et år ned i løypa med samme leietaker kan jeg si følgende: Det har gått over all forventning. Leietaker har skaffet seg bil, har jobb og betaler til forfall hver måned. Hilser og sier hei når vi treffes ute. Ikke noe tull. Bare helt vanlige folk.

Så får jeg se om jeg gjør det samme på nytt eller ikke, hvis hen flytter ut. Jeg foretrekker jo å ha kontroll på hvem jeg leier ut til. Men erfaringen så langt er god. Men det er ikke sikkert at neste person er av samme kaliber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 15.12.2022 den 17.18):

Dette kan man verne seg mot ved å heller skrive en klausul i leieavtalen om frivillig flytting dersom leia uteblir mer enn en gitt tid. Har leietaker skrevet under på en avtale som ved langt nok mislighold forplikter leietaker til å flytte, så har leietaker fint lite vern mot utkastelse. 

En slik klausul er i strid med husleieloven, så den har leietaker fint mye vern mot. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...