Gå til innhold

Fikk regning fra Fjordkraft i dag. Den var over dobbelt så høy som vanlig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (6 minutter siden):

Slutt å røyke sokker.

Dersom man har en avtale som medfører at man betaler 5 kroner kliowattimen (før strømstøtte) og spotprisen er 50,70 i snitt vil man betale netto -40 kr pr kilowattime (etter strømstøtte).

Eg trur du misforsto eksempelet. Det er ein tenkt situasjon der du ikkje har ein fast pris på 5 kr/kWh, men du betalar spotpris. Då må spotprisen opp på 50-talet for at du skal få ein kWh-pris etter støtte på rundt 5 kroner.

Lenke til kommentar

Kaprer tråden litt. Har Fortum (ja vet det er drittselskap), der får en på slutten av måneden vite regningen på forbruket forrige måned.

Er det vanlig å vente 2-3 uker ut i ny måned før man får vite hva man skal betale for måneden som har gått? 

Fra første dag i ny måned er jeg nå veldig spent på hva regningen blir.. Kjipt å vente 2-3 uker. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 timer siden):

Kaprer tråden litt. Har Fortum (ja vet det er drittselskap), der får en på slutten av måneden vite regningen på forbruket forrige måned.

Er det vanlig å vente 2-3 uker ut i ny måned før man får vite hva man skal betale for måneden som har gått? 

Fra første dag i ny måned er jeg nå veldig spent på hva regningen blir.. Kjipt å vente 2-3 uker. 

Ja, overraskende vanlig, faktisk. 

Men .. eller .. jeg får ikke faktura tilsendt før langt uti neste måned. Men via en app, og sikkert også inne på "mine sider" så står forbruk (både i kWh og pris) listet ut for inneværende måned (samt historiske tall bakover). Så sånn sett bør vel regningen matche hva forbruket tilsier ganske godt. 

Har du ingen innlogging, og kan følge med på forbruk, måned for måned, eller dag for dag? 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Slutt å røyke sokker.

Dersom man har en avtale som medfører at man betaler 5 kroner kliowattimen (før strømstøtte) og spotprisen er 50,70 i snitt vil man betale netto -40 kr pr kilowattime (etter strømstøtte).

Du har glemt at strømstøtten følger spotprisen.   Med 90% støtte på det som er over 70 øre så betaler vi bare 10% av spotprisen som er over 70 øre.    Dvs hvis spotprisen er kr 50,70 så blir det bare 10% av de 50 kronene du betaler (staten dekker 45 kr), dvs 5 kr + de 70 ørene.

Spotpris i Oslo vil for Oktober (kilde https://www.fjordkraft.no/strom/stromregning/nettleie-strom/stromstotte )

Netto pris for spotpris-kunder blir da 131,58 - (69,58/1,25) = 75,92 øre KWh (ex moms)

"Forutsigbar"-kunder som betaler 595 øre per KWh betyr at de betaler ekstra (595-75,9 = )  519 øre pr KWh

 

Lenke til kommentar
JK22 skrev (11 timer siden):

Nasjonalisering av alle private kraftselskaper burde innføres. Nettleie og manglende myndighetsinngrep har nå skapt alvorlige problemer for hundretusener over hele landet som ikke har mer å tære på. Det går ikke, kraftbransjen tydeligvis er ikke blitt mindre korrupt, det er blitt enda mer korrupt! 

Lag gjerne et statlig strømsalgselskap, men vennligst ikke tving meg til å handle derfra. Jeg foretrekker å ha muligheten til å velge min egen leverandør takk. 

Lenke til kommentar

Ser en del innlegg i strømgrupper på Facebook nå hvor folk har samme avtale som TS her og plutselig har fått veeeldig store strømregninger for oktober. Ser de fleste skriver de ikke er klar over å ha en "fastpris" avtale. Fjordkraft håver inn millioner av kroner på dette fra uvitende forbrukere dessverre...

Med billig strøm nå i første halvdel av november kan mange også forvente seg en dyr regning om en måned hvis de ikke tar grep med en gang.

 

Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

Lag gjerne et statlig strømsalgselskap, men vennligst ikke tving meg til å handle derfra. Jeg foretrekker å ha muligheten til å velge min egen leverandør takk. 

Du velger absolutt ikke selv hvem som leverer strøm til deg. Det er det netteier som gjør. Det du velger er hvem som skal få lov til å fakturere deg og prøve å tjene penger på deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (5 minutter siden):

Ser en del innlegg i strømgrupper på Facebook nå hvor folk har samme avtale som TS her og plutselig har fått veeeldig store strømregninger for oktober.

Ja, jeg er neimen ikke alene om dette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/raser-mot-fjordkraft-kynisk-ratt-og-brutalt/15256515/

Sitat fra artikkelen:

- Vi har strømstøtteavtale som skal sikre at vi unngår slike høye regninger. Men nå virker det som at Fjordkraft utnytter strømstøtten.

Han har jo helt rett. Dette er ren, kynisk, pervers grådighet fra Fjordkraft. Håper de mister alle kundene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (2 timer siden):

Du velger absolutt ikke selv hvem som leverer strøm til deg. Det er det netteier som gjør. Det du velger er hvem som skal få lov til å fakturere deg og prøve å tjene penger på deg.

Og hvem som skal få tilby meg ekstra tjenester. Som f.eks solkonto som jeg bruker nå. Eller opprinnelsesgarantier. Forvaltning osv. Ikke veldig sannsynlig at et statlig selskap ville tilbudt noe av dette, og alt er tjenester jeg er villig til å betale ekstra for. Da bør jeg jo få lov til det? 

Lenke til kommentar
11 hours ago, KarvaBlad said:

Ja, jeg er neimen ikke alene om dette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/raser-mot-fjordkraft-kynisk-ratt-og-brutalt/15256515/

Sitat fra artikkelen:

- Vi har strømstøtteavtale som skal sikre at vi unngår slike høye regninger. Men nå virker det som at Fjordkraft utnytter strømstøtten.

Han har jo helt rett. Dette er ren, kynisk, pervers grådighet fra Fjordkraft. Håper de mister alle kundene sine.

Det som kunden her tilbys fra Fjordkraft er forutsigbar pris basert på spekulasjon om at spotprisen fortsatt ville være høy -- og derfor ville denne "forutsigbare" avtalen tilsynelatende være gunstig.
 
Jeg kjenner godt til dette fra andre markeder hvor høyt betalte profesjonelle aktører (trading desks) kan spekulere i fremtidige prisbevegelser via futures kontrakter i metaller, olje, gas kontrakter etc. Det nye her er at Ola dunk inkludert bestemor får anledning til å delta i denne spekulasjonen, med profesjonelle aktører som Fjordkraft som motpart! Dette er selvsagt ikke fair play, men det bryr ikke politikerne seg med. Velkommen til nye Norge!

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 4
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Zeph said:

Du trudde at uansett kva du betalte per kWh så ville du staten dekke 90% av prisen over 70 øre?

På Fjordkraft sin hjemmeside (lenket nedenfor) står det:
image.png.5b364781aa098de3b7352fde04aa7f33.png
 

image.png.980b7f6fb3b62693b0d4583e13bd4c19.png

Jeg kan se at endel folk som ikke har spotprisavtale tror de er dekket opp på bakgrunn av det som Fjordkraft har skrevet her.
 
Det som ikke er highlightet fra Fjordkraft er siste setningen er kritisk. De som ikke forstår hva dette betyr blir jo grundig narret.

Dette er jo genialt. Folk må betale dyrt når spotprisen er høy, og mange må betale dyrt når spotprisen er lav!

https://www.fjordkraft.no/strom/stromregning/nettleie-strom/stromstotte/

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest det står ganske klart der.

  • Det er spotprisen som bestemmer hva du får igjen - ikke strømavtalen.
  • Dersom to husholdninger har forskjellig strømavtale, vil de likevel få akkurat like mye i kompensasjon hvis de har likt forbruk og bor i samme prisområde.

Begge påstandane er riktig. Det mange kanskje ikkje har forstått er at stønaden ikkje har noko med avtalen å gjere, men er avhengig av spotprisen. Dei trur kanskje prisen dei får i sin avtale er spotpris.

Kraftbransjen har lenge funnet måtar å utnytte forbrukarane på, men det er kanskje på tide at folk blir meir bevisst på korleis systemet fungerer og kva dei signerer på. “Alle” har i årevis anbefalt spotpris, men likevel inngår mange andre typar avtalar som dei ikkje forstår omfanget av, samtidig som leverandøren kanskje ikkje er tydeleg nok på kva det kan bety.

Om nokon har blitt overført til ny avtale då eksisterande avtale gjekk ut, utan å fått god nok informasjon om det, så er det absolutt kritikkverdig.

Spesielt dei eldre og vanskelegstilte i samfunnet er meir utsett enn folk flest, og der må bransjen ta mykje av skulda. Det er diverre vanskeleg å beskytte alle mot sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (13 timer siden):

Nå er det mange artikler om samme problemstilling som jeg opplevde:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEwAxA/naa-faar-flere-stroemsjokk-erik-forventet-regning-paa-2900-fikk-faktura-paa-7992

Jeg tror mange - som meg - forventet at strømstøtten skulle trekkes fra strømregningen som sådan, ikke spotprisen.

Ja, dette er en vanlig misforståelse. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger media har prøvd å ta opp dette, og hvor mange ganger jeg ser det presisert at gjennomsnittlig spotpris fra NordPool legger grunnlaget, og at dette grunnlaget ganges opp med faktisk forbruk (antall kWh). Ja, også trekker vi fra 80/90%, alt ettersom måned, samt at man ikke får støtte for første 70 øre. Klinkende klart! Henger ikke folk med??! 🤪

Nei, altså, jeg forstår veldig godt at folk ikke henger med. 

Jeg forstår veldig godt at dette er forvirrende. Nettopp fordi det jo er forvirrende. 

Når du velger strømavtale, velger du bare hvem som skal få lov til å sende seg regning – og til hvilke vilkår. 

Energien du trenger kommer uansett gjennom den samme ledningen som før. Og produseres i det samme kraftverket. Det er jo ikke slik at de elektroner som når mitt hus, har en helt annen opprinnelse enn elektronene som tikker inn i naboens leilighet!!

Nå som det er kartlagt, hvor mange ulike avtaler trenger vi å velge mellom for å få denne månedlige regningen da? 

Toppen fem-seks ulike valg sier du? Hah! Vi har over hundre ulike leverandører av faktura å velge mellom. Hver og en av disse tilbyr typisk fra 3 til 10 ulike avtaler. I praksis må du navigere gjennom ~500 ulike avtaler for å velge den som passer deg best. 

 – Hvorfor?

Det er selvfølgelig for å tåkelegge og forvirre forbrukeren! Ved å teppebombe markedet med ulike avtaler, er det ekstremt lett å trå feil. Plutselig har du fått "Garantipris" eller en annen jalla svindel-ish avtale!

😢

 

 ---

PS: En god grunn til å ikke koble støtten til din faktiske avtale, er for å ikke gi støtte til de som har aktivt valgt (unødvendig) dyre avtaler. Det gir altså mening å basere støtten på den rimeligste kostnad hver enkelt strømkjøper kan oppnå. Men det gir ikke mening at det eksisterer avtaler som er milevis over spottpris!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, qualbeen said:

Ja, dette er en vanlig misforståelse. 

Her er det jo snakk om salg i regi av en profesjonell aktør til forbruker. Det betyr at avtalerettslig så går uklarheter i avtalen i forbrukerens favør. Da bør man selvfølgelig klage, slik at man oppnår et prisavslag.

Quote
3. Ved tvil om tolkningen av et avtalevilkår, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren.

https://lovdata.no/lov/1918-05-31-4/§37

Hvis en strømleverandør har formulert uklare avtaleviklkår, så kan det jo være at den samme strømleverandøren har lurt seg selv, ved at uklarheten i avtalen faller ut i strømkundens favør.

Edit:

Ser at det er mange som "føler seg lurt".

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slaktes-foler-meg-lurt/77720679

Hvis man lar det være med følelsen så er man vel lurt. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg synes Fjordkraft har framstilt avtalen som lønnsomt, ettersom de har sendt melding om en redusert pris og gunstig avtale. Jeg har helt klart et ansvar selv, men man stoler jo også på at avtalen man har skal være lønnsom. For bare noen måneder siden het den «Garantert fornøyd».

Ser ut som mange er litt for godtruande mot leverandørane. Når ting som “forutsigbart” er med i avtalen så bør det gå nokre varselbjeller. Det er som fastrente. Forutsigbart, men stort sett dyrare enn flytande rente. Spesielt når du inngår ein sånn avtale når det er historisk høge prisar og mediene spekulerer i 10-20 kroner/kWh i vinter. Leverandørane driv ikkje velgjerd, dei driv butikk. Går du til banken og spør om tips til fondssparing så får du ofte anbefalt det banken tener mest på, ikkje det mest lønnsame valet for deg.

”Garantert fornøyd” er ein floskel som ikkje betyr noko som helst. Om du inngår ein avtale som du ventar blir rimelegare enn spotpris så tar du ein sjanse og inngår eit veddemål med leverandøren på kva prisane blir framover. Og der er leverandøren den med mest kunnskap og innsikt.

Det leverandørane kanskje kunne gjort betre var å tydeleg få fram at avtalen kan bli dyrare enn spotpris og avvike stort, men då får dei vel ikkje solgt stort.

Med stønad frå staten blir den største brodden tatt av med spotpris. Bygg opp ein straumbuffer på konto og ha spotprisavtale.

Frå diversje intervju er det tydeleg at ein del ikkje forstår korleis stønaden fungerer. Når du samtidig ikkje forstår kva slags avtale du har inngått så må du ta ein del av skulda sjølv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (50 minutter siden):

Frå diversje intervju er det tydeleg at ein del ikkje forstår korleis stønaden fungerer. Når du samtidig ikkje forstår kva slags avtale du har inngått så må du ta ein del av skulda sjølv.

Ja, greit, jeg tar en del av skylda selv. Jeg er verken eldre, vanskeligstilt eller 'Ola Dunk' (tror jeg). Jeg bare påpeker at det er en logisk brist i at strømregningen STIGER når spotprisen blir LAVERE. Det er dét jeg ikke klarer å akseptere. Men - som nevnt tidligere i denne etter hvert så lange tråden - har jeg nå bytta til en spotprisavtale på Vibb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjordkraft i det siste prøver å redde seg, men skaden er hendt. Nå vet alle - selv observatører fra andre land - sannheten; 

KRAFTBRANSJEN ER BLITT KORRUPT. Og på toppen er deler av den så udugelig at de sløst bort inntjente pengemengder gjennom grov uforstand i et marked som er blitt en tro kopi av systemet som utløst Finanskrisen i 2008! Det har oppstått et system som siden 2018 er mer eller mindre utenfor kontroll, selv om det ikke oppsto vannmangel og gassmangel ville dette ha presset seg fram ettersom det var illevarslende tegn på en slik korrupsjonskultur i kraftbransjen som har blitt en melkeku for alskens interesser - selv om 90 % er statseid, er disse eid av små aktører som kommuner fremfor av staten. Aktører som har knapt demonstrert at de bryr seg, og det er blitt for mange ledd mellom produsenten og kunden som med Fjordkraft. 

Det er for mange penger i omsetning omkring kraftvirksomheten i Norge, de meget lave produksjonsutgiftene, politikernes inkompetanse og fagfolkenes voksende griskenhet sammen med en voksende tendens for å ødelegge motargumenter med alle metoder og demobiliseringsmetoder mot både kunder og myndigheter, har skapt en giftblanding - det har oppstått kraftbaroner akkurat som de russiske oligarkene i 1990-årene. 

De ødelegger det norske samfunnet. Privatiseringen av kraftbransjen med en sykelig konkurransementalitet har fått katastrofale resultater, som siden spredt seg ut til resten av verden. Det var viktigere å konkurrere og tjene penger. Mange i kraftbransjen realiserer ikke det, de er blitt materialistisk og for opptatt av å tilfredsstille grådige krefter i egne midte og utenfor, slik at de etter hvert mer og mer er blitt monstre uten å ville det. De har kunne gjøre det fordi myndighetene forhindres fra å gripe inn fordi i tjue år hadde det pågått en ansvarspulverisering i ledd etter ledd, spesielt i Solbergs tid som statsminister, det blir for mange organer, for mye rot akkurat som med kollektivtrafikken i Oslo i høyreårene der. En jungel av lover, bestemmelser, reguleringer, byråkratier og så mye mer har oppstått, Stortinget hadde bare latt lov etter lov komme gjennom uten å se på dem, spesielt hvis de kom som EØS-bestemmelser. 

Dette må stoppes. Selv mektige næringsinteresser og markedsliberale krefter har fått nok. 

Endret av JK22
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...