Gå til innhold

Fikk regning fra Fjordkraft i dag. Den var over dobbelt så høy som vanlig.


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (8 timer siden):

Interessant. Kan du vise oss det regnestykket (fra fakturaen)?

Her er utdrag fra fakturaen for september:
image.png.dafb0fa9c8962c35eff2ef86c469cd58.png

Strømstøtten i september var 324,77 øre/kWh. Sikringsresultatet (fra forvaltningen) utgjør 55,29 øre/kWh. Påslaget på 3,9 øre er inkludert i strømprisen på 415,97 øre. 

415,97-324,77-55,29=35,91 øre. Variabel pris var altså noe under 36 øre, jeg husket litt feil. 

Om fastbeløpet på 39 kroner regnes inn i strømprisen utgjør det 5,95 øre så da blir kostnaden 41,86 øre. Høyt i september pga. lavt forbruk, i årssnitt vil fastbeløpet utgjøre ca. 2,5 øre/kWh. 

Opprinnelsesgaranti er frivillig så det har jeg ikke regnet inn. 

Totalt ble regningen på 640,14 inkl. nettleie. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/4/2022 at 9:26 AM, Zlatzman said:

Strømstøtte er basert på spotprisen på strøm, uavhengig av hvilken avtale du har. Dette er den mest rettferdige løsningen, for da kan alle få like mye strømstøtte uavhengig av hvilken strømavtale de har.

I ditt tilfelle burde du snarest bytte til en billigere strømavtale så du ikke betaler for mye. Se for eksempel her: https://www.strompris.no/

"Dette er den mest rettferdige løsningen..." 

Tydeligvis ikke. 

Be om reduksjon i fakturaen, eller bytt selskap er min anbefaling. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 timer siden):

Er det godt nok å varsle prisendring inne på en faktura? 

Fakturerer blir gjerne ikke fin-lest. Hvertfall ikke forventede fakturaer med et beløp som samsvarer med forbruk. Hvorfor skal man trenge å lese slike fakturerer? 

Mange benytter e-faktura eller autogiro. I slike tilfeller trenger man ikke engang å ha sett fakturaen, før pengene flyr ut av kontoen!

Ergo er det ikke godt nok å varsle om endringer på en faktura. Et eget og tydelig varsel trenger (og fortjener) kunden!

Det var ikke varsling i form av fakturaen jeg tenkte på. Det ville jo selvfølgelig vært urimelig og alt for sent.
Varsling via "normale" kanaler som epost og SMS 30 dager i forkant av prisendringen jeg tenkte på. (I dette tilfellet før 15. august)

Dette har visse paralleller til når den flytende boliglånsrenten endres, hvor bankene plikter å melde fra seks uker før endringen trer i kraft.

Men det er vel flere som har strøm enn boliglån, så er kanskje et større problem i første kategori.

Lenke til kommentar

Haha "opprinnelsesgaranti", det er bortkastede penger det.  Blir som å helle grønn konditorfarge i en liten side-elv og hevde at du bare får vann med grønn farge fra denne eksklusive side-elven - levert til huset ditt lenger ned i elven... 🤣

Det er et reklame-jippo som bedrifter bruker i markedsføringen sin.  Såkalt "grønnvasking", så folk opptatt av miljø blir mer positive til bedriften/produktet.  Ser absolutt ingen grunn til at en privat husholdning skal betale for "opprinnelsesgaranti".

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Rune_says said:

Haha "opprinnelsesgaranti", det er bortkastede penger det.  Blir som å helle grønn konditorfarge i en liten side-elv og hevde at du bare får vann med grønn farge fra denne eksklusive side-elven - levert til huset ditt lenger ned i elven... 🤣

Det er et reklame-jippo som bedrifter bruker i markedsføringen sin.  Såkalt "grønnvasking", så folk opptatt av miljø blir mer positive til bedriften/produktet.  Ser absolutt ingen grunn til at en privat husholdning skal betale for "opprinnelsesgaranti".

Opprinnelsesgaranti ble innført av EU. Se nedenfor.
Selvsagt er det scam. Hvis en vil at folk skal bruke strøm fra fornybar energi da er trikset å tilby den billigere, ikke dyrere!

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stromleverandorer/

Opprinnelsesgarantier er en merkeordning for elektrisitet for å vise strømkunden at en mengde kraft er produsert fra en spesifisert energikilde. Ordningen ble innført med EUs første fornybardirektiv (Direktiv 2001/77/EC) i 2001 for å gi forbrukere et valg mellom fornybar kraft og ikke-fornybar kraft. Kraftprodusenter som selger opprinnelsesgarantier får samtidig en ekstra inntekt fra sin fornybare kraftproduksjon.

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 timer siden):

Haha "opprinnelsesgaranti", det er bortkastede penger det.  Blir som å helle grønn konditorfarge i en liten side-elv og hevde at du bare får vann med grønn farge fra denne eksklusive side-elven - levert til huset ditt lenger ned i elven... 🤣

Det er et reklame-jippo som bedrifter bruker i markedsføringen sin.  Såkalt "grønnvasking", så folk opptatt av miljø blir mer positive til bedriften/produktet.  Ser absolutt ingen grunn til at en privat husholdning skal betale for "opprinnelsesgaranti".

Heldigvis er det helt frivillig, så enhver kan selv velge om de vil betale for det eller ikke. Akkurat som CO2-kompensasjon når du kjøper flyreiser.

Lenke til kommentar

Regninger fra Fjordkraft som gjelder måned: 

Aug 1200,-   ( 2,60 kr/KWh )

Sep 1200,-   ( 2,40 kr/KWh )

Okt 1500,-   ( 1,90 kr/KWh)

(spot, med nettleie og alt mulig)

Vedfyring:  Med antatt ca-pris på 120,- pr 40L sekk som har ca 40KWh og brukt i en ovn med 75% virkningsgrad ( dvs 30 KWh som man får nytte av i ny "rentbrennende" ovn ) så gir det en KWh pris på 120/30= 4 kr/KWh  

For vedfyring har jeg heller ikke tatt med kostnadene som vedfyring påfører andre i form av økte utgifter til luftfilter, sot på bygninger rundt, luftveisplager etc.  I tettbebygd strøk bør det forbys er min enkle mening.  (Selvsagt med unntak om det er strømbrudd/-rasjonering eller lign ekstrem-situasjoner. Også kjent som "beredskap" i kontrast til "kosefyring").

   

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kom regningen for oktober. Forvaltningsresultatet var dårligere enn ventet denne måneden, men så hopper det da også mye opp og ned. Kun 10,63 øre. Totalt havnet da den bevegelige delen av strømprisen vår for oktober på 71 øre/kWh. Det inkluderer påslaget på 3,9 øre, men ikke de 39 kronene per måned. Tar vi med de ender prisen på 74,65 øre for vår del. Nettleien utgjør en større del av totalen enn strømpris minus strømstøtte. 

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (1 time siden):

Fjordkraft har en app hvor man kan se hvor mye strøm man bruker hver dag, og hvor mye det koster. Nå også hvor mye du får i strømstøtte. Da er det ikke vanskelig å følge med. 

Poenget er at regningen ble over doblet, selv om strømforbruket var identisk. Det er dét som er poenget med denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, da oppdaget jeg via min mor på snart 80 at hun også hadde blitt satt på "Forutsigbar strømavtale" hos Fjordkraft.

Hva i huleste er "forutsigbart" med at Fjordkraft har beregnet seg 5,65 i kraftpris ????    Dette er å lure eldre!

Det tilsvarer  en spotpris på 50 kroner og 20 øre !!! ( 5,65 minus 0,7 som man betaler selv gir 4,95 kr som man må betale etter støtte på 90% - dvs man må gange med 10) 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

OK, da oppdaget jeg via min mor på snart 80 at hun også hadde blitt satt på "Forutsigbar strømavtale" hos Fjordkraft.

Hva i huleste er "forutsigbart" med at Fjordkraft har beregnet seg 5,65 i kraftpris ????    Dette er å lure eldre!

Det tilsvarer  en spotpris på 50 kroner og 20 øre !!! ( 5,65 minus 0,7 som man betaler selv gir 4,95 kr som man må betale etter støtte på 90% - dvs man må gange med 10) 

Strømstøtte tar ikke hensyn til hvilket abonnement du har. Den får man uansett. Fjordkraft legger seg forsåvidt ikke bort i hva støtten havner på heller. Det er et anliggende mellom staten og sluttbruker. Utbetales riktig nok av ditt lokale strømselskap (de man betaler nettleie til).

Men selv om jeg ikke forstod regnestykket ditt, er jeg enig i at dette er svindel!

Abonnementet gir riktignok en god forutsigbarhet for Fjordkraft; de vet med sikkerhet at de kan betale ut fete julebonuser, om ikke annet .. 🙃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nasjonalisering av alle private kraftselskaper burde innføres. Nettleie og manglende myndighetsinngrep har nå skapt alvorlige problemer for hundretusener over hele landet som ikke har mer å tære på. Det går ikke, kraftbransjen tydeligvis er ikke blitt mindre korrupt, det er blitt enda mer korrupt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

...

Men selv om jeg ikke forstod regnestykket ditt, er jeg enig i at dette er svindel!

Abonnementet gir riktignok en god forutsigbarhet for Fjordkraft; de vet med sikkerhet at de kan betale ut fete julebonuser, om ikke annet .. 🙃

Joda, strømstøtten følger spotprisen på kraft og av disse må man betale de første 70 ørene +  bare 10% av overskytende.

Formelen vi er interessert i er altså    0,7 + 0,1*(spotpris - 0,7)=5,65

Hvis vi løser formelen mhp spotpris så blir det:   spotpris=(5,65 - 0,7)/0,1 + 0,7 = 4,95*10 + 0,7 = 49,50 + 0,70 = 50,20

M.a.o. først når spotprisen er over 50 kroner så vil "Forutsigbar strøm" lønne seg. MEN spotprisen har ligget ganske lavt  - så kundene med "Forutsigbar strøm" betaler for Oktober omtrent 3x av hva kunder med spotpris betaler.  (Min spotpris totalregning for Okt med ca 800 KWh forbruk var 1500,-   Min mor hadde brukt ca 400 KWh og fikk en regning på ca 2200,-)

Jeg var også inne og så at det hadde kommet varsel om at prisen ville bli justert ned til 4,95 i midten av November.  

Samme formel over gir da at "Forutsigbar" avtalen bare er mer lønnsom enn spotpris avtale, dersom spotprisen er over 43,20 kr (!)

Hva Fjordkraft ansatte som spår spotprisene ruser seg på vites ikke når de anslår en spotpris på over 40 kroner fra 14 November, men det er vel heller snakk om hvor mye overskudd de kan beregne seg uten at for mange protesterer.   

Ren svindel er også min konklusjon.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (29 minutter siden):

Joda, strømstøtten følger spotprisen på kraft og av disse må man betale de første 70 ørene +  bare 10% av overskytende.

Formelen vi er interessert i er altså    0,7 + 0,1*(spotpris - 0,7)=5,65

Hvis vi løser formelen mhp spotpris så blir det:   spotpris=(5,65 - 0,7)/0,1 + 0,7 = 4,95*10 + 0,7 = 49,50 + 0,70 = 50,20

M.a.o. først når spotprisen er over 50 kroner så vil "Forutsigbar strøm" lønne seg. MEN spotprisen har ligget ganske lavt  - så kundene med "Forutsigbar strøm" betaler for Oktober omtrent 3x av hva kunder med spotpris betaler.  (Min spotpris totalregning for Okt med ca 800 KWh forbruk var 1500,-   Min mor hadde brukt ca 400 KWh og fikk en regning på ca 2200,-)

Jeg var også inne og så at det hadde kommet varsel om at prisen ville bli justert ned til 4,95 i midten av November.  

Samme formel over gir da at "Forutsigbar" avtalen bare er mer lønnsom enn spotpris avtale, dersom spotprisen er over 43,20 kr (!)

Hva Fjordkraft ansatte som spår spotprisene ruser seg på vites ikke når de anslår en spotpris på over 40 kroner fra 14 November, men det er vel heller snakk om hvor mye overskudd de kan beregne seg uten at for mange protesterer.   

Ren svindel er også min konklusjon.

Ahhh. Da forstår jeg. He he. Fantastisk!!

Riktignok trenger ikke beløpet å bli så høyt før Fjordkraft taper penger, vel? Hvert sekund spotpris er høyere enn garanti-pris, vil jo være et potensielt tap for Fjordkraft.

Derfor er garanti-satsen selvfølgelig satt såpass høyt at den mest sannsynlig aldri vil inntreffe. Men om så skulle skje, vil det altså svi lenge før himlene femti kroner. Eller?

Uansett; for en forbruker med krav på strømstøtte, gir det absolutt null mening å velge denne avtalen. 

Det er svært useriøst av Fjordkraft å anbefale noen slike avtaler! Dersom prisen må over 50 kr pr kWh, er det åpenbart svindel i mitt hode!!

Kunder som ikke har tilgang på strømstøtte (fritidsboliger, næring, m.m.) har kanskje marginalt mer å hente her? Men ... jeg .. jeg tenker uansett: styr unna!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...