Gå til innhold

Fikk regning fra Fjordkraft i dag. Den var over dobbelt så høy som vanlig.


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg regning fra Fjordkraft. Den var over dobbelt så høy som vanlig. Jeg har ikke brukt noe mer strøm enn vanlig, da jeg har fjernvarme i leiligheten samt varmtvann inkludert i fellesutgiftene.

Kan dette være en feil? Jeg skal sjekke med Fjordkraft i morgen, men dette var overraskende. Kan de ha glemt å trekke fra strømstøtten?

Noen flere som har opplevd skyhøy regning fra Fjordkraft i det siste?

PS. Jeg vet at strømprisen er uvanlig høy, men slik har det jo vært det siste halvåret og jeg får jo regning hver måned. Men denne regningen var over 200% av vanlig regning.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hva med å lese på faktura? Sjekk hvilken pris pr kWh du har fått og se om de har trukket noe i fra..

Fordi spesifisert faktura ikke ligger på fjordkraft.no ennå. Har bare fått efaktura med selve beløpet i nettbanken, ikke forbruk. Nettleien fra Elvia på den er kun 44kr, men foregående måneder har den vært negativ. Forrige gang var den på -568kr.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (24 minutter siden):

I kva for straumregion bur du? Er det snakk om forbruk i september, oktober eller ein annan periode? Er forbruket i kWh likt samanlikna med forrige rekning, eller er også det dobbelt så høgt? Er målarstanden avlesen automatisk, eller har det vore problem med avlesinga e.l. slik at forbruket er stipulert?

Oslo.

Forbruk 1. okt - 31. okt

Forbruk uvisst, da fakturaen ikke er klar på fjordkraft.no ennå. Dessuten funker ikke forbruksgrafen heller på fjordkraft.no i øyeblikket.

Automatisk måleravlesning, ingen problemer som jeg vet om.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, KarvaBlad said:

Kan dette være en feil? Jeg skal sjekke med Fjordkraft i morgen, men dette var overraskende. Kan de ha glemt å trekke fra strømstøtten?

Vent til du får spesifisert faktura i nettbanken og se hva den inneholder. Ville også sjekket strømavtalen - hvis du har "forutsigbar strømpris" avtalen er den veldig dyr sammenlignet med spotpris avtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (42 minutter siden):

I dag fikk jeg regning fra Fjordkraft. Den var over dobbelt så høy som vanlig.

Sjekk hva som er lest av for perioden på din AMS på elhub.no. Sjekk hvilken strømavtale du har, og hvordan denne er priset. Sjekk om nettleie er inkludert i strømfaktura, det er på nettleiefakturaen du ser strømstøtten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (9 timer siden):

Fordi spesifisert faktura ikke ligger på fjordkraft.no ennå. Har bare fått efaktura med selve beløpet i nettbanken, ikke forbruk. Nettleien fra Elvia på den er kun 44kr, men foregående måneder har den vært negativ. Forrige gang var den på -568kr.

Prisen har jo vært lav denne måneden, så støtten er lavere også. 

Lenke til kommentar
dundersalt123 skrev (6 minutter siden):

Strømstøtten er lavere fordi spotprisen har vært betydelig lavere i Oktober enn den var i September. 

Men strømprisen din er helt hinsides. Langt langt over spotprisen.  Du må få byttet avtale!

Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. 

Sjølvsagt. Støtta blir rekna ut av snittprisen for spot kvar månad. Er snittet 3 kr så får du meir stønad enn om snittet er 1 kr. Det er rimeleg. Då betalar du jo i tillegg mindre for straumen i utgangspunktet.

Alle som har spotprisavtale vil få lågare kostnad når spotprisen går ned, gitt at forbruket er likt.

Kva avtale har du? Logg inn på nettsidene til Fjordkaft og sjå der. Ev. på sist faktura.

Utan faktiske tal kjem ikkje denne tråden noko lengre. Edit: Der var den ja.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal jeg få lavere strømstøtte når spotprisen er lav? Jeg burde jo få strømstøtte basert på forbruk, ikke en eller annen arbitrær pris som jeg ikke har tid til å sette meg inn i. Jeg får altså høyere strømregning når spotprisen er lav?! For noe forbanna dritt. 

Strømstøtte er basert på spotprisen på strøm, uavhengig av hvilken avtale du har. Dette er den mest rettferdige løsningen, for da kan alle få like mye strømstøtte uavhengig av hvilken strømavtale de har.

I ditt tilfelle burde du snarest bytte til en billigere strømavtale så du ikke betaler for mye. Se for eksempel her: https://www.strompris.no/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For tiden er det veldig risikabelt å ha en "enkel" avtale som ikke følger spotprisen. Prisen varierer mye og selskapene tar i mye når de estimerer en pris som de garantert ikke taper penger på i en periode.

Siden støtten følger spotprisen kan man ende opp med at den ikke dekker mer enn litt av det den "burde" ha gjort ut ifra det fjordkraft fakturerer deg for.

Bytt avtale i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...