Gå til innhold

Nå er det vanlig folks tur - til å betale ca 20 % mer skatt av utbytte


zanta

Anbefalte innlegg

Først ble IPS-ordningen fra 2017 vingeskutt gjennom en reduksjon fra 2022 av max beløp fra 40 k til 15 k. Nå skal overskuddet beskattes hardere også: Den rødgrønne regjeringen har i løpet av de to siste statsbudsjettene økt skatten på utbytte og aksjeinntekter fra 31,68 % til 37,84 %. I praksis betyr det at staten tar 19,4 prosent mer av det folk tjener på aksjesparingen sin nå, enn i inntektsåret 2021: https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Var det noen som forventet noe annet egentlig? Dette er jo hva da rødgrønne lever for; å flå folk.

Folk har stemt på dette og blir nå overrasket at de leverer? Det positive med dette er at det garantert blir skifte enten før eller ved neste valg :p 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mine små investeringer i aksjer er visst timet feil igjen.   Investerte 30K feriepenger i 2008 (og forsaket en god sydenferie) men måtte etter hvert selge med halvparten i tap pga finanskrisen.  "Bare sitt på aksjene så stiger de igjen" sa aksjeekspertene.  Jada, det hjalp jo lite da firmaet jeg hadde aksjer i ble offer for oppkjøp med tvunget salg av aksjene til lav pris.    Jeg var vaksinert mot kjøp og salg av aksjer i lang tid.

I fjor tenkte jeg så smått å begynne litt igjen med tanke på at det kunne  jo være fornuftig å spare litt ekstra til pensjonsalderen. 

Men neida Avgiftspartiet (Ap) med Surre-partiet (Sp) og Sløs Velstanden (SV) har i det stille økt skatten på gevinst til 35%.... og 40% kommer straks (!).  Så avgiftskåte er de at det har tilbakevirkende kraft til når statsbudsjettet ble lagt fram.  Igjen et dårlig grep om man skal ha tillit mellom befolkning og politikere. 

Nei, Regjeringen ønsker visst at vi sløser bort pengene istedenfor å spare - for blir det noen gevinst så tar Staten den. Heldigvis har jeg satset mindre denne gangen - men blir nok en gang  ettertrykkelig "vaksinert" mot å bli aksjesparer.... 

...og de "idealistiske" politikerne i Rødt og SV osv har jo selvfølgelig sin superpensjon... de har ikke behov for å spare noe...

Nå er det småsparernes tur...

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Regjeringen dritet i de fattige i Norge. Det er åpenbart de mener at det er forskjellene som er problemet, altså ikke fattigdom i seg selv. 

De er kun opptatt av fns bærekrafts målene og sin egen politiske karriere, så fremst det er andre som har det verre der ute i verden så har de mye å gå på. Tro meg ting kommer bare til å bli verre og verre her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, geir__hk said:

Sikkert et veldig dumt spørsmål siden jeg ikke investerer i aksjer selv,  men hypotetisk - hva skjer om man f.ex taper 100kkr på aksjer - er det enveis eller er det mulighet for å begrense tapet en dråpe mer enn før ?

Det bør jo fungere motsatt også - skatt ved gevinst, fradrag ved tap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Sikkert et veldig dumt spørsmål siden jeg ikke investerer i aksjer selv,  men hypotetisk - hva skjer om man f.ex taper 100kkr på aksjer - er det enveis eller er det mulighet for å begrense tapet en dråpe mer enn før ?

Dette gjelder både ved tap og gevinst. Tilsvarende hvis du selger en bolig, som du ikke har bodd i minst 1 år i løpet av de to siste årene, da får du fradrag for tapet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.M said:

ved å skattelegge aksjeutbytter hardere, så er det vel endel som i stedet begynner investerer/spekulerer i boligmarkedet, det trodde jeg var uønsket av dagens regjering? men kan vel bli konsekvensen. :roll:

Og neste dag uttrykker de bekymring for høye boligpriser. Litt senere kommer de plutselig med nye absurde "miljø"-krav som gjøre nybygg enda dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

ved å skattelegge aksjeutbytter hardere, så er det vel endel som i stedet begynner investerer/spekulerer i boligmarkedet, det trodde jeg var uønsket av dagens regjering? men kan vel bli konsekvensen. :roll:

Kan virke som regjeringen har en forestilling om at det kun er rikinger som driver med aksjehandel, men dette er en veldig gammeldags tanke. Regjeringen oppfordrer oss også til å spare til egen pensjon, og det er det mange som har begynt med i aksjer og aksjefond, ikke bare de rike. Så svarer de med å sette opp skatten til en ganske drøy sats på den avkastningen man måtte ha på dette den dagen man skal ta det ut. 

Så er det forståelig, at regjeringen forsøker å få fatt i de rikes penger, all den tid de har gått til valg på å få forskjellene ned, problemet er bare det at de rike har alle muligheter til å unngå å skattes ihjel, ved å feks flytte utenlands, eller forvalte pengene sine på en slik måte at de unngår skatt. Denne "heksejakta" kan altså føre til at man får mindre forskjeller, fordi de aller rikeste ikke lenger regnes i statistikken i Norge. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (24 minutter siden):

ved å skattelegge aksjeutbytter hardere, så er det vel endel som i stedet begynner investerer/spekulerer i boligmarkedet, det trodde jeg var uønsket av dagens regjering? men kan vel bli konsekvensen. :roll:

Jeg spekulerer utelukkende i boligmarkedet. Åpenbart det politikerne ønsker. Tilnærmet skattefritt dersom man gjør det riktig. 

Lenke til kommentar

Det skal tydeligvis bare være to måter å sikre seg litt økonomisk til etter arbeidslivet:

1 Være topp-politiker eller annen offentlig ansatt med 67% av topplønn i pensjon.

2 Utnytte de som trenger å leie bolig. Skal selvsagt premieres ligningsmessig på alle måter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...