Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man sjekke forsikring på en spesifikk bil?


Deechon

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kanskje oppgradere bilen min til en bedre bil av mer sportlig preg.

 

Men jeg er veldig usikker på hva eventuell kasko forsikring vil komme på hvis jeg slår til. Er det noen måte å sjekke dette på? 

 

Hadde en nabo en gang som kjøpte sportsbil til sønnen sin som han ikke kunne registrere på han når de fant ut at kasko var ca 75k i året. Så derfor ønsker jeg å unngå å havne i samme fella...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Emilsen said:

finansportalen kan du sammenligne flere selskaper samtidig. Anbefaler å sjekke den. Men det er en del selskaper man ikke får resultater fra dessverre. Men alle har som regel en egen kalkulator på nettsidene sine.

Syntes ikke det var så mange selskaper som kom opp der nå. If kommer bl.a. ikke opp og en drøss andre..

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Dersom det er en litt "spesiell" bil/bil med litt stor motor kan det være du ikke får beregnet pris med kalkulatoren. Jeg får sjelden opp min C43 AMG, som ikke er såå spesiell. Da må du ta kontakt med hvert selskap.

Ja det er et godt poeng. I mitt tilfelle så er det en panamera fra 2010-2012 jeg ser på. De er jo ikke så spesielle, men motorstørrelse + porsche i seg selv gir nok ikke billig forsikring nei.

 

Jeg ser hva jeg finner :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (30 minutter siden):

 

Har selv hatt flere biler av friskere modeller og overraskende nok har de som oftest vært like billige, om ikke rimeligere, enn mer normale biler igjen hos enkelte forsikringsselskap. 

Dette er ikke overraskende.

I Norge beregner dem pris på skadestatistikk.

Og biler det er få av er veldig ofte ikke skadet nok til at man må bruke forsikringen.

Men om det er en bil som det er for eks 10 av i Norge Ingen av dem i noen ulykker, da får du lav pris.

Men så snart en vraker bilen sin har dem en statistisk og prisen går rett i været.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Som flere sier er forsikring individuelt.

og risikovurderingen til selskaper er ikke lik for samme menneske / bil kombinasjoner.

Porsche har veldig dyre deler sammenlignet med andre bilmerker. Versting utgaver fra andre merker deler veldig mye av delene med volum modeller, derav billigere deler. Porsche har i sammenligningen veldig liten produksjon og hver del blir nødvendigvis dyrere. 

Vet ikke hvilken motor du ser på, men for meg var det ganske stor forskjell fra 300hk og opp til 400hk

Eneste måte å få riktig pris for deg er å ringe rundt. Sjekk også på Porschentusiaster Norge på fb. Det er endel forsikringsagenter som har spesialisert seg mot kundegruppen.

Jeg betalte selv for PAW når jeg hadde min, det er utvidelse av nybilgaranti, eneste måten å sove om natta. Kostet ca. 17k i året i tillegg til vanlig forsikring.

Panamera er verdens beste bil, hvis man må ha bakseter! Jeg hadde en 2010 4S i et par år.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (På 14.10.2022 den 9.25):

Men du må irriterende inn med egne detaljer om deg selv før du får prisen

Dem bruker alder og bostedsadresse for å beregne hva forsikringen kommer på.
Faktisk er det dyrere å forsikre biler enkelte plasser i landet en andre, og faktisk ikke sikkert at det er billigere å forsikre bilen din i Alta en i Oslo heller.

Sist jeg flytter ringte jeg mitt forsikringsselskap og snakket litt løst med selgeren etterpå.
Han hadde noe overraskende å fortelle.
Jeg flyttet fra Trøndelag til nordnorge, og endte opp med samme prisen, så jeg spurte om det ikke var billigere å forsikre hvor jeg bodde en en storby.
Svaret var at om jeg hadde valgt en av nabokommunene ville jeg faktisk fått dyrere forsikring en hva jeg måtte betale når jeg bodde i Trondheim.
Lokal skadestatistikk teller nesten mer en noe annet.

Lenke til kommentar
On 10/14/2022 at 9:25 AM, Phantom Software said:

De fleste aktørene har vel online kalkulator for dette. Hos Gjensidige har de skjema for merke, år, modell, variant (eller hopp over alt vha. registreringsnr). Men du må irriterende inn med egne detaljer om deg selv før du får prisen. https://www.gjensidige.no/forsikring/kalkulator/bil?id=1

De må ha person informasjon, slik at tilbudet de gir deg passer med de elendige prisene du har fra før. Gode priser er kun for nye kunder selvfølgelig.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 14.10.2022 den 19.22):

Som flere sier er forsikring individuelt.

og risikovurderingen til selskaper er ikke lik for samme menneske / bil kombinasjoner.

Dette kan i alle fall jeg bekrefte. 

Hadde to mindre hendelser med hund som måtte til veterinær. Jeg tok det på forsikring, og ved neste hovedforfall (året etter) gikk alle forsikringene mine i opp, med et snitt på godt over 20%. Og enda litt mer ved neste hovedforfall. 

Svaret fra forsikringsselskapet var at det hadde forandret min risikoprofil, og at derfor steg b.la. bilforsikringene min ekstra mye. Jeg betalte altså I praksis tilbake skadene jeg hadde fått dekket på under to år, gjennom forhøyet premie. 

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (2 timer siden):

Jeg betalte altså I praksis tilbake skadene jeg hadde fått dekket på under to år, gjennom forhøyet premie. 

Dette er helt normalt.
Forsikring er et veddemål mellom deg og forsikringsselskapet ditt hvor du alltid taper.
Du vedder på at du kommer til å få et uhell, men dem vedder på at du ikke får det.
Og jo flere ganger du "vinner" jo dårligere blir "oddsen" din, og da øker prisene.

Forsikringsselskapene bruker statistikk til å finne oddsen på samme måte som et tippeselskap finner oddsen mellom 2 fotballag.

Dette gjør at siden du vant 2 runder på veldig kort tid endrer oddsen seg drastisk.
Mindre beløp lønner det seg sjeldent å ta på forsikringen om man har penger til å ikke å gjøre det.
Mange nok stensprut-skader på frontruta på bilen din og dem øker premien din (egen erfaring fra tidligere arbeidsgiver)

Her er det bare å bytte selskap til et som ikke har denne statistikken på deg så kanskje du får bedre odds

Edit: om oddsen blir bedre i ditt favør så endrer ikke prisene seg automatisk, derfor det er viktig å reforhandle forsikringen med jevne mellomrom.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (11 timer siden):

De må ha person informasjon, slik at tilbudet de gir deg passer med de elendige prisene du har fra før. Gode priser er kun for nye kunder selvfølgelig.

Gode priser gjelder for aktive kunder som pusher selskapet sitt.
En epost en gang i året sånn ca til selskapet du bruker i dag hvor du skriver
 

Sitat

Hei [forsikringsselskap]

Jeg [kundeinfo] har innhentet priser på min forsikrings-portefølje hos flere av deres konkurrenter, og ser at det er et relativt stort avvik fra dere og enkelte andre selskaper når det kommer til pris.
Hva kan dere gjøre med dette avviket.

Hilsen
[navn navnesen]


Om forsikringsselskapet ber om å få prisen fra dem andre selskapene sier du bare at det får dem ikke.
Dem må gi deg sin beste pris så vil du se om hvem som blir billigst.

Om dem får vite rimeligste alternativ legger dem seg som regel rett under.
Men om du nekter å oppgi pris kan du får det ennå billigere.

Men ennå bedre.
Det er nok å bare sende en slik epost til dem og dem holder prisen lavere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snylter skrev (3 timer siden):

De der kalkulatorene har jeg aldri opplevd at har gitt meg pris på mine biler.. Erfaringsmessig er løsningen å ringe eller sende en henvendelse via sånn kontaktskjema..

Er det en skikkelig brød og melk-bil kan det være de fungerer da men litt spesielle biler funker ikke på kalkulatorene.

Best pris får man alltid ved direkte kontakt. Helst med en selger som lever av provisjon.

Kalkulatorene er greie nok for å gi en indikasjon på prisnivå selskapet ønsker å ligge på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...