Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Tibber sin flotte smarthus integrering, varsling om høy/lav strømpris og om man overskrider nettleiegrense (max kWt brukt per time) er det som fenger meg iallefall. Vet ikke om noen andre har slikt? De jeg hadde før Tibber hadde ikke app engang men det har de kansje nå.

At de også gir 500kr i vervebonus for å handle i shoppen detes liker jeg og godt. Fått flere google høytalere og har nå en fanzy værstasjon på tur i posten takket være vervinger. 

Håper de overlever. Tror ikke de mistet mange kunder her i Nord med dette stuntet. For vanlige brukere var det vel bare snakk om en hundrelapp eller to ekstra.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rutgerus skrev (31 minutter siden):

Forhåndsbetaling stemmer vel ikke helt? Min faktura som skal betales i oktober innebærer fakturering for september, samt oktober-dagene frem til forfallsdato. Med andre ord betaler jeg for dager hvor jeg har brukt strømmen de leverer til meg. 

For min del anser jeg det ikke som gambling å forbli Tibber-kunde, samtidig som jeg er veldig fornøyd med prisvilkår, app og fordeler. Er det egentlig noen leverandører som er billigere enn Tibber? Og hvis noen opererer med en forretningsmodell som er mer generøs enn Tibber sin, hvordan skal det kunne være en tryggere havn? 

Og så forstår jeg godt at ikke alle er like villige til å være "lojale" mot sin leverandør i disse tider. Men jeg tenker at jeg kan være det, nettopp fordi jeg opplever at Tibber kom inn som en ridder på sin hvite hest i et vanvittig kjeltringmarked. Men igjen, jeg har forståelse for at folk er i andre situasjoner rent strøm-økonomisk enn meg. 

Du betaler for stipulert forbruk hvor de i tillegg har brukt ågerpriser (sammenlignet med reell pris nå) til stipulering så du forhåndsbetaler jo.

Det er jo det når man forhåndsbetaler fremfor å bruke en leverandør med lik eller bedre pris som ikke krever forhåndsbetaling. Du gir i praksis tibber et gratis lån. Det er flere leverandører som er rimelgiere enn tibber ja. Det er flere årsaker til hvorfor det er en tryggere havn, men de to største er at tibber er relativt nyoppstartet og har drevet i flere år med store underskudd og at hos andre så betaler du for faktisk forbruk så du løper ingen risiko (=trygg havn) i motsetning til hvor du nå hos tibber forskutterer og da er prisgitt at de eksisterer og kan levere deg strøm.

Det er null poeng å være lojal mot et unødvendig ledd av blåruss som skal tjene penger på å ikke selge deg noe som helst. Tibber har nå nettopp vist at de er villige til å ta samme kjeltringtriksene så jeg forstår ikke helt hva du mener? For min del har det ingenting med noen stram økonomi å gjøre, men rent av prinsipp bytter jeg.Tibber skulle være et selskap som ikke drev med lurendreier løsninger som mange andre i denne bransjen og så går det ikke lange tiden før de står der med buksa på knærna de også. Det må være flaut.

Endret av minim
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 5.10.2022 den 3.44):

GE? Har bare dårlig erfaring med de. Lokketilbud, vinterspot, grønn spot, GE spot, student spot og spottespot. Et virrvarr av produkter designet for å forvirre og lure kunden. Har du først valgt de så slutter de aldri å ringe når du slutter og lover gull og grønne skoger. Nei takk og aldri mer!

De har kun én strømavtale nå, spotpris. Ingen månedsavgift og 1 øre påslag pr. kWh (garantert uendret i 12 måneder).

Har hatt GE i et par-tre år nå. Ikke hatt noen problemer med de. Appen deres er også veldig bra og jeg betaler ikke noe ekstra for å bruke standardfunksjonene som viser forbruk, priser, faktura, historikk osv...

Hvis de ringer når du bytter, så er de ikke alene om det. Opplevde nærmeste telefonterror fra min forrige leverandør når jeg valgte å bytte til GE.

Lenke til kommentar

De ringte en gang og ville ha meg på en avtale som skulle være veldig bra. Men da jeg sjekket var den ikke engang listet på nettsiden deres! Det var en skjult side man ikke kunne navigere til! Hvem gjør slikt?

Og hvorfor har de bare en strømavtale nå? Det er fordi de ble tatt med buksa nede (sammen med resten av markedet) fordi det kom noen konkurrenter som ryddet opp, ref motkraft og klarkraft. Så kunne de ikke fortsette med svindelproduktene sine. Og da sitter de igjen med en enkelt spotpris som du sier. Som garantert endres etter 12 måneder. Til en dyrere pris. Er ikke det definisjonen av lokketilbud?

Og ja, hele bransjen er gjennområtten med telefonterror, lokketilbud og svindelavtaler. Det er kjent for de fleste.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (16 timer siden):

De ringte en gang og ville ha meg på en avtale som skulle være veldig bra. Men da jeg sjekket var den ikke engang listet på nettsiden deres! Det var en skjult side man ikke kunne navigere til! Hvem gjør slikt?

Og hvorfor har de bare en strømavtale nå? Det er fordi de ble tatt med buksa nede (sammen med resten av markedet) fordi det kom noen konkurrenter som ryddet opp, ref motkraft og klarkraft. Så kunne de ikke fortsette med svindelproduktene sine. Og da sitter de igjen med en enkelt spotpris som du sier. Som garantert endres etter 12 måneder. Til en dyrere pris. Er ikke det definisjonen av lokketilbud?

Og ja, hele bransjen er gjennområtten med telefonterror, lokketilbud og svindelavtaler. Det er kjent for de fleste.

Mye grums i strømbransjen, det er jeg enig i. Men enn så lenge har ikke GE forsøkt å lure meg, og når de har gode priser og en bra app, så velger jeg å beholde de. Har ikke noen problemer med å bytte om jeg føler meg svindlet eller dårlig behandlet.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Til dem som tror at Fjordkraft er så mye bedre:https://www.nrk.no/norge/forbrukerradet-mener-stromselskap-har-brutt-loven-1.15361073

Var jo derfor jeg byttet til Tibber for noen år siden.

Så du forsvarer lovbrudd med å vise til andre som har gjort lovbrudd? Det er konstruktivt fordi?

Det finnes strømselskaper som ikke begår lovbrudd også.

Ser det er noen her i tråden som nevner Fjordkraft, så sikkert et tilsvar til det, men det virker som du legger frem denne saken fra i fjor for å prøve å rettferdiggjøre det Tibber har gjort siden du nevner at du er kunde.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (31 minutter siden):

Så du forsvarer lovbrudd med å vise til andre som har gjort lovbrudd? Det er konstruktivt fordi?

Det finnes strømselskaper som ikke begår lovbrudd også.

Ser det er noen her i tråden som nevner Fjordkraft, så sikkert et tilsvar til det, men det virker som du legger frem denne saken fra i fjor for å prøve å rettferdiggjøre det Tibber har gjort siden du nevner at du er kunde.

Men vi som forbrukere kan ved å flytte fra disse useriøse og over til de som har god praksis få bort grumset. Tipper at om det stemmer at tibber mistet 50% av kundemassen så vil blårussen i tibber tenke seg om to ganger før de finner på sånne sprell neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (14 minutter siden):

Men vi som forbrukere kan ved å flytte fra disse useriøse og over til de som har god praksis få bort grumset. Tipper at om det stemmer at tibber mistet 50% av kundemassen så vil blårussen i tibber tenke seg om to ganger før de finner på sånne sprell neste gang. 

Absolutt. Problemet med Tibber slik jeg ser det, er at de oppfører seg som de egentlig ikke har begått et lovbrudd, prøver å gjemme seg bak en haug med unnskyldninger som ikke en gang stemmer helt (ref. at de ikke engang forhåndskjøper strømmen i to prisområder) og har klart å gå fra å være de mest ærlige i bransjen til å totalhavere med ingen tegn til å ville snu. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnugle said:

Så du forsvarer lovbrudd med å vise til andre som har gjort lovbrudd? Det er konstruktivt fordi?

Gjør egentlig ikke det, noen lovbrudd er selvsagt verre enn andre. Forhåpentligvis er Tibber såpass seriøse at dem lærer av tabben etter de sterke reaksjonene.

3 hours ago, Fnugle said:

Det finnes strømselskaper som ikke begår lovbrudd også.

Hvordan vet du det? Har du full oversikt over alt som skjer internt i strømselskapene, og hvordan hver eneste kunde blir behandlet?

Lovbrudd sier ikke alt om et strømselskap er seriøst eller ikke. Er fullt mulig å lure kunder, eller selge dyre dårlige avtaler uten å bryte noen lover.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 time siden):

Gjør egentlig ikke det, noen lovbrudd er selvsagt verre enn andre. Forhåpentligvis er Tibber såpass seriøse at dem lærer av tabben etter de sterke reaksjonene.

Hvordan vet du det? Har du full oversikt over alt som skjer internt i strømselskapene, og hvordan hver eneste kunde blir behandlet?

Lovbrudd sier ikke alt om et strømselskap er seriøst eller ikke. Er fullt mulig å lure kunder, eller selge dyre dårlige avtaler uten å bryte noen lover.

Nei, men jeg har hørt og lest nok om Tibber og fulgt reisen deres såpass at jeg synest også de hadde en veldig dårlig grunn til å gjøre lovbruddet. Sleng på at de med viten og vilje kjører en forretningsmodell som baserer seg på hurtig vekst, så synest jeg de er såpass skyld i problemene selv det er svært dårlig å legge byrden over på kunden og det fremstår ikke minst sleipt. Så har de første måned overfakturert alle kundene sine, skal man virkelig gå god for at de kan bomme såpass på prisen når future spår noe helt annet? 

Legg på at Tibber i forkant ikke har gjort noe for å forhindre likviditetsproblemene sine, akkurat nå ligger det til sammen 37 stillinger ute i Norge og utland, og ref. avisoppslag tidligere i tråden så planlegger de å doble staben sin det neste året. 

De planlegger også å bygge et ekstravagant bygg som de skal kalle Tibber Tower (tomten er i boks), et 7-etasjers bygg som skal være deres hovedkvarter,  og i ønskeplanene deres vil de ha gondol opp til fjellet. Dette lanserte de på konferanse i slutten av august! Da var de nok allerede begynt å planlegge deres lille stunt. Fra den ene måneden snakker de om alle investeringene de skal gjøre, og neste måned er det plutselig for dyrt å kjøpe inn strøm...

Ser man litt på lokalene, stillingsannonsene og hvordan de fremstiller "Tibber-triben", så ser man raskt at de prøver å kjøre amerikansk kultur. Organiseringen i Tibber er jo et kapittel i seg selv, dette er alle stillingene som er utlyst nå, der de søker etter ledere for ulike avdelinger: "Enineering Manager - Smart energy", "Engineering Manger - Customer Tooling", "Marketing lead", "Partner Manager", "Senior Partner Manager: Smart Charging", "Senior Product Manager - User Insights", "Product Director - Tibber Subscription", "Product Director - Tibber Hardware", "CRM Lead", "Category Manager Tibber Store", "Customer Support Manager", "Manager Energieabrechnung"..

Altså skulle ikke tro at dette var en bedrift som brått trenger cash, og hvor mange ledere trenger de egentlig? 

Så vær så god, er dette en bedrift du føler det er verdt å støtte, så gjør det, men jeg og mange andre har nok gjennomskuet Tibber for hva det er.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Fnugle said:

Nei, men jeg har hørt og lest nok om Tibber og fulgt reisen deres såpass at jeg synest også de hadde en veldig dårlig grunn til å gjøre lovbruddet. Sleng på at de med viten og vilje kjører en forretningsmodell som baserer seg på hurtig vekst, så synest jeg de er såpass skyld i problemene selv det er svært dårlig å legge byrden over på kunden og det fremstår ikke minst sleipt. Så har de første måned overfakturert alle kundene sine, skal man virkelig gå god for at de kan bomme såpass på prisen når future spår noe helt annet? 

Legg på at Tibber i forkant ikke har gjort noe for å forhindre likviditetsproblemene sine, akkurat nå ligger det til sammen 37 stillinger ute i Norge og utland, og ref. avisoppslag tidligere i tråden så planlegger de å doble staben sin det neste året. 

De planlegger også å bygge et ekstravagant bygg som de skal kalle Tibber Tower (tomten er i boks), et 7-etasjers bygg som skal være deres hovedkvarter,  og i ønskeplanene deres vil de ha gondol opp til fjellet. Dette lanserte de på konferanse i slutten av august! Da var de nok allerede begynt å planlegge deres lille stunt. Fra den ene måneden snakker de om alle investeringene de skal gjøre, og neste måned er det plutselig for dyrt å kjøpe inn strøm...

Ser man litt på lokalene, stillingsannonsene og hvordan de fremstiller "Tibber-triben", så ser man raskt at de prøver å kjøre amerikansk kultur. Organiseringen i Tibber er jo et kapittel i seg selv, dette er alle stillingene som er utlyst nå, der de søker etter ledere for ulike avdelinger: "Enineering Manager - Smart energy", "Engineering Manger - Customer Tooling", "Marketing lead", "Partner Manager", "Senior Partner Manager: Smart Charging", "Senior Product Manager - User Insights", "Product Director - Tibber Subscription", "Product Director - Tibber Hardware", "CRM Lead", "Category Manager Tibber Store", "Customer Support Manager", "Manager Energieabrechnung"..

Altså skulle ikke tro at dette var en bedrift som brått trenger cash, og hvor mange ledere trenger de egentlig? 

Så vær så god, er dette en bedrift du føler det er verdt å støtte, så gjør det, men jeg og mange andre har nok gjennomskuet Tibber for hva det er.

Er ikke noe galt at dem fortsatt satser optimistisk. Kan jo være at dem har noen kortvarige økonomiske problemer som kan løses.

Tror ikke det er mange som lider av dette, er jo lett å bytte strømselskap for dem som missfornøyde med endringen. For meg som kunde så har jeg heller ingenting å tape selv hvis dem skulle gå konkurs. Det som mest sannsynlig kommer til å skje ved en konkurs er at et annet selskap overtar kundene.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (13 minutter siden):

Er ikke noe galt at dem fortsatt satser optimistisk. Kan jo være at dem har noen kortvarige økonomiske problemer som kan løses.

Tror ikke det er mange som lider av dette, er jo lett å bytte strømselskap for dem som missfornøyde med endringen. For meg som kunde så har jeg heller ingenting å tape selv hvis dem skulle gå konkurs. Det som mest sannsynlig kommer til å skje ved en konkurs er at et annet selskap overtar kundene.

Jeg synest det er galt når de lar det gå utover kundene på den måten de gjorde. Men vi har nok forskjellige syn på hva som oppleves som et overtramp mot forbruker.

Lenke til kommentar

Bare jeg som har enormt med idiotvenner i Facebookfeeden som nå renner ned andre strømselskap sine Facebooksider etter byttet fra Tibber? Ingenting funker hos Fjordkraft og NorgesEnergi nå som de er vandt til Tibber sin app og API hvor de faktisk fikk smartstyrt ladingen sin og snakket med bilene sine?

Lenke til kommentar

Det er et annet tema; Hvorfor skal kommunikasjon med bil fungere så jævlig ræva, når alt annet i verden fungerer ganske OK.

Det er vel ikke noe problem det Tibber greiene. Det er jo ingen utgift å snakke om Tibber skulle konke. Er man redd så bytt da vel. Det er vel flate meg ei øre her og ett øre der. Sålenge man ikke blir LURT så er det ett ringende fett. 

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (7 timer siden):

Det er et annet tema; Hvorfor skal kommunikasjon med bil fungere så jævlig ræva, når alt annet i verden fungerer ganske OK.

Det er vel ikke noe problem det Tibber greiene. Det er jo ingen utgift å snakke om Tibber skulle konke. Er man redd så bytt da vel. Det er vel flate meg ei øre her og ett øre der. Sålenge man ikke blir LURT så er det ett ringende fett. 

Er vel bare en 4-5000kr å snakke om i usikret rentefritt lån så det er riktig det. Pølse i slaktetida. Kan jeg få låne det av deg på månedlig basis også? Om flere her vil tilby seg denne dealen er jeg veldig interessert. Min nye business plan :D 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Er vel bare en 4-5000kr å snakke om i usikret rentefritt lån så det er riktig det. Pølse i slaktetida. Kan jeg få låne det av deg på månedlig basis også? Om flere her vil tilby seg denne dealen er jeg veldig interessert. Min nye business plan :D 

Tipper han du siterer er bosatt region Midt eller Nord, der er jo prisen vanligvis noen få hundrelapper...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (På 9.10.2022 den 10.10):

Er ikke noe galt at dem fortsatt satser optimistisk. Kan jo være at dem har noen kortvarige økonomiske problemer som kan løses.

Tror ikke det er mange som lider av dette, er jo lett å bytte strømselskap for dem som missfornøyde med endringen. For meg som kunde så har jeg heller ingenting å tape selv hvis dem skulle gå konkurs. Det som mest sannsynlig kommer til å skje ved en konkurs er at et annet selskap overtar kundene.

Det mest vanlige ved en konkurs er at folk taper pengene sine. Andre selskaper kan tilby deg ny strømavtale, men er neppe interessert i å ta over gjeld og forpliktelser.

De som ikke gidder føle med på utgifter, og de som ikke gidder å handle når leverandører flytter en over på avtaler med dårligere vilkår, holder liv i selskaper som DNB og Telenor. Jeg vil si det ofte vil være et dårlig tegn på dårlig økonomistyring.

Økonomien min har ingen problemer med å tåle doble strømregninger, forskuddsbetaling, overfakturering eller konkurser, men er virkelig ikke her jeg tenker legge igjen pengene mine. Har byttet fra Tibber til Elekt. Her er hvorfor:

1. Tibber har solgt inn et konsept, men følger ikke opp. Du kan ikke peke på den råtne bransjen, for deretter å opptre på samme måte selv.

2. Forskuddsbetaling er risiko.Tenk hvor mye Norwegian-kundene hadde spart om ikke flyselskapet hadde tatt forskuddsbetalt. Er av prinsipiell karakter her, men når det er nok av aktører innen energi som ikke tar forskudd og leverer til omtrent samme pris, hvorfor ta risikoen?

3. Selskapsrisikoen er nok forhøyet siden de velger å ta et slikt grep. Kundeflukten forsterker dette. Slipper man å forholde seg til et konkursbo, slipper man å styre med flytting på et senere tidspunkt. Kan godt være at noen vil ta over kunderegister, men du får trolig ikke samme avtale hos ny leverandør.

4. Det er viktig å straffe aktører som prøver seg. Det skal være stor risiko for leverandører å gi deg som kunde dårligere vilkår. Går Tibber konkurs etter grepet, vil det gi en tankevekker til andre strømaktører som tenker i lignende baner.

5. Tibber lyver til kundene sine. De kunne kjørt kredittsjekk, de kunne hatt rentebærende depositumsordning hos tredjepart for risikokunder. Er flere her inne som har vist til innkjøpsordningen Tibber bruker, som ikke tilsier at de forskuddsbetaler for kunder.

6. Jeg har pengene plassert andre steder enn hos leverandører der det er mulig. I et marked med økende renter, er det stadig flere helt greie risikofri alternativer.

Til Tibber sier jeg bare at det er ingen skam å snu, men det er ikke sikkert at mange av kundene fortsatt står og venter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
BIGG skrev (14 timer siden):

Tipper han du siterer er bosatt region Midt eller Nord, der er jo prisen vanligvis noen få hundrelapper...

Jeg bor nederst på østlandet, om det skulle være så stort.

Jeg har byttet selskap selv. Men det er på grunnlag av hvordan de gjorde dette. Om folk er livredde for de skarve småpengene så får man jo bytte.

 

Folk griner så jævlig over noen små kostnader som strøm idag. Hvis du bruker 2300kwh ila mnd så burde man jo heller tenke på hva bruker så jævlig mye strøm på da.

Jeg har ikke problem med å låne noen 1400kr. Det skal nok gå greit forøvrig.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar

Fjordkraft (og sikkert andre) har tilbud nå. Tror det er 750 kr fratrekk og alle kan få 2% trumf (av strøm, ikke nettleie)

Og sanntids-forbruket kan man evt se på strømmåleren.  På min er det trykke 4x på den venstre av to runde grønne knapper under displayet.  (Går tilbake til å vise totalt forbruk etter 2 min, men godt nok til å se hva det er som bruker mye/lite)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...