Gå til innhold

Nye EU-regler om lading av elbil vil gjelde i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Kahuna said:

Jeg har en kvittering fra i sommer fra en ferjetur mellom tyskland og danmark. Der er kortprovisjonen spesifisert til over 3%.

Jeg har en lenke til regelverket, som er innført i Norge: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-12-16-1843

Mulig det er det samme med kortbruk som mobilbruk på ferger, at du regnes som utenfor EU/EØS. Men uansett er jo ikke din anekdotiske ferietur relevant. Du har ikke peiling, du gulper opp løgner, og du kommer ikke med noe av verdi for tråden.

OG IGJEN: Du betaler med kort, via appen. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor du prøver å ignorere det, og hvorfor du er så rask til å beskylde folk for å ha omsorg for en bransje. På seg selv kjenner man andre. Det er tydelig at en ladestolpe er plassert godt oppi et visst sted.

Lenke til kommentar
NgZ skrev (3 minutter siden):

Jeg har en lenke til regelverket, som er innført i Norge:

Når ble dette innført?

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjøpte min første elbil for 8 år siden og skaffet meg ladebrikke omtrent samtidig. Når du da kommer med konspirasjonsteorier om at ladebransjen bruker RFID-brikker for å låse brukerne til seg bør du samtidig dokumentere at prisnivået på kortlesere, månedsgebyr, transaksjonskostnader og provisjon virkelig var neglisjerbart da ladebransjen begynte utrulling av ladepunkter.

NgZ skrev (7 minutter siden):

Mulig det er det samme med kortbruk som mobilbruk på ferger, at du regnes som utenfor EU/EØS.

Rødbyhavn-Puttgarden, ser ikke helt at den skal gå i internasjonalt farvann.

 

NgZ skrev (9 minutter siden):

Det er tydelig at en ladestolpe er plassert godt oppi et visst sted.

På tide å roe seg ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg har en kvittering fra i sommer fra en ferjetur mellom tyskland og danmark. Der er kortprovisjonen spesifisert til over 3%.

De som tar betalt kan selv velge hvor mye avgift de skal ta.
Noen butikker tar ekstra betalt om du betaler med kredittkort, og noen tar ikke kredittkort i det hele tatt.

Rødbyhavn-Puttgarden vilkår:
A card fee will be charged depending on the card type.
Private payment cards issued outside the EU / EEA: 2.8%.
Company card issued within or outside the EU / EEA: 2.8%

(Norge er en del av EEA.)

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Ladekøen beveger seg fortere hvis folk slipper å styre med app i flere minutter før ladingen endelig starter. VISA er en velprøvd teknologi som funker hver gang.

Det er bare tulle argument. Jeg har aldri sett noen stå å slite med dette ved laderen, mens det er kø. Det skjer sikkert, men ikke i noe særlig omfang. Det ville også skjedd at folk bruker feil kort, husker feil kodet, etc. ikke det heller i kommer til å være i noe særlig omfang.
 

1 hour ago, NgZ said:

Min omsorg er for forbrukere og gode løsninger. Den eneste reelle årsaken til at ladebransjen ikke vil tilby kortbetaling, er lock-in. Ikke kostnader. Å hevde noe annet er å være en nyttig idiot for en bransje som vil flå deg mest mulig, og låse deg mest mulig inn i eget system. Det beste beviset på det er vel at nær samtlige aktører bruker kortbetalinger allerede. Men du må legge inn kortet i appen, fremfor å bruke det på laderen.

 

Kravet fra EU om at det må være fri flyt av data, altså at jeg kan lade på Fortum med Mer brikke/app osv. forhindrer lock-in. Det er absolutt bra. Det har overhode ingen ting med påbud om kortbetaling å gjøre.

Prisene for transaksjoner kan være helt forskjellig mellom terminal og nettransaksjoner. Mer tror jeg samler opp all lading i løpet av måneden og sender en transaksjon til banken (mulig det er pga. transaksjonskostnader).

Det er dessuten formidabelt mye dyrere å installere, vedlikeholde og erstatte mange hundre fysiske terminaler spredt over hele Norge, kontra å ha dette elektronisk i et sentralt system. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, NgZ said:

Den påstanden er så dum at du neppe kan tro på den selv. Det hadde hindret innovasjon om de forbød ANDRE alternativer, men det gjør de altså ikke. Du kan ha så mange andre alternativer som du bare vil. 

Det eneste som er dummere, er å hevde at kortbetaling er dyrt. Kostnaden forbundet ved det er fullstendig neglisjerbar. Brusautomater tar kort. Om man tror på den bransjeløgnen, er man i en egen kategori av godtroende. "Dersom det settes krav til kortbetaling, så vil det forsinke og fordyre ladestasjonene veldig." VELDIG faktisk. Fullstendig virkelighetsfjernt.

 

Brusautomater tar kort fordi summen er så liten at den ikke krever pin, eller papirkvittering. Det er ikke overførbart til en ladestasjon

On 9/26/2022 at 4:42 PM, WiiBoy said:

...

 

Jeg synes det hadde vært helt nydelig å kunne betale med tomflasker, flere valg er absolutt bra. I den virkelige verden, så betyr mer fokus på en ting, mindre fokus på en annen ting.

Felles app er helt nydelig at det kommer krav om, det har en relativt liten kostnad å implementere og det øker konkurranse. 

Det som er reelle problemer med hurtiglading er;

  • Manglende/ingen kø ordning.
  • Ladestasjoner som ikke vedlikeholdes/fikses.
  • For få ladepunkter på nøkkelsteder.
  • Ingen indikasjon på hvor lenge de som lader skal stå der (når det var minuttprising, så var det intensiver til å reise videre).
  • Apper som ikke viser riktig status ( det hjelper jo nå som vi snart kan velge hvilken app vi ønsker å bruke hvor)
  • Umulig å lade med henger på de fleste modeller.
  • (og sikker mer som jeg ikke kommer på i farten)
     

 

Nettopp dette som står over her. Betaling med kort gjør alle disse tingene dårligere

On 9/26/2022 at 9:07 PM, Mannen med ljåen said:

Det hindrer ikke innovasjon å tillate kort og vipps i tillegg til egen betalingsløsning.

Jo fordi det koster penger i kompleksitet og oppetid å ha kortautomat. Hvordan skal du levere kvittering til de som betaler med kort? Hvordan skal du kreve pin kode?
Hvordan skal du trekke penger fra konto dersom kunden har tømt kontoen imellom start og avslutning av lading? 

19 hours ago, Mannen med ljåen said:

Kort er ikke dyrt, og er min foretrukne betalingsmetode. Ønsker ikke å registrere meg med brukerprofil hos alle mulige butikkjeder for å bruke deres egenutviklede løsning.

Jo det er dyrt å tilby kortbetaling, det er en grunn til at bensinstasjoner ikke har det på alle bensinpumper en gang

19 hours ago, Mannen med ljåen said:

Kredittkort eller debetkort?

Ikke alle tar kredittkort, nettopp av denne grunn.

Det er kun kredittkort som gjelder, fordi folk skal jo helst kunne reise over landegrenser.... BankAxept fungerer kun i Norge....

Lenke til kommentar
3 hours ago, WiiBoy said:
  • Så det å stå i ladekø er uproblematisk, så lenge man kan betale med kort når det omsider er din tur.
  • Så det å ikke vite hvem som er neste i køen er uproblematisk, så lenge man kan betale med kort når det omsider er din tur.
  • Mangel på lade infrastruktur i deler av landet er uproblematisk, så lenge man kan betale med kort dersom det omsider kommer en lader i yttre gokk.
  • +++

Det er heller ikke enkelt å oppgradere hauger med etablerte ladeplasser med dette.

Man er dessuten nødt til å ha app/brikke for normallading, for dette regelverket omfatter kun hurtig og lynladere etter hva jeg vet. Dersom alle normalladernes som står i byer/hoteller/kjøpesenter/++ også må ha kortbetaling, så blir det veldig, veldig omfattende.

 

Hjelper ikke å stå i ladekø om man ikke får betalt.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Det er bare tulle argument. Jeg har aldri sett noen stå å slite med dette ved laderen, mens det er kø. Det skjer sikkert, men ikke i noe særlig omfang. Det ville også skjedd at folk bruker feil kort, husker feil kodet, etc. ikke det heller i kommer til å være i noe særlig omfang.

Fordi om ikke du personlig får gleden av å se folk som river seg i håret over app-trøbbel, så kan jeg love deg at dette skjer. Sommeren 2020 ble jeg stående minst en time ekstra pga problemer med app og kommunikasjon mot lader.Altså, i tillegg til at jeg stod gode 40 minutter for å lade, noe jeg trodde gikk fint, men stoppet opp kort tid inn i ladingen, en time knot før jeg fikk operatør til å starte ladingen manuelt, o så gode 45 minutter ekstra for å få fylt opp det jeg trengte av strøm. Hele sesjonen var altså på minst 2 og en halv time.

Legg til at dette ikke var eneste stoppet med app-problemer, samt at jeg ikke fikk avsluttet abonnementet med den leverandøren før de hadde trukket meg fore en  ny måned, pga feil innad i systemet hos ladeoperatøren.

De stder jeg fikk brukt brikke, så var det knapt problemer å snakke om. Men jeg hadde gladelig kastet alle brikker om jeg kunne betalt direkte med kort.

WiiBoy skrev (1 time siden):

Kravet fra EU om at det må være fri flyt av data, altså at jeg kan lade på Fortum med Mer brikke/app osv. forhindrer lock-in. Det er absolutt bra. Det har overhode ingen ting med påbud om kortbetaling å gjøre.

Prisene for transaksjoner kan være helt forskjellig mellom terminal og nettransaksjoner. Mer tror jeg samler opp all lading i løpet av måneden og sender en transaksjon til banken (mulig det er pga. transaksjonskostnader).

Det er dessuten formidabelt mye dyrere å installere, vedlikeholde og erstatte mange hundre fysiske terminaler spredt over hele Norge, kontra å ha dette elektronisk i et sentralt system. 

EU-kravet hindrer ikke at du blir låst til minst en operatør. Med krav om betaling direkte fra kort, kan man fri seg fra app og brikke-f..nskapet og det å legge igjen personalia overalt, og det eneste de trenger å se er om transaksjonen er gjennomført vellykket og at de får sine penger.

Om du likevel vil knytte deg mot en eller flere operatører for raatter og andre fordeler, så er det noe man kan velge selv om man betaler med kort direkte. Det løses på akkurat samme måte som Æ (Rema 1000), Trumf (Nogesgruppen) og Coop  gjør det, eller som Circle K, Esso, Shell og YX løser det.Forskjellen er at man må ikke. Det er helt valgbart.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

De stder jeg fikk brukt brikke, så var det knapt problemer å snakke om. Men jeg hadde gladelig kastet alle brikker om jeg kunne betalt direkte med kort.

Hva om det var motsatt? Altså at alt du trengte var *en* brikke som virket problemfritt overalt. Som du kunne kjøpe fra et stort utvalg ladeoperatører og andre aktører(feks NAF eller elbilforeningen) og alt du trengte å gjøre var å velge den pakka* som passet deg best. Hadde du fortsatt savnet kort da?

*dette er en sånn 'bare fantasien setter grenser'-greie siden det ikke er noe i veien for at en operatør vil tilby en no-tracking pakke.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

Hva om det var motsatt? Altså at alt du trengte var *en* brikke som virket problemfritt overalt. Som du kunne kjøpe fra et stort utvalg ladeoperatører og andre aktører(feks NAF eller elbilforeningen) og alt du trengte å gjøre var å velge den pakka* som passet deg best. Hadde du fortsatt savnet kort da?

*dette er en sånn 'bare fantasien setter grenser'-greie siden det ikke er noe i veien for at en operatør vil tilby en no-tracking pakke.

Hvorfor skal det være nødvendig å kjøpe en pakke for å kunne betale noe annet, når jeg allerede har betalingskortet jeg trenger for å kjøpe den pakka?

Ser du ikke idioten i å måtte kjøpe noe med noe jeg har allerede og som virker alle andre steder? Jeg vil bare ha mulighet til å betale med kortet jeg allerede har.

Man har jo allerede backup i kredittkort og/eller reservekort.

Stort sett alle løsninger der man må kjøpe/låne/leie en brikke for å betale inn penger, og så må veksle tilbake i ettertid, fører som regel til unødvendige transaksjonskostnader, dårligere kontroll med pengebruken og bortkastet tid på å gjøre opp både i forkant (fylle opp) og i ettertid (gjøre opp).

Nei takk, jeg betaler heller med cash eller kort, og får gjort opp med etablissementet der og da.

Endret av Snowleopard
Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal det være nødvendig å kjøpe en pakke når jeg allerede har betalingskortet jeg trenger for å kjøpe den pakka?

Nei, hvorfor skal det være nødvendig å gjøre noe som helst for å tilpasse seg ny teknologi..

Du kan det helt med ro. Fremtiden er ikke RFID-brikke eller betalingskort, det er betaling via ladekabelen.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens betalingsløsning tilsvarer at man må veksle inn i japanske yen for å betale, og noen mener det er mer praktisk enn å bare bruke norske kroner i Norge.

Jeg har allerede RFID i mitt betalingskort, trenger ikke en egen chip med RFID tilknyttet nettbanken til mitt betalingskort.

 

Betaling via ladekabelen er, som tidligere nevnt, bare maskinkommunikasjon med en chip innbakt i bilen. Da må du fortsatt ha konto i et ladeselskap. Du slipper bare å dra kortet/chippen, fordi chippen er innbakt i bilen.
Jeg har ingen problemer med å tro at dette er fremtiden på en eller annen måte.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Nei, hvorfor skal det være nødvendig å gjøre noe som helst for å tilpasse seg ny teknologi..

Du kan det helt med ro. Fremtiden er ikke RFID-brikke eller betalingskort, det er betaling via ladekabelen.

 

 

Er ikke den nye teknologien bedre enn den som skal erstattes, så er den ikke liv laga. Og brikken er sånn sett bare en liten del av hva vi nå bruker et betalingskort til.

Du vil ikke se folk gå rundt med Naf eller Elbilforeningens ladebrikke og bruke den til å betale for seg på butikker og restauranter eller for å legitimere seg. Alt dette kan eller har man kunnet gjøre med betalingskort med bilde på. Og den kan brukes til å "bippe" med allerede, hos enkelte operatører. Bare å finne den digitale koden og legge inn hos operatørene som ikke er for kritisk med hvor brikken kommer fra.

Hadde du snakket om løsninger som Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay som en forlengelse av betalingskortet, men som ikke krever at du har det fysiske kortet med seg, så hadde jeg skjønt kritikken mere. Men ikke en løsning som dekker bare 10 % (maks) av hva er betalingskort brukes til allerede nå.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, mr. papp said:

Det er jo helt dødfødt. Hvordan skal det å ha en sånn automat stående vekk fra laderen løse noenting? 

Halvparten av elbilene har problemer med handshake med lader, så man må holde litt ekstra i ladekabelen for å være sikker.... og så skal man gå bort til en sånn en og stå i kø bak andre som skal starte sin lading?

Må tilfelle sette opp 1 pr 5 ladere eller noe, så blir det å finne riktig betalingsstolpe som hører til hvilken ladestolpe....

Det skalerer dårlig når det er mange stolper...

905953875_Screenshot2022-09-29at12_00_28.thumb.png.4f771134f49216333f0b4bed3814c5d0.png

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Er det krav om papirkvittering?

Som regel så kommer det beskjed om at kvittering ikke er tilgjengelig før jeg fyller diesel.

Javisst er det krav om kvittering. Og kvitteringen kan jo ikke skrives ut før transaksjon er gjennomført, eller at man lader for en forhåndsdefinert sum som man forhåndsbetaler for.

Bensinstasjonene etterfyller ikke papir bevisst tror jeg. Sikkert for dyrt for dem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...